Gå til innhold

Bruke mus med venstre hånd

Anbefalte innlegg

Jeg klarer seriøst ikke å tenke klart når jeg bruker venstre hånd på musa. Har fått noe senegreier i høyrehånda, og har etter 4 år konkludert med at jeg må begynne å bruke venstrehånda. Jeg pleier å bytte om til høyre igjen når jeg må jobbe med krevende oppgaver, og da går det fint, men med en gang jeg går tilbake så stopper det opp. Motorikken er dårligere men helt ok.

Noen som har tips her til hva man kan gjøre for å trene opp hodet til å bruke venstre hånd? Det verste er at jeg skriver med venstre :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer seriøst ikke å tenke klart når jeg bruker venstre hånd på musa. Har fått noe senegreier i høyrehånda, og har etter 4 år konkludert med at jeg må begynne å bruke venstrehånda. Jeg pleier å bytte om til høyre igjen når jeg må jobbe med krevende oppgaver, og da går det fint, men med en gang jeg går tilbake så stopper det opp. Motorikken er dårligere men helt ok.

Noen som har tips her til hva man kan gjøre for å trene opp hodet til å bruke venstre hånd? Det verste er at jeg skriver med venstre :-D

Haha! Er keivhendt jeg og! Jeg har samme problemet hvis jeg skal bruke musa med venstrehånda! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du mener med "senegreier", men jeg vil tro varierte bevegelser og alternative løsninger i stedet for mus kanskje kan hjelpe litt.

Har du vurdert å bruke tegnebrett som mus? Jeg gikk til anskaffelse av Wacom Bamboo Pen & Touch nå nylig, og det føles veldig annerledes enn å bruke vanlig mus, men man blir fort vant til det.

Wacom Bamboo Pen & Touch har også mulighet for å bruke brettet som en stor touchpad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Jeg melder meg inn i klubben. Venstrehendt, men ikke faen om det går an å bruke musa med venstrehånda.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du mener med "senegreier", men jeg vil tro varierte bevegelser og alternative løsninger i stedet for mus kanskje kan hjelpe litt.

Har du vurdert å bruke tegnebrett som mus? Jeg gikk til anskaffelse av Wacom Bamboo Pen & Touch nå nylig, og det føles veldig annerledes enn å bruke vanlig mus, men man blir fort vant til det.

Wacom Bamboo Pen & Touch har også mulighet for å bruke brettet som en stor touchpad.

Takk for tipset. Tror jeg skal forsøke med denne: http://www.hardware.no/artikler/contour_rollermouse_pro_2/76742

Det senegreiene jeg snakket om er at jeg får vondt i en sene som går på overarmen. Har vært slik i lang, lang tid. Brukte ikke PC på en uke og smertene gikk over, etter èn kveld med pcen så var det tilbake igjen. Så det er nok best å variere samt bruke alternative løsninger som du foreslo.

Lenke til kommentar

Vertikale muser da, de skal visstnok være ergonomisk gode. :) Er selv venstrehendt og greier ikke bruke venstre på musa. Gjorde det i 10års alderen, men når jeg begynte å game begynte jeg med høyre, og nå etter 5 år med høyre greier jeg ikke bruke venstre så godt lenger.

Slet med musearm for et halvt års tid siden. Kjøpte meg ny mus som passet min hånd perfekt (Steelseries Ikari Optical i mitt tilfelle), tenker på å aldri stresse når jeg gamer. For i stressende situasjoner klemmer jeg til musa veldig hardt, og sliter med smerter om det skjer ofte. Nå har jeg vendt meg til å holde svakt, men ha godt grep rundt musa og ikke stramme i armen, og alle problemer har vært borte siden :thumbup::new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg er høyrehendt, og klarer fint å bruke musen med venstre hånd. Det er bare en treningssak, og det er helt normalt at det er litt stress å bruke "feil" hånd i starten.

Pass på at din mus ikke er tilpasset en spesifik hånd - siden enkelte av disse moderne "ergonomiske" formene er ubrukelige om man vil bytte mellom hendene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Det er en vanesak ja. Prøv å bruke venstrehånden en dag, men det gikk ikke så bra :p

Du bruker jo pekefingeren til venstre museklikk når du holder den i høyrehånden, men når du har musen i venstrehånden bruker du plutselig pekefingeren til høyre museklikk. Så jeg ble bare forvirra :p

Lenke til kommentar

Du kan vel programmere musetastene til å være omvendt (funksjonen til høyre musetast på venstre knapp, og funksjonen til venstre musetast på på høyre knapp) via programvaren til musa. Med mindre du har en veldig gammel mus ;)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Vertikale muser da, de skal visstnok være ergonomisk gode. :) Er selv venstrehendt og greier ikke bruke venstre på musa. Gjorde det i 10års alderen, men når jeg begynte å game begynte jeg med høyre, og nå etter 5 år med høyre greier jeg ikke bruke venstre så godt lenger.

Slet med musearm for et halvt års tid siden. Kjøpte meg ny mus som passet min hånd perfekt (Steelseries Ikari Optical i mitt tilfelle), tenker på å aldri stresse når jeg gamer. For i stressende situasjoner klemmer jeg til musa veldig hardt, og sliter med smerter om det skjer ofte. Nå har jeg vendt meg til å holde svakt, men ha godt grep rundt musa og ikke stramme i armen, og alle problemer har vært borte siden :thumbup::new_woot:

Merker jeg stresser litt i League of Legends av og til, men prøver å slappe av innimellom de store kampene. Tror jeg skal holde meg unna det egentlig. Bruker selv Razor DeathAdder og i tillegg til å ha ett brutalt stiling navn(?) så virker den ergonomisk ok. Bruker en vanlig Dell mus til venstrehånda som fungerer godt i begge hender. Etter 3 uker med venstre hånd nå så merker jeg at musbruk fungerer mye bedre, men hodet er fortsatt forvirret, og ihvertfall høyrehånd på tastaturer er rart. Skal prøve litt til. Takk for alle tanker og refleksjoner dere har kommet med :thumbup:

Mulig jeg må slutte fullstendig å bruke høyre for å bli vandt med venstre. En annen kjip ting er at jeg har begynt å få vondt under venstre skulder nå, trolig fordi jeg overanstrenger meg med venstrehånda :ermm:

Du kan vel programmere musetastene til å være omvendt (funksjonen til høyre musetast på venstre knapp, og funksjonen til venstre musetast på på høyre knapp) via programvaren til musa. Med mindre du har en veldig gammel mus ;)

Det er fullt mulig å endre dette. Gå inn på Mus i kontrollpanel og første avsjekkboksen som møter deg skal være for å bytte om knappene(Win7, men sikkert også tilbake til WinXP osv.). Akkurat det hadde ikke noe særlig å si for meg. Jeg benytter fortsatt "høyrehåndsetting" på musa i venstre hånd.

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...