Gå til innhold

Sikringen ryker når jeg slår på stømforsyningen.


Anbefalte innlegg

Innstalerte lydkort, ekstra grafikkort, og litt lys i datamaskinen i dag. Hver gang jeg prøvde å slå på størmforsyningen så gikk sikringen, skiftet til en annen sikring og der fungerte det. Har datamaskinen på nå og skriver dette, men kan det være noe gale siden den andre sikringen røk når jeg koblet til datamaskinen? Gikk over kablene og kunne ikke se noe gale. Jeg brukte elemineringsmetoden:

 

Koblet i skjermkortet: Kunne starte datamaskinen

Koblet i lydkortet: Kunne starte datamaskinen

Koblet til en vifte: Kunne starte datamaskinen

Koblet til 2x Katakoder: Sikringen Røk

 

Koblet fra Katakodene og sikringen røk igjen selv om dataen startet opp uten i sted.

 

Skiftet sikring og det fungerte, men kan det likevel være noe gale?

 

 

Det som er merkelig er at på den sikringen det ikke fungerte pleide vi å ha 3 datamaskinener stående.

 

Er nesten litt redd for å ha datamaskinen på nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCen din trekker nok for mye strøm i start-øyeblikket ;) Prøv å koble fra andre ting som er koblet til samme kurs (spesielt varmeovner trekker mye strøm) for å se om kursen takler PCen da.

 

Som sagt, i startøyeblikket trekker PCen mest strøm. Så om du f.eks. har en varmeovn på samme kurs kan du prøve å slå av varmeovnen før du slår på PCen. Når PCen da er på kan du prøve å slå på varmeovnen.

 

Hvis det fremdeles ikke fungerer er desverre kursen for svak. Dette kan by på utfordringer :/

Endret av gromit190
Lenke til kommentar

Selv automatsikringer har ulike klasser (kvikk/treg) .

Med kvikk kan man oppleve slike ting - da eksempelvis en PC under posting kjører all hw med full pupp mtp GFX kort & CPUen (cpu/gpu = full ghz). GFX/CPU går ikke over til IDLE forbruk før drivere for gpu/cpu styring er lastet inn eller BIOS er ferdig postet .

 

Edit:

Høres ut som sikringen du byttet til er tregere enn den forige .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg tipper han bare byttet kurs ;)

 

Men ja, hvis TS har PCen på en kurs med B-automat vil kanskje problemet bli løst ved å bytte til en sikring av tregere karakteristikk.

 

Dette bør ingen andre enn en elektriker gjøre, og hele huset vil være strømløst til han har koblet til den nye sikringen (på inngangen iallefall)

Lenke til kommentar

Har kjørt dataen på en annen kurs/sikring nå i hele dag uten problemer. Men plugger jeg den i en kontakt ute i stuen går sikringen. Dataen har en 1200w strømforsyning med overklokket prosessor 2 gtx 480, 5 hardisker cdrom lydkort haug av vifter, viftekontroll med lcd og mye rart så den drar nokk veldig mye strøm.

Virker litt skummelt da skulle tro jeg kunne også kortslutte strøm på f.eks lan o.l.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...