sdf123 Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Når man bestiller tv-abb i form av riks-tv, parabol eller kabel-tv så har man jo også angrerett så lenge man bestiller online eller via telefon. Dette eksempelet under gjelder kabel-tv. Jeg lurer litt på hvordan denne fungerer. Når man bestiller så tar det jo gjerne litt tid før faktisk produktete er oppe å går, gjelder angrette fra da? Eller fra man får brevet i postkassen(dette er et brev som man gjerne får 4 uker før noe er oppe å går). For mellom man får brevet til man faktisk har fått tv opp å gå så får man jo også en dekoder i posten, kommer gjerne etter 2 uker. Vi diskuterte dette på jobben, hvor jeg mente at angreretten er fra tjenesten du får er oppe å går og ikke fra du får brevet i postkassen? Noen som har vært borti dette før? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Dette reguleres av Angrerettloven §18 § 18. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til tjenesteyteren etter § 20 innen 14 dager etter at de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt. Det vil da si 14 dager etter at du har fått brev i posten som også informerer om at du har angrerett. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Merkelig! Men er ikke rart da at internett- og tv-selskaper alltid bruker rundt 3uker på å gi deg sluttvaren.. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Angrerettlovens paragraf 18 (sitert tidligere i tråden) gjelder kjøp av tjenester, mens angrerettloven paragraf 11 (sitert nedenfor) gjelder kjøp av varer. Ved kjøp av varer utløper angreretten normalt 14 dager etter at man har mottatt både angrerettskjema og varen. Ved et dekoderkjøp og abm. avgift på dekoderkort så er vel i hvertfall dekoderkjøpet et kjøp av en vare og ikke en tjeneste. " § 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett) Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. [...] " Se http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html for hele angrerettloven. Endret 14. juli 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Stemmer det. Leste ikke hele innlegget ditt. Mitt svar gjelder bare tjenester hvor en ikke mottar noen vare i tillegg til tjenesten. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Altså, slik som jeg trodde, fra man har fått hele tjenesten og kan begynne å bruke produktet. Abonnementsvilkår - Disse abonnementsvilkår gjelder per i dag KUN Internett med tilhørende mottakerutstyr. Innhold som omhandler våre andre produkt har ikke trådt i kraft. 14 ANGRERETT Dersom avtalen er inngått ved fjernsalg eller utenfor fast utsalgssted gjelder lov om angrerett. Dersom Kunden etter å benyttet seg av rett til å ta Tjenestene i bruk før utløpet av angrefristen, benytter angreretten, må Kunden dekke CD’s faktiske utgifter knyttet til påbegynnelse av Tjenesten samt eventuelle medgåtte materialer og installasjon av Tjenesten. Nærmere informasjon er inntatt på canaldigital.no. og Abonnementsvilkår - Standard abonnementsvilkår for Canal Digital Kabel TV AS. 14 ANGRERETT 14.1 Ved kjøp av tjenester og varer utenfor fast utsalgssted (messer o.l.) eller ved kjøp via web eller aktivt oppsøkende telefonsalg, har Kunden angrerett i henhold til lov om angrerett av 21. desember 2000 nr. 105. I de tilfeller (gjelder ikke aktivt telefonsalg) hvor angrerettsloven kommer til anvendelse og installasjon/ påbegynnelse av den bestilte vare skjer før fristens utløp, forbeholder Canal Digital Kabel TV seg retten til å fakturere kunden for de faktiske utgifter knyttet til påbegynnelse samt medgåtte materialer og eventuell installasjon av den bestilte tjeneste/vare. Kan dem fakturere for "...utgifter knyttet til påbegynnelse av Tjenesten samt eventuelle medgåtte materialer og installasjon av Tjenesten." ? Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Selvfølgelig! Disse utgiftene faller innunder tilvirkningskostnader og skal selvfølgelig dekkes av bestiller. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Jo, jeg kan forstå materialpriser som tv-uttak, kabel som er festet? Men, "utgifter knyttet til påbegynnelse av Tjenesten", er det utgifter som lønna til dem som jobber med bestilling? Er jo veldig defust skrevet. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Altså, slik som jeg trodde, fra man har fått hele tjenesten og kan begynne å bruke produktet. Litt for generell konklusjon. La oss ta noen eksempler (disse har ikke alle nyanser av lovteksten). Ren tjeneste, tjenesten begynner etter 14 dager: Du kjøper et strømabonnement, du får angrerettskjema øyeblikkelig, og det er avtalt at strømmen (tjenesten) leveres etter 14 dager. Du kan angre kjøpet inntil 14 dager etter at du har fått skjemaet, og siden tjenesten ikke har startet skal du heller ikke betale noe. Når angrefristen har gått ut starter tjenesten å løpe og du kan ikke lenger angre. Ren tjeneste, tjenesten starter straks: Du kjøper et strømabonnement, du får angrerettskjemaet øyeblikkelig, og det er avtalt at strømmen (tjenesten) skal leveres straks (og at det skal betales for forbrukt strøm i angrefristen). Du kan angre kjøpet inntil 14 dager etter at du har fått skjemaet, men må betale for den strømmen du har brukt før du angrer. (Bytt ut "strøm" med "abm. på tv kanaler uten dekoder eller annet utstyr" for å få et eksempel nærmere din problemstilling.) Ren vare: Du har alt et abm. på tv kanaler og kjøper en HD PVR dekoder. Du kan angre kjøpet inntil 14 dager etter at du har fått skjemaet og produktet. Tjeneste og vare: Du kjøper HD PVR dekoder (vare) og installasjon og tilgang til TV kanaler (tjeneste). Du får angrerettskjema øyeblikkelig, HD PVR Dekoderen blir sendt med posten og kommer 1 uke etterpå. Installasjonen og tilgang til TV kanaler får du etter 3 uker. Du kan da angre på varen 14 dager etter at du har fått den (og angrefristskjemaet), mens du kan angre på tjenesten 14 dager etter at den er bestilt (og du har fått angrefristskjemaet). Mangler vs angrefrist: Husk at angrefristen er en angrerett du ensidig kan kreve, uavhengig om selger/leverandør har levert 100% korrekt. Hvis selger/leverandør leverer en tjeneste eller vare som har mangler (f.eks dårlig tv signaler eller ikke fungerende HD PVR boks), så kan det gi et selvstendig grunnlag for å gå fra avtalen selv om den ensidige angreretten ikke lenger gjelder. Endret 15. juli 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Har et spørsmål angående dette så tar det opp i denne tråden:-) Om en vurderer å oppgradere en kanalpakke, har en da angrerett på det også? Er veldig usikker på hvor mye de nye kanalene vil bli brukt og om seriene som går der er noe som faller i smak. Kan jeg her ringe kundeservice og oppgradere kanalpakken, for så å eventuelt ta dette på angrefristen dersom det ikke blir brukt i den grad jeg ser for meg? Same gjelder egentlig internett, vurderer raskere hastighet, men spørs om det vil være av nye nytte til mitt bruk og vil derfor få sjekket dette i praksis først. Men andre ord, er det angrerett på oppgradering av produkter, eller bare nye produkter? Endret 29. juni 2011 av svortevik Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Bestiller du oppgraderingen på nettsiden til feks canaldigital.no, så har du angrerett ja . Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Bestiller du oppgraderingen på nettsiden til feks canaldigital.no, så har du angrerett ja . Du var for rask, fikk ikke en gang redigert ferdig posten min:-) Gjelder dette oppgradering av internett også? Og hvordan fungerer det egentlig med de dagene en har hatt de oppgraderte tjenestene? Blir mnd beløpet fordelt over disse dagene, eller får en her en gratis mulighet til å teste ut et bedre produkt? Endret 29. juni 2011 av svortevik Lenke til kommentar
deleder Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Er det slik at TV-leverandører nå kan ta seg betalt for bestilling av oppgradert kanalpakke for medgått bruk hvis det står i vilkårene? Kan forstå logikken i det, men det er jo litt spesielt at man ikke lenger har anledning til å prøve produktet skikkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå