Gå til innhold

får ikke satt 1920*1080*32 på full hd tv i windows 7

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp installert w7 på ny pc, med et GF8 8500GT kort med HDMI og DVI utgang.

Som skjerm bruker jeg en LG 37LH3000.

Problemet er oppløsningen og bildekvaliteten... Jeg får ikke satt mer enn halv HD uansett hva jeg gjør med DVI. med HDMI får jeg satt full HD, men da blir farge satt til 16 bit, og kvaliteten på bildet blir direkte dårlig og veldig ubehagelig å se på (blir hvidt felt rundt all tekst osv).

Det som derimot er så rart, er at alt fungerte perfekt med XP og et GF7 7500LE kort med kun DVI utgang, hvor jeg kun behøvde å huke av "skjul moduser som skjermen ikke støtter", og sette den til 1920*1080*32 manuelt, alt fungerte perfekt med full kvalitet uten problemer med fargen eller noe.

Noen tips for å påtvinge denne oppløsningen og 32bit i w7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Jeg har nyeste driver, forsøkt flere drivere, også nyeste beta driver. også prøvd custom resolution i nvidia control panel, men der får man ikke valgt oppløsning uten å trykke på test, og når man gjør det får man bare umiddelbart beskjed om at oppløsningen støttes ikke av skjermen.

har også prøvd å installeere en annen skjermdriver manuelt for å få windows til å tro at jeg hadde en annen skjerm, men i nvidia control panel sto fremdeles kun LG TVen listet opp, og ingen forskjell her. Anntageligvis pga det går digitalt og programmet søker opp hvilken skjerm som er tilkoblet?

Lenke til kommentar

Ok. Du har sikkert prøvd dette og gjort riktig, men jeg spør for det.

Du har vel ikke valgt "klonemodus" når du kobler til tv'en?

I stedet for å bruke nvidia sitt program til å styre skjermoppløsningen, kan ikke du bare høyreklikk på skrivebordet og velge "skjermoppløsning" eller noe, at W7 behandler det selv.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men jeg bruker kun TVen som skjerm, så har ikke klonet eller delt skjermbildet. TVen er eneste tilkoblet og står som primærskjerm.

Når jeg velger oppløsnbing i W7 går den ikke lenger enn 1380*768 er det vel det var? dette er med kun DVI tilkobling. Med HDMI får jeg valgt 1920*1080, men da får jeg samme problem som i nvidia CP.

Lenke til kommentar

Har som sakt samme problem både med W7 og nVidia CP. noen foprslag til hvordan jeg kan påtvinge 1920*1080*32 over DVI/VGA når TVen tydeligvis rapporterer at dette er maks oppløsning over VGA kontakten på TVen? Vet at TVen klarer det fint, for det fungerte perfekt i XP over DVI/VGA med denne oppløsningen bare jeg valgte å kunne velge moduser som skjermen ikek støttet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet noe mer jeg kan prøve her? Satte nettopp inn en ny HD og la inn XP bare for å sjekke, og da virket alt ok med 1920*1200*32, perfekt bilde og alt.

har prøvd med flere forskjellige kort nå også. gf7300le DVI, gf7900gs DVI, gf8500gt DVI og HDMI. uansett hva jeg gjør i w7 får jeg ikke satt 1920 i oppløsning via dvi, eller hdmi uten å miste kvaliteten betraktelig.

derimot er det ikke noe problem å sette 1919*1200 eller 1921*1200, DETTE godtas merkelig nok, men 1920*xxxx vil den ikke godta uansett. da kommer det bare opp "oppløsningen støttes ikek av skjermen"...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det ingen som har noen anelse om hva mer jeg kan prøve her?

Det fungerer jo perfekt i XP, så det burde jo la seg gjøre å kjøre 1920*1200 i W7 også på en eller annen måte?

Går det eventuelt ann å påtvinge en bestemt oppløsning og frekvens ved register redigering eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...