Gå til innhold

Walkie Talkie stemme, hvordan?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Har googla masse. Jeg googler nemlig før jeg poster.

 

Vil vite hvilken effekt-greie, og i hvilket program.

 

http://tinyurl.com/33o8kww

 

Leser i et annet forum her at det er mulig å gjøre fra Audacity. Jeg tror du innehar omtrent samme kompetanse som meg, så jeg bare quoter svaret her:

I did something like that by getting really close to a microphone and then compress the heck out of it. Apply the "telephone" filters and you got it. Tune for effect. Not all radios sound like this, and remember this test has none of the other trash, hiss, and crashing in the background. The original person I did this for had his own helicopter noise that he was going to add.

 

http://www.kozco.com/lacontrol/lacontrol1b.wav

 

So start by talking really close to the microphone and don't worry about distortion.

 

Apply Effect > Leveler in Audacity 1.3. This is a brute force compressor and it's pretty much perfect in the higher settings.

 

Then High Pass Filter set to about 300 Hz and Low Pass Filter set to 3000 Hz. Tune those two for the telephone and squeezed audio effect.

Lenke til kommentar

Navnkalling, awesome.

Har du klikket på links da?

 

Try a "lo-fi" effect, drop the sample rate and add some creative EQ. Or most of the yamaha "lo-fi" FX have a radio switch builtin that surprise surprise makes it sound like a radio transmission.

 

Dette gjelder Sound Forge som du spurte om.

 

Source: http://www.futureproducers.com/forums/showthread.php?t=59002 - andre link på google.

 

Dumbass.

Lenke til kommentar

Du sier ingen ting om hvordan utstyr du har tilgjengelig, men følgende:

 

Det er mye som spiller inn på denne lyden. På en walkie talkie snakker man som regel veldig nærme mikrofonen (kun 3-4 mm i fra membranen), i tillegg til at man bruker kraft i stemmen. Dette gjør at signalet vrenges før det blir forsterket. signalet vil også bli komprimert i denne situasjonen i tillegg til senere i forsterker prosessen.

 

Den enkleste måten er å få tak i en billig mikrofon, type sånn som ble levert i hopetall på 90-tallet. Deretter, om du har mulighet til å kjøre en EQ bør denne kjøres med full pinne på mellomtone, ikke noe bass og litt mindre diskant (hør deg frem). Så er det bare å dytte mikrofonen helt inn til leppene og bruke mye stemme.

 

Evt, har du tilgang på et lydredigerings program bør du legge inn følgende på insert punkt:

compression

distortion

EQ (med samme instillinger som nevnt tidligere)

 

På post siden kan det legges til en delay på 2-3 ms med kun 1 gjentakelse, og blende inn 40-60%. Kanskje justere litt mer på EQ, evt bruke en høytaler simulator og simulere en liten høytaler.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt noen av de nevnte programmene, men jeg ser at begge har mange muligheter. Jeg tror sound force er der du kan gjøre mest. Om du kan har en egen kanalstripe for opptakskanalen din så sett "Gain" høyt, prøv litt.

Gain er en "ventil" som slipper inn lydsignaler, hvis du slipper inn masse lyd vil det vreng i forforsterkeren (det er ønskelig). Hvis det finnes noen effekter i freeware som kan simulere analoge "dupeditter" som platespillere, båndspillere etc kan dette være gode effekter å legge på da en WT er skikkelig god og analog. Det er ønskelig å ødelegge det gode støy/signal forholde til den digitale verden.

 

Prøv de forskjellige mikrofonene og se hvem du kommer nærmest med. Om jeg har tid laster jeg ned en av prorgrammene (så det lå demo versjon av sound force på hjemmesidene) og prøver litt.

Lenke til kommentar

klarte å lage helt grei walkie talkie lyd i Audacity. eneste er at den ikke har distortion. løste dette med å bruke "Forsterk" funksjonen to ganger etter hverandre for å presse signalet i overdrive. løste resten med grafisk eq og delay på 2 ms med 50% blend. tok ikke mange minuttene. I Audacity har du mulighet til å generere hvit støy. hvis du bruker litt tid kan du legge til et eget spor med hvit støy og blende inn i sporet ditt på enkelte steder for å få den kjente sprakingen i start og stopp når bryteren på walkie talkien blir operert.

 

tror nok du kan få enda bedre i Sound Forge i og med at det støtter 3. parts VST. Du kan få ferdige walkie talkie plugins til $24 hvis du ikke gidder å gjøre arbeidet selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...