Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frontlys - hjelp til valg av riktig pærer


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg hadde svært dårlige lys på min 93mod Civic EG3, så vi ettermonterte et kinesisk xenonkit.

Nå skal bilen på EU kontroll, og jeg har hørt at xenon kittet kan skape problemer (godkjenning).

 

Er det noen der ute som har forslag til hva jeg skal sette i lyktene, som gir god belysning?

Halogen/blå H4?

Det må selvsakt være etter forskriftene (lovlig).

 

Takker på forhånd

 

P.S Har originale lykter med H4 pærer, godkjent xenonkit kan ikke monteres etter lov og regler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

 

Jeg hadde svært dårlige lys på min 93mod Civic EG3, så vi ettermonterte et kinesisk xenonkit.

Nå skal bilen på EU kontroll, og jeg har hørt at xenon kittet kan skape problemer (godkjenning).

 

Er det noen der ute som har forslag til hva jeg skal sette i lyktene, som gir god belysning?

Halogen/blå H4?

Det må selvsakt være etter forskriftene (lovlig).

 

Takker på forhånd

 

P.S Har originale lykter med H4 pærer, godkjent xenonkit kan ikke monteres etter lov og regler.

Prøv ut Osram Nightbreaker du :)

Lenke til kommentar

Støtter Osram Nightbraker. De hadde en serie av disse med svært dårlig levetid, men det er fikset på de som er i handel i dag. De er trolig de beste som er å få kjøpt, som også er lovlige. Meget nøyaktig og fin hvithet. Anbefaler sterkt å sette på "lysforsterkersett", kabelsett med releer, som nesten uansett kvaliteten på kablingen i bilen, vil bidra til å gi deg maks mengde med lys, lovlig.

 

En liten digresjon: Det xenon-kittet du har hatt på bilen din, håper jeg du aldri finner på å bruke igjen. Det er et HE#¤%&%¤ for oss andre bilister å møte en bil med "xenonkit" på en mørk landevei, og en av mine høyeste ønsker fra Satans vegvesen er at de peller seg ut på veien og stanser alle med disse "kittene".

Forøvrig er xenon-pærene spesialavfall, full i dritt :!:

 

Lykke til med godkjenningen!

Lenke til kommentar

Takk for innleggene.

 

Jeg skal se nærmere på osram nightbreaker.

Skal også prøve få alt ferdigmontert til mørketiden kommer :)

 

Men må nevne at jeg ikke har fått noen kommentarer på at lysene mine var for sterke (xenon), for øyeblikket husker jeg bare en hendelse da en bil blinket til meg mens jeg hadde nærlys.

Har en lav bil, og lysene lyser der de skal - på veien. Også dekker øyenlokkene litt av det øvrige spekteret :D

Lenke til kommentar

Men må nevne at jeg ikke har fått noen kommentarer på at lysene mine var for sterke (xenon), for øyeblikket husker jeg bare en hendelse da en bil blinket til meg mens jeg hadde nærlys.

Har en lav bil, og lysene lyser der de skal - på veien. Også dekker øyenlokkene litt av det øvrige spekteret :D

Det har ingenting med lysstyrken å gjøre. Problemet er at dine lykter er tilpasset og beregnet for helt andre pærer enn Xenon. Uansett hvordan en ser på det, xenon-kit kan aldri bli annet enn et helv%¤# lys-søl, med strølys i tilfeldige retninger, samt mangel på automatisk høydejustering. Greit nok på fjernlys, men aldri aldri aldri ALDRI på nærlys. Please. Vær så schnill :w00t:

Lenke til kommentar

de pakkene er vel ikke lov heller med tanke på en pkk? er det ikke krav om å ha slike.. ehum.. type følere på for/bakstilling for å få lyset "rett" til en hver tid med tanke på last etc? etter hva jeg har sett på mange av disse xenon kitene så følger ikke dette med.

Lenke til kommentar

de pakkene er vel ikke lov heller med tanke på en pkk? er det ikke krav om å ha slike.. ehum.. type følere på for/bakstilling for å få lyset "rett" til en hver tid med tanke på last etc? etter hva jeg har sett på mange av disse xenon kitene så følger ikke dette med.

Korrekt. Alle de settene jeg noengang har sett, er ikke lovlig som nærlys. Hvorvidt om de er godkjent som fjernlys vet jeg ikke. Men som nærlys så er det flere krav slike kit aldri kan tilfredstille:


  •  
  • Reflektor/linse skal være tilpasset lyskilden - det kan du aldri få til uten å bytte hele lykten til en type som er godkjent for xenon.
  • Automatisk høyderegulering (nivåfølere på hver aksel). Det skal ganske mye "leamikk" til for å få dette til å fungere. Neppe noe en kan snekre sammen i garasjen :blush:
  • Lyktespylere (såvidt jeg har skjønt skal disse også være av ekstra kraftig type).

Lenke til kommentar

Du bør måle hvor mye spenning du får ut på pærene, mange biler har ett minimumsopplegg når det kommer til el-anlegg, gi det endel år i norsk klima og spenningsfallet kan fort bli stort.

Kan lønne seg og legge det opp med releer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...