Gå til innhold

Endelig kvitt musen

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt poenget med denne... uansett hvor bra dette blir så vil det jo aldri kunne bli bedre enn de optiske musene vi allerede har i dag. Dvs. en laser med software bak vil aldri kunne tolke nøyaktig når du klikker f.eks. like nøyaktig som en fysisk mikrobryter på en mus.

Hva er poenget her da når det beste man kan oppnå er "like bra som det vi hadde fra før" ? Det eneste jeg kan forstå må være at man skal slippe å ta med seg en fysisk mus - for de som er mye på farten og har bare plass til en miniPC uten mye ekstra dill.

Psersonlig håper jeg det snart blir mer fart i prosjektene som bruker hjernekontroll. Det er der de virkelige fordelene ligger...

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt poenget med denne... uansett hvor bra dette blir så vil det jo aldri kunne bli bedre enn de optiske musene vi allerede har i dag.

<...> Det eneste jeg kan forstå må være at man skal slippe å ta med seg en fysisk mus - for de som er mye på farten og har bare plass til en miniPC uten mye ekstra dill.

Les posten min litt over, dersom man ikke anntar at denne er ment å erstatte mus, og kun for bærbare, så finnes det potensielle bruksområder.

Lenke til kommentar

For min del vil dette være mer ubehagelig i bruk.

Nå har jeg ikke studert/tenkt over hvordan andre bruker musen, men jeg lar håndleddet hvile på bordflaten og flytter musen rundt med tommelen og lillefinger/ringfinger. Flytting av hele armen forekommer meget sjelden siden jeg som regel fint når hele skjermflaten på denne måten.

Om folk flest bruker hele armen til å flytte musen så skjønner jeg jo godt at muse-syken er en vanlig lidelse...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg synes ikke konseptet er så dumt. Hygieniske forhold ble nevnt lengre oppe, og også det at man kan evt variere arbeidsflaten sin. Ulempen med et fysisk tastatur og en fysisk mus er jo at de må ligge på en tilnærmet vannrett overflate. Skal ikke se bort fra at mus og tastatur er det som kommer til å være nisjeproduktene, og ikke produktet her.

Lenke til kommentar

Dere som klager over sensitiviteten ... dette er en _prototype_.

Etter hvert vil det HELT KLART komme forbedringer. Er dere helt historieløse? Kjøp en billig IR-mus på biltema og sammelign med en bluetrack/lasermus så skjønner dere hva jeg mener.

Venstrehendt? Jeg er venstrehent, men bruker musa i høyre hånd og penn/saks i venstre. Er det unormalt?

Lenke til kommentar

Regner med det kan bli litt problem for de som liker å "tappe fingrene" i datamusa når de hører musikk. :!:

Men uansett, regner med det kan bli temmelig slitsomt å bruke denne typen teknologi. Det er jo en fordel å kunne hvile hånden på noe fast.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hva som blir fremtidens pekeredskap er ikke enkelt å si, men det logiske er jo at pekeren følger blikk i stedet for håndbevegelser. Slik vil det hvertfall være for de fleste applikasjonene. Nå er tilsvarende teknologi alt i bruk på jagerfly, så det kan ikke være uendelig lenge før man kan bruke skjermens webcam til å følge brukerens øyne.

Problemet er jo å få en stabil løsning som fungerer under alle forhold.

300px-HUD_view.jpg

Lenke til kommentar
Apple viste et konsept (dog ingen fungerende prototype) på slutten av 80-tallet der brukeren gjorde håndbevegelser i lufta foran skjermen og snakket med maskinen for å navigere. Jeg er overbevist om at om et tiår så vil vi se tilbake til dagens teknologi med et overbærende smil, tenk i 2010 brukte man fremdeles qwerty-tastatur og mus ...

Fant den, den er visstnok laget i 1987, kun 3 år etter Macintosh-introduksjonen. Videoen varer 10 minutter, men viser de avanserte idéene Apple hadde allerede da. Noen av detaljløsningene er forlengst forbigått, f.eks er dagens 3D-visualisering forlengst passert trådmodellstadiet. Pekeskjermer (der man tar på skjermen) finnes. Men håndbevegelsene foran skjermen og den muntlige interaksjonen med maskinen er fortsatt ren sci-fi:

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Ein anna ting som eg kom på no, vil ikkje høgreklikking bli litt vanskeligare med ei slik mus. Det kan godt være at det er eg som er rar men om eg skal holde handa på ei bordplate og late som eg høgreklikker på ei mus med langefingeren så har det lett for at det også rykker litt i langefinger eller ringefingeren.

Vil ikkje dette gjere det trøblette å bruke denne teknologien nøyaktig?

Lenke til kommentar

Hva som blir fremtidens pekeredskap er ikke enkelt å si, men det logiske er jo at pekeren følger blikk i stedet for håndbevegelser. Slik vil det hvertfall være for de fleste applikasjonene. Nå er tilsvarende teknologi alt i bruk på jagerfly, så det kan ikke være uendelig lenge før man kan bruke skjermens webcam til å følge brukerens øyne.

Problemet er jo å få en stabil løsning som fungerer under alle forhold.

300px-HUD_view.jpg

Hupp.

Blander du ikke HUD med pekeenhet nå?

Jeg tviler ikke på at pekeenheten vil endres (jfr. touch tastatur på (i)pads og mobiler, men jeg har ikke sett noe som jeg tror vil direkte erstatte musen enda. Et supplement, ja, men ikke noe mer. Blikkets bevegelse har jeg inntrykk av at beveger seg mer (flakker) mer enn at det er gunstig som dag-til-dag styreenhet. Og talekommandoer har jeg tidligere sett på som 50-talls sci-fi (hvem gidder å sitte å snakke til pc'en på kontoret, gjennta kommandoer på kav trøndersk/døl/nordlandsk og forstyrre et helt arbeidsmiljø??) Men talekommandoer har helt klart noe for seg på telefonsiden, kanskje også på mediacenter og pad-siden. Det å google safe fra bilen, via talekommando, og info på HUD er nok ikke å forakte. Men å sitere et brev via talekommando, eller browse nettet... njææh.

Lenke til kommentar

Vikerlig så få som ser fordelene med denne da? Selv er jeg meget lei begrennsningene ved touchpad og trackpoint eller hva det nå heter! Å ha tilnærmet lik fleksibilitet som en skikkelig pc mus uten å drasse den med meg høres supert ut! Gleder meg til å se dette i laptoper :)

Lenke til kommentar
Det mest relevante spørsmålet:

* Hvilke fordeler gir dette brukeren?

Andre relevante spørsmål:

* Hvordan egner dette seg på buss, tog og andre mobile settinger?

* Hvordan kan man da sende musa bort til sidemannen for å la han styre og prate samtidig?

* Er dette ment som en erstatning for tradisjonell mus eller musepad? Eller enda en bit teknologi vi må bære på?

* Vil dette gjøre det bedre for de som sliter med musearm?

* Hvordan vil dette forbedre tilværelsen for oss brukere?

Du forutsetter at markedet for dette er bærbare maskiner man er mye på farten med. Jeg ville vært mer interresert i å bruke det til visse arbeidsoppgaver på stasjonær.

Om man forbedrer responstid og nøyaktighet på prototypen kan den bli fin å bruke som en slags multi-touch flate.

Å ha kontroll på alle 5 fingrene samtidig som man kan bevege dem i forhold til hverandre gir veldig mange muligheter. Man kan også utvidde dette til å tillate å bruke begge hendene samtidig med multi-touch.

Det blir kanskje litt nisje utstyr, men om prisområdet for produksjonsklare enheter med god programvare kan komme under $100-200 kan dette være en interresant sak for folk med spesielle hobbyer.

Det er viktig å ikke henge seg opp i begrensningene ja. Jeg forutsetter ikke at markedet er bærbare og folk på farten, men jeg forutsatte at ny teknologi avløser problemene ved dagens teknologi. Men dette er i og for seg begrensende tankegang.

Jeg savner økt fokus på multitouch allerede på mobiltelefonen, ved feks 2-sidig touchpad. Nå har ipad fått en større flate til sin multitouch. Virker ikke unaturlig at dette burde overføres til desktop etterhvert som vi begynner å ta det i bruk på andre enheter. Bare ta vi på desktop beveger vi hendene på bordet eller i luften.

Skjermene våre blir større og det legger opp til at vi snart kan bruke to hender til å utføre det man skal på skjermen (uten å bruke tastaturet). Akkurat som at vi baker brød med to hender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...