fiskum Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Hei! Jeg var egentlig ute etter et billig videokamera til ~5000kr da jeg kom over testen av 550D på akam.no hvor de skryter videofunksjonen opp i skyene. Da jeg har et gammelt D60 og det er på tide med en oppgradering der óg, slo det meg at jeg kan like gjerne kjøpe et 550D og bruke videofunksjonen i tillegg til å få et relativt bra nytt speilreflekskamera. Så spørsmålet er hvor god videofunksjonen er, kan det erstatte et videokamera til ~5000kr. Jeg skjønner at ergonomi og stabilitet er et ankepunkt, men jeg tenker først og fremst på bildekvalitet, lysforhold, osv. Vil gjerne høre erfaringer med filmfunksjonen til 550D? På forhånd takk! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Har aldri testet det selv, men du kan jo se litt eksempler her: http://www.youtube.com/results?search_query=canon+550d+video&aq=2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Når det gjelder video med et speilrefleks så er det fortsatt i startgropen. Det største ankepunktet er at du må fokusere manuelt,og helst bruke en ekstern mikrofon,"husker ikke om 550D har lyd-inngang" Når det gjelder hvilken av speilrefleksene som har beste videofunksjonen er nok 550D den beste i forhold til pris. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Vil påstå at den er best all-over også. Panasonic GH1 har crappy codec, som gjør at man må legge inn hacka firmware for å få skikkelig 1080P, ingen Nikons utenom D3s (og D300s?) har manuelle instillinger for lukker/blender/iso og tar bare opp 720P i en MotionJPG-codec - som er mindre god, Canon 5D II har ingen valg for 50/60 fps. 550D gjør alt 7D kan (videomessig) til halv pris. Lenke til kommentar
fiskum Skrevet 14. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2010 Må man fokusere manuelt når man bruker videofunksjonen? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Må man fokusere manuelt når man bruker videofunksjonen? Det må man. Man kan holde inn en knapp som gjør at den fokuserer for deg, men den er veldig treg og anbefales ikke. Men så fort man lærer seg fokusen, så går det veldig lett. Testa 50mm 1.4 linsa mi her omdagen. Veldig fornøyd http://www.youtube.com/watch?v=SsD5-zGjOe4 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Kvaliteten kan bli bra, men samtidig er det lett å glemme minusene. Og mange av de virkelig bra videoene du finner er laget av proffe/folk som kan dette, og med hjelp av tilleggsutstyr. Og skal du ha spesielle objektiver i tillegg så blir totalprisen raskt både 2 og 3 ganger større enn selve kameraet. Video på speilrefleks er enda på barnestadiet utviklingsmessig/brukermessig. Tor Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 En monopod og ekstern mikrofon eller lydopptaker er strengt tatt mer enn nok tilleggsutstyr om man vil oppnå gode resultater. Det får man av god kvalitet til under 1500kr. Autofokus er egentlig et ikke-problem når man blir vandt med å fokusere manuelt. Lenke til kommentar
fiskum Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Takker for svar! Hvordan er lydkvaliteten på den innebygde mikrofonen? Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 på min Nikon D90 så er den innebygde mikrofonen (som om jeg har et valg) ganske dårlig. på nivå med mikrofon som er på mobiltelefoner. får med lyden når jeg fokuserer og tar opp den minste lyd av hendene mine som tar på kameraet. og kun i mono. Vil tro at det er det samme på 550D. Men den kan i det minste benytte seg av ekstern mic. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Takker for svar! Hvordan er lydkvaliteten på den innebygde mikrofonen? Se/hør på videoen litt lengere oppover så får du et viss innblikk,sikker noe alla billige videokameraer. Lenke til kommentar
fiskum Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Ja..har fått et høvelig inntrykk. Tror egentlig at det holder til mitt bruk. Takker for alle svar, jeg har vel så og si bestemt meg for å kjøpe 550D. Tenkte jeg etter hvert som budsjettet strakk til investere i en 50mm linse, noen som vet om den også funker greit til video? Link her Lenke til kommentar
Merko Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Ja..har fått et høvelig inntrykk. Tror egentlig at det holder til mitt bruk. Takker for alle svar, jeg har vel så og si bestemt meg for å kjøpe 550D. Tenkte jeg etter hvert som budsjettet strakk til investere i en 50mm linse, noen som vet om den også funker greit til video? Link her Det er den jeg bruker i filmen over. Veldig god hvor det er lite lys tilgjenlig. Ang. Ang. micen så fungerer den helt greit. Men du hører en del støy fra kameraet om du har et objektiv du zoomer inn med, eller om du skal trykke på noen av knappene på kameraet mens du filmer. Lyden blir veldig "skurrete" om du filmer i feks motvind pga vinden treffer microfonen som ikke er beskytta mot vind. Men uten om det så er den helt grei. De har forresten 2stk igjen av 50mm 1.4 på komplett. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321686 Endret 16. juli 2010 av Merko. Lenke til kommentar
fiskum Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Takk for tilbudet, men venter litt med innkjøp av den linsen. Det eneste problemet nå er jo å faktisk skaffe kameraet da Det er jo tomt på stort sett alle av de billigste nettbutikkene... Japan Foto har det til noen hundringser mer...venter noen dager og ser det an tror jeg. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Sjekk ut ScandinavianPhoto. De selger det til 5999,- uten objektiv http://www.scandinavianphoto.no/search/default.aspx?q=550d var vel rundt 6700,- inkl 18-55m linse. Lenke til kommentar
festen Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 importerer japan photo selv uten å kjøpe via Canon Norge, er det noen garanti risikoer ved å handle fra dem? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 importerer japan photo selv uten å kjøpe via Canon Norge, er det noen garanti risikoer ved å handle fra dem? Jeg mener at de primært tar inn fra Canon Norge; men noen ganger så importerer de via EU. I såfall merkes produktene som EU-modell. Lenke til kommentar
festen Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 importerer japan photo selv uten å kjøpe via Canon Norge, er det noen garanti risikoer ved å handle fra dem? Jeg mener at de primært tar inn fra Canon Norge; men noen ganger så importerer de via EU. I såfall merkes produktene som EU-modell. jeg mener det sto noe om engelsk bruksanvisning, men ikke EU modell på dem? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) jeg mener det sto noe om engelsk bruksanvisning, men ikke EU modell på dem? Hvis jeg husker rett, så har ikke Canon norske bruksanvisninger. Kuns svensk/dansk. Er mulig jeg husker feil. edit: I dette tilfellet, er det snakk om EU modell. Det ser du på EU flagget ved siden av "Canon EOS 550D Hus". Denne, derimot, tror jeg er fra Canon Norge. Men det skulle vært et norsk flagg der. Men det kan se ut som om det er en del varer som EU/NO merkingen har falt bort. Endret 18. juli 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Ville heller valgt Sigma 30mm da en 50mm kan bli litt smalt. (30mm tilsvarer omtrent 50mm brukt på 5D mkii) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå