Gå til innhold

Stor forbedring hvis jeg kjøper senterhøyttaler?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Onkyo TX-NR807 receiver, og et par concept gulvhøyttalere fra Dali. Jeg vurderer å kjøpe en senterhøyttaler til anlegget. Vil jeg merke stor forskjell ved denne oppgraderingen? Har ikke subwoffer, og vil trolig heller ikke få det, da jeg bor med en kjæreste som ikke er like interessert i å dekorere stua som en kino som jeg er. Men har altså "fått lov" til å kjøpe senter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har helt fram til for et halvt år siden, kun brukt tv-høyttalere. Oppgraderingen til receiver med gulvhøyttalere var fantastisk. Nå vil jeg gjerne ha det enda bedre. Anlegget blir brukt til film, tv og musikk. Senteren vil jo bli brukt til film.

Lenke til kommentar

center er for å gjøre dialoger bedre og tydeligere. Når du hører på musikk er centeren ubrukelig. Det spørs litt på hvilket lyd-signal du får inn til forsterkeren, men stort sett er stereo best. Har du analogt signal, vil forsterkeren måtte emulere (velge selv hva som skal hvor) noe som kan være mindre vellykket. Men til film titting tror jeg det bli bedre, da vil du kunne ha et lavere volum og fremdeles høre dialoger tydelig.

Lenke til kommentar

Hmm.. Tror jeg kan velge på forsterkeren min hvilke høyttalere som skal brukes til hva på de ulike kanalene, men er ikke sikker. Kan iallefall velge mellom masse forskjellige lydformater, og tror Stereo er et av dem. Kan det hende at receiveren plutselig sender deler av musikken jeg hører på gjennom senteren?

Lenke til kommentar

Det du tenker på er sikker Dolby Pro-Logic moduser, som emulerer surround-effekter, hold deg langt unna dem.

Når du hører på musikk så vil senteren bare være helt stille, og samme når du ser på film med stereo-lyd (tv-sendinger er ofte stereo). På surround-filmer vil stemmene komme ut av senteren, så de vil bli litt tydeligere.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg kjøpt sub før senter, men mulig det bare er rekkefølgen min som er litt på hodet..

Det avhenger da i høyeste grad på oppsett og muligheter.

Jeg har ikke subwoofer, og kommer ikke til å skaffe det på mange år, rett og slett fordi jeg ikke har mulighet til å spille såpass, har naboer i tre retninger, og de synes allerede at jeg har alt for mye bass.

Lenke til kommentar

Det skulle jeg gjerne gjort også, men som nevt i førstpost faller det ikke helt i smak med sub hos kjæresten. Måtte isåfall funnet en liten en som nesten kan gjemmes bort. Den eneste concept suben de selger på Hifi-klubben er en 12" til 5000.. Det koster altså litt mer enn senter =/

Lenke til kommentar

Og med mindre de koster en hel del mer, så vil man stort sett alltid tape på lydkvaliteten. Om frontene først er godkjent er det like greit å la dem stå.

Joda, men kan fortsette med satellitter. Men dette er en annen diskusjon.

TS: Du vil selvsagt oppleve en forbedring/forskjell hvis du får deg en senterhøyttaler, men den vil være betinget. Kun når du ser på film vil du faktisk få utnyttet denne. Ser du på TV eller via PC'en (så fremt du ikke kjører digital lyd og ser på HD-materialet.) så vil den være mindre fornuftig..

Lenke til kommentar

Nå er ikke satelitthøyttalere aktuelt. Har ingen planer om å selge gulvhøyttalerne som jeg kjøpte for et halvt år siden, og som jeg er strålende fornøyd med. Men skal kjøpe på en senter, tenker jeg. Hvis jeg finner en pen diskré sub som gir bra bass, kjøper jeg nok også det etterhvert :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...