Verbal Hologram Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Halo, jeg vil handle på butikker som DealExtreme og http://www.xboxliveuk76.com/index.php Vel dette er sider som benytter Paypal, men det er noen ting jeg lurer på om dette med Paypal. Jeg er selv ikke 18 år enda, så jeg har bare ungdomskort som man har siden man er 14? Moren og faren min er utrolig skeptiske til å gi ut kortinformasjon. Hvordan er det paypal funker? Kan man sende penger til paypal kontoen uten å gi dem kortinformasjon slik at vi for et kontonummer som vi kan laste opp til? Er det noen ting vi burde vite før vi lager en paypal bruker? Er det noe negativt med det? Jeg er evig takknemlig for alle som kommer med svar, så jeg venter på erfarne brukere som kan om dette som kan svare meg Jeg deler selvfølgelig ut rykte til dem med gode svar. Mvh The-One Endret 15. juli 2010 av The-One Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hei. Har selv brukt Paypal en god stund (over et år før jeg ble 18, og bare hadde ungdomskort med nettbank). Det som skjer er at på paypalkontoen din får du en unik kode og et kontonummer. Når du skal sende penger til paypal legger du inn den unike koden i "beskjed"-feltet (forskjellige navn fra bank til bank, men det går ut på det samme) og sender den gitte summen du vil sende til det kontonummret du har fått oppgitt. Selvfølgelig med koden i beskjed-feltet enda. Da tar det cirka 2-3 arbeidsdager til du har pengene på paypal Det positive med paypal er at de ikke sender videre noe som helst av kontoinfo til f.eks dealextreme eller andre nettbutikker. Dermed er du bare et navn uten noe nummer eller noe som helst for butikken, og sjansen for å bli svindlet er vesentlig mindre. OM du skulle bli svindlet vil paypal kontakte butikken (etter at du har kontaktet paypal selvfølgelig og forklart saken) og prøve å løse konflikten. får du pengene tilbake av paypal. Så alt i alt, paypal kan anbefales på det sterkeste til du får Visa, og gjerne etter også siden det skjuler all informasjon om din konto og andre viktige opplysninger. -JoMs 1 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Paypal er rimelig trygt. All din kontoinformasjon er helt usynlig for de du sender eller mottar penge fra. Du kan se på Paypal som en mellom-mann i en betaling. Du betaler penger til paypal, og paypal legger de pengene over på paypal kontoen til de du ville skulle få dem. Kort sagt - så lenge du har et sterkt passord på kontoen din så er det bare pengene i selve betalingen du gjorde som står i risiko (dersom butikken skulle nekte å sende deg varen f.eks), men paypal har også en del systemer for å ta seg av slike situasjoner og sperre ute butikker som prøve rå misbruke systemet. Om det er en butikk som misbruker paypal på denne måten så blir de jo naturligvis nektet å bruke paypal veldig fort. I noen tilfeller vil paypal også dekke tapene dine ved svindel, men det er lurt at du leser litt om hvilke tilfeller dette gjelder eller ikke gjelder ved. F.eks. på Ebay er dekningen veldig bra mot svindel, så om man holder seg til paypal beskyttede auksjoner der så skal det veldig mye til for å faktisk miste noe penger. -Stigma 1 Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Tusen takk for svar Men foreldrene mine har Nordea, skal de da gå inn på betal regning også overføre via der? Takker for alle de fine svarene Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Vil anbefale deg å gå til nærmeste Narvesen eller 7-eleven å kjøpe et "spend-on" kort. Det fungerer akkurat som et visa og du kan bruke det over alt på Internett, du trenger ikke å være 18 år. Du betaler et beløp inn på kortet, i tillegg til et gebyr på 39kr. På den måten kan du umulig bli svindlet fra deg noe informasjon. Og hvis du har ungdomskort fra nordea kan du fint bruke det med paypal. Endret 15. juli 2010 av kindermaxxi 1 Lenke til kommentar
datagnom Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 paypal brukes over hele verden, ikke uten grunn. Jeg har brukt det selv og er veldig fornøyd. Pengene er der med engang. maks 1 sek. Du bruker bare kortet eller overfører pengene inn på paypal kontoen din. Så kan du betale med paypal eller du kan rett og slett bare legge igjen kortnr knyttet til din paypal konto og betale direkte. Du trenger ikke å registrere deg engang for å betale med kort. 1 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hvilken bank er det du har da? Nordea som dine foreldre, eller en annen bank? Såvidt meg bekjent, er Ungdomskortet fra Nordea mulig å bruke til netthandel. (Jeg vet at det ordinære Electron fra Nordea går). Så du er ikke nødvendigvis låst til Paypal i så fall. 1 Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Om du skal bruke Nordea blir det som å betale regning ja, men i stede for KID-nr så velger du "beskjed" eller hva nå enn Nordea har kallt det 1 Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg har Postbanken ungdomskort, men foreldrene mine har Nordea, og tenker på å gjøre det med dems. JoMs Du er helt sikker? Siden "Kid" og "beskjed" er vel ikke det samme? Kid står vel for kundeidentifikasjon og beskjed er det samme? Takker for svar Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Ganske KID er kundeidentifikasjon ja. La oss si du skal sende 500kr til veninna di i bursdagsgave (helt tilfeldig eksempel), så velger du å bruke beskjed. da kan du skrive "Gratulerer med dagen min lille tös". Dette er da helt uavhengig av betalingen og fungerer ikke som et kid. Men hos paypal fungerer dette som en identifikasjon. Er ikke sikker på hvorfor de ikke bruker KID men sånn er det nå, og det funker så 1 Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Takker, siden er vel en egen side for å overføre penger Du har gjort det selv? Siden var litt i tvil om det var fra "overfør penger" eller "betal regning" Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Har gjort dette selv ja, men det var med sparebank1 though. Endret 16. juli 2010 av JoMs Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 "Mottakers kontonummer er ikke gyldig, prøv igjen." Får denne feilen :S Kontonummeret er med tall og punktum. Hvorfor får jeg denne feilen? Takker for svar Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Jeg prøvde nå også via min egen konto (Postbanken) jeg får samme feilen der når jeg skriver inn kontronummer :S "Feilmelding: Mottakers kontonummer er ugyldig. (Feil nr. 1822)" Tror det har noe med at "Account Number" som paypal har gitt meg han punktum i seg, når jeg skriver det inn på til konto, blir det feil :S EDIT: Her er det en som har samme problem, men skrev ikke hvordan det ble løs http://forum.radiostyrt.no/vb/showthread.php/16913-Paypal-problemer Endret 19. juli 2010 av The-One Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Kontonummeret er med tall og punktum. Hvorfor får jeg denne feilen? Fjern alle punktum. 1 Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg prøvde nå også via min egen konto (Postbanken) jeg får samme feilen der når jeg skriver inn kontronummer :S "Feilmelding: Mottakers kontonummer er ugyldig. (Feil nr. 1822)" Tror det har noe med at "Account Number" som paypal har gitt meg han punktum i seg, når jeg skriver det inn på til konto, blir det feil :S EDIT: Her er det en som har samme problem, men skrev ikke hvordan det ble løs http://forum.radiostyrt.no/vb/showthread.php/16913-Paypal-problemer Fjern alle punktum og mellomrom skal være en sammenhengende rekke av tall 1 Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Flaut at jeg ikke tenkte på det Takker for all hjelpen, pengene er nå sendt så får vi vente og se om vi for dem på kontoen Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Der var dem på kontoen Takker for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå