Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettsak uten forvarsel

knurra

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var for en god stund i en rettsak som jeg erkjente straffeskyld for. Og kom sånn passe ut av den. før denne fikk jeg et brev som jeg måtte skrive under på og sende inn for å bekrefte at jeg var klar over at det ville bli en rettsak, og når.

Ca 1 mnd etter rettsaken mottar jeg et brev hvor det står tillegsdom, og da hadde jeg plutselig fått en strengere straff. Denne rettsaken fikk jeg aldri noe brev eller forvasel på noen måte om at skulle finne sted. Så jeg ble ganske sjokket av at jeg bare fikk et brev om at de hadde kjørt en rettsak jeg ikke viste om og gitt meg en strengere dom uten at jeg hadde muligheten til og forsvare meg eller noe.

Mitt spørsmål da har man lov til og kjøre en tilleggsdom uten at siktede vet om at den blir kjørt?

Endret av knurra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den rettsaken du refererer til som "for en god stund [siden]" den du fikk brev om straffen i en måned etterpå?

Vanlig prosedyre i de sakene jeg har vært i (tingretten) at man ikke får dom på stedet, men at man får beskjed om når dom blir forkynt. Deretter trekker dommerne seg tilbake og rådslår om skyld- og straffeutmålingsspørsmålene.

Dommen blir så forkynt for den tiltalte på politistasjon, lensmannskontor.

Jeg stiller meg tvilende til at det har vært avholdt en rettsak med deg som tiltalt uten at du har blitt underrettet om dette.

Lenke til kommentar

hovedsaken sjedde på den måte du forklarer, men tillegsdommen kom uten at jeg fikk inkalling eller informasjon om at den skulle finne sted, fikk heller ingen beskjed om må møte for å få dommen forkynt. fikk kun et brev i postkassa om hva tilleggsdommen innebar og hva jeg fikk ekstra i straff.

Lenke til kommentar

jeg hadde en tidligere dom med betinget straff jo, men det var en god stund før denne saken. og det ble tatt opp i retten på den forrige saken da jeg var til stede og viste om det. så det ble opplyst til dommer at jeg hadde en tidligere betinget straff. hadde ingenting jeg ikke var blitt pådømt.

Lenke til kommentar

Da gjelder kanskje tilleggsdommen en omgjøring av den "gamle" betingede dommen til ubetinget og en sammenslåing med den nye?

Det beste er vel uansett å ta kontakt med den som står som saksbehandler på brevet du har fått og spørre. Jeg tror det er større sjanse for å få et fornuftig svar der, enn fra en tilfeldig bruker på et internettforum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...