kloningen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hei, sitter å lurer på om jeg skal kjøpe meg Microfourthirds kamera istedenfor ny speilrefleks. Fant Olympus E-PL1 til ganske fin pris på prisguide: https://prisguiden.no/produkt/120388 Er det verdt å gå fra Canon EOS400D til Olympus E-PL1 ? Og kan noen store ulemper nevnes med Epl1 / mircofourthirds? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Når det gjelder µ-4/3 generelt Fordeler: Mindre størrelse. Video. Adaptere til mange objektiver. Ulemper: Treg autofokus (gjelder særlig standard-zoomen til Olympus) Ikke like godt utvalg i optikk som for Canon Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Hmm, men sett i generell bildekvalitet da? video er et stort pluss, da jeg har alltid ønsket noe jeg kan filme med annet enn mobil xb Hvordan stiller E-PL1 seg mot E-P1 da? Heller litt begge veier, E-P1 har lekkkkkert utseende i metall E-PL1 har litt flere nye ting som innebygd blitz, flere "filter" til film og bilder.. Men ellers er de ganske like? Endret 15. juli 2010 av Möllers Tran Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Generell bildekvalitet er nok rimelig lik. Dvs. hvis du bruker JPEG som filformat; så vil du faktisk kunne få bedre bilder med E-PL1. JPEG prosessoren til Olympus er en av de beste på markedet. E-PL1 og E-P1 er ganske like når det hjelder bildekvalitet. E-P1 har en del fordeler i tillegg til flottere finish - b.la. dedikert innstillingshjul og høyere maks lukkertid (1/4000s). E-PL1's fordeler er innebygs blits (som du har nevnt) og mulighet for EVF (elektronisk søker). Jeg synes EVF er viktig da det kan være vanskelig å se skjermen i sterkt sollys. Lenke til kommentar
torve Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Expert har EP1 på tilbud nå: 3499,- Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Hmmm, tenke litt mer på det. MEN om elkjøp har EOS500D med kit linse på megastore her borte til den prisen jeg så på internett.. da kjøper jeg nok heller den Hmm liker virkelig ikke at E-PL1 er så nybegynner-vennlig, med få knapper osv. .virker også litt billig på baksiden. E-p1 er vanskelig å få til en god pris da alle er utsolgt eller har ikke postoppkrav (hjemme alene i 2-3 uker så kredittkort funker dårlig ^^) Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Jeg har E-P1, og hvis jeg skulle valgt i dag basert på erfaringen hittil, tror jeg at det ville blitt en E-PL1 i stedet. E-P1 ser mer solid ut, - metall og greier -, men det er bare en tynn blikkplate. Stilig nok, men gjør ikke kameraet mer solid. Av de eksterne kontrollene er det vel bare tommelhjulet jeg ville savnet, men jeg ville gledet meg over muligheten til å bruke fill-in blits og muligheten for elektronisk søker. Eller kanskje et Panasonic i stedet. Nei, jeg liker for godt å ha stabilisator i kamerahuset. torve over her nevnte et tilbud på E-P1 til 3500 på Expert, det er verdt å vurdere! Lenke til kommentar
# offline Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 E-P1 til 3500kr. Må være med 14-42mm. Det er billig det. Hvordan er den å bruke på full auto(motiv programmer) og kun JPG. Den er vell like god som E-450/E-620 eller kanskje bedre? Oly og JPG er knall på de dSLR'ene jeg har hatt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 E-P1 til 3500kr. Må være med 14-42mm. Det er billig det. Hvordan er den å bruke på full auto(motiv programmer) og kun JPG. Den er vell like god som E-450/E-620 eller kanskje bedre? Oly og JPG er knall på de dSLR'ene jeg har hatt. Full auto er nok på nivå med E-620. Litt mindre støy på høyere ISO. 3,5 lapper er billig. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Den er ikke til meg. Søstra mi skal ha seg noe bedre. Men den må være liten og lett. Hun reiser mye(d.v.s. over hele kloden, hele tiden). AF er treg, men det må være bedre enn de fleste P&S og zooming er manuell, noe som er kjappere enn elektronisk crap. Leifer.... Sjekket nettopp Australsk ebay. E-P1 med 14-42mm ligger på nesten 5000kr. Hun flytter dit snart. Bedre å kjøpe den i Norge med reklamasjonsrett og kanskje en tabbe-forsikring e.l. Endret 15. juli 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Sånn! Bestilte Canon EOS 500D jeg... :] Tråden kan stenges eller brukes av andre som lurer på det samme nå. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Expert har EP1 på tilbud nå: 3499,- Jeg finner ikke det tilbudet på Expert (eller noen andre) sine sider, har du en lenke? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Expert har EP1 på tilbud nå: 3499,- Jeg finner ikke det tilbudet på Expert (eller noen andre) sine sider, har du en lenke? http://viewer.zmags.com/publication/365ab0ad#/365ab0ad/1 Avisen kom idag. Tilbudet gjelder fra idag til neste onsdag eller så langt lageret rekker. Var innom Expert nå nettopp. Tilbudet gjelder E-P1(sølv) og 14-42mm kit. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) http://viewer.zmags.com/publication/365ab0ad#/365ab0ad/1 Avisen kom idag. Tilbudet gjelder fra idag til neste onsdag eller så langt lageret rekker. Var innom Expert nå nettopp. Tilbudet gjelder E-P1(sølv) og 14-42mm kit. Kult, det er jo et veldig hyggelig tilbud! Endret 15. juli 2010 av kaian Lenke til kommentar
# offline Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hvor mye er forbedret med FW oppdateringer siden testene ble gjennomført? Er AF'en fortsatt treg? Regner med de fleste som har testet kameraet har sammenlignet med speilrefleks. Sammenligner man med kompakt kameraer i samme prisklasse(3500kr) er vell E-P1 bedre i de fleste kategorier bortsett fra vekt og størrelse. Søstra mi ble litt usikker. E-P1 er jo en del større og tyngre enn diverse gode P&S, som f.eks. Canon S90 og Panasonic LX3. Men ingen av dem kan ta gode bilder på ISO 1600. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hvor mye er forbedret med FW oppdateringer siden testene ble gjennomført? Er AF'en fortsatt treg? Regner med de fleste som har testet kameraet har sammenlignet med speilrefleks. Sammenligner man med kompakt kameraer i samme prisklasse(3500kr) er vell E-P1 bedre i de fleste kategorier bortsett fra vekt og størrelse. Søstra mi ble litt usikker. E-P1 er jo en del større og tyngre enn diverse gode P&S, som f.eks. Canon S90 og Panasonic LX3. Men ingen av dem kan ta gode bilder på ISO 1600. AF på Olympus sine µFT skal ha blitt nesten like rask som Panasonic sine. Det er fortsatt ikke særlig aktuelt å bruke autofokus for å følge fugler i flukt i dårlig lys tror jeg. Man har muligheten til å prefokusere og få bildet / bildeserien akkurat når motivet er der man vil ha det. Ja, E-P1 er vesentlig større enn særlig S90. Jeg vil ikke uten videre si at S90 er dårlig på ISO 1600, selv om det er mye dårligere enn et µFT-kamera. Hvis det skal brukes i små utskrifter eller på web, så blir bildene fra S90 helt ok også på 1600 ISO. S90 er ganske imponerende egentlig. Samsungs nye (EX1?) konkurrent til S90 og LX-3 er og verdt en titt hvis µFT er for store. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hvor kjøpte du 500D trådstarter, pris? Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Hvor kjøpte du 500D trådstarter, pris? Kjøpte det hos Fotovideo.no Henter det i oslo i morgen, mye kjappere enn posten ^^ + jeg kan stå å sikle på andre ting i butikken dems Billigste jeg fant ihvertfall MED kit objektiv: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=105764 Lenke til kommentar
1972 Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Hei, sitter å lurer på om jeg skal kjøpe meg Microfourthirds kamera istedenfor ny speilrefleks. Fant Olympus E-PL1 til ganske fin pris på prisguide: https://prisguiden.no/produkt/120388 Er det verdt å gå fra Canon EOS400D til Olympus E-PL1 ? Og kan noen store ulemper nevnes med Epl1 / mircofourthirds? Jeg har et eos 400d og kjøpte meg et E-PL1. Tenkte at det var bra, fin størrelse, lett å bruke. Men etter 1 måneds bruk har jeg gjort helomvending. E-PL1 er solgt og jeg invisterer heller i oppgraderte linser til mitt EOS. Hovedproblemet er dårlig optikk. Medfølgende kit-linse 14-42 var jeg ikke fornøyd med, heller ikke 40-150mm fra olympus imponerte og da gikk det opp for meg, det mangler primes..Bare panasonic sin 20 mm er fin å bruke. Manuelle linser prøvde jeg meg og på, men det er veldig vanskelig å stille skarpt (ja jeg hadde søkeren også). Så da var saken egentlig klar. Salg og innkjøp av Canon 50 mm F1.4 USM og 70-200 mm F.4 USM L (eller 100 mm F2.8 USM Macro kanskje). Du valgte nok rett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå