Yawa Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Heisann, jeg er i ferd med å etablere eget firma - webutvikling. Det vil bli ett enkeltpersonsforetak med svært få og små invisteringer. Jeg kommer til å benytte meg av en regnskapsfører til alt det økonomiske. Men så lurer jeg på dette da: - Må jeg ha ett eget regnskapsprogram i forbindelse med å skrive regninger til mine klienter? Har hørt at det er noen strenge krav til akuratt dette med tanke på endring av billag og lignende. Alt skal loggføres og ikke være mulig å "skjule" endringer. hvis jeg må ha ett eget program, noen tips om ett bra ett? Noen program som andre web-utviklere benytter seg av? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Nei du trenger ikke eget regnskapsprogram for å sende faktura. Men det er en del regler å følge, men mulig å gjøre det lovlig selv ved å kjøpe fakturablanketter. Jeg har selv firma og har regnskapsfører, vi har brukt sendregning.no i alle år for å sende ut fakturaer. Da har du en online løsning for å sende ut fakturaer (e-post/papir) og de sørger for at det formelle er på plass. Anbefaler å ta en titt på dem, eller andre som tilbyr det samme. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Den tjenesten der så jo veldig genial ut da. Absoluttt. Menne, sånn i utgangspunktet nå da, så trenger jeg ikke mer enn denne ordnignen da jeg skal ha egen regnsskapsfører til resten. Eller hvordan fungerer det for deg? Endret 15. juli 2010 av Yawa Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Det stemmer. Jeg har kun dette (og et excelark for å føre litt egen oversikt, men ikke noe lovkrav), så sender jeg alt over til regnskapsfører. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Det stemmer. Jeg har kun dette (og et excelark for å føre litt egen oversikt, men ikke noe lovkrav), så sender jeg alt over til regnskapsfører. Så greit... menne, sånn som fakturagebyr. Legger du det på der? isåfall hvor mye, og legger du det inn før eller etter mva? Litt usikker på detta, så må nok rådføre meg endel med en regnskapsfører, men greit å spørre litt rundt også... Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Firmaet vårt benytter ikke fakturagebyr. Men hvis du skal ha det så legger du bare det på som en egen linje på fakturaen. Hvis du er mva-pliktig, skal det også være mva på fakturagebyret. Husk at dette må framkomme til kunden ved bestilling, ellers har du ikke lov til å legge på dette. Hvor mye er opp til deg. "§37 i forbrukerkjøpsloven - "Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for utstedelse og sending av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen" Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 89,- ved papirfaktura og 49,- ved e-faktura (m/kid og den biten da) Høres det realistisk ut? Eller er det ikke vanlig å kreve noe gebyr ved e-faktura sak? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Kjenner ikke til e-fakturapriser, men rent personlig ville jeg reagert på et gebyr på 89,-. Det høres mye ut, er jo ikke meningen at man skal tjene penger på fakturagebyret. Lenke til kommentar
Yawa Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 hørtes bare mer logisk ut med 89 fremfor 71... Men ser at jeg regnet med den månedlige kostnaden, og det skal jeg jo ikke... Så da er det vel egentlig like greit å styre unna hele det gebyropplegget... Lenke til kommentar
datagnom Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 vet om flere som driver enkeltmannsfåretak som bruker denne. Winvask faktura, det er lagd av noen norske. Det er veldig bra og gratis. greit å starte med for mange iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå