Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er galt med å stjele fokus fra apps?

De eneste appsene jeg virkelig bruker på min Android-telefon er spill og de som fulgte med. Resten er enten bakt inn i Android eller blir gjort av widgets.

Nettopp. Og hva skjer med et app-marked, hvis apple plutselig begynner å bake inn masse funksjoner i OSet som gjør masse apps overflødige? Dessuten er jo iOS sentrert rundt apps, klart dette er et hensyn de må ta. iPhone er ikke Android.

Hvis Apple innfører widgets håper jeg egentlig de lar utviklere stå for de fleste av de via app store, slik de gjør med apps, hvor kun et fåtall widgets er bakt inn. Og jeg tror ikke de vil bli som android, det er jo allerede en "widget" i iOS. Dobbeltklikker du på låsskjermen kommer det opp en widget for musikkavspilling. En utvidelse av dette hadde vært en naturlig måte å innføre dette på. Men er fullt mulig det ikke kommer i det hele tatt.

Endret av Polluks
Lenke til kommentar

Ketle: det kan vær greit å svare for seg og.

Svare på hva da? Jeg har svart på alt så vidt jeg vet, hvis ikke kan du fortelle meg hva jeg skal svare på.

Denne tråden er elendig fordi den sammenligner pærer med epler. Som Polluks sier så er selve OSét i Android og iOS designet helt forskjellig. iOS er ment å bare være en minimumsplattform for apps og at man som bruker legger til funksjonalitet gjennom å installere apps. Android har flere funksjoner innebygget i OS og enda fler funksoner i skall som HTC Sense. Det ene er nødvendigvis ikke bedre enn det andre. Det er to ulike strategier i designet av økosystemet rundt OSéne og to ulike foretningsmodeller. OSét er kun en liten del av dette.

Derfor blir det meningsløst å sammenligne disse to OSéne uten å ta hensyn til apps. Det virker som om det er noen i denne tråden som har svært vanskelig for å skjønne dette og nå har jeg snart brukt 20 innlegg på å prøve å forklare denne enkle forskjellen. Trådstarter bommer totalt i sin analyse fordi han rett og slett ikke skjønner hvordan Android og iOS bygget opp.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Ketle: det kan vær greit å svare for seg og.

Svare på hva da? Jeg har svart på alt så vidt jeg vet, hvis ikke kan du fortelle meg hva jeg skal svare på.

Denne tråden er elendig fordi den sammenligner pærer med epler. Som Polluks sier så er selve OSét i Android og iOS designet helt forskjellig. iOS er ment å bare være en minimumsplattform for apps og at man som bruker legger til funksjonalitet gjennom å installere apps. Android har flere funksjoner innebygget i OS og enda fler funksoner i skall som HTC Sense. Det ene er nødvendigvis ikke bedre enn det andre. Det er to ulike strategier i designet av økosystemet rundt OSéne og to ulike foretningsmodeller. OSét er kun en liten del av dette.

Derfor blir det meningsløst å sammenligne disse to OSéne uten å ta hensyn til apps. Det virker som om det er noen i denne tråden som har svært vanskelig for å skjønne dette og nå har jeg snart brukt 20 innlegg på å prøve å forklare denne enkle forskjellen. Trådstarter bommer totalt i sin analyse fordi han rett og slett ikke skjønner hvordan Android og iOS bygget opp.

Denne likte jeg :) Et godt poeng forsåvidt.

Men at trådstarter bommer veldig er jeg ikke helt enig i. Kanskje det er slik at denne tråden burde vært litt mer "dette er Android" el.no. Synes det er mye nyttig info her og sålangt har jeg lest meg frem til at det var iPhone 4 jeg ville ha.

Takk for alle innlegg og meninger. Vet denne tråden har fått interesse innover i mobilbransjen, så keep the good stuff up :)

Lenke til kommentar

Tråden er svært god ketle. Første innlegg er veldig saklig og det ligger mye testing og kunnskap bak den. Folk må for min del bare ta med applikasjoner i inn i diskusjonen. Android er på stor vei til å ta igjen appstore. Hva da når applikasjonsbutikkene er like gode? Ser du ikke fordel med android da?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Referer til mitt innlegg #928 hvor jeg for n´te gang påpeker at trådstarter ikke har forstått den grunnlegende tanken og designet bak iOS og Android. Når utgangspunktet er galt blir diskusjonen meningsløs.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Jeg kunne tatt med hele plattformen ketle. Men da hadde jeg hatt en del flere gode punkter som hadde vært suprerior til iPhone. Og folk hadde nok neppe orket å lest hele. Men om du vil argumentere for applikasjoner så skal du få lov til det. Det har blitt gjort mye frem til nå. Applikasjoner er 80% for en iPhone. Uten applikasjoner, er den svært naken og kjedelig. Dette er absolutt ikke android! Og med et market som er på vei til å ta igjen Apple Appstore, så har virkelig ikke iPhoneeierne mye argumenter igjen mot android.

Hva skjer når applikasjonsbutikkene er gjevne ketle? Er det ikke litt dumt at apple ikke har fokusert så mye på OS som android da?

Ellers er det greit om du følger med litt mer i tråden å svarer på spørsmålene som du selv legger opp til.

Marius Aarre post #900

Jeg har full forståelse for filosofien til apple, noe jeg har poengtert flere ganger ketle. Og jeg har til og med utdypet med å forklart hvorfor jeg ikke liker den. Leser du innleggene her på diskusjonssiden?

Du har en del å lese ketle. Gå tilbake i tråden å se mine poster!

Du har unngått spørmål rettet mot deg 3 ganger bare de siste 2 sidene. Hvorfor? Den ene gangen ble du til og med minnet på det.

Endret av Marius Aarre
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi har vært heldig med utviklere til nå på iOS, men om ikke apple konsentrerer seg mer om bl. a punktene i første post her, så begynner jeg å lure litt når android tar igjen appstore! Filosofien må endres. Jeg er en evig Applefan, men android tar noen skritt forbi. Jeg får vente på iPhone 4 før jeg uttaler meg mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Oppløsningen, kameraet, videokameraet, batteriet, flyten i os'et, null feilmeldinger. Mange ting å nyte.

Deilig i dag, dro telefonen av ladern i går kveld, gikk til sengs med 100%, stod opp med 99%, hadde 58% når jeg kom hjem i dag klokken 4. Etter en hektisk dag, det går rett å slett ikke med Desiren min. Som forresten ble solgt for 2500 kr.

Lenke til kommentar

Oppløsningen, kameraet, videokameraet, batteriet, flyten i os'et, null feilmeldinger. Mange ting å nyte.

Deilig i dag, dro telefonen av ladern i går kveld, gikk til sengs med 100%, stod opp med 99%, hadde 58% når jeg kom hjem i dag klokken 4. Etter en hektisk dag, det går rett å slett ikke med Desiren min. Som forresten ble solgt for 2500 kr.

Tommel opp, men unntak av salget av Desire. Hehe

Lenke til kommentar

Applikasjoner er 80% for en iPhone. Uten applikasjoner, er den svært naken og kjedelig. Dette er absolutt ikke android!

Forsåvidt enig i påstånden, men jeg skjønner nå ikke helt poenget med å argumentere for hvilket OS som er "best" på denne bakgrunnen. En smart-telefon for meg er ikke et spesielt OS, men mulighetene telefonen som helhet gir meg. Jeg har med meg mail, facebook, spotify, diverse programmer jeg kan bruke på jobb (er sykepleier i akuttmottak på sykehus, og har flere smarte medikament-kalkulatorer f.eks) og spill. Hva som er integrert i OS og hva som er apps/widgets kjenner jeg egentlig bryr meg særs langt nede på ryggen... Har det noe å si om spillet eller programmet følger med telefonen eller om du laster det ned gratis om du trenger det?

Og med et market som er på vei til å ta igjen Apple Appstore, så har virkelig ikke iPhoneeierne mye argumenter igjen mot android.

Hva skjer når applikasjonsbutikkene er gjevne ketle? Er det ikke litt dumt at apple ikke har fokusert så mye på OS som android da?

correct me if i'm wrong, men det som skjer når applikasjonsbutikkene er jevngode er vel at man har to forskjellige meget gode systemer med likeverdig godt tilbud på app-fronten? hvor forsåvidt telefonene er noe forskjellige og med litt forskjellige funksjoner, men så lenge iPhonen fungerer like godt fremdeles da som nå så trenger de vel ikke fokusere mer på OS. så lenge folk kjøper produktene med de begrensningene endel av oss ser i dem. og folk kjøper det tydeligvis...

vær nå litt glade da, vi har jo bra systemer alle sammen. jeg begynner å bli bekymret for at noen her snart jakter ned hverandre på ip-adresser og lager førsteside-stoff i VG! :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...