Gå til innhold

Bytte vifter i strømmforsyning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så vanskelig. trenger bare et skrujern og en god dose pågangsmot!

Men idet du åpner strømforsyningen vil du bryte forseglingen og garantien forsvinner!!!! Er ikke sikker på hvordan det er med forsikring hvis pcen eksploderer og brenner ned hele nabolaget.....

Lenke til kommentar
Å bytte vifte i ei strømforsyning er bare tull.

Hvis strømforsyninga er gammel, er det bedre å skifte den ut med en ny - for den koster ikke skjorta akkurat.

Gode og stille strømforsyninger koster litt for en fjortis og hvis den de har fungerer fint er det "bedre" å bare bytte vifte enn å kjøpe en ny, dyr strømforsyning.

Lenke til kommentar

regner med du vil bytte vifte grunnet støy. det skal gå fint. bare pass

deg så ikke kondensatorene hopper opp og biter deg i nesen. de kan

holde på strøm i en ganske lang stund. langt over 15min. har hørt at

du skal vente i mange timer før du setter i gang, men "ka fan". dra ut

kontakten til strømforsyningen/pc'en og trykk på power knappen. "power"

LED'et vil lyse i noen tiendedels sekund (som et blink). nå er greien

noen lunde utladet. når du har fått ut av psu'en og åpnet den er det

sikkert ikke mye guff igjen. vær forsiktig uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har åpnet et titalls PSUer og aldri opplevd problemer med høyspenning. Selvsagt unngår jeg å ta på alle mulige deler som ikke behøves - jeg har sjelden ventet mer enn et par minutter før jeg åpner den - men det skader jo ikke.

Det hadde vært fint å vite hva slags PSU du har nå og hvorfor du ønsker å bytte vifter.

La oss anta at du har en PSU med en eller to vifter og at du synes de bråker for mye. Et alternativ er å 7V modde dem, det har jeg gjort i de fleste tilfeller.

Hvis du har bare en vifte i PSU, så kan du sikkert kjøpe en stillegåene Papst vifte eller noe lignende og bytte ut. En stjernetrekker, avbitertang og gjerne en loddebolt er kjekt å bruke. Selv bruker jeg også krympeplast til å forsegle skjøtepunktene..

Det er viktig at du kalkulerer med av viften(e) i PSU også fungerer som kabinettvifte®. Går disse for langsomt, kan det bli hett inne i kabinettet ditt hvis du ikke har noen andre kabinettvifter som blåser ut varmluft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...