Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der er linjen mer rett ut ifra stigning etter antall dager. En sånnen visning inne i bildet som jeg postet, ville vært det optimale. Det må vær lett å kunne lese av hver eneste måling, aktiviseringer og antall dager. Og ikke ha en som viser høyere tall en 200.000.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hva som var poenget med den lenken. Jeg antar imidlertid at det ikke er et svar på mitt spørsmål siden du ikke adresserer meg eller quoter, og siden linken ikke inneholder noe konkret eksempel på at Apple "ville anmelde flere personer for å ha konfigurert et produkt som var kjøpt av de".

 

Saken i VG som du linker til handler rett og slett om at EFF gjorde en henvendelse til U.S. Copyright Office for å svekke Apples Copyright og kontroll over egen kode, og at Apple redegjorde for sitt syn i et motsvar. Det hører også med til historien at U.S. Copyright Office nå i sommer har gitt EFF medhold i at jailbreaking av iPhone (og tilsvarende prosesser for andre telefoner) skal tillates og regnes som "fair use" i gitte tilfeller: "When one jailbreaks a smartphone in order to make the operating system on that phone interoperable with an independently created application that has not been approved by the maker of the smartphone or the maker of its operating system, the modifications that are made purely for the purpose of such interoperability are fair uses."

http://www.eff.org/press/archives/2010/07/26

 

(Edit:)Det innebærer at jaibreaking og installasjon av uautoriserte apps via f.eks Cydia, slik jeg selv gjorde på min gamle iPhone for lenge siden, nå er lovlig ifølge U.S. Copyright Office - som om det skulle spille noen rolle for oss som bor utenfor USA...

Det ironiske er imidlertid at jeg ikke lenger ser noen som helst grunn til å jailbreake, da Apple forlengst har adressert de to tingene som gjorde den greia interessant for meg :p

(End edit)

 

Fakta er at Apple ikke har opptrådt slik du hevder i forhold til sine brukere: "Apple says it’s unlawful to jailbreak, (.pdf) but has not taken legal action against the millions who have jailbroken their phones and used the underground app store Cydia.

http://www.wired.com/threatlevel/2010/07/feds-ok-iphone-jailbreaking/

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linken var ikke addresert til deg newton. Det er heller hvordan apple styrer og andre`s reaksjoner mot det.

Jeg mener det at når du eller jeg kjøper en mobil, så skal det ikke være ulovlig på noen som helst måter å konfigurere den etter vårs eget behov. Det har tross alt blitt vår eiendel.

 

Flere medier skrev jo at apple ikke likte denne beslutningen i rettsaken. Jeg skjønner veldig godt de millionene som velger å jailbreake. Det er en grunn til dette, og ikke minst et stikk mot det lukkede selskapet apple.

 

"Apple says it’s unlawful to jailbreak" Er ikke dette kommentaren deres etter at rettsaken var avsluttet? Sånn som jeg husker det så var det apple som ville ha en lov mot dette. Korriger meg om jeg har feil. Bare info jeg har fått av andre.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Linken var ikke addresert til deg newton. Det er heller hvordan apple styrer og andre`s reaksjoner mot det.

Jeg mener det at når du eller jeg kjøper en mobil, så skal det ikke være ulovlig på noen som helst måter å konfigurere den etter vårs eget behov. Det har tross alt blitt vår eiendel.

 

Flere medier skrev jo at apple ikke likte denne beslutningen i rettsaken. Jeg skjønner veldig godt de millionene som velger å jailbreake. Det er en grunn til dette, og ikke minst et stikk mot det lukkede selskapet apple.

 

"Apple says it’s unlawful to jailbreak" Er ikke dette kommentaren deres etter at rettsaken var avsluttet? Sånn som jeg husker det så var det apple som ville ha en lov mot dette. Korriger meg om jeg har feil. Bare info jeg har fått av andre.

Koden i et operativsystem er faktisk ikke vår eiendel. Vi kjøper et produkt med en bruksrett til operativsystem og apps, men har som regel ikke anledning til å endre koden for så å videredistribuere den. Dette er grunnleggende for hele Copyright-systemet.

 

Selvsagt likte ikke Apple beslutningen, ingen liker vel beslutninger som går mot deres eget syn. Men Apple klarer helt sikkert å forholde seg til den på en grei måte, og den innebærer ikke noe alvorlig tilbakeslag for Apple da jailbreaking i dag er mest for et spesielt interessert lite mindretall og Apple selger jo telefoner til de som bedriver slikt også. ;)

 

Jeg vet ikke når den kommentaren fra Apple kom, men kan ikke tenke meg annet enn at det var i forbindelse med svaret de sendte til U.S. Copyright Office for lenge siden. Det finnes både en og flere lover som beskytter Apples Copyright og råderett over egen kode, intellektuelle eiendom og produkter, vedtaket som ble gjort i sommer er et unntak fra det generelle lovverket.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg så PM-en til Marius, kan sikkert ta en titt på det imorra :)

 

Ang. Android vs. Iphone:

Broren min nevnte plutselig at Ios var mest oversiktlig. Jeg viste ham så homescreenene til min Hero.

- Se der, helt kaos og uoversiktlig!

- Jeg kan også fylle skjermen med ikoner hvis jeg vil det, men det er en grunn til at jeg ikke gjør det.

- pff. Mye mer oversiktlig og enkelt på en Iphone.

- Jaha?

- Ja, den har jo bare en knapp foran, bare rotete med alle knappene på mobilen din.

- Du kan ikke sammenligne det slik når det gjelder Android. For gods sake, jeg har hatt Android på den der (peke på en Netbook). Snakker du om Iphone eller Ios?

- Kombinasjonen av Iphone og Ios. Ut av boksen er Iphone mye mer oversiktlig enn den der(Hero) ut av boksen.

- Jeg viste ham dette http://www.gsmdome.c.../htc_hero_3.jpg (Hero ut av boksen)

- Se der, bare rot med alle de knappene.

- no.gif

 

Er virkelig glad for at jeg har dette forumet :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Merkelig at folk kan ha så snevert syn.

 

Han burde heller spørt hvilken nytteverdi og fordel de ulike tingene har. Så kunne du diskutert han i senk.

Så kanskje han hadde sett bruksbehovet med den friheten som android gir forbrukere. Ikke minst argumentere mot at alt blir mer effiktivisert.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Han er litt sånn "Jeg er fornøyd med Iphone og Apple og trenger ikke vite om alternativene" ermm.gif

Kjenner flere som er sånn, har gitt de opp. Men broren min skal jeg jobbe mer med :p

 

Husker jeg konfigurerte Ubuntu på netbooken hans til å oppføre seg mer eller mindre NØYAKTIG som MacOS. Ble ikke mottatt med begeistring akkurat, snarere "wow", så sette seg tilbake ved sin Mac Mini.

 

Jaja...

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

@Khaffner: Fatter ikke poenget med å kaste bort så mye plass som du gjør for å vise hva klokka er og hvilken dato det er. Men hvis du liker det slik, så for all del...for min del synes jeg det er OK å ha 20 apps på hovedskjermbildet mitt, med status for antall innkommende mailer, meldinger, oppdateringer, osv med ett blikk på skjermen og kunne ikke tenkt meg å ofret halvparten av disse for en klokke... :p

Hvorfor ikke respektere at din bror har et annet syn på hva som er mest oversiktlig og funksjonelt, det er da ikke slik at det som passer den ene nødvendigvis må passe den andre ;)

 

PS. Du kan ikke konfigurere Ubuntu til å oppføre seg som Mac OS X, du kan muligens få til noe som har en viss overfladisk likhet, men that's it - og langt fra "the real deal". Dette vet jeg fordi jeg kjenner et par datanerder som har inngående kjennskap til begge plattformer, men som nå mer eller mindre har gått helt over til OS X fordi Ubuntu ikke er OS X og aldri vil bli det.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Khaffner: Fatter ikke poenget med å kaste bort så mye plass som du gjør for å vise hva klokka er og hvilken dato det er. Men hvis du liker det slik, så for all del...for min del synes jeg det er OK å ha 20 apps på hovedskjermbildet mitt, med status for antall innkommende mailer, meldinger, oppdateringer, osv med ett blikk på skjermen og kunne ikke tenkt meg å ofret halvparten av disse for en klokke... :p

Dette viser jo bare hvor trangsynte dere egentlig er og på hvor lite dere vet om forskjellige Android programmer.

 

Vet du egentlig hva en sånn klokke som tar halve skjermen kan gjøre?

 

Hvis ikke, så nei, den viser ikke bare klokken. Den viser hva klokken er, viser været der du er. Og om du trykker på selveste vær ikonet, så får du værmelding for flere dager. Trykker du på klokken så får du opp alarmen osv.

 

Alt dette kan du bestemme selv hvilket program som skal starte ettersom hva du trykker på. Ja du kan dette med Fancy Widget f.eks.

 

Jeg personlig tror du ikke har snøring på Android og snakker tull ut i fra hva du tror om Android.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Nei, dere må for all del ikke respektere at det finnes folk med andre meninger enn dere. Og har de det så er de selvfølgelig trangsyntet, apple fanboys eller det som verre er.

Men dere må bare fortsette kampen med å få folk over til den andre siden, dere gjør tross alt en viktig jobb for jordens befolkning.

 

Eller dere kan vokse opp.

 

 

Terminator 3: Savner heller ikke den super avanserte klokken, og jeg har tross alt levd med den i noen måneder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi alle bør jo ha respekt for hva andre måtte velge. Men jeg stusser litt når folk benekter at andre ting kan faktisk være bedre, uten å ha noe kunnskap om det. Når noen prøver å forklare de fordeler, så er veggen ofte satt opp allerede før de får en demonstrasjon.

 

Ta et eksempel med punktene mine i første post. Her er det noen som sier at de absolutt ikke trenger noe av det. Allerede da gjør jeg opp en liten mening om vedkommende. Spesielt når de ikke klarer å se når andre kanskje kunne ønske seg dette. Om sånne folk så tenker jeg faktisk at de er livredd for å innrømme at noe er bedre en det som de har, og skal benekte alt i en forsvarsposisjon. Hva med å heller se på nytteverdi, bruksbehov og hva som er mest effektivt +++? Drøfte saken litt, så komme med en konklusjon. Ikke bare gi en konklusjon etter 5 sekund. Det er på sånne ting som dette jeg virkelig ser hvem som er interessert i å lære, kontra de som har satt opp en murvegg. Jeg vil og si at dette ikke gjelder mange, men jeg har sett en del tilfeller ja.

 

Det er merkelig at folk bestant skal argumentere for sitt produkt uten å ha tilstrekkelig kunnskap om det andre.

Endret av Marius Aarre
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske relevant til sånn det er idag. Jeg har flere venner som liker apple sånn som meg. De har ikke mye kunnskap om android, men drit skal de snakke om de. Jeg er midt i mellom. Jeg liker best appleprodukter, men android er for meg bedre en ios. Jeg har god kunnskap om begge plattformene, og føler derfor at jeg kan uttale med. Men når en ikke har peiling på hva android eller ios er, så bør han kanskje holde munn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...