Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Det er merkelig at folk bestant skal argumentere for sitt produkt uten å ha tilstrekkelig kunnskap om det andre.

Hadde vært kjekt om en del Android-forkjempere også kunne ta til seg den setningen. Jeg mener, det er jo ikke iPhone-eierne som oppretter haugevis av tråder av typen "Hvorfor iPhone er bedre enn ****", og spammer alle tråder om hvor fortreffelig iPhone er. Personlig så tror jeg ikke at jeg noen gang har påstått at iPhone er best for alle brukere og behov, jeg kan bare si at den passer meg helt fortreffelig og anbefale den til folk jeg tror den kan passe for, men noen har visst problem med å godta at man kan ha ulike preferanser ;)

 

På denne tråden så har jeg samlet jeg 90% av all iPhone vs. ditt og datt. Sånn andre tråder ble mye bedre og sakligere. Ellers er synspunktene mine subjektive noe jeg har poengtert godt? Og den siste grunnen er ikke å gjøre skam på iPhone iOS, det går ikke. Det er et bra mobil-OS. Grunnen er å opplyse folk. Tror jeg har beskrevet dette greit med mye informasjon i første post. Android er relativt nytt, men er det OSet som utvikler seg mest og jeg deler gledelig mine synspunkter angående dette temaet. Om iPhone er bedre for deg Newton, så er den bedre for deg. Jeg skal aldri komme å si at du har en dårligere enhet en meg. Du har tross alt valgt den etter kriterier for ditt bruksbehov, på samme måte som jeg har forklart hvordan Android treffer mitt bruksbehov bedre.

For øvrig så vet jeg at mange av mine argumenter i første tråd ville blitt svært godt mottatt av iPhoneeiere, men det er ikke så mange som tørr å innrømme det. Grunnen er at noen av de ikke vil sette sitt produkt i et dårlig lys. Ta eksempler som MMS, Videokamera, copy&paste, multitasking osv. Mange gikk ut å sa at dette var noe som de absolutt ikke trengte. Men når det endelig kom, jo da var det jo stas alikevel. Ta en titt igjen på mine argumenter. Jeg kunne veddet mye penger på at folk ville jublet veldig bra på en apple keynote hvis punktene i første post hadde blitt implementert i iOS. Folk trenger ikke å bruke de som de ikke måtte ønske. Men er det ikke flott å ha muligheten til det? Se på folk som kjøper en androidenet. De kan sette den opp akkuratt likt som iPhone med kun snarveier til applikasjoner og fjerne all informasjon på startsiden som de ikke måtte ønske. Men hvorfor gjør ikke folk dette?

Endret av Marius Aarre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Khaffner: Fatter ikke poenget med å kaste bort så mye plass som du gjør for å vise hva klokka er og hvilken dato det er. Men hvis du liker det slik, så for all del...for min del synes jeg det er OK å ha 20 apps på hovedskjermbildet mitt, med status for antall innkommende mailer, meldinger, oppdateringer, osv med ett blikk på skjermen og kunne ikke tenkt meg å ofret halvparten av disse for en klokke... :p

Dette viser jo bare hvor trangsynte dere egentlig er og på hvor lite dere vet om forskjellige Android programmer.

 

Vet du egentlig hva en sånn klokke som tar halve skjermen kan gjøre?

 

Hvis ikke, så nei, den viser ikke bare klokken. Den viser hva klokken er, viser været der du er. Og om du trykker på selveste vær ikonet, så får du værmelding for flere dager. Trykker du på klokken så får du opp alarmen osv.

 

Alt dette kan du bestemme selv hvilket program som skal starte ettersom hva du trykker på. Ja du kan dette med Fancy Widget f.eks.

 

Jeg personlig tror du ikke har snøring på Android og snakker tull ut i fra hva du tror om Android.

Så de som ikke er enig med deg i alt og ett er "trangsynte"? Ville vært litt mer forsiktig med steinkastingen hvis jeg var deg...

 

Ja, jeg visste i grove trekk hva den widgeten gjør, det er jo ganske innlysende for en som har øyne i hodet og har prøvd en tilsvarende widget. Det forandrer ikke det faktum at widgeten opptar utrolig mye plass, mest for å vise hva klokken er - og at jeg har værmelding (yr.no, relativt detaljert for den neste uken) og kalender (med alle avtaler synkronisert via MS Exchange) under 2 små ikon som opptar en brøkdel av plassen på iPhone, og alltid ser hva klokken er øverst på skjermen.

Jeg er ikke ukjent med Android, og har faktisk hjulpet Android-eiere å konfigurere sine telefoner. Sååå...sett slikt, der falt visst hele bunnen ut av innlegget ditt :p

Jeg har heller en widget som er oversiktlig og som er ganske bra satt opp og som også ser bra ut som tar halve skjermen enn å ha et rot uten like med masse ikoner. For å ta et eksempel i Windows. Synes du dette ser fint ut?: http://www.mrtech.ca...10/02/icons.jpg

 

SMS widget'en min tar også 4x2 (halve skjermen) og den gir meg faktisk mange funksjoner i widget'en på grunn av at den tar litt plass, så jeg trenger ikke å gå inn på selveste SMS programmet for å gjøre noe den veien.

 

Alt jeg bryr meg om er at det ser fint og oversiktlig ut. Jeg hater rot på min PC og det samme gjelder min mobiltelefon.

 

Og på grunn av at jeg hater rot, så kommer aldri iOS til å bli bedre enn Android for meg.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Mulig dette er besvart fra før, men hvordan er det med byggekvaliteten på android telefoner vs iPhone? Snakker om kvalitet p berøringsskjerm etc.. iPHONES glasskjerm og multitouch er det eneste som holder meg igjen fra å velge en android telefon. Er latterlig lei min trege iPhone 3G, og er på utkikk etter noe nytt. Forelsket meg i Android etter at jeg så 2.2 presentasjonen...

 

Mulig dette er besvart fra før, men hvordan er det med byggekvaliteten på android telefoner vs iPhone? Snakker om kvalitet p berøringsskjerm etc.. iPHONES glasskjerm og multitouch er det eneste som holder meg

igjen fra å velge en android telefon. Er latterlig lei min trege iPhone 3G, og er på utkikk etter noe nytt. Forelsket meg i Android etter at jeg så 2.2 presentasjonen...

Lenke til kommentar

Gikk fra 3GS til SE X10. Hatet følsomheten i skjermen, skrev så mye feil som jeg ALDRI har gjort før, og ikke engang en uke med telefonen hjalp. Byttet så til en HTC Desire som var mye bedre. Skjermen var mer følsom og jeg traff faktisk de rette bokstavene. Men er nå over på iPhone 4, og skjermen og tastaturet er bare rett å slett best på iPhone. (Nå har jeg ikke prøvd andre telefoner enn 3GS, Desire, X10, og Hero.)

Lenke til kommentar

Joda, veldig flott video. Men så var det den praktiske utførelsen...tipper den blir ganske blæh! Men håper virkelig de får dette til for voice control har jo alle prøvd seg på opp gjennom tidene. En dag så må vel noen få det til, og det er store sjanser for at det blir google.

 

Det som gjør meg skeptisk er:

* Uttale

* Når kommer dette med norsk støtte.

* Nårtid kommer dette med støtte for trøndere og bergensere? : Dere skjønner sikkert poenget.

* Hva skjer om det er en del bakgrunnsstøy, noe det som regel er.

Lenke til kommentar

Jeg testet den på engelsk. Fungerer helt rått! Men ja. Den må få støtte for norsk. Folk må nok snakke bokmål ja. Bakgrunnsstøy er ingen problem!

 

Uansett så viser dette hvor Google Android er. Det er voice actions som er fremtiden. produktivitet....

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

En annen ting er når det blir sosialt akseptert å si kommandoer høyt når man går rundt i byen eller sitter på toget. Det er litt merkelig om alle plutselig begynner å si høyt hva de skal gjøre på telefonen sin, jeg tror folk ønsker litt privatliv.

 

Selvfølgelig går det greit hvis man er alene på et sted, og der er det sikkert noen som vil finne det nyttig så lenge man snakker engelsk med ren aksent ;)

 

Konseptet er forøvrig ikke så innovativt, kunne vel bruke talekommandoer for å ringe på gamle Nokiaer og dette er bare en videreføring av det konseptet. Apple har det samme for å styre musikken og ringe selv (uten at jeg noen gang har giddet bruke det): http://www.iphoneuserguide.com/apple/2009/07/03/iphone3g/full-list-of-voice-control-commands-for-iphone-3gs/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres bra ut Marius.

 

Er bare litt skeptisk, og det er med god grunn. Mye dritt de siste 5 årene når det kommer til voice control. F.eks. i bilen så er det jo ett sinnsykt mye lettere å bare stille på temperaturen, eller slå telefonnummer direkte på stereoen enn det det er å bruke voice commands.

 

Godt poeng eisa01. Tanke kontroll er fremtiden, Marius. Voicecontrol er bare noe som ligger i veien.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Hva med å bare ha muligheten til desse funksjonene eisa01. Det er ikke alltid det passer å bruke det, men veldig kjekt å ha. Ønsker enn privat liv der og da. Bruk mobilen som før.

 

Apple har lignende for musikk og call, men det er ingenting i forhold til dette.

 

Alt det som Android nå klarer via en widget. Flott?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig å se at noen er 95% kritisk til denne funksjonen. Helt latterlig. Jeg har på følelsen at uansett hva Google Android kommer med så vil alltid folk være svært kritiserende og skeptiske. Voks opp å se mulighetene.

 

Husker dere når Steve Jobs annonserte deres voice control? Jublet hele salen da? Hva med denne da?

Endret av HDlover
  • Liker 3
Lenke til kommentar

@ Marius Aarre: Tråden er i prinsippet grei nok den, og den har muligens bidratt til å dempe spammingen fra Android-fansen i andre tråder.

Men du bommer litt hvis hensikten er å opplyse folk, til det er du alt for subjektiv og selektiv til fordel for Android, noe du markerer så alt for tydelig allerede i overskriften. Men greit nok, hvis jeg vil bli opplyst så foretrekker jeg heller å lese flere grundige og relativt objektive tester utført av mer profesjonelle folk, og gjerne teste brukeropplevelsen i ulike telefoner selv, før jeg gjør meg opp min egen mening basert på egne behov.

Det er ingen tvil om at Android har mye godt i seg, at iPhone med fordel kunne hatt noen av egenskapene man finner i Android - men det gjelder også den andre veien.

Har til nå ikke giddet å gå inn og kommentert hvert av dine minst 14 punkt, og kommer sannsynligvis ikke til å gidde det heller. Det er ikke spesielt viktig for meg. Noe er riktig, andre ting er ikke fullt så riktig, noe er unyansert, noe er feil, og du har utelatt en del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke kritisk til at funksjonen finnes, hvor har dere det fra?

 

Det jeg sier er at jeg er skeptisk til hvor nyttig den er i praksis, da jeg ikke tror vanlige folk vil føle seg komfortable med å gå rundt å sende meldinger høyt når de går nedover gata. Men hva vet jeg, om noen år så er det kanskje helt vanlig, slik som folk bruker håndfri og snakker i mobilen i dag.

 

@HDLover: Jeg jublet ikke når Voice Control kom, har aldri brukt det.

 

@Newton: Jeg kommenterte alle punktene tidligere i tråden når Terminator hadde sporet ganske bra av. Fikk egentlig ikke noe særlig respons på hva jeg sa, bortsett fra SolbergMobil hvis jeg husker rett. Syns det var litt dårlig.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Merkelig å se at noen er 95% kritisk til denne funksjonen. Helt latterlig. Jeg har på følelsen at uansett hva Google Android kommer med så vil alltid folk være svært kritiserende og skeptiske. Voks opp å se mulighetene.

 

Husker dere når Steve Jobs annonserte deres voice control? Jublet hele salen da? Hva med denne da?

 

Godt mulig hele salen jublet, hva er poenget ditt? Tror ikke det var så mange andre som jublet heller. Har ikke brukt funksjonen på 3GS, men har testet at den fungerte, og kommer til å fortsette å ikke bruke den på iPhone 4.

 

Marius anklaget i sted Rob Halford for å dra alle over en kam, men er det ikke det dere gjør hele tiden med de såkalte applefansen(tydeligvis alle som eiere apple produkter) når dere anklager alle for å juble når diverse funksjoner blir lagt til?

 

Jeg er skeptisk til voicecontrol uansett hvor det kommer, fordi hver eneste gang jeg har vært borti det så har jeg testet det, for å finne ut at den gamle typen er raskere, mer nøyaktig og mer bekvemt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg såg pressekonferansen når voice control ble lansert. Et konsept som jeg liker. Og er til fordel for de som bruker dette. Dette ble tatt i mot med ellevill jubel på keynoten til Apple. Jeg lurer på hva Voice Actions hadde gjort.

 

Jeg tror vi er flinke til å understreke enkelte eller mange personer når vi kommer med kritikk.

 

Men hadde det ikke vært kjekt for deg å kunne si en hel melding uten å trykke på tastene? La oss si at du kjører i bilen din. Mobilbruk er i utgangspunktet ikke lovlig, men tenk hvor hærlig det hadde vært å hatt en sånnen funksjon med å bare trykke på en widget på startskjermen. Innovativt? Jeg har ikke sett noen andre gjort det på samme måte.

Endret av HDlover
Lenke til kommentar

@ Terminator3: Hvordan det er mulig å karakterisere en matrise på 4x5 grafisk godt utformede app-ikoner som "rot" er en gåte for meg. Ikonene kan også være mapper, der man f.eks kan sortere apps som naturlig hører sammen i ulike kategorier (opptil 12 i en mappe). Ordnet, oversiktlig og plasseffektivt, spør du meg, men hver sin smak. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...