eddik Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Hvordan får man skikkelig proff lyd til videofilming? Har et Canon Legria HF S10. Visuelt blir alt strøkent, men lyden blir *ikke* proff. Noen tips? (Den retningsstyrte mikken DM 100 koster 2k og jeg tviler på at det gir nok igjen for pengene?) Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 En god mikrofon hjelper jo mye (: Røde har et par bra videomikker. Skal du ha noe enda bedre må du nok satse å¨å spille inn lyden separat, f.eks med en Zoom H4Finnes også i 2 spor utgave. Kreves jo litt arbeide i ettertid men resultatet kan bli veldig bra. Lenke til kommentar
eddik Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 En god mikrofon hjelper jo mye (: Røde har et par bra videomikker. OK, kjøpte Røde NTG-2. Mikrofonkabelen som lå med manglet overgang til minijacken i kameraet. Jeg fikk tak i en overgang fra mikrofonledningen til stor jack (sånn gammel hodetelefonstørrelse). Deretter dro jeg på Clas Ohlson og kjøpte en overgang fra stor jack til minijack. Denne minijacken ville ikke inn i videokameraet (selv om den så helt lik ut headset-jacken min). Jeg fant derfor en gammel stor-jack-liten-jack-overgang som jeg har brukt på hodetelefonene til PC-en. Opptaket jeg deretter gjorde med NTG-mikken koblet til videokameraet var så å si ikke hørbart, selv etter at jeg hadde satt recording level på videokamereaet på topp. Det var en minimal bevegelse på lyd-sensoren i kameraet når man snakket. Ja, hadde satt batteri i mikken. Hva er gærent? Kan minijacken være feil??? Lenke til kommentar
eddik Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Greia var at (det nye) batteriet jeg brukte var gåent. Med skikkelig batteri blir lyden helt topp. Svært fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå