HKRoed Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hei! Har flere mapper med bilder (jpg). Trenger en løsning som skanner disse mappene og oppretter en txt-fil for hver jpg-fil Hvis P10005.jpg finnes, opprett P10005.txt Noen som kan bistå? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Du må nok utdype litt nermere. Dvs helt eksakt hvorden du skal ha det gjort. Spørsmålet ditt er altfor vagt. Hadde jeg skrevet en programsnutt så er det nesten 100% sikkert at du "glemte" å opplyse om noe slik at programmet ikke oppfyller dine krav likevel. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 OK. Jeg har en mappe med flere undermapper. Slik: -Hovedmappe --Undermappe1 --Undermappe2 --Undermappe3 I hver av disse mappene ligger det bildefiler (jpg) Jeg ønsker 1 stk .txt fil for hver bildefil. Så ved søk i Hovedmappe, skann for *.jpg og opprett en .txt. Finner skriptet feks bildefilen P10005.jpg, så oppretter den P10005.txt Vært fint om skriptet IKKE overskrev allerede opprettede .txt-filer Selve skriptfilen blir liggende i Hovedmappe, så det holder med å skanne alle Undermapper :-) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Så det det ønsker er en tom txt-fil for hver jpg-fil? Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Det ga absolutt null mening, men burde være doable med et batchscript. Kommer ikke helt på hvordan det skal se ut i farten, men en kjapp google skulle nok ordne det Lenke til kommentar
Alexen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hei! Rota isammen et lite vbsscript i full fart: --------------------- Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject") objStartFolder = objFSO.GetParentFolderName(Wscript.ScriptFullName) ' kan endres Set objFolder = objFSO.GetFolder(objStartFolder) Set colFiles = objFolder.Files For Each objFile in colFiles if LCase(Right(objFile, 4)) = ".jpg" then CreateTxtFile(objFile) End if Next ShowSubfolders objFSO.GetFolder(objStartFolder) Sub ShowSubFolders(Folder) For Each Subfolder in Folder.SubFolders Set objFolder = objFSO.GetFolder(Subfolder.Path) Set colFiles = objFolder.Files For Each objFile in colFiles if LCase(Right(objFile, 4)) = ".jpg" then CreateTxtFile(objFile) End if Next Next End Sub Sub CreateTxtFile(objFile) File_Name = Left(objFile, InStrRev(objFile,".") - 1) Ext = Mid (objFile, InStrRev(objFile,".") + 1) if objFSO.FileExists(File_Name & ".txt") = false then Set NewsFile = objFSO.CreateTextFile(File_Name & ".txt", True) NewsFile.Close End if End Sub ------------------- Det ser ut til å fungere men ingen garantier Det er lenge siden jeg har rørt vbs så det kan være bugs her og der Rekursjon brukes for å gå igjennom alle undermapper. Txt-filene blir lagt i samme mappe som jpgfila, regner med det var det du ville? Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Se her ja. Problemet er nå at jeg ikke får testet det. Kopierte koden inn i Notepad++, valgte VB som språk og lagret som test.vbs Linje: 1 Tegn: 1 Feil: Ugyldige tegn Feilkode: 800A0408 Sikkert jeg som surrer Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Husket du å velge "alle filer" når du lagret den i stede for *.txt? Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Jaja, filendelsen er .vbs :-) Har Win7 64 bit hvis det har noen betydning..... Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Tviler sterkt. Prøv med vanlig notepad bare for å sjekke at det ikke er noe med tegnsettet. Just for the funs of it Okei. Tviler sterkt på at det har med OS å gjøre. Prøv med vanlig notepad bare for å sjekke at det ikke er noe med tegnsettet. Just for the funs of it Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Voila :-D Tusen tusen takk. Funket akkurat som jeg ønsket :-) Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Hei igjen! Tipper det ikke er kjempe vankelig, men skulle nå hatt inn en standardtekst ved opprettelse av txt-filen. Har søkt, og kom bl.a. over denne siden. Dog litt usikker på om dette er brukende?? Teksten jeg ønsker skrevet inn i txt-filen er, Det er ingen beskrivelse til dette bildet Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 echo Det er ingen beskrivelse til dette bildet >> tekstfil.txt > betyr at den vil overskrive alt innholdet i filen. >> vil si at den lager en ny linje nederst i filen Vet ikke om det var helt dette du mente men Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Åjo, det var akkurat det jeg mente :-) Men skjønner ikke helt hvor echo Det er ingen beskrivelse til dette bildet >> (File_Name & ".txt") skal settes inn.... Lenke til kommentar
JoMs Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Om dette er for å sjekke beskrivelsen man kan legge til på bilder må du lage en bit i scriptet som sjekker om det er en beskrivelse, og så evt kjøre den echoen om det ikke var det. Dette har jeg desverre ikke den fjerneste anelse om hvordan skal gjøre Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Nei, allerede opprettede filer trengs ikke å bli sjekket. Bare nye filer som opprettes ønsker jeg å skrive inn den teksten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå