Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*

Anbefalte innlegg

Det bildet som var postet lengere opp var jo et godt ekempel på at vi som har Android faktisk kan gjøre det mega rotete i hjemme skjermene heh laugh.gif.

Men siden du kan gjøre hva du vil, så kan du få hjemme skjermene i Android til å se meget clean og ryddig ut faktisk.

Bare se her.

post-31806-1287523527,3334_thumb.png post-31806-1287523539,5387_thumb.png post-31806-1287523547,0638_thumb.png post-31806-1287523559,4978_thumb.png

post-31806-1287523574,2961_thumb.png post-31806-1287523581,8416_thumb.png post-31806-1287523601,8098_thumb.png

Og under her igjen så skal jeg vise til hvordan noen av mine favoritt programmer ser ut.

post-31806-1287523609,6585_thumb.png post-31806-1287524506,1724_thumb.png post-31806-1287524514,4708_thumb.png

Om det der ikke er ryddig og clean, så vet ikke jeg. Om dette ikke er ryddig og clean, hva er iOS 4 da?

Og alt dette er gjort på min Sony Ericsson XPERIA X10i med Android 1.6.

Dette alene er jo en enormt stor grunn på hvorfor jeg velger Android over rotkaoset som kalles for iOS 4.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det ikke en fordel at en bruker kan sette det opp på den måten hvis han/hun føler det er best? Vi med Android har ihvertfall valget, og valgmuligheter er aldri negativt!

Oki, jeg vil velge å ha førsteparts norsk fulltastatur. Også velger jeg en skjerm der jeg ikke ser pikslene. Videre velger jeg en utrolig batteritid, en overlegen applikasjonsbutikk, årevis med gratis og uforsinkede OS-oppdateringer, et svært godt kamera og lydkvalitetsmessig, markedets beste mp3spiller integrert i selve telefonen.

Resten er det liksom ikke så farlig med.

Det som ser ut til å irritere androidbrukere grenseløst, er at iOS og iphone gjør alle sentrale funksjoner bedre enn android.

Da får det heller være at man ikke får tak i den siste applikasjonen fra Ghostboy331 (som MÅ ha alle tilganger, selvsagt) som hjelper deg forandre bakgrunnsbilde etter avføringskonsistens.

Men for all del fortsett å prate om hvordan dere ikke kan leve uten tethering og rullegardiner/blomsterpotter/faenvethva.

Er jo den siste tråden dere henger etter.

Endret av Lilac1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men er det ikke en fordel at en bruker kan sette det opp på den måten hvis han/hun føler det er best? Vi med Android har ihvertfall valget, og valgmuligheter er aldri negativt!

Oki, jeg vil velge å ha førsteparts norsk fulltastatur. Også velger jeg en skjerm der jeg ikke ser pikslene. Videre velger jeg en utrolig batteritid, en overlegen applikasjonsbutikk, årevis med gratis og uforsinkede OS-oppdateringer, et svært godt kamera og lydkvalitetsmessig, markedets beste mp3spiller integrert i selve telefonen.

Det som ser ut til å irritere androidbrukere grenseløst, er at iOS og iphone gjør alle sentrale funksjoner bedre enn android.

Da får det heller være at man ikke får tak i den siste applikasjonen fra Ghostboy331 (som MÅ ha alle tilganger, selvsagt) som hjelper deg forandre bakgrunnsbilde etter avføringskonsistens.

Men for all del fortsett å prate om hvordan dere ikke kan leve uten tethering og rullegardiner/blomsterpotter/faenvethva.

Cool story bro

• Liker 3
Lenke til kommentar

Gjelder dette f.eks for en iphone 3gs og? Jeg trodde denne tråden var bare for diskusjon om OS.

Hvis iphone er så fantastisk, hvorfor vant HD2 flesteparten av testene over iphone 3gs? Og hvorfor har jeg troen på at htc stikker av med seieren på tv2 for tredje gang, og denne gangen med android 2.2? (

)

Ellers vinner SE kameratester og på lydkvalitet Lilac1. Jeg kan ikke huske at iphonen har gjort det stort i tester for musikkmobil.

Jeg har et spørsmål som jeg ser humoren i som jeg gjerne ønsker svar på Lilac1:) Hvordan kan Ola Nordman sette opp en iPhone etter bruksbehov og ønske hvis du tenker på produktivitet, fritid, familie og jobb? Dette har blitt nevnt av flere mange ganger har jeg sett. Men det viser bare hvor langt tilbake i tid iphonen er på noen punkter. For meg er det totalt latterlig at du med en iphone kun kan flytte på applikasjoner på startskjermene. Og det merkelige er at et par nordmenn her faktisk forsvarer startskjermen på iphone over Android. Hvor har hjernen blitt av? Med Android så kan du sette opp startskjermene på akkuratt samme måte som en iphone med kun applikasjoner. Det er bare merkelig at ekstremt få gjør det, når de har andre muligheter.

Hadde Apple lansert en slik form for å sette opp startskjemene ala android, så hadde hele verden satt pris på dette, og de fleste ville tatt det i bruk. Jeg ville sett jubelen på keynoten til Steve.. Bare se hvordan bruksmønsteret til androidbrukere er.

Folk må gjerne forklare hvorfor en startskjerm på en iPhone er bedre en på Android. Jeg har aldri i mitt liv sett en artikkel som har forsvart iphonen i dette tilfelle. Kan du? alt iphonen kan her kan android.

Har heller ikke sett noen svare på hvorfor iphonen skal ha et bedre beskjed- eller kontaktsystem. Eller hvordan iPhone skal være mer produktiv enn android. De sier at de er superfornøyd med sånn de har det. Kjempeflott, men vi diskuterer vel fordelene ovenfor hverandre her? Jeg kunne hatt et trangt lys å sagt at android er best på alle punkter, men da ville jeg blitt sett på som en trangsynt forbruker.

Legg merke til hvor mange som nå begynner å gå imot iphone med krass kritikk. Kan dette være fordi folk forlanger mer av en smartmobil?

Endret av exptr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

for å oppsumere tråden så langt virker det som android har flest fordeler og dermed er det bedre os. for å svare på ditt innlegg så må jeg bare si meg helt enig, iphone4 har temmelig bra hardware, blant de beste bare synd med antenne problemer og glass som går i stykker. men oppfordrer deg heller til å følge diskusjonen og komme med fordeler ios har over android.

Endret av valen
Lenke til kommentar

Jeg har aldri i mitt liv sett en artikkel som har forsvart iphonen i dette tilfelle. Kan du?[/b] alt iphonen kan her kan android.

Jeg kan da prøve?

Når jeg ser på alle mulig screenshots fra folk med Android så er det en ting som er felles. Alle widgets gir minimalt med funksjonalitet.

Eksempel: de få Facebook-widgetene jeg har sett viser kun én linje av det som sist har skjedd samtidig som at man kan skrive inn en status. Om jeg først skal sjekke Facebook så liker jeg å få full oversikt med alle statusoppdateringer, bilder, events og slike ting. Altså full funksjonalitet. Jeg er ikke godt nok kjent med Android til å vite om man bare kan trykke på widgeten for å bli sendt til den fulle applikasjonen men om man ikke gjør det, så kan jeg garantere at det er minst like fort å sjekke ut Facebook på iPhone.

Det samme gjelder Twitter-widgets. Det tar meg like lang tid å dra til venstre én gang og skrive "Tw.." for så å åpne applikasjonen som det tar dere å bla til høyre eller venstre et par ganger. Og ikke nok med det, i løpet av den tiden så har jeg da full funksjonalitet til Twitter hvor jeg kan se hele streamen, ikke 2 linjer.

En gjenganger i widget som alle har er været. Er været virkelig så interessant at det må ta opp halve startskjermen min? Jeg får det med meg på VG flere ganger om dagen så jeg har ikke behov for å se det igjen og igjen.

En widget som jeg kanskje kan se litt bruk for, er den for å skru av på wifi og lignende, men samtidig, med mitt bruksområde så bruke jeg wifi i så lange perioder om gangen at det ikke gjør meg så veldig mye. 3G og data-trafikk står for meg alltid avslått. Flymodus bruker jeg kun én gang i måneden når jeg er ute og reiser så det er heller ikke viktig.

Det av widgets jeg ikke har dekket nå betyr ganske enkelt at det er noe jeg tror ikke bringer noen nytteverdi til forbrukeren.

Når det kommer til kjerneapplikasjoner som f.eks musikkspilleren så er de av langt høyere kvalitet i iOS enn på Android. 95% av Android-brukerene på forumet bruker helt sikkert en tredjeparts musikkspiller men det er noe jeg tror folk fless ikke gidder å sette seg inn i.

Når det kommer til notifications/popups er Android klart bedre på dette, det er det ingenting å argumentere for eller i mot.

Ekstremt rotete post men det får så være.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan bare trykke på facebook og twitter widgeten, så blir man sendt rett inn i applikasjonen. Jeg har en HTC Desire og en iPod touch. iPod touchen brukes som mp3 spiller og til å spille en del på. Finnes mye bedre spill på app store enn på market. For meg finnes det altfor lite valgmuligheter i iOS for at det skal kunne fungere som en telefon. Blant annet pga. av beskjedsystemet. Er også så mye enklere å kunne legge opp hjemmeskjermene sånn som jeg vil, med ulike widgets som øker produktiviteten. F.eks. kalender widgetet som viser de neste tre oppføringene og power widgeten; extended controls, som lar meg styre omtrent alt jeg vil ved et trykk.

Kontaktløsningen er også etter min mening mye mye bedre i android. Alle mine venner på facebook som står oppført med et mobilnummer har lagt seg inn i telfonkontaktene og har nå bilde på så å si alle kontaktene, ser også de siste statusoppdateringene, kan selvfølelig velge om man vil slå av dette også. Samtidig er det herlig at alle kontaktene som jeg har lagt inn synces mot gmail kontoen, så slipper jeg å være avhengig av og ha de på simkortet.

Smart dial gjør det også mye raskere å finne kontakter, skriv inn de to første bokstavene i navnet på dialpaden og trykk på kontakten så ringer det. Må bare også si at jeg elsker det lille led lyset som lyser blått når jeg har en ny melding, mail eller et ubesvart anrop. Sparer mye tid på å ikke måtte slå på telefonen for å sjekke om det er noe nytt.

Android føles mer som et telefonoperativsystem enn iOS etter mitt syn, iOS blir mer som et leketøy som er gøy å ha, men så er det også veldig gøy til gjengjeld da. Sikler etter en iPad også :p

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

Tja, jeg har en widget på hovedsiden min som viser de ni neste hendelsene i kalenderen med dag og dato, samt dagens dato og ukenummer. Den tar 8/20-deler av startskjermen. Man kan klikke på de ulike avtalene for å se detaljer, eller trykke på knapper for å legge til avtale, oppdatere kalender (om du har endret en avavtalene i Evolution/Outlook etc. på pc-en og vil oppdatere manuelt før neste "syncing"). I tillegg har jeg en klokke som samtidig er snarvei til alarm og verdensur. Jeg bruker også to av 20 plasser på vær, jeg synes det er veldig kjekt å kjapt se om jeg trenger paraply eller ikke på vei ut (Yr har veldig sjelden feil på så korte varsler).

I tillegg har jeg mapper for spill, kommunikasjon og multimedia, samt lommelykt app-nsarvei.

Skjermen til venstre brukes til spotify widget, strømkontroll-widget og har snarveier til kart og navigasjon (på farten siden.

At enkelte ukritisk fyller opp startskjermene sine ukritisk betyr ikke at JEG ikke er mye mer produktiv med min telefon enn jeg kunne vært med en iPhone. (Eller de aller fleste andre.)

Ellers synes jeg ikke det virker så vanlig å fylle hjemmeskjermene med snarveier. Det virker som om det er mer vanlig å fylle seks skjermer med hver sin widget som bruker en hel skjerm på å vise relativt lite med informasjon (tilnærmet alle HTC Sense-widgetene havner i denne kategoriern.) Det sier jo seg selv at det i 99% av tilfellene er enklere å samle snarveier til disse appsene et sted, enn å scrolle seks sider frem og tilbake for å se på dem.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Når jeg ser på alle mulig screenshots fra folk med Android så er det en ting som er felles. Alle widgets gir minimalt med funksjonalitet.

Eksempel: de få Facebook-widgetene jeg har sett viser kun én linje av det som sist har skjedd samtidig som at man kan skrive inn en status. Om jeg først skal sjekke Facebook så liker jeg å få full oversikt med alle statusoppdateringer, bilder, events og slike ting. Altså full funksjonalitet. Jeg er ikke godt nok kjent med Android til å vite om man bare kan trykke på widgeten for å bli sendt til den fulle applikasjonen men om man ikke gjør det, så kan jeg garantere at det er minst like fort å sjekke ut Facebook på iPhone.

Det samme gjelder Twitter-widgets. Det tar meg like lang tid å dra til venstre én gang og skrive "Tw.." for så å åpne applikasjonen som det tar dere å bla til høyre eller venstre et par ganger. Og ikke nok med det, i løpet av den tiden så har jeg da full funksjonalitet til Twitter hvor jeg kan se hele streamen, ikke 2 linjer.

Bare se her:

launcher-pro-plus-messaging-1.png

Her er en fin liten SMS widget som kommer med Launcherpro plus, det følger også med nesten helt identiske Facebook og Twitter widget'er. Du kan scrolle opp og ned, trykke øverst i hjørnet for å poste. En liten hake der til å markere meldinger som lest. Går nok fortere å gli fingeren over skjermen én gang å få opp alt med én gang.

En gjenganger i widget som alle har er været. Er været virkelig så interessant at det må ta opp halve startskjermen min? Jeg får det med meg på VG flere ganger om dagen så jeg har ikke behov for å se det igjen og igjen.

Et poeng der, ser ikke poenget helt jeg heller :p

Widgeten er fin, men for stor.

En widget som jeg kanskje kan se litt bruk for, er den for å skru av på wifi og lignende, men samtidig, med mitt bruksområde så bruke jeg wifi i så lange perioder om gangen at det ikke gjør meg så veldig mye. 3G og data-trafikk står for meg alltid avslått. Flymodus bruker jeg kun én gang i måneden når jeg er ute og reiser så det er heller ikke viktig.

Selv om du kan se litt bruk for en éne widgeten, så har den en ekstrem nytteverdi for veldig mange andre.

Jeg skur OFTE av og på WiFi, ofte av og på data (2G only når data er av), endrer OFTE lysstyrken, og autorotasjon, bluetooth og GPS daglig.

(med cyanogenmod kan man forresten egendefinere denne widgeten, hvilke ting som skal stå der og at f.eks. sync skrus av/på sammen med WiFi)

Det av widgets jeg ikke har dekket nå betyr ganske enkelt at det er noe jeg tror ikke bringer noen nytteverdi til forbrukeren.

Det over, er rett og slett noe som er genialt og veldig tidsbesparende.

Når det kommer til kjerneapplikasjoner som f.eks. musikkspilleren så er de av langt høyere kvalitet i iOS enn på Android. 95% av Android-brukerene på forumet bruker helt sikkert en tredjeparts musikkspiller men det er noe jeg tror folk flest ikke gidder å sette seg inn i.

Hva får deg til å tro det? Spilleren er ikke perfekt, men det er ikke den i iOS heller. Den innebygde er temmelig bra, jeg bruker den ikke lengre pga spotify. EDIT: Hvis apple hadde åpnet opp for tredjeparts musikkspillere, ville nok mange byttet ut den innebygde der også

Se her:

post-196392-1287587048,6536_thumb.png

Det er quickdesk, den appen+widgets er bare genial (man dobbeltapper home knappen og den popper opp)

Og her er mine hjemskjermer:

post-196392-1287587049,8395_thumb.png

Bruker strømstyring og en klokke på forsiden. Liker å se tiden som en analog klokke. Widget til å skru på LED lyset, widget som vider hva jeg har satt CPU klokkehastigheten til og en widget som viser hvor mye data jeg har brukt.

post-196392-1287587048,0408_thumb.png

Her har jeg spotify widgeten, en kalender widget og en widget som overvåker nyttig info. (Temperatur, ledig plass på SD kortet og internminne, batteri og ledig RAM)

post-196392-1287587049,31_thumb.png

Og her er den en bookmark widget, en swipe til siden, og ett trykk. I stedet for å åpne opp nettleseren, velge bookmarks og velge siden.

Og en liten widget som viser ukenummer (sliter med å huske det)

En til å ta backup av alle nye og oppdaterte programmer.

Endret av Zoro Sama
Lenke til kommentar

Det er i høyeste grad relevant for diskusjonen om hvorvidt konfigurerbare hjemmeskjermer er nyttige eller ikke, og hører definitivt hjemme i diskusjonen, i hvert fall når de er kommentert slik Zoro Sama gjorde der. Om du ikke liker det, kan du rapportere ham og få en moderator som ikke har vært aktiv i tråden.

Det er forøvrig en fordel om du, slik mange andre gjør, understreker når du tar på deg moderatorhatten når du er i en tråd du selv er aktiv i.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er i høyeste grad relevant for diskusjonen om hvorvidt konfigurerbare hjemmeskjermer er nyttige eller ikke, og hører definitivt hjemme i diskusjonen, i hvert fall når de er kommentert slik Zoro Sama gjorde der. Om du ikke liker det, kan du rapportere ham og få en moderator som ikke har vært aktiv i tråden.

Jeg sa ikke det ikke er nyttig med konfigurerbare skjermer. Jeg sa bare at det kanskje ikke er nødvendig å poste så mange bilder da det finnes en annen tråd for nettopp det formålet. Vi kan fint diskutere nyttigheten rundt slike valgmuligheter uten at alle poster bilder av sine oppsett, eller hva?

Det er forøvrig en fordel om du, slik mange andre gjør, understreker når du tar på deg moderatorhatten når du er i en tråd du selv er aktiv i.

Jeg sa dette som en vanlig bruker, ikke moderator. Hadde jeg tatt på meg moderatorhatten hadde jeg selvsagt sagt ifra.

Lenke til kommentar

Til ahpadt. Du sa bare hva du ikke helt likte med startskjermene på android. Det er en ærlig sak, men du klarte ikke å forklare hvorfor evt. iphonen skulle være bedre på dette punktet. Og med tanke på at android kan alt som ios kan på dette området + vannvittig mye mer, så er det vel ikke noe tvil om hvem som er best på dette punktet?

Lenke til kommentar

Jeg kan kanskje ikke si at iOS er bedre, men ikke langt så dårlig som det mange vil ha det til.

Om Apple får endret advarselssystemet og kanskje gjør om enkelte ting til små widgets når man trykker på de (f.eks at været kommer opp som en boble når du trykker, eller at du ser dagens møter - må selvsagt være raskt å lukke), så vil jeg si at begge plattformene stiller likt.

Når det kommer til tablets så har til og med Google sagt at Android ikke er ment for å brukes på tablets før 3.1, så den kampen vinner iOS ganske greit.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...