Gå til innhold

Canon 50D - objektiv som passer meg?

Anbefalte innlegg

Etter å ha lett og lest mye på nett har jeg omsider bestemt meg for å kjøpe Canon 50D, men jeg må ha objektiv til. Selv om jeg har lest mye, skjønner jeg fortsatt ikke hva alt betyr i forhold til objektiver, så jeg trenger litt hjelp.

BRUKSOMRÅDER i prioritert rekkefølge:

- Portretter

- Macro

- Arkitektur

- Dyr - hund/katt

- Skateing

- Interiør

- Natur/utsikt

Jeg har 4-5000kr å bruke på objektiv - men må kjøpe i to omganger så da blir det to objektiv. Er det noen som kan komme med forslag som hjelper meg i valget?

Disse har jeg sett på, men jeg har ikke peiling på om de passer meg og mitt behov...

Canon EF 50mm F1.8II Objektiv

Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 XR Di II LD C

Forslag til hvor jeg kan kjøpe billigst mottas også med stor takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må nesten le, beklager til marirari87. Dette gjelder ikke deg personlig. Det er bare litt morsomt at det på under 7 dager, så må dette være den tredje diskusjonen rundt objektiver til Canon EOS 50D. Sikkert mange som vil kjenne seg igjen når dem svarer her tongue.gif Man merker tydelig at 50D'n er på stortilbud rundt om i landet, og at folk kjøper dem før dem blir borte ifra markedet....

Men så til saken:

Jeg snakker for Tamron 17-50mm VC (Vibration Controll) siden det er denne jeg har selv til Canon EOS 50D. -Jeg angrer ikke ett sekund på at det var denne linsa som jeg kjøpte. Men om den vil passe til ditt bruk... Dette objektivet er sylskarpt, byggekvaliteten er bra selv til å være plast, VC fungerer selv om lang lukketid (har sett opp mot 1 sekund håndholdt, var ikke verst). Autofokusen er noe treg, men om dette er pga 50D eller objektivet aner jeg ikke, men man må nok ha USM før det blir bedre. Og det beste! Den er lyssterk! Jeg blir ofte overrasket over hvor lyst og klart bildene blir, selv når det er mørkt ute...

Macro og arkitektur linse i en? ermm.gif Ikke det at jeg er noen ekspert, men jeg har prøvd å tatt noen "makro" bilder på 50mm og har bare endt opp med å kjørt hele objektivet inn på motivet... Det går om "makro motivet" er en stor humle eller øyenstikker! Nei til makro fungerer nok ingen av de to linsene som du har sett på. zoom/brennvidden? er altfor liten/smal? (Vi trenger nok en guide på forskjellen mellom zoom og brennvidde her på akam.no).

Du kan jo også lese denne forumlinken hvor det diskuteres mye rundt Tamron linsa.

Eller min egen tråd der som førte til at jeg kjøpte linsa. Min tråd på akam.no

Edit: måtte “snakke” noe mer blush.gif

Endret av picatta
Lenke til kommentar

Hvis du bare skal ha et objektiv så kjøp Canon sin billige 50mm. Du vil lære mye av å være begrenset til en brennvidde. Utenom det så kan du bruke tiden frem til objektivkjøp nummer to til å lese deg opp på fotografering samtidig som du lærer deg kamera og det første objektivet. Da vil du være bedre i stand til å ta et bedre valg angående hva som passer deg best, når det kommer til objektiv nummer to.

Lenke til kommentar

Takker for raske tilbakemeldinger:)

Jeg vet det er flere tråder her inne, jeg har lest de. MEN jeg er usikker på om de samme tipsene til objektiv gjelder MEG, derfor laget jeg enda en ;)

De to jeg satt opp er kun det jeg har skjønt er greit så langt, men ikke noe bestemt og jeg har mer eller mindre skjønt at macro og arkitektur ikke går i samme objektiv.

Jeg er vel på jakt etter et godt allround-objektiv nå først og ved neste lønning blir det litt mer spesifikt. Det jeg enda ikke har skjønt er hvor det ene objektiv overlapper det andre osv, er redd jeg ender opp med noen som dekker det samme...

Hvis jeg kjøper canon 50mm hva bør jeg kjøpe neste gang for å få dekt mest mulig av det jeg sikter etter? Skjønner at macro er litt mer for seg selv, men går det an å bruke macroobjektivet til noe annet også?

Lagt til:

Kom over dette objektivet: Canon EF-S 18-200mm f/3.5 - 5,6 IS.

Noen erfaringer med det? Ut i fra det jeg forstår så er dette er allround-objektiv som dekker en del av det jeg vil bruke det til. Det koster 4000kr og jeg er villig til å bruke det om det er verd det.

Så jeg lurer på om jeg kjøper denne og Canon 50mm - blir 50mm overflødig?

Endret av marirari87
Lenke til kommentar

Var ikke ment å hinte til at du burde søkt mer på forumet, var mer en fonurlighet om hvor mange som har tenkt å kjøpe seg 50D nå etter at den er gått ut av produksjon.

Jeg vil ikke anbefale deg å gå for 18-200mm, dette er en altfor stor brennvidde, noe som går kraftig ut over bildekvaliteten, ett slikt objektiv er "optimalt" midt på zoomen, men nær 18 og 200mm er den nærmest ubrukelig. Bilder blir det, men kvaliteten vil trekke ned.

Jeg anbefaler på det sterkeste Tamron sin 17-50mm... Det er godt å ha en litt zoom å bryne seg på, 17mm er bra til arkitektur ihvertfall, og portrett. Spesielt action (skating) der man nærmest må nærme skateren for å få en følelse av tilstedeværelse. Tamronen er en genial første objekt.

Det å få "overlapp" mellom objektiver er det minste jeg bekymrer meg for. Kjøp først Tamronen, og så en 55-200mm etterpå, eventuelt fastvidde...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Allroundobjektiver som 18-200 vil aldri være så bra som de med mer moderat omfang, som for eksempel 15-85, 17-55 eller Tamron 17-50, men det betyr jo ikke at man ikke vil bli veldig fornøyd med dem om man ikke er så fisefin på den optiske kvaliteten. Kanskje kan 18-135 være en mellomting, litt billigere er det også.

Grunnen til at 50mm ikke er overflødig er at det fanger opp mye lys, slik at det er lettere å ta bilder innendørs for eksempel, når det ikke er så sterkt lys, uten å bruke blits. Men, brennvidden er slik at det stort sett egner seg til portretter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er få igjen har jeg funnet ut, ja. Jeg skulle egentlig gå for 450D, men hoppet raskt opp til 50D da jeg så prisen.

Jeg kommer til å styre unna 18-200 nå, så det blir nok Tamron og Canon 50mm. Så får jeg lære meg mer med de to før jeg investerer i neste objektiv.

Nok en gang tusen takk! Føler meg litt klokere nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde nok gått for Tamron 17-50 selv. (Eller rettere sagt, skal kjøpe denne selv) ;)

Versjonen uten VC ser ut til å være hakket bedre, noen som vet hvorfor?

Men det selges vel kun med VC nå, altså den nyeste versjonen?

Uansett tror jeg ikke at det er så mye å utsette på dette objektivet.

Fastoptikk er også bra. ;)

Lenke til kommentar

Takk for flere tips! :)

Nå er huset på vei hjem til meg og så ser det ut til at økonomien bestemmer at jeg går for bare 50mm så får jeg bli kjent med innstillinger og diverse før jeg velger neste. Jeg skal se etter brukt også, kanskje jeg kommer over et kupp.

Canon 15-85 er for dyr nå, så det blir nok Tamron hvis økonomien får bestemme igjen. Skal også kikke rundt inne på den sida, selv om jeg ikke helt skjønner alt det tekniske enda. Blir vel lettere å skjønne når jeg får fikla på et kamera ;)

Jeg skal se nærmere på Sigma 17-70 - det virker interessant, samt grei pris. Og en liten morosak jeg har sett mye på er Lensbaby Composer, den kommer nok fort hjem til meg den også ;)

Tror jeg har blitt grepet av "Må ha alle objektiver og utstyr med en gang"-syndromet... Men har omsider klart å overbevise meg selv om at jeg kan uansett ikke bruke alt på en gang.

Jeg får bare hoppe ut i jungelen av objektiver nok en gang og se om jeg blir noe klokere før jeg tar det endelige valget ;)

Lenke til kommentar

50mm er et fornuftig steg og ta hvis du prioriterer opplæring.

En fornuftig begynnelse er og fotografere samme objekt med forskjellige innstillinger så du forstår hva som skjer når du gjør som du gjør.

Da dybdefeltet er forholdsvist smalt ville jeg begynt med og sette kameraet til å bare bruke et fokuspunkt,det for og få en bedre kontroll over hvor du setter fokus.jeg linker til en beskrivelse for 450D,men det skal fungere omtrent likt for 50D.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...