Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Skjønner jo at noe ikke ville fungert med operativsystemet ellers, men hvis man se på sånt som medieavspilling og lignende så burde det jo vært en enkel sak for utviklerne å implementere støtte for flere filformater?

Samme med å kunne bruke telefonen som ekstern harddisk. Hvorfor har ikke Apple telefoner disse mulighetene?

Jeg syns det er rart med tanke på at det sikkert er veldig enkelt å implementere pluss at jeg ikke kan se noen negative sider ved dette fra Apples ståsted.

 

Dette synes jeg at fortjener litt ekstra oppmerksomhet selv om vi nå beveger oss over i grenseland mtp. OT i denne tråden.

 

Grunnen til at Apple har valgt å støtte kun ett format for medieavspilling på sin telefon er innlysende; de ønsker å selge media via sin egen iTunes Store. I tillegg gir dette dem full kontroll på det innholdet som 80 - 90 % av brukerne skal konsumere, slik at de vet på forhånd at brukeropplevelsen lever opp til det Apple ønsker å levere på plattformen.

 

Som en litt mer enn middels teknisk bruker så har jeg mange ganger opplevd at telefoner og tilogmed PCer kneler under avspilling av innhold jeg har lastet ned fra nett, både på grunn av feil i kodeks, men også mange ganger på grunn av feil i selve mediafilen. Dette vil man ikke oppleve på en iTing, da media du laster ned fra iTunes Store er spesielt tilpasset plattformen.

 

I tillegg kan man optimalisere avspillingen av innholdet for å spare batteri, noe som blir stadig viktigere ettersom telefonene bruker mer og mer batteri til de grunnleggende funksjoner på grunn av store skjermer og mye databruk.

 

Så jeg skjønner hva Apple gjør selv om jeg foretrekker å legge inn innholdet selv.

 

-KJ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart det der altså.

*statistikk*

Kilde

Her snakker vi om Android; ikke maskinvaremerkene individuelt. Såklart er det færre fornøyde HTC-kunder; når så mange av dem er utsatt for Windows Mobile :yes:

 

Finn tilsvarende statistikker mellom nyere Android-versjoner og nyere Iphone-versjoner, så har du en sak :) Typ Android 2.0 og Iphone 3GS for eks.

Lenke til kommentar
Det har vært diskutert i mange tråder og har ødelagt hele emnet som tråden egentlig handlet om. Da hadde det vært fint om vi alle kunne prøvd å holdt denne diskusjonen mer samlet.

 

Du ønsker å holde hele diskusjonen om iphone / android under tittelen "Hvorfor Android er bedre en iPhone iOS"..?

 

Dersom det skal være en seriøs diskusjon, hadde det vært fint om tittelen og skolestilen din var en smule mer objektiv, jeg vet du klarer det.

 

Jeg mener helt klart at dette er en plass som vi alle kan diskutere Android vs. iPhone iOS selv om tittelen er som den er. Jeg bare startet med mine yttringer, så håper jeg på saklige motsvar og en god diskusjon. Mitt innlegg er helt klart subjektiv, noe jeg ikke har noen problemer med. Jeg referer og tydelig hva som er viktig for meg angående smartmobiler. Når jeg velger en smartmobil, så forventer jeg veldig mye. Jeg vil ha muligheter og frihet. Det er grunnen til at jeg satt meg veldig kritisk til iOS i første innlegg.

Ikke tro at jeg hater iPhone, jeg forventer bare mer av en smartmobil i 2010. Jeg har forklart litt om hva mine forventninger er til en smartmobil på en enkel og forståelsefull måte, der det skal være lett å se nytteverdien.

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

;_; prøv å finn ut hvor mange iphone som blir solgt i verden på daglig basis. Android er snart på 200.000 solgte enheter pr. dag. Gang dette med 365 dager.

Når når de 200.000 solgte per dag? De ligger på ca. 160.000 per dag nå.

 

Finner dessverre ingen nyere salgsnummer for iPhone, men Android selger nok mer ja.

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke kommer til å velge Android er at jeg vil ha updates når de kommer, ikke hvis HTC/SE/Moto velger å oppdatere telefonen jeg har.

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Det er en god grunn til at ikke alle aldre modeller for OS-oppdatering. Se hva som meldes på appleforum verden over nå. 3gs med iOS henger seg opp ofte og batteritiden slukes. 4% batteri ble tapper på 10min med telefonen i dvalemodus.

 

Min hovedgrunn til valg av mobil og OS, er enkelt og greit at mobilen skal gi meg svært mye. Brukerfølelse, funksjoner, muligheter, frihetsfølelse osv.

 

Husk at HTC/SE/Moto er flinke med firmwareupdate. Men det er ikke bare bare å tilsette ny oppdatering av OS, når noen har laget sine egne skall over. Når Android 3.0 kommer, så skal du se at det blir sluppet forterte OS-oppdateringer for alle androidenheter.

 

Tallet 200.000 er beregnet på at Androidsalget stiger for hver eneste uke. i Mars så solgte de akkuratt over 100.000 enheter, bare et par mnd. etterpå var tallet oppe i 160.000 og jeg leste nylig på et forum at det nå nermet seg 200.000

Lenke til kommentar

Er ikke sugen på Nexus One, dessverre. Hvis jeg skal kjøpe en Android telefon i dag (nær fremtid) hadde det nok stått mellom Samsung Galaxy S, Samsung Captivate og Droid X.

 

Usikkerheten rundt oppdateringer gjør at jeg kommer til å kjøpe iPhone 4, da vet jeg hvertfall at den kan motta alle oppdateringer på dagen i 2 år (med mindre Apple mener at den er for svak for neste store software oppdatering, men jeg tror ikke det skjer).

 

Edit: @SolbergMobil: Jadda, SE er supre på å oppdatere sine Android mobiler, ikke det inntrykket jeg har fått hvertfall.

 

Edit 2: HTC brukte 5 måneder på å fikse 2.1 oppdateringen til HTC Hero, lite imponerende.

 

Blir kanskje en Android telefon med 3.x på meg neste år.

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Med iPhone så får du i hvert fall alle oppdateringer, sett med et sikkerhetsperspektiv. Med Android så tar det jo som vi ofte ser over et halvt år før selskapene klarer å få fingern ut av rævva og dytte ut en oppdatering.

 

Sitérer meg selv jeg, siden ingen tydeligvis turte å svare første gangen:

 

Bra du har lært av meg, og jeg håper du fortsetter med det. For når du sier at du har lært av meg at XPERIA X10 får Android 2.1 og de Android versjonene etter det er jo sant da. Lær deg å søke på nettet før du poster noe du ikke har peiling på da. Hadde du søkt på nettet så hadde du funnet ut at jeg snakker sant her nå. Sjekk dette.

 

Skjønner du nå hvorfor du skal lære mere av meg?

 

Etter litt rask googling så fant jeg ut at "The 2.1 SDK was released on 12 January 2010". Om det skal ta et helt år for SE å skrive om GUI-et sitt til å funke med 2.1 så vet jeg i hvert fall at jeg skal holde meg langt unna, da de er minimalt interessert i å ha kunder.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Mitt innlegg er helt klart subjektiv, noe jeg ikke har noen problemer med. Jeg referer og tydelig hva som er viktig for meg angående smartmobiler.

Det går fint an å være objektiv samtidig som en argumenterer for hva en foretrekker. Er du subjektiv legger du følelser i argumentene og det er ingen god måte å velge produkt på eller argumentere med.

 

Nå vet jeg ikke om jeg orker å diskutere på denne tråden også fordi jeg er involvert i så mange slike android vs iphone diskusjoner. Det forbanner meg bare at noen aldri lærer.

Lenke til kommentar

Med iPhone så får du i hvert fall alle oppdateringer, sett med et sikkerhetsperspektiv. Med Android så tar det jo som vi ofte ser over et halvt år før selskapene klarer å få fingern ut av rævva og dytte ut en oppdatering.

 

Sitérer meg selv jeg, siden ingen tydeligvis turte å svare første gangen:

 

Etter litt rask googling så fant jeg ut at "The 2.1 SDK was released on 12 January 2010". Om det skal ta et helt år for SE å skrive om GUI-et sitt til å funke med 2.1 så vet jeg i hvert fall at jeg skal holde meg langt unna, da de er minimalt interessert i å ha kunder.

 

Nå er ikke alle produsenter på samme nivå. SE har, med god grunn, et rykte på seg for å være usedvanlig treige på markedet.

 

HTC og Samsung gjør en mye bedre jobb der. Til og med billigtelefonen Spica som kom med 1,5 har fått 2.1.

Lenke til kommentar

Husk at HTC/SE/Moto er flinke med firmwareupdate. Men det er ikke bare bare å tilsette ny oppdatering av OS, når noen har laget sine egne skall over. Når Android 3.0 kommer, så skal du se at det blir sluppet forterte OS-oppdateringer for alle androidenheter.

 

Hvilken planet bor du på? Det er kun de nyere Android-telefonene til HTC eller telefoner sluppet i grace-perioden til Windows Mobile mellom generasjoner som har fått oppdateringer.

 

Min Touch HD fikk en del feilfikser på ting som ikke virket som det skal. Ellers så har HTC sin innstilling stort sett vært å drite i kunder etter kjøpet.

 

Den eneste mobilprodusenten som kan vise til en trackrecord der de gir tre år gamle terminaler oppgraderinger og ny funksjonalitet i OS er Apple. Det går det ikke an å vri på samme hvor mye en prøver.

 

Om det så er et argument for eller i mot (ref. problemer med iOS 4 på 3G), se det får hver enkelt finne ut. :)

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Nå er ikke alle produsenter på samme nivå. SE har, med god grunn, et rykte på seg for å være usedvanlig treige på markedet.

 

HTC og Samsung gjør en mye bedre jobb der. Til og med billigtelefonen Spica som kom med 1,5 har fått 2.1.

 

Når HTC omsider fikk tommelen ut av baken og slapp 2.1 til Hero så er jeg enig; det ble veldig bra. Men tidsmessig så er det ikke veldig overbevisende. 2.1 kom nå i juni som OTA for kollerger sine Heros, 2.2 er allerede sluppet.

 

Spica var ikke en skikkelig telefon før 2.1. Jeg regner med at Samsung også innså dette. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Husk at HTC/SE/Moto er flinke med firmwareupdate. Men det er ikke bare bare å tilsette ny oppdatering av OS, når noen har laget sine egne skall over. Når Android 3.0 kommer, så skal du se at det blir sluppet forterte OS-oppdateringer for alle androidenheter.

 

Hvilken planet bor du på? Det er kun de nyere Android-telefonene til HTC eller telefoner sluppet i grace-perioden til Windows Mobile mellom generasjoner som har fått oppdateringer.

 

Min Touch HD fikk en del feilfikser på ting som ikke virket som det skal. Ellers så har HTC sin innstilling stort sett vært å drite i kunder etter kjøpet.

 

Den eneste mobilprodusenten som kan vise til en trackrecord der de gir tre år gamle terminaler oppgraderinger og ny funksjonalitet i OS er Apple. Det går det ikke an å vri på samme hvor mye en prøver.

 

Om det så er et argument for eller i mot (ref. problemer med iOS 4 på 3G), se det får hver enkelt finne ut. :)

 

-KJ

 

Jeg jobber til daglig med mobil, og du må ikke komme her å påstå at ikke andre androidmodeller ikke har fått firmwareupdate utenom HTC. En firmwareupdate trenger ikke å være all verden, men det er beregnet for å fikse små problemer. HTC var veldig raske på min HD2 som er en windowsmobil. Denne hadde problemer med sms i starten, og ble fikset fort. Men vi kan ikke forvente at eldre enheter skal få nyeste OS-oppdatering. Utviklingen er veldig rask, og spesielt med tanke på hardware. Se hvor lite forandring det var mellom iPhone og iPhone 3gs.

 

Apple har vært en mester på det med oppdateringer, men hvor mye innovativ har det vært siden iPhone ble lansert KJ? Ta homescreenen, skjerm osv. Hvor mye har endret seg? Det er veldig lite. Mao. oppdateringene ikke inneholdt all verden. Ser man på en oppdatering fra Android 2.1 til 2.2 så ser du at det har skjedd mye mer. Alle vet at iPhone ikke har all verden med funksjoner som krever ram og god prosessor. Derfor er det og lett å oppgradere mobilen. Når du kan installere 3.1.3 på den første generasjon iPhone, så sier det seg selv at det har skjedd lite utvikling siden den kom på markedet. Men jeg likte det at iPhone 4 har fått mye bedre hardware, samt at den ser mye mer voksen ut kontra 3gs som har et veldig ungdomspreg over seg.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Mitt perspektiv for valg av Android OS skiller seg åpenbart mye fra endel brukere her inne, ønsker derfor å komme med et innspill.

 

Jeg er far til to barn på 15 og 12 år, gutt og jente, som selvsagt vil ha "kule" mobiler. Iphone er helt klart drømmen til begge (selvsagt glemmesak for tolvåringen :thumbdown:) Imidlertid kommer Apple sitt OS kun til iPhonen, som er knalldyr og helt uaktuell for unger som mister/ødelegger mobiler i høyt tempo. Fordelen til Android er, slik jeg ser det, at den er tilgjengelig på langt billigere telefoner, sønnen min har nå fått en Android-mobil som kostet rett over 1000-lappen på Lefdal.

 

Jeg er altså så kjip at jeg trekker frem kostnaden ved å anskaffe seg iPhonen som bærende argument for Android (husk at unger har lyst på sånne duppedingser også).

Lenke til kommentar

Hvis man har en Android telefon med 1.6 (For eksempel X10), er det mange apps man ikke kan installere før man oppgraderer firmwaren?

 

Du trenger ikke å oppdatere firmware for å installere applikasjoner. En firmware blir betegnet som en liten oppdatering som skal fjerne feil eller booste opp telefonen på div. områder.

Du kan tenke på en firmwareupdate som en mini mini OS-oppdatering.

Lenke til kommentar

Hvis man har en Android telefon med 1.6 (For eksempel X10), er det mange apps man ikke kan installere før man oppgraderer firmwaren?

 

Du trenger ikke å oppdatere firmware for å installere applikasjoner. En firmware blir betegnet som en liten oppdatering som skal fjerne feil eller booste opp telefonen på div. områder.

Du kan tenke på en firmwareupdate som en mini mini OS-oppdatering.

 

Det der er direkte feil. Veldig mange applikasjoner i Android Market krever 2.0 eller nyere for å fungere.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Hvis man har en Android telefon med 1.6 (For eksempel X10), er det mange apps man ikke kan installere før man oppgraderer firmwaren?

 

Du trenger ikke å oppdatere firmware for å installere applikasjoner. En firmware blir betegnet som en liten oppdatering som skal fjerne feil eller booste opp telefonen på div. områder.

Du kan tenke på en firmwareupdate som en mini mini OS-oppdatering.

 

Det der er direkte feil. Veldig mange applikasjoner i Android Market krever 2.0 eller nyere for å fungere.

 

-KJ

 

Dette vil si at du må oppgradere OS sant, og ikke firmware. Det er ingen plasser som tilsier at mann må ha nyeste firmware for å kunne installere en applikasjon.

Ellers svarte jeg han angående firmware og ikke om OS.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...