Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Hvis man har en Android telefon med 1.6 (For eksempel X10), er det mange apps man ikke kan installere før man oppgraderer firmwaren?

 

Du trenger ikke å oppdatere firmware for å installere applikasjoner. En firmware blir betegnet som en liten oppdatering som skal fjerne feil eller booste opp telefonen på div. områder.

Du kan tenke på en firmwareupdate som en mini mini OS-oppdatering.

 

Det der er direkte feil. Veldig mange applikasjoner i Android Market krever 2.0 eller nyere for å fungere.

 

-KJ

 

Dette vil si at du må oppgradere OS sant, og ikke firmware?

Kanskje jeg bruker order firmware feil. Jeg tenker hvertfall på firmware som alle updates. 1.6/2.1/4.01 osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber til daglig med mobil, og du må ikke komme her å påstå at ikke andre androidmodeller ikke har fått firmwareupdate utenom HTC. En firmwareupdate trenger ikke å være all verden, men det er beregnet for å fikse små problemer. HTC var veldig raske på min HD2 som er en windowsmobil. Denne hadde problemer med sms i starten, og ble fikset fort. Men vi kan ikke forvente at eldre enheter skal få nyeste OS-oppdatering. Utviklingen er veldig rask, og spesielt med tanke på hardware. Se hvor lite forandring det var mellom iPhone og iPhone 3gs.

 

Apple har vært en mester på det med oppdateringer, men hvor mye innovativ har det vært siden iPhone ble lansert KJ? Ta homescreenen, skjerm osv. Hvor mye har endret seg? Det er veldig lite. Mao. oppdateringene ikke inneholdt all verden. Ser man på en oppdatering fra Android 2.1 til 2.2 så ser du at det har skjedd mye mer. Alle vet at iPhone ikke har all verden med funksjoner som krever ram og god prosessor. Derfor er det og lett å oppgradere mobilen. Når du kan installere 3.1.3 på den første generasjon iPhone, så sier det seg selv at det har skjedd lite utvikling siden den kom på markedet. Men jeg likte det at iPhone 4 har fått mye bedre hardware, samt at den ser mye mer voksen ut kontra 3gs som har et veldig ungdomspreg over seg.

 

Når jeg referer til en firmwareupdate så snakker jeg om nyere versjon med ny funksjonalitet, ikke standard feilfiks på ting som skulle ha virket i utgangspunktet.

 

Og hvor rask er egentlig utviklingen på hardware? CPU blir raskere og raskere, så klart, men min eldgamle QTek kjørte Windows Mobile 6.5 helt utmerket sist jeg sjekket...

 

Først påpeker du at utviklingen er rask, og så sier du at det har vært lite forandring mellom iPhone (regner med du mener 2G) og 3GS. Hva mener du? At iPhone henger etter på maskinvarefronten?

 

Når det kommer til å legge til funksjonalitet så har vel Apple lagt til en god del i hver OS-oppgradering. (Dvs. fra 1.x til 2.x og fra 2.x til 3.x osv.) Hvis du vil lese litt om det som er lagt til, så kan du gjøre det her, her eller her...

 

Hver og en av disse oppgraderingene er fullverdige oppgraderinger for brukeren til tross for at hjemmeskjermen stort sett har sett lik ut. Det er behovet til brukeren og ikke din oppfatning av hjemmeskjermen i OSet som er det viktige.

 

Når det kommer til RAM og CPU så lurer jeg litt på hva du mener. Hvilken funksjonalitet har en to år gammel Windows-mobil som er så krevende at en iPhone ikke klarer det samme?

 

Og ja; OS og firmware er det samme...

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Dette vil si at du må oppgradere OS sant, og ikke firmware. Det er ingen plasser som tilsier at mann må ha nyeste firmware for å kunne installere en applikasjon.

Ellers svarte jeg han angående firmware og ikke om OS.

 

Slutt å ro... Ta frem f.eks. en Android-mobil, gå inn under Innstillinger, Om telefonen og se på Programvareinformasjon. Hva er det Google selv kaller det første punktet der? Firmware. Der står det Android 2.1 på en Galaxy Spica, f.eks.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Når jeg snakker om utvikling, så snakker jeg om andre enheter utenom iPhone. F.eks HTC. De har utviklet seg i en enorm hastighet den siste tiden.

 

Du sier de har lagt til mye i hver oppdatering. Ja det kan stemme det. Men konkurrentene har lakt til mye mer i sine oppdateringer av OS. Hinter her mot Android. Det som forundrer meg et at 1.x og 4.x på iPhone har nesten en identisk startskjerm. Det har jo ikke skjedd utvikling på dette planet? Det er jo nettopp dette Android får mye skryt av. Det at man har muligheten til å kunne gjøre smartmobilen om etter sitt eget behov.

 

For å quote første innlegg: (ser du nytteverdien her KJ?)

Hvordan skal mann sette opp en iPhone etter sitt eget behov for å gjøre mobilhverdagen lettere og mer effektiv, om man kun har snarveier til applikasjoner? Jeg er ikke interessert i å gå inn og ut av 10 applikasjoner. Jeg vil kunne glane og swipe videre uten å måtte gå inn i flere applikasjoner. Da snakker jeg om widgets. Dette gir en utrolig frihetsfølelse(se link helt nede på siden). La heller forbrukeren ha kontroll over sin egen smartmobil, en at en et firma skal bestemme det for deg.

 

Når jeg snakker om ram og cpu, så har dette sammenheng med hva enheten klarer å kjøre(OS) Man kan ikke forvente at iPhone 3G skal kunne kjøre iOS4 knirkefritt. Eller at Hero skal kunne kjøre Android 3.0

Det skjer hele tiden så stor utvikling i OS, at HW må også klare å holde. Dette er poenget mitt med at første generasjon iPhone ikke har utviklet seg så mye frem til 3Gs i og med at begge kunne kjøre 3.1.3 nesten helt likt. 3Gs er jo så klart raskere.

Endret av SolbergMobil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette vil si at du må oppgradere OS sant, og ikke firmware. Det er ingen plasser som tilsier at mann må ha nyeste firmware for å kunne installere en applikasjon.

Ellers svarte jeg han angående firmware og ikke om OS.

 

Slutt å ro... Ta frem f.eks. en Android-mobil, gå inn under Innstillinger, Om telefonen og se på Programvareinformasjon. Hva er det Google selv kaller det første punktet der? Firmware. Der står det Android 2.1 på en Galaxy Spica, f.eks.

 

-KJ

 

Jeg tror de fleste av oss separerer en firmwareupdate og en OS-update. Det er i hvertfall sånn jeg tenker. Selv om firmwareupdate er en ørliten oppgradering av OS. Bare se hvordan media skriver dette. Er det en stor oppdatering på OS, så kaller media dette for en oppgradering av OS. Er det heller en mindre fix, så bruker de ordet firmwareupdate.

Lenke til kommentar
Det som forundrer meg et at 1.x og 4.x på iPhone har nesten en identisk startskjerm. Det har jo ikke skjedd utvikling på dette planet?

 

Feilen på ditt resonnement her er at du fremhever at de utvikler seg sakte, mens den egentlige grunnen er at apple ikke ønsker å gi brukeren egendefinert hjem skjerm.

 

Stor forskjell på det.

Lenke til kommentar
Det som forundrer meg et at 1.x og 4.x på iPhone har nesten en identisk startskjerm. Det har jo ikke skjedd utvikling på dette planet?

 

Feilen på ditt resonnement her er at du fremhever at de utvikler seg sakte, mens den egentlige grunnen er at apple ikke ønsker å gi brukeren egendefinert hjem skjerm.

 

Stor forskjell på det.

 

Hvis det er identisk, så har det jo ikke skjedd noen utvikling. Samme om Apple ikke åpner opp for dette. Er et produkt på stedet hvil uansett årsak, så har det ikke skjedd utvikling.

 

Men jeg ser poenget ditt. Men det er nå flere og flere som ønsker å kunne endre startskjermen på iPhone etter behov. Noen vil alltid si at de ikke trenger det, men de kan alikevel ikke være så dumme at de sier at de ikke ser nytteverdien.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan påstå at de ikke kan se nytteverdi av en egendefinert startskjerm da? Da tror jeg de lyver.

Nytteverdien tror jeg de aller fleste må innrømme at de ser, men om de har behov for det er noe annet (dog like aktuelt).

 

Helt rett Runar. Men om dette hadde vært mulig på iPhone, så føler jeg meg ganske sikker på at svært mange ville tatt det i bruk.

 

Bare ta Android som et eksempel. Folk trenger ikke å endre startskjermen noe. De kan velge å kun ha snarvier til applikasjoner. Men hvorfor tror du de gjør ting på en annerledels måte? Jeg tror helt klart det er for å effiktivisere mobilbruken.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Er det noen som kan påstå at de ikke kan se nytteverdi av en egendefinert startskjerm da? Da tror jeg de lyver.

Nytteverdien tror jeg de aller fleste må innrømme at de ser, men om de har behov for det er noe annet (dog like aktuelt).

 

Helt rett Runar. Men om dette hadde vært mulig på iPhone, så føler jeg meg ganske sikker på at svært mange ville tatt det i bruk.

 

Bare ta Android som et eksempel. Folk trenger ikke å endre startskjermen noe. De kan velge å kun ha snarvier til applikasjoner. Men hvorfor tror du de gjør ting på en annerledels måte? Jeg tror helt klart det er for å effiktivisere mobilbruken.

Bare for å ha nevnt det, så er det mulig å oppnå noe lignende det du nevner ved å jailbreake iPhonen, men det er tungvindt, på eget ansvar og gjør i mange tilfeller telefonen tregere. Dette betyr likevel ikke at jeg ikke hadde tatt imot slik funksjonalitet med åpne armer!

Lenke til kommentar

Ok, jeg vet at det kan være krav om nyeste firmware når det kommer til applikasjoner i Apples App Store.

Hvilke applikasjoner?

Kanskje det har forandret seg siden sist gang jeg prøvde å laste ned apps med en gammel firmware? Husker dessverre ikke detaljene, men jeg hadde hvertfall jailbreaket telefonen og ventet på at neste versjon skulle bli jailbreak-bar (var vel kanskje fra 2.x til 3.x.

 

Eller kanskje det bare var oppdateringer jeg ikke fikk installere på grunn av firmwaren?

Lenke til kommentar

Runar: Jeg har sett et par tilfeller av dette. Men det var ikke noen god løsning og en skikkelig jalla følelse, og glattheten forsvant når man skulle swipe seg gjennom startskjermene.

 

Dette er en funksjon som jeg mener at bør vær standard på alle smartmobiler. De aller fleste nå gjør dette. Apple henger litt igjen, men det er flere som sier at dette kommer. Ja jeg og har tro på at iPhoneeiere vil få flere muligheter, men jeg tror det tar tid.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg kommer til å savne home screen oppsette til min Desire så veldig når jeg bytter til Iphone. Bruker stort sett bare hovedskjermen i dag, og den viser tiden og været. Ellers er det bare snarveier på den. De andre skjermene er satt opp med alt mulig, men blir lite eller ingenting brukt. Selvfølgelig er det bare bra om Apple til slutt klarer å få med disse mulighetene, men tror nok det er mange som er klarer seg med IOS4 slik det er i dag.

Lenke til kommentar

Ja jeg og har tro på at iPhoneeiere vil få flere muligheter, men jeg tror det tar tid.

Nå har jeg brukt rundt 20 minutter på å prøve å finne igjen en utmerket artikkel som forklarte hvorfor Apple tar seg god (litt for god, vil noen si) tid når det gjelder iPhone, men artikkelen er som sunket i jorden. Kort fortalt går den ut på at de er perfeksjonister, som velger å heller droppe vesentlig funksjonalitet (som klipp&lim) fremfor å lansere noe de ikke er fornøyde med.

 

Ellers er jeg helt enig i det du sier om at det ikke er noen god løsning å jailbreake.

Lenke til kommentar

Ja jeg og har tro på at iPhoneeiere vil få flere muligheter, men jeg tror det tar tid.

Nå har jeg brukt rundt 20 minutter på å prøve å finne igjen en utmerket artikkel som forklarte hvorfor Apple tar seg god (litt for god, vil noen si) tid når det gjelder iPhone, men artikkelen er som sunket i jorden. Kort fortalt går den ut på at de er perfeksjonister, som velger å heller droppe vesentlig funksjonalitet (som klipp&lim) fremfor å lansere noe de ikke er fornøyde med.

 

Ellers er jeg helt enig i det du sier om at det ikke er noen god løsning å jailbreake.

 

Jeg har lest den artikkelen. Men når Android gjør dette på en veldig bra måte, så har jeg jo tro på at apple og klarer det.

Lenke til kommentar

Nå er ikke alle produsenter på samme nivå. SE har, med god grunn, et rykte på seg for å være usedvanlig treige på markedet.

 

HTC og Samsung gjør en mye bedre jobb der. Til og med billigtelefonen Spica som kom med 1,5 har fått 2.1.

 

Vel, vel, det gikk ikke akkurat fort for å få 2.1 på HTC Hero.

 

Hvor lang tid tok det? Ett år?

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...