Gå til innhold

Endelig kvitt musen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angåande høgre venstrehendt så vil eg tru at ei slik "mus" vil være betre for universellutforming sidan det antageligvis ikkje speler noken rolle om du bruker høgre eller venstre handa, ei heller høgrefoten eller andre kropsdelar.

Men eg har lite tru på denne teknologien til vanleg bruk. Ei fysisk mus gir støtte for handa slik at det er lettare å bevege musa presist. Ei fysisk mus gjer også at eventuelle skjelvingar på handa i mindre grad speler inn på nøyaktigheita.

Men dette kan kanskje være eit alternativ på f.eks internettcafe sidan du då ikkje treng å passe på musa fungerer og ikkje er stjålet, samt av hygeniske årsaker om det også er folk som et mat på internettcafeen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner det bare suger mer og mer å være venstrehendt. Disse høyrehåndsløsningene er aldri/sjelden tilpasset oss minoriteter :-/

Det bør være enkelt å tilpasse akkurat denne teknologien for venstrehendte, iallefall programvaren. Men man er selvsagt avhengig av at kamera og infrarød laser er plassert på venstre side...

Personlig tror jeg ikke dette blir løsningen, tungvindt å måtte dra på ett ekstra kamera og man er avhengig av en bordflate.

Lenke til kommentar

Dette er teknologifråtsing etter min mening. Laget for å lage noe ut av tilgjengelig teknologi. Teknkologi aleine har liten verdi, i mangel på brukersentret forskning.

Det er ikke relevant å vite at det koster 20$ å produsere. Heller ikke hvilken dato det kanskje blir tilgjengelig.

Det mest relevante spørsmålet:

* Hvilke fordeler gir dette brukeren?

Andre relevante spørsmål:

* Hvordan egner dette seg på buss, tog og andre mobile settinger?

* Hvordan kan man da sende musa bort til sidemannen for å la han styre og prate samtidig?

* Er dette ment som en erstatning for tradisjonell mus eller musepad? Eller enda en bit teknologi vi må bære på?

* Vil dette gjøre det bedre for de som sliter med musearm?

* Hvordan vil dette forbedre tilværelsen for oss brukere?

Lenke til kommentar

vart vanittig treig responstid på den. treigere enn wii teknologien så dette må forbedres med 10 iallefall før det kommer til å i det hele tatt vurderes

ellers foretrekker jeg fysisk mus... skal handle meg 3d mus snart så blir spennans å prøve det ut :) (pga 3ds max)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Mye er jo en vanesak, jeg er av dem som liker å kunne ha noe å hvile håndflaten på. Denne løsningen har jo klart noe for seg på bærbare maskiner, den dagen teknologien er like god som mus/pekeflate.

Det er vel litt pr jippo også det med at musen er et onde man ønsker å slippe, selvsagt også kult og tøft for mange å hive seg på nyvinninger.

Lenke til kommentar

Hvis man kunne legge inn multitouch-interface i dette slik at man med noen lette prikkinger og fingerbevegelser på en hvilken som helst flate (inkludert låret for bærbare maskiner) kan styre maskinen, så hvorfor ikke?

Det at løsningen i den demonstrerte prototypen kan virke treg og upresis betyr ikke at en fremtidig utgave nødvendigvis er like håpløs.

Apple viste et konsept (dog ingen fungerende prototype) på slutten av 80-tallet der brukeren gjorde håndbevegelser i lufta foran skjermen og snakket med maskinen for å navigere. Jeg er overbevist om at om et tiår så vil vi se tilbake til dagens teknologi med et overbærende smil, tenk i 2010 brukte man fremdeles qwerty-tastatur og mus ...

Lenke til kommentar

Er jo sikkert greit for laptoppen, og det at en ikke skal drasse med seg så mye, men nøyaktigheten så virkelig ikke opptimal ut heller.

Men er enig med The Avatar. I de brukergrupper hvor vi krever mye av musen vil den fremdeles være overlegen en god stund til

Lenke til kommentar

Apple viste et konsept (dog ingen fungerende prototype) på slutten av 80-tallet der brukeren gjorde håndbevegelser i lufta foran skjermen og snakket med maskinen for å navigere. Jeg er overbevist om at om et tiår så vil vi se tilbake til dagens teknologi med et overbærende smil, tenk i 2010 brukte man fremdeles qwerty-tastatur og mus ...

Kan nok hende, men det bør helst være bedre også i dag, om de ønsker å bruke det i dag. Synes ikke mu er noe man blir "endelig kvitt", det fungerer ganske bra.

AtW

Lenke til kommentar

Tror mange glemmer at dette bare er studenter(evt. ung forskere) ved MiT som har funnet opp denne kreative software løsningen. Det er ikke akkurat et veldig høybudjsettskonsept heller.

Kan se for meg fordeler noen plasser, og det hadde vært kjekt å ha dette "I tilegg" en gang. Men det trenger å tilpasses mye før det er klart for kommersiel bruk.

En liten feil i artikkelen forresten. Er i alle fall lett å se at kameraet ikke er innebygd, ser egentlig ut som om laseren også er et påheng, men litt mer usikker der.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller hvile hånda på en mus enn å etterligne at det ligger en mus av luft under hånda.

En kan jo finne seg ett passende objekt å holde fast i om det hjelper. En stein. Snekre og pusse en trebit til den fasongen du ønsker. Synes dette høres befriende ut jeg, selv om det kanskje kan bli noen utfordringer med responsen pekeverktøyet. Om "musen" skulle reagere skikkelig på håndbevegelsene så virker dette lovende.

Lenke til kommentar
Det mest relevante spørsmålet:

* Hvilke fordeler gir dette brukeren?

Andre relevante spørsmål:

* Hvordan egner dette seg på buss, tog og andre mobile settinger?

* Hvordan kan man da sende musa bort til sidemannen for å la han styre og prate samtidig?

* Er dette ment som en erstatning for tradisjonell mus eller musepad? Eller enda en bit teknologi vi må bære på?

* Vil dette gjøre det bedre for de som sliter med musearm?

* Hvordan vil dette forbedre tilværelsen for oss brukere?

Du forutsetter at markedet for dette er bærbare maskiner man er mye på farten med. Jeg ville vært mer interresert i å bruke det til visse arbeidsoppgaver på stasjonær.

Om man forbedrer responstid og nøyaktighet på prototypen kan den bli fin å bruke som en slags multi-touch flate.

Å ha kontroll på alle 5 fingrene samtidig som man kan bevege dem i forhold til hverandre gir veldig mange muligheter. Man kan også utvidde dette til å tillate å bruke begge hendene samtidig med multi-touch.

Det blir kanskje litt nisje utstyr, men om prisområdet for produksjonsklare enheter med god programvare kan komme under $100-200 kan dette være en interresant sak for folk med spesielle hobbyer.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Skjønner meg ikke helt på dere som begynner å si at denne ikke er presis nok og bla bla bla. Var verdens første bil rask nok til at den var praktisk i bruk? nei, så hvorfor bruke tid å penger på å det når det ikke er godt nok? ...

Hadde verden godt frem uten at folk rundt oss prøver ut nye ting så hadde vi alle bod i ei stein gruve den dag idag!

on topic: Gleder meg til den dagen man kan styre dataen med tankene våre (Man kan nok det allerede) med stor presisjon. Tenk å bare kunne sitte lent tilbake i stolen eller ligge å slappe av i sofaen mens man spiller spillene sine eller jobber :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...