Gå til innhold

Ønsker å bli større. Hvordan få mye muskelmasse på kort tid?


Anbefalte innlegg

Takk for alle svar.

 

Først vil jeg bare si at: Steroider? Seriøst? Kom deg ut av tråden min.

 

Og som en second kan jeg jo nevne at jeg har trent litt styrke før, og føler teknikken for basisøvelser sitter helt greit. Har trent før, og kom ganske godt i gang for en stund tilbake også. Da prøvde jeg stronglift 5x5 i 2 mnd eller noe. Hadde en liten fremgang, og gikk opp 5-6 kilo på den perioden.

 

Når jeg sier kort tid, tenker jeg ikke 2 uker, eller 2 mnd. Men at jeg om 5-6 mnd kan se meg i speilet og virkelig se forskjell fra idag.

 

Så det jeg hovedsaklig er på jakt etter, er program som fokuserer på volum, fremfor rå styrke. Jeg vet det finnes mange forskjellige styrkeprogrammer, som fokuserer på forskjellige ting. Noen av de på volum, andre på ren styrke. Sikkert mye annet også.

 

Så som sagt, jeg ønsker hjelp med å finne/sette opp et styrkeprogram som hjelper meg å få volum på kort tid.

 

Det som også er minst like viktig (kanskje viktigere), er hvordan jeg kan få meg selv til å spise mer. Jeg har problemer med å få i meg like mye næring som flesteparten som driver med styrketrening trenger. Jeg klarer rett og slett ikke å spise riktig nok, og riktige mengder. Det blir for mye mat, til at jeg klarer å få alt ned. Det går lang tid før jeg blir sulten etter et måltid. Så er det noen som har noen gode kostholdsplaner? Eventuelt tips til hvordan jeg kan vende meg til å spise mer? SLik at jeg får i meg næringen jeg trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk alarm på mobilen som sier når du skal spise.

 

Disse tidspunktene skal være rundt faste hendelser: (la oss si du går på VGS)

 

Våkne opp -> Frokost

Småpauser -> Nøtter og annen mat

Stor pause -> Stor lunch (jeg pleide å spise sandwich laget av 3 skiver og 3 speilegg, eller eggerøre)

Slutt på skole -> Enten stor lunch om igjen, eller trening

Etter trening -> Middag

Kvelds -> Litt mindre enn lunch

 

Tell kalorier i starten. Det kan du slutte med etter to uker, og begynne med når du går for fort opp i vekt.

 

Uten noen av disse hendelsene spiser jeg bare to ganger i døgnet, og da blir det vanskelig å spise nok.

Endret av gommle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trymte: Du skal ha et ganske "dårlig" utgangspunkt for å se store resultater på 6 mnd. Som nevnt her, det er begrenset hvor mye større kroppen klarer å bli per mnd (selv om jeg mener det er mulig å gå opp mer enn 1 kg per mnd) Skal du ikke være deffet, kan du spise masse. Jeg la selv på meg 20kg på 3 mnd ved å spise og trene mye. Dette var ikke bare muskler, men heller ikke 17kg fett.

 

Skal du ha store muskler, er lavt antall repetisjoner(5-10) og mange sett(4+) viktig. Med jevne mellomrom må du passe på at du bryter musklene helt ned. Dette kan gjøres på flere måter, men jeg pleier å kjøre siste settet med litt ekstra vekt, hvor jeg går direkte over på en lavere vekt når jeg ikke klarer mer. På denne måten får du tatt ut alt av krefter.

 

Når det gjelder mat, så er den "røde linje" - spise mye! For å unngå at du legger på deg for mye fett, er det fordelaktig å spise mange små måltid. Hver andre time og kanskje 2 ganger i løpet av natten. En ting du må vite, er at magesekken din vil utvide seg etter en stund og dette gjør at appetitten din blir større (magen vil også blåse seg litt opp).

 

Som andre sier, i trening er teknikk viktig. 2 mnd tviler jeg på at er nok til perfekt teknikk, men kanskje du lærer veldig fort. Minst 3 øker i uken, burde ikke vare lengre enn 30-45 min (kan vare lengre hvis du kjører maks eller skal bryte ned musklene) Søvn er også veldig viktig!

 

Lykke til! =)

Lenke til kommentar

Du kan egentlig bare gi at dette skal ta kort tid. Med et perfekt styrkeprogram, kosthold og teknikk vil du kanskje klare å legge på deg 2 kg i ren musklatur per år. Du får ikke mer muskler av å gå opp 5 kg i uka enn 0,5 kg. Gjør dette hele året, så har du et par kilo muskler, resten blir fett. Sånn er desverre realiteten.

Lenke til kommentar

Så du tror ikke en utrent person ikke klarer å legge på seg mer enn 2 kg muskler i løpet av ett år?

 

La oss si at du er i alderen 13-20 år. Da kan man legge på seg ekstreme mengder med muskler kun av å SPISE!

 

Jeg fikk selv fra 54kilo til 75kilo på under 1 år, og det er jo 20kg forskjell og jeg er på ingen måter feit. Vi ungdommer har svært høye horomonlevler og kroppen er også i utvikling nå. Derfor vil vi trenge mye kalorier for å få vekten til å bevege seg. Og det er jo der problemet kommer inn, de fleste ungdommer som er skinny idag spiser ikke nok og vil derfor ikke få sjangsen til å oppleve anabol rush gjennom kroppen.

 

Det er ikke før du spiser til å dekke veksten der kroppen får sjangsen til å bygge seg sterk (som den egentlig skulle gjort, men du gjør at den ikke får lov) og slik er det. Ungdommer spiser ikke nok, går glipp av anabole rushen i alderen 13-20 også i begynnelsen av 20 årene begynner de å gå raskt opp i vekt.

 

Som sagt, så gikk jeg kanskje opp 18kilo naturlig og 2 kilo fra treningen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du kan se ut som Arnold S med to kurer deca duroblin, ni timer søvn hver dag og 3-4 timer trening med en god personlig trener. Dvs. rundt 4-6 mnd. Skal være en pause mellom de to kurene.

 

Har en kompis som gikk på det tullet. Ødela seg, men han er jævlig stor den gang i dag, større biceps enn Arnold selv.

 

Håper det innlegget der var ment ironisk.

Lenke til kommentar

Protip fra pijus, bare spis, slutt å tren! Trenger ikke å trene det er nesten ikke noe å vinne på det.

 

Skjønte du hva jeg skrev? Ungdommer kan legge på seg mye muskler (og fett seff) i alderen 13-17 hvis de kun spiser. Trening holder fett minimalt og øker muskelprosenten et par hakk.

 

Men forsåvidt, som jeg sier det de fleste ungdommer egentlig burde fokusere på er å spise og når du er i tidlig 20 årene så er det forseint å benytte av sjangsen.

Lenke til kommentar

Tips til å få appetiten i gang er å begynne med B12 vitaminer.

Jeg hadde mangel på B12 vitaminer å fikk 3 sprøyter av legen.

Hadde dårlig appetit før men skal si den skøt fart etter det.

 

Spiser B-vitaminer hver dag å matlyssten er på normalen hos meg nå.

 

:!:

 

Og de som ikke har b vitamin mangel? Du sier når du fikk i deg b-vitaminer så kom matlysten tilbake til normal.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg pijus. Den største feilen unge gjør for å få muskelmasse er at de spiser for lite og ikke riktig mat. Men har også sett en del tynnfeite, med relativt lav vekt, men høy fettprosent. Tviler på at løsningen for dem ligger bare i å spise mer.

Lenke til kommentar

Du kan se ut som Arnold S med to kurer deca duroblin, ni timer søvn hver dag og 3-4 timer trening med en god personlig trener. Dvs. rundt 4-6 mnd. Skal være en pause mellom de to kurene.

 

Har en kompis som gikk på det tullet. Ødela seg, men han er jævlig stor den gang i dag, større biceps enn Arnold selv.

Haha, nemlig!

 

til TS:

Sørg for å være på kcal overskudd med sunn mat, og tren hardt. Om du ikke har trent ordentlig før, så vil du faktisk se en ganske bra fremgang tidlig, både i muskelvekst og styrke. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...