jantoreh Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg trenger hjelp til å bruke en D-Link DIR-855 som router og brannmur med regler for trafikk og Telenor sitt Zyxel P2602 som et rent modem. Jeg vet det er mange tråder om dette, men dessverre finner jeg ikke svar på akkurat dette. Modemet er koblet fra port 1 til WAN port på DIR-855. Modemet er satt opp med DHCP fra Telenor som side og DIR-855 får IP fra modemet (10.0.0.1). Alle PC'er, printere og spillkonsoler får IP fra DIR-855 (192.168.25.xxx). Så langt fungerer det og den trådløse senderen i D-Linken er mye bedre enn Telenor sin. Problemet er at jeg ikke får satt opp f.eks RDP (Remote Desktop) til å fungere. Har satt opp regelen i D-Link som jeg alltid har gjort, men får det ikke til. Samme gjelder andre tjenester jeg trenger tilgang til fra utsiden. Har også lest en del om at jeg kan sette Zyxel-modemet fra Telenor i Bridge-modus, men da fungerer ikke internett i det hele tatt. D-Linken får fortsatt samme IP som tidligere, og når jeg logger på Zyxel står det 0.0.0.0 som IP adresse. Må jeg sette andre innstilllinger på Zyxel/D-Link for at dette skal fungere? PS! Har prøvd PPPoe på D-Link uten at det hjalp. Må noe settes under Netword->NAT på Zyxel-modemet? Setter stor pris på hjelp og legg gjerne med skjermbilder. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 RDP krever at du åpner TCP port 3389 gjennom routerne. DIR-855 er jo en langt bedre router enn Zyxel, så prøv å bridge den igjen i webinterface. Sett opp DIR-855 til å PPPoE, bruker@online.no, passord. Da skal det forhåpentligvis være internett og du kan åpne porten i kun DIR-855. Ellers kan man stort sett bruke UPNP, men de portene man skal koble opp først fra internett bør en åpne manuelt. Lenke til kommentar
jantoreh Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 RDP krever at du åpner TCP port 3389 gjennom routerne. DIR-855 er jo en langt bedre router enn Zyxel, så prøv å bridge den igjen i webinterface. Sett opp DIR-855 til å PPPoE, bruker@online.no, passord. Da skal det forhåpentligvis være internett og du kan åpne porten i kun DIR-855. Ellers kan man stort sett bruke UPNP, men de portene man skal koble opp først fra internett bør en åpne manuelt. Så fort jeg setter modemet i brigdemodus, mister jeg internettforbindelsen. IP adressen på modemet endrer seg til N/A eller 0.0.0.0. D-Link routeren får fortsatt IP fra modemet (f.eks 10.0.0.1). Jeg bruker DHCP på D-Link routeren da modemet fra Telenor er satt opp slik. Har også prøvd PPPoe, men da får jeg ikke IP i det hele tatt på D-Link routeren. Holder det å sette modemet i brigde-modus, eller må andre innstillinger også endres? Er det riktig å sette kabelen fra modemet i WAN porten på routeren min, eller skal den settes i en vanlig port? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Telenor har begynt å gå over til DHCP, så det kan stemme at du ikke bruker PPPoE i pålogging. Den skal stå i WAN/Internettporten, men du skal ikke få 10.0.0.x som ipadresse når den står i bridge. Det skal være en vanlig internettadresse på WAN om det fungerer som det skal. Lenke til kommentar
jantoreh Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Telenor har begynt å gå over til DHCP, så det kan stemme at du ikke bruker PPPoE i pålogging. Den skal stå i WAN/Internettporten, men du skal ikke få 10.0.0.x som ipadresse når den står i bridge. Det skal være en vanlig internettadresse på WAN om det fungerer som det skal. Det fungerer fortsatt ikke. Får kun IP adresse fra Zyxel-boksen til Telenor og kommer ikke ut på internett ved å sette modemet i brigde-modus. Er det andre måter dette kan løses på? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Se om du får det til å fungere dersom du kobler PC rett i routermodemet. Fungerer det med RDP, så kan du sette opp router som switch/aksesspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå