lampestolpe Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Hei Etter å ha studert jobbsøkerprosessen i flere år, har jeg funnet at det finnes ufattelig lite troverdig informasjon/kilder hvor unge mennesker kan henvende seg for å få hjelp. Dermed bestemte jeg meg selv for å lage en e-book rundt jobbsøkerprosessen, og søker derfor informasjon om hvordan du som jobbsøker takler dette, rent mentalt slik at jeg kan angripe dette emnet med riktig ammunisjon. Om du nylig har vært i en slik fase, eller er på vei inn i en, hadde jeg satt kjempepris på om du hadde kommet med noen erfaringer, tanker, frustrasjoner, usikkerhetsmomenter osv rundt dette. Spørsmål om du ikke vet hvor du skal starte: - Hvor henvender du deg for informasjon rundt emnet? - Hvor selvsikker føler du deg som jobbsøker? - Hva syntes du er mest utfordrende med å skrive søknad/CV/gå på intervju? - Hvilken bransje ser du etter jobb i? - Hvilke kanaler bruker du for å finne jobbprospektet? Thnx 3 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 - Hvor henvender du deg for informasjon rundt emnet? Internett - Hvor selvsikker føler du deg som jobbsøker? Lite - Hva syntes du er mest utfordrende med å skrive søknad/CV/gå på intervju? Vet ikke, men liker ikke noen av tingene- - Hvilken bransje ser du etter jobb i? IT bransjen - Hvilke kanaler bruker du for å finne jobbprospektet? avis, annonser osv. Lenke til kommentar
lampestolpe Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 - Hvor henvender du deg for informasjon rundt emnet? Internett Mer spesifikt hvor? - Hvor selvsikker føler du deg som jobbsøker? Lite Hva føler du deg usikker på? Hvorfor? - Hva syntes du er mest utfordrende med å skrive søknad/CV/gå på intervju? Vet ikke, men liker ikke noen av tingene- Hvis du graver litt i deg selv, og setter deg i situasjonen der du er i søkeprosessen (kanskje du er det nå?), og tenker på en spesifik situasjon/del av prosessen som du føler er mest utfordrende, hva vil det være? Og hvorfor? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 - Hvor henvender du deg for informasjon rundt emnet? Internett. Bla nav.no, dinside o.l. - Hvor selvsikker føler du deg som jobbsøker? Satser høyt, men kommer til å svelge mange kameler. Er redd for å ende i en jobb/bransje jeg ikke vil trives i. - Hva syntes du er mest utfordrende med å skrive søknad/CV/gå på intervju? Det finnes mange søknadsmaler ute på nettet. Mitt problem med søknader er at dem har en tendens til å bli litt for lange. CV er lett siden jeg er i en slik situasjon at jeg burde skrive på alt jeg har gjort frem til nå. Intervju er skummelt i det man står utenfor døren, men med en gang kaffen begynner å bli litt lunken er praten godt i gang. - Hvilken bransje ser du etter jobb i? Kontor- og administrasjon - Hvilke kanaler bruker du for å finne jobbprospektet? NAV og Finn.no Lenke til kommentar
lampestolpe Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 - Hvor selvsikker føler du deg som jobbsøker? Satser høyt, men kommer til å svelge mange kameler. Er redd for å ende i en jobb/bransje jeg ikke vil trives i. Hvordan påvirker det deg i en jobbsøkersituasjon? - Hva syntes du er mest utfordrende med å skrive søknad/CV/gå på intervju? Det finnes mange søknadsmaler ute på nettet. Mitt problem med søknader er at dem har en tendens til å bli litt for lange. CV er lett siden jeg er i en slik situasjon at jeg burde skrive på alt jeg har gjort frem til nå. Intervju er skummelt i det man står utenfor døren, men med en gang kaffen begynner å bli litt lunken er praten godt i gang. ok ok. Stoler du automatisk på type maler/guider/tips som blir delt over internett? Når du skriver CV: Hva tenker du i forhold til CVens utseende, og hvordan den skal spesialiseres til den enkelte jobben? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Hvordan påvirker det deg i en jobbsøkersituasjon? At jeg til slutt blir så redd for å havne en plass jeg ikke liker, at jeg søker på stillinger til og med jeg skjønner at jeg ikke kan få. ok ok. Stoler du automatisk på type maler/guider/tips som blir delt over internett? Nei. Men jeg stoler på tips jeg vet leses av hundretusener hver dag. Og uansett om det er en journalist, blogger eller en offentlig side så tenker jeg "den personen som har skrevet dette har jobb, det har ikke jeg" derfor må dette være bedre enn det jeg gjør på egenhånd. Når du skriver CV: Hva tenker du i forhold til CVens utseende, og hvordan den skal spesialiseres til den enkelte jobben? CVen skal være lettlest, ryddig å finne frem i, ingen tvil om hva som står og fortelle så nøyaktige opplysninger som mulig. Jeg spesialiserer ikke CVen fra søknad til søknad. Lenke til kommentar
lampestolpe Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Knallsvar Hvordan påvirker det deg i en jobbsøkersituasjon? At jeg til slutt blir så redd for å havne en plass jeg ikke liker, at jeg søker på stillinger til og med jeg skjønner at jeg ikke kan få. Så du skyter litt over altså? Hvordan går du frem for å finne ut av hvordan stillingene faktisk er? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Så du skyter litt over altså? Hvordan går du frem for å finne ut av hvordan stillingene faktisk er? Det kan finne på å gå ut en søknad eller to bare for artig. Foreløpig er det lite, men jeg merker jo at jeg får lyst til å søke på flere stillinger "utenfor" mitt fagfelt jo flere avslag jeg får. Nå søker jeg litt på magefølelsen. Hvis det er en bransje, stilling eller firma jeg ikke føler noe for, så søker jeg ikke. Så enkelt er det. Hvis jeg har en dårlig innstilling til arbeidsplassen før jeg begynner så er det en dårligere sjanse for at jeg vil trives. (Men begynner å bli litt personlig, og fremtidige arbeidsgivere googler... Du finner e-posten min i profilen hvis du har oppfølgingsspørsmål) Lenke til kommentar
lampestolpe Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 skjønner. Bare en siste ting: Hva er det du savner av ressurser der ute til å hjelpe deg i situasjonen? Hvis du kunne fått EN greie som kunne hjelpe deg, hva ville det vært? Hvordan ville det vært? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 - Hvor henvender du deg for informasjon rundt emnet? Internett Mer spesifikt hvor? - Hvor selvsikker føler du deg som jobbsøker? Lite Hva føler du deg usikker på? Hvorfor? - Hva syntes du er mest utfordrende med å skrive søknad/CV/gå på intervju? Vet ikke, men liker ikke noen av tingene- Hvis du graver litt i deg selv, og setter deg i situasjonen der du er i søkeprosessen (kanskje du er det nå?), og tenker på en spesifik situasjon/del av prosessen som du føler er mest utfordrende, hva vil det være? Og hvorfor? nav.no, diverse bemanningsberåers hjemmesider, din side jobb, søker på google etter informasjon. Tja, veldig usikker på hvor kvalifisert jeg er for jobber osv, de fleste søker kvalifikkasjoner som jeg egentlig ikke har. cv: cv har jeg akkurat skrevet, så det greier jeg egentlig lett, jobbsøknad, vel er ikke så glad i å overdrive hvor bra jeg er, selv om det kanskje er det som må til, intervju: ikke vert på så mange intervjuer enda, men syns ofte spørsmålene er for personlige og ikke veldig relevant til jobben, sånn som interesser, fritidsaktiviteter, og slikt. Lenke til kommentar
lampestolpe Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 ikke vert på så mange intervjuer enda, men syns ofte spørsmålene er for personlige og ikke veldig relevant til jobben, sånn som interesser, fritidsaktiviteter, og slikt.[/color] Skal gi deg et lite tips der som takk for svar: Når en intervjuer spør deg om dette er det i de fleste tilfeller pga en av to grunner: 1. Det er et standardspørsmål intervjuer har lært og vet ikke bedre 2. Man gjør det for å lære deg å kjenne Når jeg intervjuer kandidater, så spør jeg mer om personen, fritidsaktiviteter, vennesirkel, oppvekst osv enn om hvordan kandidat taklet stress i den forrige jobben. For jeg ser etter spesifike kvaliteter og personlighetstyper enn standardsvar som kandidaten i all sannsynlighet har forhåndssvar på. Type "nevn tre negative ting om deg selv", som er et typisk BS spørsmål intervjuere stiller uten å vite grunnen til Håper det hjalp Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 skjønner. Bare en siste ting: Hva er det du savner av ressurser der ute til å hjelpe deg i situasjonen? Hvis du kunne fått EN greie som kunne hjelpe deg, hva ville det vært? Hvordan ville det vært? Jeg vil svare det selvsagte. En person hos NAV som kunne oppmuntre meg til å søke på jobber på en annen måte enn å true med å ta dagpengene mine i 8 uker av gangen. (Er meldt på jobbsøkingskurs, men dette er ikke før i slutten av august. Dette varer i fire uker, en dag pr. uke. Når jeg da endelig er ferdig med kurset er det snart oktober!) Den samme personen kunne vært min faste saksbehandler som kunne se igjennom søknadene mine før jeg sendte dem til arbeidsgiverne. DET hadde vært noe! Lenke til kommentar
lampestolpe Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 skjønner. Bare en siste ting: Hva er det du savner av ressurser der ute til å hjelpe deg i situasjonen? Hvis du kunne fått EN greie som kunne hjelpe deg, hva ville det vært? Hvordan ville det vært? Jeg vil svare det selvsagte. En person hos NAV som kunne oppmuntre meg til å søke på jobber på en annen måte enn å true med å ta dagpengene mine i 8 uker av gangen. (Er meldt på jobbsøkingskurs, men dette er ikke før i slutten av august. Dette varer i fire uker, en dag pr. uke. Når jeg da endelig er ferdig med kurset er det snart oktober!) Den samme personen kunne vært min faste saksbehandler som kunne se igjennom søknadene mine før jeg sendte dem til arbeidsgiverne. DET hadde vært noe! Så for å koke det helt ned: En som kan kvalitetssikre det du gjør i prosessen? Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) - Hvor henvender du deg for informasjon rundt emnet? nav.no, finn.no, bare søker på google osv.. - Hvor selvsikker føler du deg som jobbsøker? lite selvsikker, men har blitt litt bedre nå etterhvert.. det er ikke bare-bare.. - Hva syntes du er mest utfordrende med å skrive søknad/CV/gå på intervju? jeg skal imorgen eller noe ringe litt rundt diverse steder for å høre om det er noe mulighet for å jobbe hos de, siden jeg ikke flytter til den byen jeg vil jobbe i før 14-15 aug.. så må jeg ringe. og DET gruer jeg meg til. Jeg hater telefoner... ellers syns jeg verken å skrive søknad, cv eller å være på intervju er så veldig ille.. det verste er jo å gå rundt og ikke vite.. er mange arbeidsgivere som aldri gir svar på søknaden heller.. - Hvilken bransje ser du etter jobb i? servitør, butikkmedarbeider eller noe lignende.. - Hvilke kanaler bruker du for å finne jobbprospektet? internett, aviser, går kanskje innom/ringer det aktuelle stedet.. Endret 25. juli 2010 av kaolla89 Lenke til kommentar
Marir Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 - Hvor henvender du deg for informasjon rundt emnet? Finn.no, evnt. stillingsannonser som feks. henger i butikken. Ellers går jeg der jeg er interessert og hører om de har en jobb til meg. - Hvor selvsikker føler du deg som jobbsøker? Lite, da jeg er ung og uerfaren. - Hva syntes du er mest utfordrende med å skrive søknad/CV/gå på intervju? Det synes jeg går greit, ettersom vi har hatt god opplæring i det på skolen. Det som derimot er den største utfordringen er å "selge" meg selv bra nok via et papir. - Hvilken bransje ser du etter jobb i? Service, type butikker ol. - Hvilke kanaler bruker du for å finne jobbprospektet? Venner, slektninger,internett, aviser. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 - Hvor henvender du deg for informasjon rundt emnet? Til nå, kun private kanaler - Hvor selvsikker føler du deg som jobbsøker? Ganske selvsikker da jeg gjør hjemmeleksen min på forhånd og/eller er godt oppdatert på hva de er ute etter. Til nå har jeg også stort sett kjent arbeidsgiver eller blitt headhuntet. - Hva syntes du er mest utfordrende med å skrive søknad/CV/gå på intervju? Å utforme CV`n og søknaden slik at den ser proff ut og skiller seg ut fra de andre. Det er også utfordrende å få på plass relevant informasjon og ikke "dra ut" CV`n for mye. - Hvilken bransje ser du etter jobb i? IT-brasjen Jeg skal på jobb-intervju denne måneden, så det er ganske nytt materiale fra meg Lenke til kommentar
MindProse Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jobbmarkedet i norge i dag er surt og råttent, du skal være master utdannet og ha 20 års erfaring og være i 20 årene. For meg så virker det slik at bedrifter ikke vil ta inn nye folk og at det fokuseres altfor mye på papirer, og at dem IKKE vil lære opp nye folk (bare at andre bedrifter skal gjøre det). Kunne ta alt det andre jeg har funnet som er RART, men stopper her så jeg ikke ødelegger moroa med å finne resten. Har satt tingene på spissen her da Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Fra en lang jobbsøkerprosess etter endt utdannelse, har jeg i hvert fall opparbeidet noen frustrasjoner. - Se på jobbsøkertipsene som ligger ute hos Aftenposten, DinSide o.l. Man blir praktisk talt oppfordret til å være en spyttslikker, og denne mentaliteten gjenspeiler seg dessverre også hos mange arbeidsgivere. - Visse (uprofesjonelle) bemanningsbyråer later til å kalle inn kandidater mest for å ha noen å prate med. De skjønner ikke at det er folks fremtid det dreier seg om. De færreste sitter og søker på jobber for moro skyld. - Straks man ser etter noe mer enn en ren rutinejobb, skal hele prosessen dreie seg om å finte ut jobbsøkeren. Mange av dem opererer med rene "utlukingskriterier" - tror du virkelig at du egner deg for jobben, hva har du å si om disse karakterene, hvilken mobiltelefon har du. Å gi folk en sjanse til å vise hva de kan, er for mange et ukjent begrep. Endret 3. august 2010 av Konformisten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå