Gå til innhold

DNS problemer i debian

Anbefalte innlegg

Sitter å tukler med en debian-edu-etch (skolelinux) server.

Problemet er at den ikke kobler seg på internett.

IP'en og alt stemmer og funker, men virker ikke som om den finner noen DNS.

Routeren er en gammel skjit router fra topcom, den kjører selvsagt ikke DHCP da serveren gjør det i stedet.

Internetten henter routeren fra en annen router via DHCP, og den får DNS'en 10.0.2.1.

Så... Hvordan setter jeg en statisk DNS på debian serveren min?

Har forsøkt å endre /etc/resolv.conf

Skiftet da altså nameserver fra 127.0.0.1 til 10.0.2.1

Meget mulig at jeg driter meg totalt ut her i og med at dette er første gang jeg ser en linux server :p

Så takker på forhånd til alle de som ikke basher skallen min inn når de leser denne.

Takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget mulig at jeg driter meg totalt ut her i og med at dette er første gang jeg ser en linux server :p

Så takker på forhånd til alle de som ikke basher skallen min inn når de leser denne.

Takk ;)

Å endre resolv.conf er i utgangspunktet riktig.

Spørsmålet er om 10.0.2.1 er riktig ip for dette høres ut som adressen for en av routerne på nettet ditt.

Men mange ADSL routere fungerer som DNS-proxyer så dette kan fungere, men du får sjekke at du faktisk får pinget 10.0.2.1 da.

Alternativt kan du teste med Google sin DNS som har IP: 8.8.8.8 og hvis du har rett i at ip-adressen og routingen på maskinen er satt opp rett så skal du nå denne serveren også.

Et verktøy som kan brukes til å sjekke DNS instillingene er "nslookup" komandoen.

xxxx@notrh-ubu-066:~$ nslookup
> server
Default server: 10.149.1.18
Address: 10.149.1.18#53
> www.vg.no
Server:		10.149.1.18
Address:	10.149.1.18#53

Non-authoritative answer:
Name:	www.vg.no
Address: 195.88.55.16
Name:	www.vg.no
Address: 195.88.54.16
> exit

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å redigere resolv.conf for å fikse DNS kan det være en god ide å legge de DNS serverene du vil bruke i /etc/resolv.conf.head eller /etc/resolv.conf.tail, da slipper du å måtte redigere resolv.conf hver gang nettverket restartes.

Edit: skrive feil

Endret av mikeys
Lenke til kommentar

Det er vel to problemer her:

• Hvordan legge statiske data /etc/resolv.conf
  • Hva er din beste DNS

Hvis du ikke vil at /etc/resolv.conf skal røres så er det vanlig å gi en opsjon til dhcp klienten. Hvordan det gjøres er avhengig av klient og distribusjon. Det er lenge siden jeg har brukt Debian så du får sikkert svar i fra andre eller du må google litt. I eldre versjoner av dhcpcd så kunne man gi en -R opsjon, men nyere versjoner har fått et mer genenerisk brukergrensesnitt og man bruker -C resolv.conf for å forhindre den i å generere resolv.conf (eller rettere sagt du forhindrer den å kjøre resolv.conf hook scriptet). Et annet alternativ er å legge en linje med "nohook resolv.conf" /etc/dhcpcd.conf

Head og tail som angitt er greit hvis du vil legge informasjon foran eller bak den genererte filen. dhclient har tilsvarende mekanismer, uten at jeg husker hva de er. Sjekk google eller man sidene hvis du bruker dhclient.

Det er ikke gitt at ruteren din har en DNS server (selv om det er sannsynlig). Jeg bruker vanligvis dig (framfor nslookup). Da kan du oppgi en server som du vil teste med via @:

dig @10.0.2.1 vg.no
dig @8.8.8.8 vg.no
dig vg.no   # bruker den som står i /etc/resolv.conf

Du vil da også se hvor lang tid det tar. Hos meg så tar det typisk 30msec når jeg bruker googles og 0 når jeg bruker min lokale (hvor vg.no ligger i cachen). Du vil helst bruke den med lavest forsinkelse da det blir gjort mange slike oppslag pr. nettside osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...