Insomnis Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Produktet gjelder CoolIT SYSTEMS Domino A.L.C Advanced Liquid Cooling. Før jeg skulle ta ibruk produktet søkte jeg litt på google/youtube for å se om det var noe spesielle hint og tips med tanke på montering, problemstillinger med kabinett etc. Forskrekkelsen ble stor da jeg stort sett over alt ble mødt med advarsler om å holde seg langt unna dette produktet (i kommentarfelt). Folk hadde problemer med både vifter og pumper som stoppet etter kort tid. Men værst av alt folk hadde fått lekkasjer fra dette "fabrikk-tette" produktet som hadde ødelagt både skjermkort, powersupply og andre komponenter. Jeg tar da kontakt med butikken hvor jeg kjøptet produktet, Dustinhome. Til min store forskrekkelse sier de det samme som jeg har lest mye av i det siste. De vil ikke dekke følgeskader som skulle oppstå ved bruk av dette produktet. Først og fremst er jeg usikker på om det i det hele tatt er lovlig å fraskrive seg slikt ansvar, videre er jeg overasket over at de faktisk har en slik holdning. Videre hevder de at innholdet kun er destilert vann og at det ikke vil kunne skade andre komponenter, og at man ikke skal tro på alle skrekkhistoriene man leser på nettet. Dette er imo å ta litt lett på saken. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Bruk angreretten da, vel. Og neste gong les du om produktet før du kjøper det. Forbrukarkjøpslova §34 § 34. Produktskader Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side. Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar. Så dei kan ikkje fråskrive seg ansvar for følgeskader, så lenge dette er snakk om fabrikkfeil. Videre hevder de at innholdet kun er destilert vann og at det ikke vil kunne skade andre komponenter, og at man ikke skal tro på alle skrekkhistoriene man leser på nettet. Dette er imo å ta litt lett på saken. Dette kan eg ikkje nok om til å svare på. Men internett er fullt av u-/halvsanne skrekkhistoriar, det har dei rett i. Endret 16. juli 2010 av enixitan Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Saken er at jeg har hatt produktet uåpnet i snart ett halvt år, så angrerett er utelukket. Ettersom kabinettet var utformet slik at jeg måtte demontere hele hovedkortet for å montere denne kjøleren, så gadd jeg ikke ta den ibruk på den maskinen jeg hadde planlagt. Nå når jeg skulle kjøpe inn en ny pc hadde jeg tenkt til å ta den ibruk og begynte å sjekke nærmere vedrørende montering etc., før jeg bestilte resten av utstyret (slik at det ikke ble tull med at det ikke passet inn). Jeg leste flere omtaler før jeg kjøpte produktet, og fellesnevneren var stort sett bra. Når jeg nå leser brukererfaringer så er det urovekkende. Men selve produktet i seg selv bryr jeg meg ikke så mye om, det kostet en 4-500kr på tilbud. Det som sjokkerer meg er holdninga til Dustin. Jeg har hatt en positiv oppfattning av Dustin, ansett som en butikk som har forbruker i fokus. Derfor var dette en perfekt anledning til å sette dem på prøve. Og jeg ble lettere sjokkert over utfallet av korrespondansen med dem. De virket ikke å gjøre videre undersøkelser rundt produktet (som produsent forøvrig har sluttet å selge, i deres egne ord "for obvious reasons") De kommer med feilinformasjon om produktets innhold og hevder at en lekkasje er ufarlig, og samtidig lovstridig avskriver de seg ett hvert ansvar for følgeskader. Dette var ikke hva jeg forventet fra Dustin. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Er jo ikke værre enn å kjøre en lekasje test i ca en uke og se hvordan det er. Husk å tette ordentlig stramme til slangene Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Når det gjelder destillert vann og strømføring så stemmer det at helt rent deionisert vann ikke leder strøm til noen betydelig grad, men det er ingen grunn til å ta lett på lekasjer. Faktum er at uansett hvor kjemisk rent vannet er når du begynner med det så blir det over tid fullt av små deler forurensinger bare ved å være i kontakt med andre materialer, og det trengs veldig lite for at vannet blir betydelig strømførende. Vannskade kan uansett forekomme uansett hvor rent vannet er pga. irring og andre typer skader selv om vannet ikke direkte forårsaker en utbrenning av kretser pga. kortsluttning. Jeg er ingen advokat, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er mulig å fraskrive seg annsvar for følgeskader. Da må de i så fall ta på seg kostnaden med å bytte ut settet de allerede har solgt deg med et tilsvarende som de kan gå god for ikke vil forårsake problemer. Det er klart at noe annet ville vært uakseptabelt, og det er åpenbart om du overfører samme situasjon til noe annet type produkt. -Stigma Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Jeg er ingen advokat, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er mulig å fraskrive seg annsvar for følgeskader. Da må de i så fall ta på seg kostnaden med å bytte ut settet de allerede har solgt deg med et tilsvarende som de kan gå god for ikke vil forårsake problemer. Det er klart at noe annet ville vært uakseptabelt, og det er åpenbart om du overfører samme situasjon til noe annet type produkt. -Stigma Lykke til med å påvise at vannkjølingssystemet er optimalt installert, vedlikeholdt, og at lekkasjen ikke har kommet av "slitasje" på slanger/dyser Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Jeg er ingen advokat, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er mulig å fraskrive seg annsvar for følgeskader. Da må de i så fall ta på seg kostnaden med å bytte ut settet de allerede har solgt deg med et tilsvarende som de kan gå god for ikke vil forårsake problemer. Det er klart at noe annet ville vært uakseptabelt, og det er åpenbart om du overfører samme situasjon til noe annet type produkt. -Stigma Lykke til med å påvise at vannkjølingssystemet er optimalt installert, vedlikeholdt, og at lekkasjen ikke har kommet av "slitasje" på slanger/dyser Joda, og dette er jeg forsovidt enig med. Det må være relativt mye annsvar hos brukeren når det gjelder slikt utstyr for at det brukes korrekt siden det er så stort potensiale at skader oppstår om man ikke vet hva man driver med. Men... nå er det jo ikke det vi snakker om her. Her er det jo snakk om en kunde som har kjøpt et produkt som han enda ikke har brukt en gang - og butikken fraskriver seg på forhånd annsvaret for evt. feil som måtte oppstå. Det er jo bare helt på trynet. Enten må de holde seg fra å selge produkter som de vet er fulle av feil eller så må de ta konsekvensene når defekte produkter genererer følgefeil. Det beste er jo selvfølgleig å ha god kontroll på utvalget og unngå sånne spesiellt dårlige produkter. -Stigma Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Heihei! Her har jeg et enkelt svar på problemene dine FORBRUKERKJØPSLOVEN!! Dersom det foreligger en mangel ved tingen' date=' må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.[/quote'] Derfor har du 5 års reklamasjonsrett, dvs. at hvis disse 'skrekkhistoriene' er sanne har du rett på reparasjon. Jeg vet hva du tenker: Men hva hvis noe annet blir ødelagt? Fortvil ikke. Loven er god. Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter' date=' foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.[/quote'] Med andre ord: Hvis noe blir ødelagt, har de KRAV på å ordne alt som ble skadet KOSTNADSFRITT FOR DEG. Dvs. du må IKKE betale porto for innsending. Dermed konkluderer vi med at du trygt kan bruke produktet, og hvis noe skjer er det Dustinhomes feil ---- Hvis dette ikke hjelper, og DIH nekter for sine plikter etter loven, så sender du et brev der du spør om skriftlig bekreftelse på at de velger å bryte norsk lov, og tru dermed med å sende det til Forbrukerrådet. Da får de fart på seg -DLA Endret 17. juli 2010 av DarkLightA Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Først og fremst vil jeg bare poengtere at jeg har ikke engang tatt ibruk settet, og etter hva jeg har lest har jeg heller ingen umiddelbare planer om å gjøre det, jeg har ikke engang åpnet esken for å se på det. Men med det jeg leste av bruker rapporter, ville jeg bare sjekke hvordan Dustin forholdt seg til dette "problem-produktet". Et annet moment er at dette er ferdige såkalte fabrikk-tett kit. Det er ingen slangeklemmer eller annet som man må montere eller etterstramme selv. Når folk rapporterer at nippler, og kjøleblokker osv sprekker så er det vanskelig å legge skylden på brukeren. Produsenten hevdet vel at produktet var vedlikeholdsfritt i opp til 7 år. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg ville bedt Dustin om å få byttet det til et annet produkt. De er tydeligvis selv skeptiske til kvaliteten på produktet. -Stigma Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Heihei! Her har jeg et enkelt svar på problemene dine FORBRUKERKJØPSLOVEN!! Dersom det foreligger en mangel ved tingen' date=' må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Derfor har du [b']5 års reklamasjonsrett[/b], dvs. at hvis disse 'skrekkhistoriene' er sanne har du rett på reparasjon. Jeg vet hva du tenker: Men hva hvis noe annet blir ødelagt? Fortvil ikke. Loven er god. Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter' date=' foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side. Med andre ord: Hvis noe blir ødelagt, har de KRAV på å ordne alt som ble skadet KOSTNADSFRITT FOR DEG. Dvs. du må IKKE betale porto for innsending. Dermed konkluderer vi med at du trygt kan bruke produktet, og hvis noe skjer er det Dustinhomes feil ---- Hvis dette ikke hjelper, og DIH nekter for sine plikter etter loven, så sender du et brev der du spør om skriftlig bekreftelse på at de velger å bryte norsk lov, og tru dermed med å sende det til Forbrukerrådet. Da får de fart på seg -DLA [/quote'] Kult, takk for oppklaringen. Jeg kjøpte en hard rocx sykkel i fjor høst, og på internett har jeg nå lest at en fyr har hatt problemer med sin hard rocx sykkel, det betyr at det foreligger en mangel og at selger må ta sykkelen tilbake ihht. forbrukerkjøpsloven. Endret 18. juli 2010 av Lilac1 Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Kult, takk for oppklaringen. Jeg kjøpte en hard rocx sykkel i fjor høst, og på internett har jeg nå lest at en fyr har hatt problemer med sin hard rocx sykkel, det betyr at det foreligger en mangel og at selger må ta sykkelen tilbake ihht. forbrukerkjøpsloven. Sammenligningen din er svak, men hvis du leste på nettet at flere (ca 50% av de som skriver om sine erfaringer) har hatt problemer med denne sykkelen, forhjulet har ofte bare fallt av uten videre mens man er ute å sykler, dette resultert i sykehusbesøk for flere, leverandøren har sluttet å selge sykkelen "for obvious reasons". Ja da anbefaler jeg deg å ta kontakt med selger og høre hva du skal gjøre med denne sykkelen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Ta kontakt med Dustin og prøv å få til en avtale hvor du hever nåværende kjøp og kjøper et annet sett i fra dem som de går god for. Alternativt så sier du at du monterer settet i henhold til bruksanvisningen og dersom følgeskader oppstår så holder du dem ansvarlig for dette i henhold til forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå