Gå til innhold

Forslag til stille cpukjøler 1156 sokkel

orange

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Jeg har et hovedkort med 1156 sokkel med en I860 cpu montert i et miditover kabinett. Maskinen er ikke overklokket,og temperatur er innen normale verdier med stock intel vifte - eneste problemet er at den bråker; ikke bare under load men også på idle, en konstant during/tone som jeg ønsker å få bort. Viften kan settes på to hastigheter og jeg har satt den på den laveste, uten at jeg har hatt problemer med varmeutvikling.

Ønsker forslag fra dere som har litt peil på de forskjellige viftene som regnes som de stilleste og som jeg kan erstatte den med. Ønsker ikke vannkjøling, men tenker at en lettmontert, stille vifte til opp mot 500,- er det jeg bør gå for. Er takknemlig for tips!

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvilen en ble det? har tenkt på en av disse selv også ;)

Ytelsen da? (viss du har fått den)

Jeg kjøpte Freezer 7 pro rev2, mener jeg gav i underkant av 200,- for den. Jeg googlet litt før jeg kjøpte og så fra en anmeldelse at den ikke er allverden dersom du trenger mye kjøling (altså hvis du overklokker og spiller mye samt har et system av generelt varme komponenter) men at den var bra dersom du primært er ute etter et stille system.

Etter å ha installert den ble jeg litt skuffet fordi den bråkte litt mer enn jeg håpet på; mest fordi den blåste luften rett inn i kabinettviften slik at det ble noe dobbelt opp ved flyttingen av luft. Jeg begynte dermed å søke etter et program som kunne sette ned hastigheten på cpu viften (lå på ca 2000 rpm).

Fant da ut det jeg nok burde begynt med - nemlig at det fulgte med et program med (Asus) hovedkortet som kunne styre cpuviften på en bedre måte. Fant frem til at jeg kunne velge en mal som het "silent" og som skalerer hastigheten på cpuviften gradvis i samsvar med belastningen.

Cpuviften roterer nå på ca 650 RPM når maskinen ikke jobber med tunge saker og har et mye stillere system. Samboer mente det var meget stor forskjell fra tidligere, men helt 100& stille er det ikke. Jeg er litt usikker på om det kan være kabinettviften som er hovedårsak nå, så jeg kommer muligvis til å se litt nærmere på å også styre den i samme program, hvis det er mulig.

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...