Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er mannlig sexualitet noe skittent ?

Anbefalte innlegg

Tradisjonelt har det vært en selvfølge å se menn som umettelige forbrukere av sex. Dette produserer en ensidig og sneversynt fortelling om det mannlige sex-dyret.

Historien om det mannlige sex-dyret fortelles i media hver dag. Han tenker på sex hvert 10. sekund, og hans fremste utfordring består i å tøyle sine dyriske, seksuelle drifter. De er biologiske, hevdes det. Dermed er de knapt mulig å gjøre noe med, skjønt de truer både ham og hans omgivelser.

Helgene tilbringer han i diverse barer hvor han jobber aktivt for å få seg et nummer for natten. Når klokken nærmer seg tre er han villig til å dra hjem med hvem som helst, bare han får sex.

Historiene som gjentas

At denne ideen om mannlig seksualitet er underforstått, blir tydelig når man ser nærmere på vinklingen når sex omtales i media. Det er for eksempel aldri nødvendig å presisere at det siktes til menn som kjøper sex av kvinner når det er snakk om prostitusjon som fenomen.

Tanken på at menn kjøper sex av menn, at kvinner kjøper sex av menn, og – enda fjernere fra enkeltes virkelighetshorisont – at kvinner kjøper sex av kvinner er knapt berørt.

Pro Senteret oppgir imidlertid at de har vært i kontakt med rundt 200 mannlige prostituerte, og at det finnes en kvinnelig kjøpegruppe, men området har fått så lite oppmerksomhet at det er vanskelig å si noe om det.

Sex-dyret og offeret

Voldtekt omtales også med et innforstått og noe snevert syn på menn som sex-dyr, og kvinner som ofre. Det er stadig intervjuer med skrekkslagne kvinner som forteller at de knapt tør bevege seg i byens gater på kveldstid. Det er ikke nødvendig å presisere hvem de frykter; han er først og fremst mann, et snøftende villdyr i brunst, som sniker seg rundt i sidegatene på jakt etter fitter å knulle. Ved siden av en slik fortelling om menn og sex er det liten plass til andre versjoner. Det faktum at de fleste menn ikke voldtar blir oversett i oppstyret, og ikke alle vil ta inn over seg at også menn utsettes for voldtekt.

Biologiske «sannheter»

Et blikk rundt oss burde være nok til å innse at menn og kvinner har tenningsmønstre, følelsesregistre og holdninger som er forskjellige fra hverandre men alikevel på en måte like.

I vår tid fortelles historien om menn som umettelige forbrukere av sex,selv om det også finnes kvinner som også er sånn,det bare forties.

Det er etter min mening nødvendig å se på sex og fenomener uten å bli blendet av kjønn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forsåvidt enig med deg, problemet er bare er at jeg har inntrykk av at svært mange man kun tenker sex. Nå er jeg klar over at menn ikke er sånn, men allikevel: det vel noe i det?

Men det betyr jo ikke at kvinner ikke kan være slik? Og grunnen til at det har blitt fortiet er jo ofte at kvinner blir kalt en hore om de utfolder seg seksuelt og har hatt mange sexpartnere. Jeg har ihvertfall omtrent aldri hørt om en mann som har blitt fremstilt i negativt lys (foruten kanskje Rune Rudberg) om han har hatt mange damer - da er han attraktiv og sexy. Kvinner derimot som har hatt seg rundt er billig og løs.

Så jeg er ikke helt enig med deg, som kvinne i dagens samfunn synes jeg heller det er omvendt: at det å utfolde seg seksuelt er ikke helt stuerent for jenter, spesielt ikke det å ha hatt mange partnere, mens menn gjerne kan ha ti damer på en gang.

Jeg synes derimot det er flott at begge parter får gjøre som de selv har lyst, jeg har derimot aldri syntes det har vært spesielt attraktivt med en mann som har hatt mange damer både i og utenfor senga.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...