Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Er det egentlig noen som helst vil om at Android er et mer funksjonelt OS? Om det er bedre eller ikke kan da ikke vi svare på. Det er opp til hver enkelte forbruker. iOS er etter min mening et meget enkelt OS, med store og oversiktlige ikoner. Og spør du meg, that's it. Det er ikke stort å si. Ikoner som drar deg til programmer. Du kan endre bakgrunn, bytte plasseringer på ikoner og lage mapper, men utover dette er det svært lite personalisering. Men igjen, ikke alle trenger å personalisere så mye.

Noen liker det svært simpelt, da er iOS greit. Det skal jo sies at siden man kan gjøre det like brukervennlig i Android om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg foreslo tidligere burde disse grunnen føres opp i den første posten for jeg gidder virkelig ikke å lese hele tråden, tok heller noen få random sier og blåste fort gjennom de og fant ingen grunner så jeg antok feil at det var veldig få/ingen.

 

Det er desverre ikke mulig, da trådstarter har forlatt tråden.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Kom med gode grunner og slutt med tull og dårlig ironi og skitkasting;)

Vi har opptil flere ganger kommet med (våre) gode grunner, men de ble som oftest avvist av folk som deg. Jeg har verken tid eller lyst til å skrive det samme én gang til bare fordi du ikke orker/gidder/klarer å lese hele tråden.

 

Nå har jeg sjekket dine 1000 siste poster og dermed gått tilbake til 1.august i din historikk og det var ikke en eneste post fra deg om fordeler ved iOS. Jeg avviser ingen gode grunner jeg, diskuterer derimot med åpent sinn og med mulighet for å bli overbevist venter jeg spent vet du.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er alt for mange android fanboys som er helt anti apple. Er alt for subjektive og ignorerer gode agumenter og snakker bare rundt dem. Som Runar nevner her.

 

Det samme gjelder apple folk, men de er ikke like ille! Faktisk langt ifra. Selv liker jeg android bedre mest pga custom roms, det er nesten helt åpent og jeg har mange forskjellige telefoner å velge mellom. Men den generelle kvaliteten på android apps og spill er ofte helt på trynet i forhold til den generelle kvaliteten du får fra appstore. Men apple hindrer dog en god del nyttige programmer de mener ikke brukerne sine skal få nytten av uten å jailbreake

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det egentlig noen som helst vil om at Android er et mer funksjonelt OS? Om det er bedre eller ikke kan da ikke vi svare på. Det er opp til hver enkelte forbruker. iOS er etter min mening et meget enkelt OS, med store og oversiktlige ikoner. Og spør du meg, that's it. Det er ikke stort å si. Ikoner som drar deg til programmer. Du kan endre bakgrunn, bytte plasseringer på ikoner og lage mapper, men utover dette er det svært lite personalisering. Men igjen, ikke alle trenger å personalisere så mye.

Noen liker det svært simpelt, da er iOS greit. Det skal jo sies at siden man kan gjøre det like brukervennlig i Android om man ønsker det.

Det virker som om muligheter til personalisering er den viktigste funksjonen på en telefon. Det er ihvertfall det argumentet som brukes oftest i Android vs. iPhone-diskusjoner. Jeg sier ikke at det er noe galt i å ønske dette, men for mange (de som kjøper iPhone) er ikke dette så veldig viktig. Jeg har selv jailbreaket flere av mine telefoner og lagt inn egne temaer/ikoner, kalender på låseskjermen osv., men etter en stund gikk jeg lei og jeg foretrekker nå det originale oppsettet, tro det eller ei.

 

 

Nå har jeg sjekket dine 1000 siste poster og dermed gått tilbake til 1.august i din historikk og det var ikke en eneste post fra deg om fordeler ved iOS. Jeg avviser ingen gode grunner jeg, diskuterer derimot med åpent sinn og med mulighet for å bli overbevist venter jeg spent vet du.

Jeg skrev nok dette før 1. august, men jeg har ikke funnet en enkel måte for å se alle mine innlegg i denne tråden. Jeg kan skrive ned de viktigste punktene (fra mine øyne) iløpet av kvelden hvis det er ønskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det egentlig noen som helst vil om at Android er et mer funksjonelt OS? Om det er bedre eller ikke kan da ikke vi svare på. Det er opp til hver enkelte forbruker. iOS er etter min mening et meget enkelt OS, med store og oversiktlige ikoner. Og spør du meg, that's it. Det er ikke stort å si. Ikoner som drar deg til programmer. Du kan endre bakgrunn, bytte plasseringer på ikoner og lage mapper, men utover dette er det svært lite personalisering. Men igjen, ikke alle trenger å personalisere så mye.

Noen liker det svært simpelt, da er iOS greit. Det skal jo sies at siden man kan gjøre det like brukervennlig i Android om man ønsker det.

 

 

Jeg velger stabilitet fremfor funksjonalitet, da grunnleggende funksjonalitet ivaretas helt fint i iOS. Jeg kan lytte til Spotify via stereo bluetooth-headsett, mens jeg surfer litt i Safari og telefonen pusher jobb og private eposter til meg i bakgrunnen, samtidig som det popper opp en dialogboks om noen prøver å chatte med meg via msn/facebook. Alt dette skjer uten at telefonen hikker og batteriet varer lenge om man sammenligner med hvilken som helst Android-telefon som er i salg i skrivende stund.

 

Om jeg prøver det samme med min HTC Desire med 2.2 dør batteriet innen 8 timer, så det varer ikke en hel arbeidsdag. Og den har i blant problemer med strømstyringen, så den kan fint finne på å dø etter 2-3 timer fordi en eller annen applikasjon stopper den fra å gå skikkelig i standby. I lengden blir det for høyt irritasjonsmoment at man ikke kan stole på at jobbmobilen skal fungere når man er mye ute og reiser.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen som helst vil om at Android er et mer funksjonelt OS? Om det er bedre eller ikke kan da ikke vi svare på. Det er opp til hver enkelte forbruker. iOS er etter min mening et meget enkelt OS, med store og oversiktlige ikoner. Og spør du meg, that's it. Det er ikke stort å si. Ikoner som drar deg til programmer. Du kan endre bakgrunn, bytte plasseringer på ikoner og lage mapper, men utover dette er det svært lite personalisering. Men igjen, ikke alle trenger å personalisere så mye.

Noen liker det svært simpelt, da er iOS greit. Det skal jo sies at siden man kan gjøre det like brukervennlig i Android om man ønsker det.

 

 

Jeg velger stabilitet fremfor funksjonalitet, da grunnleggende funksjonalitet ivaretas helt fint i iOS. Jeg kan lytte til Spotify via stereo bluetooth-headsett, mens jeg surfer litt i Safari og telefonen pusher jobb og private eposter til meg i bakgrunnen, samtidig som det popper opp en dialogboks om noen prøver å chatte med meg via msn/facebook. Alt dette skjer uten at telefonen hikker og batteriet varer lenge om man sammenligner med hvilken som helst Android-telefon som er i salg i skrivende stund.

 

Om jeg prøver det samme med min HTC Desire med 2.2 dør batteriet innen 8 timer, så det varer ikke en hel arbeidsdag. Og den har i blant problemer med strømstyringen, så den kan fint finne på å dø etter 2-3 timer fordi en eller annen applikasjon stopper den fra å gå skikkelig i standby. I lengden blir det for høyt irritasjonsmoment at man ikke kan stole på at jobbmobilen skal fungere når man er mye ute og reiser.

 

Android er overlegent OS det er bare for dårlig Hardware som kjører det? Det er jeg skuffet over å lese da det trossalt er temmelig mange produsenter som lager telefoner med Android.

Lenke til kommentar

 

Android er overlegent OS det er bare for dårlig Hardware som kjører det? Det er jeg skuffet over å lese da det trossalt er temmelig mange produsenter som lager telefoner med Android.

 

Nei, Android har altfor dårlig strømstyring som dagens hardware ikke klarer å skjule.

 

Skjønner. Dette er en av de fordelene jeg har fått med meg at iOS har:)

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen som helst vil om at Android er et mer funksjonelt OS? Om det er bedre eller ikke kan da ikke vi svare på. Det er opp til hver enkelte forbruker. iOS er etter min mening et meget enkelt OS, med store og oversiktlige ikoner. Og spør du meg, that's it. Det er ikke stort å si. Ikoner som drar deg til programmer. Du kan endre bakgrunn, bytte plasseringer på ikoner og lage mapper, men utover dette er det svært lite personalisering. Men igjen, ikke alle trenger å personalisere så mye.

Noen liker det svært simpelt, da er iOS greit. Det skal jo sies at siden man kan gjøre det like brukervennlig i Android om man ønsker det.

Det virker som om muligheter til personalisering er den viktigste funksjonen på en telefon. Det er ihvertfall det argumentet som brukes oftest i Android vs. iPhone-diskusjoner. Jeg sier ikke at det er noe galt i å ønske dette, men for mange (de som kjøper iPhone) er ikke dette så veldig viktig. Jeg har selv jailbreaket flere av mine telefoner og lagt inn egne temaer/ikoner, kalender på låseskjermen osv., men etter en stund gikk jeg lei og jeg foretrekker nå det originale oppsettet, tro det eller ei.

Det du delvis gjør nå, er å quote meg, for så å gjenta hva jeg sa. Jeg poengterte også at folk er forskjellige, gjorde jeg ikke? Les posten min først, plis. Og når jeg mener personalisering, er det for meg mye som ligger under det. Man kan laste ned applikasjoner som gjør om hele startskjermen, endrer menyoppsettet. Man kan bestemme tilnærmet fra A til Å hvordan det skal være, alt for at man som individuell bruker skal få en effektiv mobilhverdag.

 

Jeg kan gjenta meg selv på en litt enklere måte, slik at det forstås bedre: Jeg mener Android er mer funksjonelt, mens iOS er et enkelere og mer straight forward OS.

 

Så kan man mene at iOS kjører smudere enn Android, og spekulere i om det går på SW eller HW. Galaxy Spica er jo et prakteksempel på en telefon som overhodet ikke takler Android. Noen foretrekker det ene, noen foretrekker det andre. Spør dere meg er det helt umulig for et fåtall å avgjøre hva som er best. Og ja, jeg foretrekker Android, men prøver heller ikke å tråkke iOS nedi gjørma, fordi jeg ser verdien i dèt også.

Flertallet ønsker jo helt tydlig å ha det enkelt, for iPhone selger mer enn noe annet på mobilmarkedet, selv om det skal sies at dette også skyldes statusbehov.

Lenke til kommentar

Strømstyringen på android er for dårlig. Dårlig koding av en app kan sluke hele batteriet på få timer uten at telefonen er i bruk. Dette er noe som må fikses

Den største ulempen med Android er at det ikke er noen som helst teknisk kvalitetskontroll med apper som ligger på Android Market. Man får apper som tapper strøm og man får apper som lager minnelekasjer, og telefonen booter random pga apps som krasjer osv. Når jeg hadde Android skjedde en av disse tingene minst annenhver dag. Nå har jeg hatt iPhone 4 i 2 måneder og jeg har måttet boote den en gang fordi en app (histamatic) hang seg opp (de andre appsene og resten av telefonen virket helt fint.)

 

Ingen tvil om at Android er et bra OS til mobil, men akkurat nå mener jeg at iOS er bedre fordi det er mer stabilt og gjør de tingene det skal på en meget god måte.

 

For å gjennta poenget mitt i på en av de første sidene i denne diskusjonen: iOS er laget med to ulike grunntanker. iOS skal være minst mulig og ha lite funksjonalitet. Man legger til funksjonalitet i iOS gjennom Apps. Android har mye funksjonalitet innebygget i OSét og er slik sett et mer komplett fra starten av

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Akkurat det som er saken, flertallet driter i om android kanskje har flere funksjoner/muligheter, det er ikke det som er viktig. Mobilnerder her inne på forumet blir ett helt annet marked.

 

Diskuterer vi flertallets mening som du tydeligvis klarer å presentere, i skrivende stund selger faktisk Android telefoner mer enn iOS telefoner.

Diskuterer fremdeles fordeler og ulemper med de to OS'ene.

Men virker som vi begynner i å bli enig om at Android er har flest fordeler..

Lenke til kommentar

Men virker som vi begynner i å bli enig om at Android er har flest fordeler..

 

Flest på papiret kasnkje, mens i realiteten er det noen større feil som gjør at jeg mener iOS er best for mannen i gata per dags dato. Nemlig bedre kontroll på applikasjonene du finner på slik at de ikke gjør mobilen helt ustabil og som nevnt flere ganger en strømstyring/multitasking som ikke gjør at mobilen tømmes for strøm etter få timer.

 

En hjemskjerm med mulighet for evig mange widgets veier ikke opp at du ikke kan stole på om mobilen holder ut dagen fordi noe henger seg opp, eller at den restarter seg når det passer fordi du nettopp installerte en applikasjon. Dere kan skylde så mye dere vil på at applikasjonene er problemet, men det er en svakhet i hele OS'et og kvalitetskontrollen (eller mangel på sådan) i Market som tillater at applikasjonene kan gjøre slik ugang.

Lenke til kommentar

@ Hedonism:

 

Joda, det er for dårlig kontroll på markedet, men problemet er mye mindre enn mange skal ha det til. Jeg har installert og slettet masse rart på min Desire det halvåret jeg har hatt den, og kun en gang har det skjedd at noe har hengt seg opp slik at jeg må restarte (skjedde i dag faktisk). Den har aldri restartet seg selv eller klikket såvidt jeg husker, og er egentlig meget stabil i motsetning til Nokia'en jeg hadde før. Batteritiden er noenlunde den samme på hver lading, selv om den ikke akkurat er råbra. Holder uansett lett en dag selv med mye bruk og full sync av flere mailkontoer, vær, facebook osv..

 

Det har jo faktisk vært noen som har klaget i en av iPhone 4-trådene her over at mobilen går fort tom for strøm, så det er ikke ikke-eksisterende på iOS heller!

Lenke til kommentar

@ Hedonism:

 

Joda, det er for dårlig kontroll på markedet, men problemet er mye mindre enn mange skal ha det til. Jeg har installert og slettet masse rart på min Desire det halvåret jeg har hatt den, og kun en gang har det skjedd at noe har hengt seg opp slik at jeg må restarte (skjedde i dag faktisk). Den har aldri restartet seg selv eller klikket såvidt jeg husker, og er egentlig meget stabil i motsetning til Nokia'en jeg hadde før. Batteritiden er noenlunde den samme på hver lading, selv om den ikke akkurat er råbra. Holder uansett lett en dag selv med mye bruk og full sync av flere mailkontoer, vær, facebook osv..

 

Det har jo faktisk vært noen som har klaget i en av iPhone 4-trådene her over at mobilen går fort tom for strøm, så det er ikke ikke-eksisterende på iOS heller!

 

 

Jeg har ikke sagt at iOS er immun mot dette heller, det var blant annet en del som opplevde batteriproblemer når de oppgraderte til 4.1.

 

Både du og jeg tipper jeg er over snittet interessert i mobiler og kjenner de bedre enn de vanlige forbrukerene, så dermed tror jeg gjerne at du har god erfaring med Android slik jeg og til dels har. Det jeg har sett en del er vanlige forbrukere som tar i bruk Android-mobilen sin ukritisk, legger inn på applikasjoner uten noe tanker rundt hva den nødvendigvis egentlig gjør, og ikke har noe forutsetning for å skjønne seg på ting som task-killere (ved at de de enten legger det inn og ender opp uten en fungerende vekkerklokke en gang eller to, eller at de ikke legger det inn og ender opp med tomt batteri på 3-4 timer med mobilen i standby). Slike ting bør være undøvendig

 

Som jeg nevnte for noen sider siden i denne tråden, av de 30 på jobben min som var med og testet Android mot iOS, så var det mange som opplevde problemer med stabiliteten på de ulike Android-telefonene og nesten ingen som slet med iOS. Flesteparten av klagene gikk på ustabil batteri-tid og at mobilen trengte en reboot oftere enn de var vant med (utenom de som brukte Windows Mobile til vanlig :)). Dette gjaldt både HTC Desire (først 2.1, deretter 2.2), Samsung Galaxy S (2.1) og Sony Xperia X10 (1.6), så jeg vil faktisk skylde på Android her uavhengig av hvilke konfigurasjoner disse fabrikantene legger til i telefonene sine som Sense, TouchWiz og Timescape.

Lenke til kommentar

Bra svar!  :)

 

Jeg er nok over snittet mobilinteressert, så kan i grunnen se at folk får problemer hvis de kommer rett fra en "dum" telefon til Android og multitasking.

Når de så lurer på hva som skjer får de alltid tipset: "installer en taskkiller" av folk som ikke vet bedre.. Da sitter de der og dreper alt av bakgrunnsprosesser i et sett og mister vekkerklokker, restart av launcher, treghet mens alt laster på nytt og generelt dårligere batteritid. Taskkillere som blir misbrukt er vel et av de største probleme på Android og fører til mye rare problemer..

 

Hvis man skulle støte bort i et program som fryser eller suger strøm, da kan en taskkiller være bra. Men ikke sånn som "folk flest" bruker de.. I teorien skal en taskkiller være helt unødvendig.

 

Jeg regner egentlig med at Google jobber med saken og at det blir enda mer forbedringer på den fronten i nyere utgaver.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...