Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror elkjøp har bytte rett på alt untatt mobiltelefoner og varer kjøpt med abonnement?

 

Edit: Som tatt ut av boka;

 

Hos Elkjøp kan en komplett vare i tilsvarende stand som når den ble kjøpt, returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Husk å ta med kvittering.

Kilde: ekjop.no

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Det blir spennende å se om Google er på rett veg med låsningen av GUI for Android 3.0. Android 2.1 og 2.2 er vel de mest skinnede gjennom tiden, og det virker som om Samsung og HTC har fått det til på en svært god måte. Sony Ericsson sitt skin vet jeg lite om, men med låsningen nærmer de seg litt Apple og Microsoft (MP7) med gjenkjennelseseffekten til OS'et.

 

Låsning av GUI (forhindre skins):

Riktig valg?

Feil valg?

Lenke til kommentar

Jeg syns alltid at Nexusen min ikke var så myk i bevegelsene som iPhonene jeg hadde hatt før, og nå har jeg funnet årsaken: Brukergrensesnittet tar ikke i bruk GPUen for å få det til å gå raskt...

 

http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=6914

 

Windows Phone 7 (Som ser ganske lovende ut) har også dette på plass.

 

For å "fikse" det kan du legge inn f.eks. LauncherPro og bruke det i stedet for den medfølgende launcheren. Går som smør på min Nexus One og ville aldri gått tilbake til orginal-launcheren pga. alle ekstrafunksjonene.

Lenke til kommentar

Denne døde da brått og brutalt...

 

Jeg har nå vært iOS-bruker igjen i noen dager og får bare bekreftet det jeg i og for seg visste. iOS er per i dag et mye mer modent OS med mindre utfordringer for meg som bruker. Brukerfølelsen lar seg ikke sammenligne, og widgets kunne ikke interessere meg mindre i forhold til at jeg kan la GPS, blåtann og WiFi stå på hele dagen samtidig som jeg har pushmail aktivert.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Denne døde da brått og brutalt...

 

Jeg har nå vært iOS-bruker igjen i noen dager og får bare bekreftet det jeg i og for seg visste. iOS er per i dag et mye mer modent OS med mindre utfordringer for meg som bruker. Brukerfølelsen lar seg ikke sammenligne, og widgets kunne ikke interessere meg mindre i forhold til at jeg kan la GPS, blåtann og WiFi stå på hele dagen samtidig som jeg har pushmail aktivert.

 

-KJ

 

Da får vi holde den i live da...

 

Har ingen problemer her med å ha på GPS, BT, WiFi og pushmail hele dagen på min Nexus One heller, trekker ikke akkurat noe særlig % per time. Etter 6 og en halv time i dag, dog med relativt lite bruk, er jeg på 92% batteri.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål vedrørende oppgradering av ny firmware / software til dere Android brukere. Lurer litt på hva som skjer med telefonen den dagen dere oppgraderer fra 1.6 til 2.1 eller til 2.2 (evt. til 3.0 når den tid kommer). Er det som på WM 6.1/6.5 at hele telefonen resettes og alt må settes opp på nytt eller er det som på iPhone at oppsettet/telefonen ikke berøres?

Lenke til kommentar

Ingenting på teleonen røres i utgangspunktet, men du kan ha apps som ikke er kompatible med det nye OSet som gir deg problemer. De kan bla. ha gjort ting med telefonen som oppdateringen liker dårlig. Det er vel noen i Desire-tråden som har måttet kjøre en factory reset etterpå.

Lenke til kommentar

Gjorde noe overrasket meg her om dagen:

 

(Har en HD2 med android) Chattet med noen via Yahoo messenger. Skulle vise vedkommende et bilde, så jeg bare google fram det og kopierte og limte inn bildelinken til henne.

Dette gikk såpass glatt at det overrasket meg.

 

Hvordan ville dette ha vært med iOS? Må man da "lukke" Yahoo messenger for å kunne surfe eller drive med et annet program?

Lenke til kommentar

Gjorde noe overrasket meg her om dagen:

 

(Har en HD2 med android) Chattet med noen via Yahoo messenger. Skulle vise vedkommende et bilde, så jeg bare google fram det og kopierte og limte inn bildelinken til henne.

Dette gikk såpass glatt at det overrasket meg.

 

Hvordan ville dette ha vært med iOS? Må man da "lukke" Yahoo messenger for å kunne surfe eller drive med et annet program?

 

Har ikke Yahoo messenger, men MSN Messenger selv, og ville ha gjort det på samme måte som deg.

Lenke til kommentar

Jeg leste denne tråden, og gikk å kjøpte meg en android telefon.

<digresjon>

Jeg har vært ivrig bruker av smart telefoner siden de kom. Først SE T68m som jeg oppgraderte til T68i. Husker hvor stort det var når jeg fikk winamp spillelisten opp på telefonen og kunne skifte sang over BT. Så gjennom mange nokiaer, og så gjennom stort sett alle Qtek/htc modellene.

</digresjon>

siden jeg har en iphone 4 (som er på verksted) så trengte jeg en som ikke kostet alt for mye. Kjøpte en Samsung Galaxy Spica I5700 for 1000 spenn på finn.

Inntrykkene mine er fra android 2.1 dette er første gang jeg prøver android, har hatt iphoner fra den første kom ut i 2007.

 

Positivt

Notifikasjonsystemet er genialt, hadde det bare funket på facebook og twitter også. (nei widgets er ikke løsningen)

 

Negativt

Nettleseren er tragisk

Tastaturet er tragisk

Epost, kalender og kontakt synk er håpløst vanskelig å finne frem i (har 3 kalendre og to exchange servere jeg syncer mot +imap konto) har fått.jokket det til på et vis, men det er ustabilt.

Valg er gjemt bort på menyer som jeg bare ser etter å ha trykket menyknappen, og det er gjerne en undermeny under der igjen også for å gjøre forvirringen total.

Når man skal lagre et nummer til eksisterende kontakt, kan man ikke søke etter den! Det er ikke gøy å skrolle igjennom 405 kontakter når man skal lagre et nr!

 

Resten av ankepunktene gjelder nok maskinvare

Batteritiden er forferdelig

Støtter ikke multitouch (3 år gammel iphone støtter 5 samtidige punkter)

Det lagger litt her og der

Kan ikke ta ut simkort uten tlf rebooter

 

Blir nok noen år til jeg tør å bruke 5000,- på en android telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

<snip>

Kjøpte en Samsung Galaxy Spica I5700 for 1000 spenn på finn.

<snip>

 

samdroid.net

 

Bruk kitchen versjon 2 og kok i sammen din egen pakke. Mye kjappere telefon generelt enn original fw, samt støtte for multitouch og app2sd slik at du slipper begrensningene på hva du kan installere av programvare.

 

Synes faktisk Spica er mye mer valuta for pengene enn Desire.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Alltid fint å få det gode førsteinntrykket gjennom en billig mobil med forrige versjon av OSet og med dårlig maskinvare?

 

Telefonen har bedre spec enn en iphone 3gs, så det er ikke maskinvaren det står på.

 

2.2 os finnes vel ikke offisielt til noen andre enn et par modeller. Denne telefonen er fortsatt i salg med dette os'et til 3600,- (expert klingenberg) så ville vel ikke kalle den så utdatert? Den burde vel ligge på nivå med en 3gs ?

 

Jeg kunne sikkert forbedret endel av punktene ved eksperimentering, men det kan jeg ikke med noe jeg er avhengig av hver dag som arbeidsverktøy.

 

Dette minner med veldig om linux på laptoper, har forsøkt å bruke det også, men tilslutt bruker man mer tid på tweake for å få ting til å fungere enn å faktisk utføre det man skal gjøre. Tweaking er gøy men ikke på devicer man er avhengig av.

 

Takker for tipset om samdroid, det skal testes ut så fort jeg får tilbake hovedtlf'en

Lenke til kommentar

Telefonen har bedre spec enn en iphone 3gs, så det er ikke maskinvaren det står på.

 

2.2 os finnes vel ikke offisielt til noen andre enn et par modeller. Denne telefonen er fortsatt i salg med dette os'et til 3600,- (expert klingenberg) så ville vel ikke kalle den så utdatert? Den burde vel ligge på nivå med en 3gs ?

 

Jeg kunne sikkert forbedret endel av punktene ved eksperimentering, men det kan jeg ikke med noe jeg er avhengig av hver dag som arbeidsverktøy.

 

Dette minner med veldig om linux på laptoper, har forsøkt å bruke det også, men tilslutt bruker man mer tid på tweake for å få ting til å fungere enn å faktisk utføre det man skal gjøre. Tweaking er gøy men ikke på devicer man er avhengig av.

 

Takker for tipset om samdroid, det skal testes ut så fort jeg får tilbake hovedtlf'en

 

Nja... Kan ikke akkurat sammenligne CPUen i 3GS og Spica. MHz =|= MHz i denne verdenen...

 

The iPhone 3GS is powered by the Samsung APL0298C05 chip, which was designed and manufactured by Samsung. This system-on-a-chip is composed of a 833MHz Cortex-A8 CPU underclocked to 600MHz, integrated with a PowerVR SGX 535 GPU. It also has 256MB of eDRAM. The additional eDRAM supports increased performance and multi-tasking in iOS 4.

 

mot

 

Samsung i5700 CPU: Samsung S3C6410 800 MHz

 

Som du ser av denne sammenstillingen så scorer Spica 331 poeng i C5Bench, mens 3GS scorer 483, noe som er nesten 50 % mer.

 

Kan nevne at min telefon ble mer stabil med Samdroid sin firmware enn med den som var installert når jeg kjøpte den. Slet med at den bootet en gang eller to i måneden før jeg la inn nyeste Samdroid.

 

Det er tydelig at Android er et greit OS å lage custom ROMs til, da både Samdroid sin firmware til Spica og Modaco sin til Desire som jeg brukte tidligere var veldig stabile.

 

Med Windows Mobile var det alltid ett eller annet som gjorde at jeg gikk tilbake til originale ROMs.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...