Gå til innhold

Toppidrettsutøvere får fritar fra førstegangstjeneste!

*F*

Er dette rettferdig?  

39 stemmer

1. 1. Er det rettferdig at toppidrettsutøvere får fritak fra førstegangstjeneste?

• Ja
      23
    • Nei
      16
    • Usikker/Annet
      0

Anbefalte innlegg

Sitter å leser litt om fritar fra førstegangstjenesten og kom over følgende:

Toppidrettsutøvere

I tillegg til disse forhold kan du, som toppidrettsutøver, få fritak fra førstegangstjeneste. Bakgrunn for dette er at det i februar 2005 ble inngått en avtale mellom Forsvaret og Norges Idrettsforbund (NIF)/Olympiatoppen (OLT) hvor idrettsutøvere kan søke om å få tildelt status som toppidrettsutøver. Med toppidrettsutøver menes en utøver som av NIF/OLT er uttatt til å gå inn under denne spesielle ordning. Dette innebærer at de utøvere som får status som toppidrettsutøver ikke skal kalles inn til militærtjeneste i fredstid.

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/utsettelseogfritak/

Bare meg som syns dette er utrolig urettferdig for oss som ikke er toppidrettsutøvere?

En toppidrettsutøver bør vel ha like mye plikt til å forsvare landet som meg?

Ellers, noen som vet hvorfor det er slik?

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter å leser litt om fritar fra førstegangstjenesten og kom over følgende:

Toppidrettsutøvere

I tillegg til disse forhold kan du, som toppidrettsutøver, få fritak fra førstegangstjeneste. Bakgrunn for dette er at det i februar 2005 ble inngått en avtale mellom Forsvaret og Norges Idrettsforbund (NIF)/Olympiatoppen (OLT) hvor idrettsutøvere kan søke om å få tildelt status som toppidrettsutøver. Med toppidrettsutøver menes en utøver som av NIF/OLT er uttatt til å gå inn under denne spesielle ordning. Dette innebærer at de utøvere som får status som toppidrettsutøver ikke skal kalles inn til militærtjeneste i fredstid.

http://www.mil.no/felles/vpv/start/fgt/utsettelseogfritak/

Bare meg som syns dette er utrolig urettferdig for oss som ikke er toppidrettsutøvere?

En toppidrettsutøver bør vel ha like mye plikt til å forsvare landet som meg?

Ellers, noen som vet hvorfor det er slik?

Livet er urettferdig, og det er noe du må leve med.

Men som en med venner som satser forstår jeg fullt og helt hvorfor det er sånn 1 år tapt for en toppidrettsutøver kan forsinke eventuelle prestasjoner med mange år. Har en kompis som vil leve av ski/skiskyting han trener vel iallefall 600 timer i året ville jeg tro. Han kan jo ikke trene 1200 timer neste år for å ta igjen forspranget konkurrenter i andre land har. Dessuten er det ikke noe forskjell ifra folk som studerer og søker om utsettelse i forhold til toppidrettsutøvere, begge arbeider for å få et levebrød av noe de liker. For de som går inn under toppidrett må søke om fritak.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Man får ikke fritak av å studere, man for utsettelse.

Hadde idretsutdøverne kunne utsatt tjenesten sin noen år skulle jeg ikke sagt noe.

Men sånn ellers, idrett er jo først og fremst en hobby.

Idrett er jo først og fremst en hobby sier du for majoriteten ja, men så snakker vi jo ikke om de som driver det på hobby basis også da en 5 div fotballspiller kan for eksempel ikke få fritak, en som aldri har vært topp 10 på nc i ski, sykkel osv. kan heller aldri få fritak.

Dessuten snakker vi om en liten fis i havet iforhold til hvor mange som ikke blir kalt inn av en grun og det er bare at forsen har tatt opp sine kvoter.

Nå er de tjo sånn at for de fleste slipper jo forsvaret taket på dem siden studier som regel ikke er en kort ting å gjøre så du kan si for mange blir det fritak.

Ser egenlig ikke problemet du har med dette. Enkelt å greit er det slik at en god idrettsutøver gjør mer nytte for landet sitt enn en menig i Nord norge. Og en toppidrettsutøver gir seg jo som regel ikke ved 28 år alderen. Dessuten tror jeg du må søke hvert år så det er fritak det året du søker også må du bare sende skjemaet hvert år inntil du er for gammel.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Vel, nei, militæret har ikke serig nytteverdi, det er jeg enig i, men idrett er heller ikke nyttig, det er en sport, det kan først og fremst ses på som underholdning for seere, men da bør kanskje musikere, kunstnere, komikere osv også få fritak.

Lenke til kommentar

Vel, nei, militæret har ikke serig nytteverdi, det er jeg enig i, men idrett er heller ikke nyttig, det er en sport, det kan først og fremst ses på som underholdning for seere, men da bør kanskje musikere, kunstnere, komikere osv også få fritak.

Sport har jo en enorm nytteverdi, da spania vant VM gikk økonomien til spania opp nesten 1%, sport generer mye penger, det er god reklame f.eks.

Madshus ver jo i begynnelsen av 2000 tallet nesten konk, Ole Einar bjørndalen skiftet skimerke til Madshus, neste vinter var det flust med unger med madshus, masse jobbplasser som ikke gikk tapt.

Det at kunstnere osv. ikke har en slik avtale må du vel nesten ta opp med deres foreninger siden jeg er nesten 100% sikker på at forsvaret tenkte "hvorfor ikke la de aller sprekeste i samfunnet slippe førstegangstjeneste". Den avtalen er en avtale mellom NIF/olympiatoppen og Forsvaret.

Lenke til kommentar

I mine øyne er det vel heller "de aller sprekeste i samfunnet" som hadde vert potensielt veldig gode soldater, så jeg syns kanskje dem spessielt bør ta førstegangstjenesten fremfor en eller anna middels trent person som i en reel krigs situasjon hadde gjort det dårligere.

Du sier sport øker økkonomien, ja mulig spanias økonomi økte 1%, men det var vel fordi folk exporterte mer fra spania, ikke for fotballen i seg selv.

Og Madshus eksemplet, hva en kjent musikker sier han bruker gitar fra en nesten konkurs fabrikant, så kjøper alle fansene samme gitar, blir jo samme geria.

Men er det bra? Ikke nødvendigvis, fansen brukte pengene på gitaren/skiene i stedenfor på andre ting, så kanskje en annen produsent måtte nedbemanne, eller ikke kunne ansette flere som dem ellers ville gjort.

Nei, jeg syns ikke dette er god nok grunn egentlig.

Skulle man tengt slik burde rike foretningsfolk som kontrollerer store mengder av økonomien også fått fritak.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

I mine øyne er det vel heller "de aller sprekeste i samfunnet" som hadde vert potensielt veldig gode soldater, så jeg syns kanskje dem spessielt bør ta førstegangstjenesten fremfor en eller anna middels trent person som i en reel krigs situasjon hadde gjort det dårligere.

Du sier sport øker økkonomien, ja mulig spanias økonomi økte 1%, men det var vel fordi folk exporterte mer fra spania, ikke for fotballen i seg selv.

Og Madshus eksemplet, hva en kjent musikker sier han bruker gitar fra en nesten konkurs fabrikant, så kjøper alle fansene samme gitar, blir jo samme geria.

Men er det bra? Ikke nødvendigvis, fansen brukte pengene på gitaren/skiene i stedenfor på andre ting, så kanskje en annen produsent måtte nedbemanne, eller ikke kunne ansette flere som dem ellers ville gjort.

Nei, jeg syns ikke dette er god nok grunn egentlig.

Skulle man tengt slik burde rike foretningsfolk som kontrollerer store mengder av økonomien også fått fritak.

Du vet det du sier nå egentlig føles ut som du har problemer med sport og idrettsutøvere, for eksempel leste jeg akkurat at en egyptisk fotballspiller som spiller i Bundesligaen nå må droppe og spille fotball i en av verdens beste ligaer han skal nemlig i førstegangstjeneste i Egypt (tror den var 3 år lang). Det ville vært som om en sports utøver som nå hadde trent hardt før OL fikk beskjed om at han skulle i førstegangstjeneste det høres liksom helt dumt ut.

Jeg sier bare Livet er urettferdig om du vil det ikke er denne sure realiteten at det i stor grad lønner seg for AS Norge at toppidrettsutøvere slipper førstegangstjeneste.

Dessuten tviler jeg sterkt på at det finnes mange innflytelses rike millionærer som er i førstegangs alder.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at toppidrettsutøvere kan få fritak fra førstegangstjeneste.

Jeg har i de siste tre årene mine på videregående gått i klasse med et av Norges største talenter innen orientering og løping, og såvidt jeg husker er jeg han junior-norgesmester på 3000m hinder eller noe sånt.

Man kan fort ødelegge en stor karriere hvis slike personer må bruke et år i forsvaret, og dessuten er det såvidt jeg vet ikke så veldig mange som får denne statusen som toppidrettsutøvere, og slipper førstegangstjeneste

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var snakk om han hårete utøveren i kappgang, vis han ikke fulgte treningsplanen sin innenfor 4% altså 4% av øktene i løpet av et år så var hele året ødelagt.

Komikere, skuespillere etc. trenger ikke å følge noe strict opplegg egenskaper som du allerede har forsvinner ikke ut i intet, men det gjør formen og styrken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For noen tråder du lager, DJ_Evelen. "Er det rettferdig at toppidrettsutøvere får fritak?" "Er det rettferdig at man får ekstra betalt når man er gift?" Herregud, grow a pair.

Toppidrettsutøvere får fritak fordi et år i førstegangstjenesten ødelegger resten av livet deres, enkelt og greit. Når forsvaret kun trenger rundt 30% av ungdomskullet eller hva det er, går det an å vise at man har litt vett. Det er et uttalt mål at soldatmassen i størst mulig grad skal være frivillige som faktisk ønsker å tjenestegjøre, og man bruker MYE ressurser på å forbedre sesjonsordning, drive rekrutterings- og informasjonsarbeid osv., dette er en veldig enkel måte å sørge for at man slipper noen av de soldatene

Og ja, det er rettferdig. Hvilke konsekvenser har det for mannen i gata at han må gjennomføre førstegangstjeneste? Man har krav på fryst skoleplass, fryst arbeidsplass, man får relativt grei økonomisk kompensasjon osv. osv., det er lagt opp til at det i minst mulig grad skal "ødelegge" ditt videre liv. Man vet at for en toppidrettsutøver så er førstegangstjenesten potensielt ødeleggende for resten av karrieren.

Det samme kan man ikke si om musikere/andre som driver med kultur i på langt nær like stor grad.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vil ikke si en godt trent umotivert soldat er bedre enn en litt dårligere trent motivert soldat!

Fysisk form kan man gjøre noe med (så sant det ikke er alt for ille)

Lenke til kommentar

Kunne seriøst ikke brydd meg mindre om de får fritak eller ikke.

Det er bare 30% (kanskje mindre også, skal ikke si sikkert) av norsk ungdom mellom 18-21 som er i førstegangstjenste. Og hvor mange toppidrettsutøvere er det egentlig? I forhold til hvor mange som ikke får innkalling i det hele tatt?

Jeg ser ikke helt logikken.

Bare fordi du må kle deg grønt, så må alle andre gjøre det også?

Btw enig med hva herr brun skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...