Gå til innhold

Skal begynne å trene, noen tips?

Anbefalte innlegg

Hei. Har lenge (2 år ca) tenkt på å begynne å trene, men aldri helt funnet riktig motivasjon til å komme i gang. Føler selv jeg har funnet det nå, da jeg har begynt å gå mer og ha lyst til å gå en tur i ny og ne. Men har ikke trent noe særlig i det hele tatt på godt over 3 år, og de 2 siste åra på skolen før det sluntra jeg alltid unna gym. Kombinert med å ikke spise no særlig sunn mat heller, så kan dere vel kanskje tenke dere at jeg ikke er i særlig god form. Har ikke målt høyden eller veid meg på en stund, men tenker jeg er sånn 195 cm høy og veier.... 115-120 kg eller no sånt.

Noen som har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre? Har lyst å trene noe kondisjon, men vil også starte med litt styrketrening. Ut ifra det jeg har lest her så funker ikke det så bra da, stemmer det?

Uansett, skal begynne med å gå/jogge 2-3 ganger i uka sånn for å se hvordan det går. Helst ikke foreslå treningsstudio, har ikke råd til det for øyeblikke med tanke på jobben jeg har.

Er nok mat delen jeg kommer til å slite mest med. Er ikke særlig flink til å variere kostholdet, og hjelper egentlig ikke at jeg kan være en smule kresen ang et par ting. Ser ikke for meg at jeg kan bytte ut brød ved frokosten, med mindre det blir snakk om knekkebrød. Må være enkelt og greit. Kan lage en kort liste over det jeg spiser for tida.

Grovbrød (ristet, siden jeg alltid fryser brødet)

Ost (jarlsberg hjemme, synøve skivet på jobb)

danske pølse

Stekt/kokt egg eller eggerøre

Makrell i tomat

Laks i olje

Ehm. Er vel i grunn alt. Går mest i ost faktisk, og noen ganger danske pølse. Ellers blir det makrell i tomat eller lignende en gang i blandt. Middag er ikke noe bedre. Enten er det samme som frokost og lunsj (brød og ost) eller så hender det jeg tar meg en pizza. Ganske sjeldent lager jeg noe fra bunnen, men det er alltid noe jeg kan lage som går ganske raskt. Taco, burger, pizza baguetter etc. >_<

Hvordan er det med smøroster? Bra/dårlig? Føler jeg burde inkludere noe mer, men kommer ikke på noe.

Men skal ta meg en gå/jobbe tur. Kommer nok ikke bli all verdens i dag grunnet dårlig vær, men får se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg så hadde jeg fokusert på kondisjonstrening nå, til du kommer ned i vekt. Styrke kan du fokusere mer på etter hvert.

Angående maten, så anbefaler jeg deg å telle kalorier nå som du skal ned i vekt. Du behøver ikke spise sunt hele tiden (selv om det anbefales av mange grunner), men pass på å hold et kcalunderskudd.

Kjøp deg pulsklokke!

Lenke til kommentar

Fantastisk god side, men programmet der inneberer at du har tilgang til frivekter. Uansett har du godt av å lese artiklane på sida, og kanskje i forumet til inspirasjon.

Hadde tenkt å kjøpte noen frivekter faktisk, var bare ikke sikker på om det var verdt det enda, eller om jeg burde starte med kondisjonstrening først. Eller om jeg skal kombinere det.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg fokusert på kondisjonstrening nå, til du kommer ned i vekt. Styrke kan du fokusere mer på etter hvert.

Angående maten, så anbefaler jeg deg å telle kalorier nå som du skal ned i vekt. Du behøver ikke spise sunt hele tiden (selv om det anbefales av mange grunner), men pass på å hold et kcalunderskudd.

Kjøp deg pulsklokke!

Så du vil ikke anbefale å kombinere? Eventuelt hvor lenge bør jeg satsa på kondisjons trening før jeg begynner styrke? Tipper jeg fint kan greie 40-60 min rask gåtur noen ganger i uka. Er litt tvilsom på jogging pga mulighet for kneskader.

Hehehe. Telle kalorier ja... har aldri gjort det før, og høres i grunn utrolig boring ut! Mulig jeg går fort lei hvis jeg begynner med det. Men hvis jeg for eksempel begrenser mat til 2 skiver frokost og lunsj, og en middag etter jobb eller no, og så legge til no frukt skulle jeg bli mer sulten mellom frokost, lunsj eller middag. Før kunne det fort være alt fra 2-4 skiver frokost, 4-6 skiver lunsj og enten pizza eller lignende usunn mat til middag, eller 4-6 nye skiver med noe på. Som regel ost. >_>

Hva er egentlig vitsen med pulsklokke? Har vel egentlig ikke så mye å si hvis jeg kan holde rakst tempo når jeg først trener. Eller brukere dere det til å regulere hvor hardt dere pusher dere selv?

Lenke til kommentar

Så du vil ikke anbefale å kombinere? Eventuelt hvor lenge bør jeg satsa på kondisjons trening før jeg begynner styrke? Tipper jeg fint kan greie 40-60 min rask gåtur noen ganger i uka. Er litt tvilsom på jogging pga mulighet for kneskader.

Hehehe. Telle kalorier ja... har aldri gjort det før, og høres i grunn utrolig boring ut! Mulig jeg går fort lei hvis jeg begynner med det. Men hvis jeg for eksempel begrenser mat til 2 skiver frokost og lunsj, og en middag etter jobb eller no, og så legge til no frukt skulle jeg bli mer sulten mellom frokost, lunsj eller middag. Før kunne det fort være alt fra 2-4 skiver frokost, 4-6 skiver lunsj og enten pizza eller lignende usunn mat til middag, eller 4-6 nye skiver med noe på. Som regel ost. >_>

Hva er egentlig vitsen med pulsklokke? Har vel egentlig ikke så mye å si hvis jeg kan holde rakst tempo når jeg først trener. Eller brukere dere det til å regulere hvor hardt dere pusher dere selv?

En kombinasjon funker vel det også, ja, men der er det helt sikker flere som veit mer enn meg. Kondisjonstrening funker i alle fall når du skal ned i vekt. :)

Er ikke nødvendig å telle kcal og hvis du ikke har gjort det før så trekker jeg tilbake den anbefalingen. Bare spis ofte og lite og ikke spis mer når du er sulten, så går det nok fint. :) Du ser jo på vekten og i speilet om du har gått ned eller ei!

Pulsklokke er mer for de mer seriøse som liker å sjekke pulsen osv. Ikke nødvendig, egentlig.

Lenke til kommentar

En kombinasjon funker vel det også, ja, men der er det helt sikker flere som veit mer enn meg. Kondisjonstrening funker i alle fall når du skal ned i vekt. :)

Er ikke nødvendig å telle kcal og hvis du ikke har gjort det før så trekker jeg tilbake den anbefalingen. Bare spis ofte og lite og ikke spis mer når du er sulten, så går det nok fint. :) Du ser jo på vekten og i speilet om du har gått ned eller ei!

Pulsklokke er mer for de mer seriøse som liker å sjekke pulsen osv. Ikke nødvendig, egentlig.

Da får vi se om det kommer noen som vil si noe om kombinasjon av kondisjon og styrke trening. Hvis ikke så tipper jeg det blir litt av begge deler. =)

Supert! Leste veldig mange plasser her om folk som teller kcal, noe som virker utrolig kjedelig! Holder meg nok til å bruke speilet. Blir vel å kjøpe en vekt på et tidspunkt også.

Da er nok ikke pulsklokke for meg. Har ikke planer om å bli dønn seriøs med treninga. Bare gå ned noe i vekt og bli sterkere.

Men når vi snakker om styrke trening, noen som har erfaring med fri vekter, og kan anbefale noen gode noen? Har sett på et set på g-sport til 5-600 eller no, men tror ikke de blir tunge nok. Og da er det kun de korte vekstengene som er med, ikke sånn lang en.

Lenke til kommentar

Du kan kombinere styrke og kondisjon, men prøv å ta det forskjellege dagar, og ikkje så tung kondisjon at det går utover styrketreninga.

Pulsklokke er ikkje så dumt egentlig, men det er ditt valg ka du vil bruke pengane på.

Når eg snakker om frivekter, så kjem det til å koste litt. Ei skikkelig stang+vekter+kanskje knebøystativ=noken tusen.

Men du kan fint greie å utføre mange øvelser med manualer og, sjå for eksempel coopersguns.com. En del fine øvelser der, men spør på forum om program før du bestemmer deg for å utføre alle :p

Forresten burde du sjå "magnificent mobility" av Eric Cressey. Om du laster ned eller kjøper er ikkje mitt problem. Sjå og gjerne http://sandvikstraining.com/articles/ for mykje bra stoff på norsk.

Lenke til kommentar

For det første, flott du ønsker å endre livsstilen din (det er det som må til for å forandre på kroppen)

Til treningen: Hold et tempo hvor du akkurat klarer å snakke, skal være mellom rask gange og jogging. Dette er for de fleste folk det tempoet du vil holde optimal puls for forbrenning. Holdt på å MINST 30 min, helst mer. Det er da forbrenningen virkelig begynner. Anbefaler også at du trener om morgningen før frokost, da tar du av reservene og ikke det du har fått i deg samme dag.

Når det gjelder vektløfting, burde du starte med det allerede nå. Men kun basis øvelser; markløft, knebøy og benkpress (Kan ta arm hevninger). Alle disse kan du gjøre hjemme og hvis du ligger på 110kg selv uten mye trening, skal ikke ekstra vekter være veldig nødvendig. Styrketrening hjelper også på forbrenning. Bruker du store muskelgrupper (hovedsaklig bein, men også rygg og bryst), vil forbrenningen være stor. Når du ikke bruker vekter, kan du gjøre de tre øvelsene hjemme i stuen. Små ting som å ta trappen isteden for heisen, eller gå 200m til butikken gjør også ganske stort utslag.

Til kosthold: Dette er vel den viktigste delen for å få en forbedring. Kosthold betyr på det laveste 40% av forbedringen, som regel høyere. Grovt brød går greit, men knekkebrød er bedre. Prøv å spis mer frukt og grønt som supplement. Unngå å spise rett før du legger deg. Til middag burde du holde deg til kjøtt, ris/pasta og grønt. Ris/pasta burde ikke være mer enn 1/4 av måltidet. Det som kan være greit, er å lage litt større porsjoner som holder til flere måltider. Fordele inntakene utover dagen er også smart (holder forbrenningen i gang)

Litt diverse tiks: Vekt burde du ikke se på, har du ikke trent på en stund vil du trolig gå opp i vekt i starten pga muskel vekst og vann i kroppen. Dette selv om du går ned i fett. Kjøp deg fettklype, mål opp og skriv ned. Gjør dette jevnlig for å se forbedring/fremgang (Kan være greit å ikke måle hver dag i starten..). Sett realistiske mål, du vil ikke se ut som Jason Staham etter 1 år med trening, selv om du har personer som John Stone som virkelig har endret livet sitt! Trening og livs endring er et langtids prosjekt. Sett mål 3 mnd frem (helst i form av xx minutter lange turer x gang i uken, eller x antall knebøy. Ikke gått ned så og så mye..) Jobb for å nå dem!

Lykke til videre!

- bIsk0p

Lenke til kommentar

Du kan kombinere styrke og kondisjon, men prøv å ta det forskjellege dagar, og ikkje så tung kondisjon at det går utover styrketreninga.

Pulsklokke er ikkje så dumt egentlig, men det er ditt valg ka du vil bruke pengane på.

Når eg snakker om frivekter, så kjem det til å koste litt. Ei skikkelig stang+vekter+kanskje knebøystativ=noken tusen.

Men du kan fint greie å utføre mange øvelser med manualer og, sjå for eksempel coopersguns.com. En del fine øvelser der, men spør på forum om program før du bestemmer deg for å utføre alle :p

Forresten burde du sjå "magnificent mobility" av Eric Cressey. Om du laster ned eller kjøper er ikkje mitt problem. Sjå og gjerne http://sandvikstraining.com/articles/ for mykje bra stoff på norsk.

Planen er å prøve på kodnisjon mandag, onsdag og lørdag mens jeg tar styrke på tirsdag og torsdag.

Ble litt skuffe når jeg leste om det 5x5 greien, for jeg hadde håpet at jeg ikke trengte en hel hau med forskjellige vekter. Er veldig begrensa hvor mye penger jeg kan bruke på det her akkurat nå (maks 1000, og da strekker jeg det VELDIG :S). Men skal sjekke ut de 2 sidene du linker til, så kommer jeg kanskje opp med en mellomting. Eventuelt droppe styrke til jeg har råd til vekter/treningsstudio.

For det første, flott du ønsker å endre livsstilen din (det er det som må til for å forandre på kroppen)

*snip*

Lykke til videre!

- bIsk0p

Takker for alle tipsene! Burde ha en del info å gå etter nå, så blir det en del lesing i helga. Med mindre jeg drar til hytta for å rydde der da. Og sole meg skulle sola titte fram.

Hvis ikke ser det nok ut til at det blir en god lang gå tur til lørdag og en god del lesing.

Takker for all hjelp så langt! Veldig fint med så god hjelp!!! :w00t:

Lenke til kommentar

Hm, burde det ikke vært omvendt når man skal ned i vekt? Greit, man forbrenner jo med styrketrening også, men langt i fra så mye som med kondistrening.

Til treningen: Hold et tempo hvor du akkurat klarer å snakke, skal være mellom rask gange og jogging. Dette er for de fleste folk det tempoet du vil holde optimal puls for forbrenning. Holdt på å MINST 30 min, helst mer. Det er da forbrenningen virkelig begynner. Anbefaler også at du trener om morgningen før frokost, da tar du av reservene og ikke det du har fått i deg samme dag.

Har da ingenting å si når på dagen man trener, bare man trener. Du forbrenner fra første løpesteg også, forresten. Er ikke noe magisk grense ved 30 min der du plutselig begynner å forbrenne...

Lenke til kommentar

Har da ingenting å si når på dagen man trener, bare man trener. Du forbrenner fra første løpesteg også, forresten. Er ikke noe magisk grense ved 30 min der du plutselig begynner å forbrenne...

Joda, når på dagen har noe å si; Dvs før eller etter frokost. Trener du cardio før frokost, tar du av reservene. Trener du etter på, tar du av maten du nettopp har spist.

Og jo, skikkelig forbrenning oppstart etter ca 30 min. Selvsagt forbrenner man fra første skritt, men uttellingen kommer etter ca 30 min.

Lenke til kommentar

Joda, når på dagen har noe å si; Dvs før eller etter frokost. Trener du cardio før frokost, tar du av reservene. Trener du etter på, tar du av maten du nettopp har spist.

Og jo, skikkelig forbrenning oppstart etter ca 30 min. Selvsagt forbrenner man fra første skritt, men uttellingen kommer etter ca 30 min.

Det eneste man oppnår ved å ikke spise/drikke noe før trening er at du blir fortere sliten og dermed ikke orker like mye.

Begynner du plutselig å forbrenne mer etter 30 min? Eller?

Endret av Kranjcar
Lenke til kommentar

Er du utsultet når du står opp, er det naturlig å få i seg litt fyll. Men det er fakta at, når det gjelder gå ned i fettprosent, trening før frokost har bedre effekt enn å trene senere etter måltid er inntatt

Du har høyere forbrenning etter ca 30 min, da er kroppen og musklene varme noe som øke forbrenningen. Det skjer ikke plutselig.

Lenke til kommentar

Er du utsultet når du står opp, er det naturlig å få i seg litt fyll. Men det er fakta at, når det gjelder gå ned i fettprosent, trening før frokost har bedre effekt enn å trene senere etter måltid er inntatt

Du har høyere forbrenning etter ca 30 min, da er kroppen og musklene varme noe som øke forbrenningen. Det skjer ikke plutselig.

Hmm. Temmelig sikker på at jeg har lest flere plasser at å trene før frokost gir bedre effekt bare er en myte. :hmm:

Kan jeg spør hvor du har tatt det med ca 30 minutt fra? Så det du sier er at den første halvtimen er bare oppvarming?

Og til bench; For å gå ned i vekt er du ikke nødt til å jogge langt. Man kan godt gå, svømme eller sykle istedefor. Litt variasjon skader ikke ;)

Endret av Jonas2k
Lenke til kommentar

Men det er fakta at, når det gjelder gå ned i fettprosent, trening før frokost har bedre effekt enn å trene senere etter måltid er inntatt

Kilder?

Hva skjer med kaloriene man får i seg etter treningen da, om man kun har tatt energi fra fett under trening? De bør jo da ikke bli brukt og så bli lagret som fett og så er man like langt.

Om du skjønner tankegangen?

Lenke til kommentar

Ang trening før frokost: Dette gjelder selvsagt kun kadio og ikke styrketrening. Styrketrening trenger du energi og mat i kroppen for å oppnå optimale resultater.

Ved å spise etter treningen, vil kroppen også være mer mottakelig for mat og opptak av nødvendige ressurser. Og jo Matsemann, du vil ha et behov og beholde forbrenningen en stund etter trening. Så mat du spiser etter vil ikke gå tilbake i reservene.

Og med tanke på lengde, njaou. De første 30 min blir mer oppvarming med tanke på at kroppen trenger ca den tiden på å oppnå optimal forbrenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...