skjønneringenting Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Hei! Det har seg sånn at jeg havnet i en frontkollisjon med en trailer i går. Det hele skjedde i et kryss der jeg skulle til venstre, og han skulle rett fram. Jeg ga tydelig signal om at jeg skulle til venstre, med blinklys. Så svingte jeg til venstre. Det presiseres at jeg var nesten helt rundt svingen, før kollisjonen skjedde. Traileren fortsatte bare å kjøre, og der smalt det. Han brøt altså vikeplikten, og vi kolliderte. Bilen jeg kjørte, en Toyota Hiace 93 modell, ble totalvrak, mens traileren bare fikk en liten skramme. Dette skjedde forøvrig i arbeidstida. Jeg og min medpassassjer ble såpass skadet at vi ble sendt til legevakten, mens trailersjårøren kom helt uskadet ut av sammenstøtet. Deretter ble jeg og min medpassasjer transportert til nærmeste sykehus for røntgen og MR. Jeg blødde mye på venstre hånd, i tillegg hadde jeg store smerter i høyre kne. Min medpassasjer fikk en liten nakkeskade, men ingen brudd. Politiet ble kontaktet av min sjef i etterkant av hendelsen. Men det mest utrolige skjedde i dag da jeg skulle gå gjennom skademelding og et annet skjema. Da fikk jeg se at trailersjåføren hadde en helt annen versjon enn det jeg har. Han hevder nemlig at det hele er min skyld. I tillegg har han laget en tegning som ikke stemmer overhodet. Traileren hadde en fart på ca. 45 km/t, mens jeg hadde en fart på ca. 15 km/t. Etter sammenstøtet, var sjåføren mest opptatt av å få klarhet i hvorfor jeg ikke stoppet. Han trodde nemlig han kjørte på forkjørsvei. Han ble derfor veldig overrasket da han innså at det ikke var noen forkjørsvei. (HAN HEVDER FREMDELES AT ALT ER MIN SKYLD, TIL TROSS FOR AT HAN ER KLAR OVER AT HAN IKKE KJØRTE PÅ FORKJØRSVEI)Deretter gikk han tilbake til traileren, og satte seg og ventet der. Min medpassasjer kontaktet sjefen vår, og jeg prøvde å komme meg igjen da jeg fikk en liten hjernerystelse (min medpassasjer sier at jeg spurte det samme spørsmålet flere ganger med ca. 20 sek. mellomrom). I mellomtiden viste trailersjåføren lite/ingen omsorg for meg og min medpassasjer, som var skadet av uhellet. Han satt bare i traileren. Så kom det plutselig en mann kjørende i en lastebil, med en gravemaskin i. Han satte lastebilen ved siden av traileren, og dyttet traileren til siden av veien, da den dekket begge veibaner. Så kom samme mann bort til bilen vår og flyttet den omlag 20 meter rett fram. Jeg var halvt bevisstløs, og var ikke i stand til å stoppe ham. Jeg mistenker at trailersjåføren ringte denne mannen for å "ordne opp i situasjonen". Jeg synes sjåføren av traileren har opptrådt veldig arrogant, og hensynsløst og lurer på hvilke potensielle utfall denne saken kan få. Jeg er bare 19 år, så jeg har ingen erfaring fra tidligere ulykker. Alle svar mottas med stor takk Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Veivesenets kraftberegninger vil nok underbygge din versjon. Det blir vanskelig å bortforklare merker på kjøretøy, veibane etc. Jeg ville tatt det med ro og fått hjelp av arbeidsgiver i og med at dette var i arbeidstiden. Du skal jo være forsikret og denne forsikringen bør jo da dekke advokathjelp om det skulle være nødvendig. Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Jeg har hatt mye kontakt med arbeidsgiver. Han kjørte meg til legevakten, og fylte ut skademeldingen sammen med meg. Han ble forøvrig også veldig forbauset over trailersjåførens versjon. Hva med straff? Hva kan trailersjåføren vente seg? Endret 14. juli 2010 av skjønneringenting Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Bevisforspillelse? Håhåhåhååå... Men det du bør tenke på nå er kroppen-skyldspørsmål-fortsette å kjøre bil... Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) woot? der hang jeg ikke helt med gitt Hva mener du? Endret 14. juli 2010 av skjønneringenting Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg mener at om situasjonen slik du har beskrevet den bevises så KAN vedkommende bli tiltalt for bevisforspillelse. Om han gjør det så vil det være skjerpende med tanke på personskade. Jeg er vel og merke IKKE jurist, men vil allikevel tro at det er slik det vil forløpe. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg skjønte ikke helt situasjonen her. Du skulle til venstre, han skulle rett fram. Altså, han kommer fra din venstre side, og skal til din høyre side? Eller kom han på samme vei som deg, i motsatt kjørebane, og skulle rett fram? Ved alle trafikkulykker med personskade, skal politiet meldes. Dette burde vært gjort med en gang, da de veit hva som skal gjøres og at man da slipper folk som begynner å "massere" åstedet. Var det noen andre vitner til denne hendelsen? Det viktigste nå er å bare la saken gå sin gang. Syns det er bra at du har god støtte fra arbeidsgiver. Da jeg blei påkjørt i arbeidstida, fikk jeg bare kjeft og sutring fra sjefen min. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Er iallefall sikkert at du kolliderte med feil mann. Men skjedde dette utpå bygda? Eller var det ikke folk i nærheten? Virker som ulykken skjedde langt fra der folk ferdes.. Men både du og din medpassasjer vet og husker eksakt hva som skjedde, og kan forklare ovenfor politiet hva som skjedde, så vil jeg tro dere stiller et hakk foran han. Det må jo finnes noen vitner i denne saken. Er ikke noe problem å skjønne dette. T Traileren kom fra venstre for trådstarter, og skulle rett fram. Det som skjedde var at trådstarter kjørte ut og rett i trailer. Altså med andre ord, trailer har jo vikeplikt! Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Med mindre politiet allerede har åpnet sak her, så hadde jeg vurdert en anmeldelse. Trailersjåføren har ikke gitt utført den hjelpen han er forpliktet til å gi. Han har forsøkt å endre på det som faktisk skjedde; (forsøk) bevisforspillelse. Dette vil også hjelpe i tilfelle forsikringsselskapet også mener det var din feil. Uansett bør du forhøre deg med noen som virkelig kan dette, da dette etter min mening er ganske alvorlig. Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Nidaroo har skjønt situasjonen helt perfekt. Det var kanskje litt dårlig forklart av meg, men bra at noen i hvert fall skjønte det. Uansett, jeg var nettopp på ulykkesstedet, og der er det satt opp fareskilt for glatt vei, da det lekket olje fra traileren (den fraktet kalk fra en gruve). Kollisjonen skjedde på bygda ja, men det er på ingen måte noen øde plass (boligfelt i området rundt krysset). Bygda har ca. 6500 innbyggere, og det skjedde bare 3-4 km fra sentrum. Det var forøvrig ingen bremsespor på ulykkesstedet, og det var klare bevis på at min tegning stemmer, og ikke hans. Sporene fra traileren hans var langs grøfta på motsatt kjørefelt, så jeg synes egentlig det er ganske tåpelig av ham å komme med en så merkelig tegning. Jeg har fremdeles så vondt i foten at jeg ikke er i stand til å jobbe (klarer nesten ikke å gå). Som nevnt tidligere fikk jeg en lett hjernerystelse, så jeg var ikke i stand til å kontakte politiet på daværende tidspunkt. Hvis jeg anmelder ham, hvilke potensielle følger kan det få for ham da? Endret 14. juli 2010 av skjønneringenting Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Han kan miste lappen veldig lenge kanskje fengsel og kommer til å få en sikkelig bot. Det er ikke lov å juge og skrive feil på en skademelding. Sette seg i traileren i gjen er heller ikke lov ettersom du skal sjekke om de i trafikkulykken lever og har det bra. Eneste man skal gjøre først er å sette på nødblink og varseltrekant noen m bak kjøretøyet. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Hvis jeg anmelder ham, hvilke potensielle følger kan det få for ham da? Nå har ikke jeg hatt strafferett enda, men jeg vil anta at han kan miste lappen/bot/redusert erstatning. Om han kan enda med fengsel er jeg usikker på, men det kan hende. Sjåføren som kom etter ulykken kan også ende opp med straff. Uansett er ikke dette noe du bør tenke på. Han har brutt loven, som førte til skade på deg og andre. I tillegg så forsøker han å skjule dette så godt han kan. Som sagt kan også dette ha noe å si på forsikringen din og saken senere. Worst case så kan han slippe lett unna. Du kan ende med senskader som han også slipper unna med. Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Jeg har egentlig lyst til å politianmelde han. Skal forhøre meg med arbeidsgiver i morgen, da han som arbeidsgiver er en part i saken. Han backer meg 100%, så det er ikke noe problem. Selv om røntgenbildene og MR-undersøkelsene ikke viste noen brudd, frykter jeg at kneproblemene ikke slipper taket med det første. Jeg fikk beskjed av legen ved sykehuset om å kontakte fastlegen min, dersom skaden blir bedre, og smertene gir seg. Merket forresten nye smerter i dag. Da jeg våknet fikk jeg veldig vondt i venstre bakhodet. Smertene er ikke noe sammenlignet med foten - det kjennes bare ut som en diger blåkul. Mulig dette har sammenheng med blodflekken legen merket i bakhodet mitt. Men i går kjente jeg ikke noe særlig til det, da var kneet mitt hovedfokuset. Sånn jeg ser det er det 5 ting som burde vært gjort annerledes fra trailersjåførens side. 1. Han brøt vikeplikten, og har skylden for personskader(2), ødelagt bil(den er ikke kjørbar) 2. Han kontaktet ikke politi. 3. Han kontaktet ikke lege. 4. Han hjalp ikke 2 skadde personer, som var tydelig skadet. Person nummer 1: blod på en arm og store smerter i kneet. Person nummer 2: Stiv nakke, hodet på skakke, klarer ikke røre seg. 5. Fjerning av bevismaterialet Endret 14. juli 2010 av skjønneringenting Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Ta også kontakt med advokat. Det er greit å ha klart hva som må gjøres og hvordan. Ta også vare på alle kvitteringer på utlegg du har i forbindelse med ulykken. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg ville ikke bare anmeldt han, jeg ville gått lenger om det ble aktuelt. Å forspille sannheten framfor politiet og det som er, forteller nok ved at han ikke har noe bak rattet å gjøre. Uheldig sak, for din del TS. Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg tipper trailersjåføren velger sin strategi, fordi jeg er ung og uerfaren (19), mens han er 35. Advokat? Tror du det blir nødvendig? Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Har du en mulighet å få tak i bilde fra stedet der ulykken skjedde? Men uansett, han sier han trodde han kjørte på forkjørsvei?? Da har han jo indirekte innrømmet skyld. Synes du skal trekke denne saken så langt du klarer. Stå på mann, håper det går bedre med deg. Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Min medpassajer tok bilde av skadene på bilen vår, men ikke noe mer. Kjøretøyene ble flyttet rimelig kjapt, og jeg var som sagt ikke 100%. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Tenk på skadene du har blitt påført, og ikke minst hva mer det kunne påført. Bare det at han sier "trodde han kjørte på forkjørsvei", ja det sier sitt om hvor våken trailersjåføren var. Lenke til kommentar
skjønneringenting Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Ja, det var det jeg tenkte på selv også. Hvis han hadde truffet meg på siden hadde det gått med kroppen min, som med fronten av bilen. Stygt å tenke på... Endret 14. juli 2010 av skjønneringenting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå