Gå til innhold

Skytespill: Nedlastbart materialet og oppbygging av karakterer i flerspillerdel.

Er dette noe flertallet ønsker?  

19 stemmer

1. 1. Hva mener dere om nedlastbart materialet som koster penger?

• Veldig bra, øker varigheten til spillet.
      5
    • Liker det ikke, det fører til en fragmentering av spillere, derav følelse av færre spillere.
      11
    • Så lenge det kun gjelder materialet som ikke fører til fragmentering så er det greit.
      8
  2. 2. Hva synes dere om å måtte bygge opp karakterer.

• Veldig bra, øker varigheten til spillet.
      14
    • Slitsomt å måtte bygge opp alt mulig før man kan sette seg ned og nyte spillet, spesielt om man har en del spill.
      2
    • Så lenge man bygger seg opp veldig raskt og kun har hensikt å tvinge brukeren til å teste alle muligheter er det OK.
      3
    • Det gjør at de som har spilt spillet og har bygget opp erfaring vil få en urettferdig fordel.
      2

Anbefalte innlegg

Svar 1 på spørsmål 1 (veldig bra, øker varigheten til spillet): Med dette menes maps, spillmoduser, også videre. Ikke skins og andre tillegg som er påkrevd for at andre også skal kunne delta i en runde.

Det er to ting som har irritert meg litt når det gjelder flerspillerdelen på skytespill, og det er hyppige tillegg og oppbygging av karakterer. Hadde vært interessant å høre hva andre mener om dette, personlig liker jeg ikke utviklingen.

Nedlastbart materialet.

Om dette kun dreier seg om skins og annet som ikke er påkrevd for å delta er det en ting, men maps, spillmoduser og en del annet er påkrevd av alle som skal delta. Problemet som kan oppstå her er at om det kommer 4 nye spillmoduser eller kart og et gitt antall spillere laster ned et eller flere av disse, vil de være avhengige at det blir lastet ned av nok andre. Her kan dette materialet fortere dø ut om ikke nok laster ned disse tilleggene, og om nok spillere laster ned tilleggene vil det også føre til en fragmentering blandt spillerne da færre spillere har muligheten til å kunne spille sammen.

Problem nummer to er at om man legger til total-beløpet for nedlastbart materialet så kommer prisen på en høyere sum enn selve spillet, noe som er litt rart ta selve spillet inneholder meget mye mer.

Nedlastbart materialet som er påkrevd for å delta i en runde bør kunne lastes ned gratis. Det er sikkert mange som ikke har mulighet til å kjøpe fra PS Store engang, og ved å gjøre dette vil produsentene sørge for at de som har spilt en stund holder seg til spillet ved å holde interessen oppe ved å gi nye ting, og kan sikkert også føre til mersalg.

Oppbygging av karakterer.

EDIT: Tenker her på å blande RPG-elemeter i flerspillerdelen på skytespill som B:BC, CoD, MoH, KZ, R6, FC, GR, BiA, MAG, etc. I enspillerdelen og i andre sjangre online synes jeg det kan gi spillet mer dybde.

En annen ting jeg hater er å måtte bruker masse timer på å bygge opp karakterer for å få det jeg ønsker å bruke av våpen og tillegg så jeg faktisk kan sette meg ned å nyte spillet. Dette er spesielt slitsomt om man spiller en del spill som krever dette og man liker å bytte på disse. Problemet kan bli at man ender opp med å ikke komme seg tid man ønsker før neste spill har kommet ut eller før man går lei.

Problem nummer to er at i noen spill er oppbyggingen av våpen og utstyr helt håpløst. Du må bruke en evighet på hvert eneste våpen, og ting kan fort ta lang tid. Her kan det fort hende at fokuset faller bort fra det å fullføre oppgaven sin, og heller prøve å sikte inn på en hode for et headshot i stedet for å ta ut fienden før han har plaffet deg ned til tross for at du hadde muligheten til å ta han ut, eller håpe at du når fienden og får knivstikke fienden før han har skutt ned deg. Eller sprinte rundt som en gal skyteskive for å oppgradere en viss perks.

Problem nummer tre er at dette systemet belønner de som har bygget opp erfaring, og gjør det vanskeligere for de som ikke har den samme erfaringen ved å gi dem et mye mindre utvalg. Spesielt for de som ikke er vant til skytespill. Det som kan skje her er at mange har lettere for å gi opp da de kun har et lite og kanskje noe dårlig utvalg av våpen, og veien til mer brukenes våpen kan være lang.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppbygging av karakter er noe av det verste jeg vet. Jeg liker best å spille gjennom single-playeren før jeg kaster meg ut i multiplayer. Med Modern Warfare 2 gjorde jeg f.eks. dette. Så når jeg da kastet meg ut i multiplayeren var det ikke nok med at alle var en del bedre enn meg fordi de hadde spilt mer og kjente til mapsene, men i tillegg hadde de mye bedre våpen og classes. Så det har endt opp meg at jeg ikke gidder å spille noe særlig online. Veldig kjekt...

Lenke til kommentar

@Nimrad: En ting jeg synes er helt håpløst der er at du som regel ikke sitter igjen med en dritt ved å spille igjennom enspillerdelen på forskjellige spill. Det burde iallefall gått an å bygge seg opp en del på enspillerdelen. Ikke at de får noe ekstra ved å spille enspillerdelen, men iallefall starter med et utvalg av våpen, utstyr og slikt. Dette ville også engasjert flere til å spille igjennom enspillerdelen og bygge opp litt erfaring før de hiver seg på flerspillerdelen.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Er veldig glad i oppbygning av karakteren. Skaper flott variasjon, og en gjør gjerne spillet lettere å spille om igjen, så sant spillet er åpent for en dybde i valgene du tar.

Tenker særlig på Diablo 2 og Dragon Age: Origins når jeg sier dette.

Lenke til kommentar

Hva mener dere om nedlastbart materialet som koster penger?

Hva jeg mener:

Det er teit, har jeg først kjøpe spillet, vil jeg ha ALT fra spillet gratis, da jeg har spillet.. Er noe annet med expansion pack, men feks. mappacks, og sånt burde være GRATIS.

Hva synes dere om å måtte bygge opp karakterer.

Antar du prater om RPG-sak her, og, det er jeg positiv til, da det gjør duden/dudinnen du spiller som mer personlig, og h*n er en spillfigur du trives med. Kanskje litt kjipt å begynne på bunn, men, jeg synes det gjør spillet.. bedre.

APB har veldig god karakter-ting, vil gjerne prøve det, men, nekter å betale i mnd. Vil ikke bli noen MMORPG addict.

Ellers er også Alpha Protocol litt sånn, men jeg fant aldri helt ut om det påvirket spillet så mye.

Lenke til kommentar

Er veldig glad i oppbygning av karakteren. Skaper flott variasjon, og en gjør gjerne spillet lettere å spille om igjen, så sant spillet er åpent for en dybde i valgene du tar.

Tenker særlig på Diablo 2 og Dragon Age: Origins når jeg sier dette.

Hmm, når jeg tenker meg om så har jeg kanskje ikke spesifisert at jeg utelukkende tenkte på online-delen i skytespill. Her kan man heller uansett ikke starte på nytt om man ønsker det da dette følger profilen din og ikke hva som er lagret på maskinen.

Liker RPG-elementer i enspillerdel. Spiller ikke MMORPG, men her passer det inn, og det er jo en vesentlig del av sjangeren ... men hvorfor på flerspillerdelen i taktiske skytespill?

Lenke til kommentar

Det er teit, har jeg først kjøpe spillet, vil jeg ha ALT fra spillet gratis, da jeg har spillet.. Er noe annet med expansion pack, men feks. mappacks, og sånt burde være GRATIS.

Joda, greit nok det også, men ta f.eks Street Fighter. Her kunne man kjøpe et par nye kostymer til karakterene. En idiotisk greie å legge til Store da dette er noe som ofte pleier å komme med de fleste sloss-spill. På en annan side, det har ingen ting å si for de som spiller online, det gir ingen fordeler og det krever ikke at den du spiller mot har dette tillegget. Om de derimot hadde lagt ut flere baner hadde det blitt et større problem da mange ikke kjøper dette. Om det ikke blir lastet ned automatisk så kan det også bli et fragmentering da mange ofte ikke sjekker om det har kommet noen gratispakker de kan laste ned, som f.eks til R6:RS2 og UT3.

Antar du prater om RPG-sak her, og, det er jeg positiv til, da det gjør duden/dudinnen du spiller som mer personlig, og h*n er en spillfigur du trives med. Kanskje litt kjipt å begynne på bunn, men, jeg synes det gjør spillet.. bedre.

På online-delen i skytespill og andre kompetetive spill synes jeg det er en ulempe, men i enspillerdelen og online på andre sjangre er jeg enig i at det kan gi en mye mer dybde i spillet.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...