Gå til innhold

Tips til ny ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en ekstern harddisk. Har en fra før hvos jeg kjøpte et kabinett og puttet en disk inni, men kabinettet har blitt ødelagt, så jeg må ha en ny en.

Det finnes en hel haug med disker der ute, men har fått med meg at det har mye å si hvor fort den leser av filer eller no sånt. Slik at det går fort å overføre osv.

Er det noen her inne som kan hjelpe meg å få velge ekstern disk? Bør helst ikke være under 1 TB og bør ikke koster mer enn 5-600 kroner. Den må også være på USB, da jeg verken har Firewire eller Esata inngang på pcen.

Takk for hjelpa :)

Endret av Gloms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den prisklassen må du nokk nøye deg med en disk med USB 2.0 som er stort sett det raskeste du får med mindre du har en esata eller usb 3.0 kontakt og større budsjett.

Her er en grei og rask disk, har en slik og den kan anbefales.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518762

Jeg får en lese hastighet på 28,42 MB/s og Skrivehastighet på 28,13 MB/s

Det blir ca 220mbps skrive og lesehastighet

Edit: Er det bare kabinettet på den gamle disken som er ødelagt kan du fint installere den disken internt inn i datamaskinen, med mindre selve disken har tatt skade.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Jeg har ikke Esata eller USB 3.0 så må nøye meg med USB 2.0.

Det er bare kabinettet som er ødelagt på den gamle, men disken er gammel med en sånn bred kontakt. Og jeg har bare bærbar pc så får ikke innstalert den i den.

Har sett at det finnes disker som ikke har en egen strømkabel, det har den jeg har nå, er det no forskjell på diskene som har egen strømkabel og de som ikke har det?

Er det flere som har gode tips til disker? sånn at jeg kan sammenligne. Har tenkt litt på det og jeg trenger kanskje ikke mer enn 500 GB, hvis det er mye å spare på det.

Endret av Gloms
Lenke til kommentar

Jeg har en WD Passport Essential som jeg bruker på min laptop. Den jeg har er kun på 250 GB, men er godt fornøyd med den. Kan spille musikk direkte fra den og se på film etc.

Lese hastighet på ca 35 MB/s og skriv på ca 31 MB/s. Funker fett den. Eneste forskjellen på de med kun USB eller med egen strøkabel er vel at de med egen strømkabel er som regel 3.5" disker. Om det er noen forskjell i lese/skrive hastighet, tror jeg ikke.

Men kan jo sjekke det, har også en 3.5" WD Element på 1 TB med egen strømkabel.

Edit: Samme les/skriv hastighet på WD ELement, 35 MB/s les og 32 MB/s skriv. Så det har ikke noe å si for lese/skirv hastighet om den eksterne disken får strøm via USB eller har egen strømkabel. Den som teller er om du har USB 2.0 eller 3.0, eventuelt eSATA eller om det er 5400 rpm disk eller 7200 rpm disk.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Er de diskene med USB strøm dyrere? Ser at den Chavalito linka til koster 695 for 500 Gb, mens den Ekiniorak linka til koster 610 for 1 TB. Eller koster den mer fordi den har høyere les/skriv hastigheter?

Tar gjerne i mot flere tips hvis det er noen som har det.

Lenke til kommentar

Den første disken du linker til er en helt grei disk. Den andre disken du linker til er nok egentlig en 3.5" WD Elements Desktop med separat strømforsyning og ikke en 2.5" disk som bildet viser. Det eksiterte nok ikke så store 2.5" disker som 1,5 TB i mai 2007 som antydes som lanseringsdato i prisguiden.

Dessuten er det umulig å finne en større 2.5" ekstern disk på Western Digital sine sider enn 1 TB. Så der er det nok feil fra Prisguiden sin side.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at den disken har egen strøm kabel, står i Teknisk Informasjon at det følger med CA ledning og det er nok strøm kabel. Men å si: "Den eksterne harddisken Elements fra Western Digital er en lett og kompakt lagringsløsning som er perfekt for lagring og deling av dine filer." vil jeg påstå er å gå litt langt. Jeg vil ikke si at den er lett når den veier over 1 kilo.

Ellers så tviler jeg på at det finnes 3.5" eksterne disker som kun har USB kabel. Jeg kan ikke komme på noen i farten. Tror kun 2.5" disker kommer uten egen strømkabel. Men klart jeg kan ta feil angående 3.5" disker, men tror ikke det.

Det finnes 2.5" disker på 1 TB med kun USB kabel, men da kommer du opp i en pris på over 1000 kr.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Den disken på Datakjeden sin side, hvis det er denne disken du mener, er en 2.5" disk med kun USB kabel. Den trenger ikke egen strømkabel fordi den får strøm via USB kabelen.

Den tredje disken hos Pixmania til 499 kr på Prisguiden sin side er en 2.5" disk, samme som Datakjeden har. Så det vil bli billigere for deg å kjøpe den WD Elements disken hos Pixmania enn hos Datakjeden. Er jo en pris forskjell på 110 kr, men så kommer vel frakt i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har kjøpt meg denne: http://www.pixmania.com/no/no/5896365/art/western-digital/barbar-ekstern-harddisk-w.html

Det står at den er på 500 Gb, men når jeg kobler den i viser den at den bare har 465 GB. Hvorfor er det sånn? Vil nesten tørre å påstå at det er å svindle folk for 35 GB, hvis det ikke er en god grunn til at det er sånn.

Noen som vet hvorfor det er slik?

Det er fordi produsentene mener det er 1,000,000,000 bytes i 1GB men windows regner 1GB som 1,073,741,824 bytes.

Deler du kapasiteten fra produsenten 500,000,000,000 bytes på 1,073,741,824 kommer du til 465,66 GB.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...