Gå til innhold

Norge, et alkoholisert samfunn?

Anbefalte innlegg

For meg virker det som meningen med livet til de fleste nordmenn er å vente på at det skal bli helg, slik at de kan gå ut på fylla. Mye av hverdagen min består av å høre om folk sine drikkeplaner, igjen og igjen. Selv har jeg aldri vært stor fan av å drikke, røyke eller snuse. Av og tror jeg nesten at jeg er den eneste i verden som ikke driver med dette.

Er jeg den eneste som tenker slik?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg virker det som meningen med livet til de fleste nordmenn er å vente på at det skal bli helg, slik at de kan gå ut på fylla. Mye av hverdagen min består av å høre om folk sine drikkeplaner, igjen og igjen. Selv har jeg aldri vært stor fan av å drikke, røyke eller snuse. Av og tror jeg nesten at jeg er den eneste i verden som ikke driver med dette.

Er jeg den eneste som tenker slik?

Neida, det finnes langt flere mennesker som ikke bryr seg om drikking i helga enn du tror, men jeg antar at aldersgruppen din tilsier at vennene dine har denne interessen.

Jeg drikker for eksempel relativt sjeldent og ikke for å bli stupfull, av og til litt vin til maten, eller en øl eller to når vi føler for det (som er sjeldent, kanskje en gang i måneden? ) .

Du har desverre et poeng med at mange nordmenn fokuserer litt for mye på å "slappe av" i helga med fyll og dette er jo selvsagt ubeleidelig.

Lenke til kommentar

Nei.

Norge ligger ganske langt nede på listen over konsumert mengde alkohol iforhold til mange europeiske land. I norge blir man sett på som "alkis" og det er tabu å drikke til måltider og på kvelden i ukedager, som er vanlig i andre europeiske land. Tvert imot er norge et rimelig ualkoholisert land med tanke på lavt årlig konsum, strenge restriksjoner, lav promillegrense og høye avgifter. I norge er det også fyfy å gi alkohol til barn, som er mer vanlig i andre land der barn (dvs yngre enn 18) får kjøpe alkohol tidligere og nyter det hjemme til måltider.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Kjøper ikke den helt.

Greit nok at det er en helt annen drikkekultur i Norge enn andre Europeiske land.

I Frankrike/Spania/Tyskland/Italia drikkes det hver dag, men ikke i store mengder. Det er også helst til maten.

I Norge er det lite drikking til hverdags, mens det er mer i helgene/til fest/ferie.

Jeg kan være enige med TS i at det av og til ser ganske sykt ut. I det minste i min aldersgruppe (-+5 år, jeg er 22) Det er mye drikking når en først kan drikke, og flertallet blir, etter min mening, drita.

Lenke til kommentar

Som også må sees i sammenheng med denne.

Skulle ikke forundre meg om denne gruppen som drikker mest ligger rundt min alder og sikkert TS alder også.

I forhold til at Frankrike har noe mer en dobbelt inntak av aolkohol enn Norge, kan også skiseres opp på følgenmde måte.

Ettersom man i Frankrike drikker hver dag, kan en dele alkoholkonsumet på alle dagene i uken. Da blir det fremdeles mindre intak hver dag enn i Norge, hvor vi drikker mest i helgene. Dette er derimot bare noe jeg antar.

Lenke til kommentar

Som også må sees i sammenheng med denne.

Skulle ikke forundre meg om denne gruppen som drikker mest ligger rundt min alder og sikkert TS alder også.

I forhold til at Frankrike har noe mer en dobbelt inntak av aolkohol enn Norge, kan også skiseres opp på følgenmde måte.

Ettersom man i Frankrike drikker hver dag, kan en dele alkoholkonsumet på alle dagene i uken. Da blir det fremdeles mindre intak hver dag enn i Norge, hvor vi drikker mest i helgene. Dette er derimot bare noe jeg antar.

Du har nok helt rett i at vi drikker nok mer i helgene. Tror en kan anta at en kan noenlunde fordele sentral europeiske lands alkoholforbruk utover flere dager, mens i norge går gjerne hele ukerasjonen ned på lørdag, og kansje fordelt på fredag og lørdag. Spørsmålet jeg stiller da, er det bedre å ha det sånn som vi har det eller bedre å ha det på andre måter ? Trådstarter spør om vi er et alkoholisert land. "Alkoholisert" er et løst definert utrykk men jeg mener med et av europas laveste konsum, så er svaret nei. Uavhengig om vi bøtter ned alt det vi drikker på lørdager. Norge kjører også en aktiv politikk for å begrense både tilgang og konsum av alkohol, det er ikke kjennetegne på et alkoholisert samfunn.

Om helgefylla er værre/bedre måte å konsumere alkohol på, agrumenterer jeg verken for eller mot her og nå. Nordmenn er jo kjent for en forferdelig flat-fyll kultur, så igjenn, det er nok riktig som du påpeker at vi drikker mer i helgene.

Lenke til kommentar

det er ganske morro på en teit måte å se all helgefyll i norge.

i norge der vinmonopol og ølutsalg skal gjøre susen :) .

jeg var hos en lege i utlandet for en tid siden, og hun hadde faktisk vært i norge - hver helg kom flokker med fulle ungdom leiende på hverandre for å ikke falle, noe som jeg lett kan identifisere med hvordan det var i tiden jeg var 16 til 25.

i hellas, der du får kjøpt alt av alkohol uten stiv avgift på butikk og kiosk (fant en flaske øl til 16 cent her om dagen - ikke fantastisk god, men men), har jeg bare sett noen få fulle folk i løpet av 2 år.

:!:

det er nok ikke riktig å si at norsker drikker mer, men jeg tror vi er færre, og drikker annerledes :roll:

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

tror ikke det er så mye bedre i andre land..

i japan er det visst mer vanlig å drikke.. når de skal feire noe på universitetet i japan så tar visst mange lærere med seg studentene ut på byen og sånn.. noe som ikke er så normalt her :p

jeg tror grunnen til at nordmenn drikker mest i helgene er fordi det blir for dyrt i lengden å ta seg et glass øl eller vin hver dag.. så da sparer vi heller til en fest.. jeg gjør ihvertfall det hehe. vil heller bruke pengene på å bli full og ha det gøy enn å 'bare' kose meg med en øl.. brus gjør samma susen for meg x)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Kjøper ikke den helt.

Greit nok at det er en helt annen drikkekultur i Norge enn andre Europeiske land.

I Frankrike/Spania/Tyskland/Italia drikkes det hver dag, men ikke i store mengder. Det er også helst til maten.

.

Ja, men i Frankrike og Italia drikker de vin. I tyskland drikker de øl. Det er en forskjell.

Lenke til kommentar

Kjøper ikke den helt.

.

Ja, men i Frankrike og Italia drikker de vin. I tyskland drikker de øl. Det er en forskjell.

når jeg var med farfaren min ned for og besøke et verft der nede, så var mange/nesten alle som jobbet der dritt fulle midt på dagen, grunnet at de drikker under siestaen. Frankrike that is

Lenke til kommentar

Kjøper ikke den helt.

.

Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
jeg gjør ihvertfall det hehe. vil heller bruke pengene på å bli full og ha det gøy enn å 'bare' kose meg med en øl.. brus gjør samma susen for meg x)

Akkurat det jeg mener er feil med den Norske alkohol holdningen. Folk drikker for å legge hemningene sine hjemme; bli fulle og skylde på alkoholen dagen etterpå. Jeg skal innrømme at jeg har vært full flere ganger og synes at det var gøy/tøft/what-not.. Men jeg ser ikke helt poenget lengre, uten at jeg skal på rope meg noe mye alders poeng, så synes jeg det er merkelig når mine venner sier at de skal ut for å drikke, bli full. Jeg går ut for å være sosial, være med venner, få nye.. Jeg synes det er noe dritt å miste kontrollen over min egen kropp, for ikke å snakke om dagen der på med renne drit, vondt i hodet og manglende evne til å gjøre noen ting.

Over til topic, nei. Norge er ikke et alkoholisert samfunn. Men har et ræva forhold til alkohol og dens "nytte"

Lenke til kommentar

Jeg synes det var gøy å bli full helt til jeg en gang ble skikkelig full. Selv om jeg sjeldent drakk (relativt sett (1-2 ganger i måneden)) så drakk jeg så mye at det sikkert gjennomsnittelig ble en snau halvliter om dagen. Nå drikker jeg betraktelig mindre, og kunne like greit sluttet helt, uten at det hadde gjort noen forskjell. Det største problemet med det er vel at det ikke akkuratt er koselig å være edru i samling av fulle folk.

Lenke til kommentar

Jeg synes det var gøy å bli full helt til jeg en gang ble skikkelig full. Selv om jeg sjeldent drakk (relativt sett (1-2 ganger i måneden)) så drakk jeg så mye at det sikkert gjennomsnittelig ble en snau halvliter om dagen. Nå drikker jeg betraktelig mindre, og kunne like greit sluttet helt, uten at det hadde gjort noen forskjell. Det største problemet med det er vel at det ikke akkuratt er koselig å være edru i samling av fulle folk.

Mulig at dette blir litt uten for emnet, men de fulle som er klar over at du er edru er det største problemet etter min erfaring. Jeg har iallefall ingen problemer å være edru, men merker at de andre behandler meg litt andreledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...