Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*


Anbefalte innlegg

Bra å høre ahpadt. Det kommer nok ikke til å banke ut noen. Det var nok satt litt på spissen. Men at android utvikler seg fortere en noen andre, er det ingen som helst tvil om. De har vært på banen i kun 20mnd, og selger 180k enheter hver eneste dag. I tilegg er de på andre plass i USA når det kommer til markedsandel. Det er en bragd. Se og hvor fort de har utvikler OSet på snart 2 år bare.

 

Den hovedsaklige grunnen til at Market vokser så fort er at det ikke er noen kontrollprosess for hver applikasjon som kommer inn. Når det kommer til markedsandel så syntes jeg vil alle skal være litt forsiktige om hva vi snakker om da resultatene fra forskjellige markedsanalyser i USA spriker veldig. F.eks så viste Apple oss i juni at de hadde 28% andel mens Android hadde 9% (visstnok fra meget respekterte analytikere, se keynoten selv om du ikke tror på meg). Det dere sier om at Android vokser meget fort stemmer ikke så veldig overens med disse tallene som gjør at jeg ikke helt vet hvem jeg skal tro på.

 

Både iOS og Android vokser mens RIM, Microsoft og Nokia synker. Det er noe man kan si uansett.

 

Når jeg mente utviklingen så var det selve OSet jeg snakket om. Selv om de to keynotene oppgir forskjellig markedsandel, så kommer en ikke unna at det blir solgt minimum 160.000 androidenheter hver dag. I januar så ble det solgt kun 30.000. Og den seneste rapprten jeg leste så var tallet nå oppi ca 180.000 og det stiger gjevnt hver uke. Så jeg gleder meg til neste keynote. 180.000 x 365. gjør matten selv.

Ellers syns jeg presentasjonen av Android 2.2 setter iOS litt "tilbake" i tid. Android hadde kun vært på markedet i 18mnd. når de lanserte 2.2. Og etter min mening, så har de klart tatt steget forbi apple når det kommer til å være fremtidsrettet. Noe keynoten viser.

Det var en enorm utvikling fra 2.1-2.2 Da lurer jeg litt på hvordan det blir fra 2.2-3.0(gingerbread)

Endret av Desire86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halve poenget er borte om du må starte applikasjonen først på mobilen. Har du navnet på denne applikasjonen noen sted? Jeg har ikke hørt om at folk kan gjøre helt lignende med å starte en tredjepartsapplikasjon. Er denne fullverdig sånn at den fungerer på installasjon av apps, hente frem nettsider osv?

Jeg har full respekt for at du kanskje ikke vil ha behov for dette, men jeg tror at svært mange vil bruke denne funksjonen. Dette viser at apple er fremtidsrettet. Ser du på presentrasjonen av android 2.2 så ser du hvor bra de tenker, og jeg mener helt klart at du vil vær mer produktiv med en androidenhet rett ut av esken en iPhone. Jeg føler at det første innlegget forklarer dette på en grei, forståelsefull og saklig måte.

Neinei, du misforsto hva jeg sa. Eksemplene i denne keynoten, som å lagre en artikkel til senere, og sende et kart over til mobilen kan til stor grad etterlignes av apps, selvsagt med unntak av å fjerninnstallere apps og åpne de direkte osv. Da må Apple i tilfellet utvide push-APIet som sagt. Og da vil det antagelig være mye opp til tredjeparts utviklere å implementere mye av dette igjen. Og ja, jeg har sett denne keynoten.

 

Men ser du hvordan Apple og Google har et litt annerledes fokus? Apple dytter mye funksjonalitet over på tredjepart, mens Google bygger mer av det inn i OSet. Derfor mener jeg at en slik direkte sammenligning av OS blir ganske unyansert.

 

Jeg er bare glad Android utvikler seg, og i noen tilfeller er foran jeg, konkurranse har kun vært til gode for oss forbrukere uansett. Og skjerper Android-plattformen seg på visse områder ser jeg ikke bort i fra at jeg kjøper meg en android en gang.

 

Det jeg ikke skjønner behovet for, er å prøve å overbevise alle om at et OS/plattform er objektivt bedre enn det andre via heftig misjonering i flere tråder. En skulle jo tro enkelte led av et mindreverdighetskompleks i forhold til iPhone omtrent.

Lenke til kommentar

Er enig med deg her Polluks. Jeg og elsker konkurransen som pågår mellom produsentene. Det er vi forbrukere som tjener på at de presser hverandre. Du har og helt rett angående filosofien til iOS og Android. Men min mening er bare at når vi kjøper et produkt, så skal en ikke måtte være nødt til å kjøpe masse applikasjoner i tilegg for at du skal utnytte smartmobilen. Jeg ønsker å ha mye rett ut av esken.

 

Det jeg ikke skjønner behovet for, er å prøve å overbevise alle om at et OS/plattform er objektivt bedre enn det andre via heftig misjonering i flere tråder. En skulle jo tro enkelte led av et mindreverdighetskompleks i forhold til iPhone omtrent.

 

Det er bra jeg skrev det første innlegget som et veldig subjektivt innlegg, men jeg skal innrømme at jeg prøver å vinkle det litt objektivt og. Dette er bare pga. at det har vært diskusjon hele tiden frem og tilbake. Da er det greit å få yttret sine meninger på et diskusjonsforum, og ikke minst det å opplyse andre som måtte lese.

Lenke til kommentar

Jeg må bare ta en indelig liten facepalm da du bare surrer rundt i grøten hele tiden. Du spør samme spørsmål og jeg gir deg samme svar. Og jeg mener det, ja.

 

Ser gjerne at du svarer på to enkelt spørsmål:

 

Hvordan blir et API, eller et OS, bedre av et program?

Mener du at et program i det hele tatt er i stand til å endre kildekoden til OS-et, rekompilere den, og få et OS ut av det? For hvis svaret på det er nei, er du rett og slett nødt til å godta at det er fysisk umulig for en app å gjøre et OS bedre - og dette tror jeg ærlig talt du er fullstendig klar over allerede.

Forstår du ikke at det er korrelasjoner mellom OS og applikasjoner? God API og tilretteleggelse i OSet er en faktor som kan gi gode programmer. API er en del av kildekoden til OSet. Applikasjonene er ikke det, men de er likevel en funksjon av, blant annet, hvor bra APIen og OSet er.

 

Vi kan ikke skrive API hver gang vi argumenterer for bra programmer fordi flere ikke ville skjønt bæret. Ikke gjør diskusjonen unødvenig vanskelig.

 

 

Din brukeropplevelse av en telefon kan bli bedre av en kombinasjon av OSet og Appen, men det gjør faktisk ikke OSet bedre. Om du fortsetter i samme spor, og ikke er interessert i å ta dette innover deg i det hele tatt, tor jeg det er liten vits i å diskutere dette med deg.

Det handler ingenting om at jeg ikke vil ta innover meg noe. Det er du og jeg som diskuterer to ulike ting. Jeg synest heller du bør vise forståelse for hvordan jeg mener korrelasjoner til OS gjør OS bedre, og heller godta at vi er uenige i et definisjonsspørsmål.

 

Det blir litt som at jeg skulle diskutert med en engelskmann om at en Stol heter stol, mens han bestemt mener det heter Chair. Den fysiske stolen ser helt lik ut, men vi definerer det med ulike bokstaver. Ingen ville sagt seg enig i at de tok feil, men begge kan til slutt bli enige om at de definerer navnet på stolen ulikt.

 

Du kan dessverre ikke omdefinere OS-begrepet etter eget ønske, eller late som om denne diskusjonen skulle handle om OS OG miljøet rundt - Det kommer faktisk svært klart frem både av førstepost, emnetittel og trådstarters senere innlegg at det ikke er tilfelle.

Dersom spørsmålet var: Hva er et OS, så er ikke programmer relevant, fordi svaret har en fasit. Dersom spørsmålet er: Hva gjør et OS bra, så er faktorene som gjør det bra, relevant. Det fordi bra og dårlig ikke har en fasit, og det er alle faktorer som jobber sammen om hvorvidt et OS oppleves bra eller ikke.

 

Du har en annen oppfatning og det respekterer jeg, men dersom du legger godviljen din til, skjønner du at jeg synest min forklaring er like logisk; som du synest at OS og applikasjoner ikke har noe relevans.

 

Du tolker tydeligvis emnetittel og trådstarters innlegg ulikt i forhold til meg. Skal vi avslutte diskusjonen siden du sikkert har skjønt at jeg ikke endrer mitt synspunkt, ei heller du ser ut til å gjøre det..? Så slipper vi sure mine fra andre brukere og moderatorer.

 

:cool: Cheers.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Forstår du ikke at det er korrelasjoner mellom OS og applikasjoner?

Jo, og det tror jeg du er inneforstått med at jeg forstår og, ettersom det fremgår klart av nettopp det siste innlegget mitt,.

God API og tilretteleggelse i OSet er en faktor som kan gi gode programmer. API er en del av kildekoden til OSet.

Korrekt.

Applikasjonene er ikke det, men de er likevel en funksjon av, blant annet, hvor bra APIen og OSet er.

Korrekt. Jo bedre API, jo letter å lage gode og funksjonrike Apps (til en viss grad, andre ting spiller selvgølgelig og inn.)

Vi kan ikke skrive API hver gang vi argumenterer for bra programmer fordi flere ikke ville skjønt bæret. Ikke gjør diskusjonen unødvenig vanskelig.

Ikke bare kan, men skal. Jeg vil påstå at å skrive noe som er direkte feil, gjør diskusjonen langt mer komplisert enn å skrive noe som er riktig, men som noen ikke kan forstå - de som ikke forstår får uansett feil oppfatning når man skriver noe som er feil.

 

Det handler ingenting om at jeg ikke vil ta innover meg noe. Det er du og jeg som diskuterer to ulike ting. Jeg synest heller du bør vise forståelse for hvordan jeg mener korrelasjoner til OS gjør OS bedre, og heller godta at vi er uenige i et definisjonsspørsmål.

 

Dersom spørsmålet var: Hva er et OS, så er ikke programmer relevant, fordi svaret har en fasit. Dersom spørsmålet er: Hva gjør et OS bra, så er faktorene som gjør det bra, relevant. Det fordi bra og dårlig ikke har en fasit, og det er alle faktorer som jobber sammen om hvorvidt et OS oppleves bra eller ikke.

 

Apps KAN ikke gjøre SELVE OS-et bedre. Det vet jeg. Det vet du og - du har sagt over at API er en del av OSet, og at dette har noe å si for hvor bra Apps kan være - noe som er sant, og så prøver du å ro deg unne med at du har ment API når du skriver Apps. Svakt. Igjen: Apps kan KUN gjøre din brukeropplevelse MED OSet bedre, fordi de gjør hverdagen din med OSet enklere, mer effektiv osv.

 

Du har en annen oppfatning og det respekterer jeg, men dersom du legger godviljen din til, skjønner du at jeg synest min forklaring er like logisk; som du synest at OS og applikasjoner ikke har noe relevans.

Igjen: Brukeropplevelsen blir bedre, men OSet er uforandret. Det er ikke vanskelig å se, så hvorfor du fortsetter har jeg problemer med å forstå.

 

Du viser det klart over:

-Du påpeker at APIer er en del av kildekoden til OSet

-Du unngår selvfølgelig å svare på om Aps på magisk vis kan endre kildekoden til OSet og rekompilere det til noe bedre - fordi du vet at dette er feil.

- Da VET du også at det er fysisk umulig at en app kan gjøre et OS bedre - fordi en App ikke gjør noen som helst slags endringer i selve OSet, det er et separat program som kjører i det.

Fortell meg gjerne hvor i de to siste linjene jeg tar feil, eller innrøm at du har feil.

 

Du argumenterer fortsatt som om spørsmålet var hvilket OS som kunne gi deg den beste brukeropplevelsen inkludert Apps. Du har helt rett i at jeg ser annerledes på det, og selvfølgelig er det het greit at vi tolker emnetittelen forskjellig.

 

Problemet oppstår når du bruker din definisjon av diskusjonen til å påstå noe som er direkte feil: At apps kan gjøre et OS bedre.

 

Apps installert på en telefon med et OS kan gjøre telefonen (/OS-et) lettere å bruke, mer funksjonsrikt, og gi deg en langt bedre totalbrukeropplevelse. Men akkurat det samme kunne de samme appsene gjort på et annet OS (om de var skrevet for det, og APIer ikke begrenset dette). De gjør altså ikke selve OSet noen verdens ting - hverken bedre elle dårligere.

 

Siden jeg, som nevnt, tror du er fullstendig klar over det fysisk umulige i påstanden om at apps gjør OS bedre, er jeg helt enig i at vi kan sette en strek for diskusjonen. Jeg har ikke noe behov for å se deg skrive at noe jeg vet stemmer, stemmer, så jeg trenger ikke å argumentere bare for det. (Selv om det ER litt frustrerende når noen leker God dag, mann økseskaft.)

 

Liten oppsummering helt til slutt: Nesten ethvert app som f.eks. "gjør iOS til et bedre OS", kunne også vært laget til Android. De gjør kanskje bruken av OSet bedre, men ikke selve OSet.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Liten oppsummering helt til slutt: Nesten ethvert app som f.eks. "gjør iOS til et bedre OS", kunne også vært laget til Android. De gjør kanskje bruken av OSet bedre, men ikke selve OSet.

Det er korrekt og totalt irrelvant for hvilken telefon og økosystem som er best for utviklere og forbruker. Diskusjonen er derfor i mine øyne meningsløs.

Lenke til kommentar
-Du unngår selvfølgelig å svare på om Aps på magisk vis kan endre kildekoden til OSet og rekompilere det til noe bedre - fordi du vet at dette er feil.

- Da VET du også at det er fysisk umulig at en app kan gjøre et OS bedre - fordi en App ikke gjør noen som helst slags endringer i selve OSet, det er et separat program som kjører i det.

Fortell meg gjerne hvor i de to siste linjene jeg tar feil, eller innrøm at du har feil.

 

Jeg har ikke med vilje unngått spørsmålet, jeg synest bare det var for dumt til å kommentere tidligere, da svaret er innlysende. Jeg tror ikke på magi, ei heller har jeg påstått at apps endrer kildekoden til et OS.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å kommentere hele innlegget ditt, men jeg orker rett og slett ikke repetere meg selv så mange ganger. Simpelt sagt sier jeg at applikasjoner er en del av miljøet rundt OS som gjør det bedre eller dårligere.

 

Når vi diskuterer OS med tilhørende faktorer så gir det mening fordi det gir et bilde av hva som er fornuftig for Anne eller Per når hun eller han skal velge sitt neste OS.

 

Jeg ser ikke hva fornuftig vi får ut av å diskutere kun OSet isolert fra alle andre faktorer.

Lenke til kommentar

Desire86: Kan du endre litt på førsteposten slik at vi slipper denne 'diskusjonen om diskutering'. Så slipper vi 70% tullediskusjon og havner i sporet på hva du egentlig oppvartet til prat om.

 

Jeg og Desire86 har diskutert dette emne i mange andre tråder og da har essensen i diskusjonen alltid vært hele aspektet med OSet. Han laget denne tråden for å samle denne diskusjonen i en tråd slik han skriver i første innlegg. Han har lagt ut et saklig prosa om hvorfor han mener at android er best og oppvartet til diskusjon rundt det.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Når vi diskuterer OS med tilhørende faktorer så gir det mening fordi det gir et bilde av hva som er fornuftig for Anne eller Per når hun eller han skal velge sitt neste OS.

 

Jeg ser ikke hva fornuftig vi får ut av å diskutere kun OSet isolert fra alle andre faktorer.

Du ser sikkert ikke poenget med en diskusjon rundt FreeBSD-kjernen vs Linux-kjernen heller, men det betyr ikke at det ikke kan diskuteres.

 

Diskuter miljøet så mye du vil, bare ikke si at apps gjør OS-et bedre, for det gjør det ikke.

 

Jeg har jo flere ganger nevnt at apps er med på å gjøre brukeropplvelelsen bedre, men da spesifiserte du klart at det IKKE var det du snakket om. Merkelig å gjøre dt, hvis det nå ER det du vil diskutere.

Lenke til kommentar

Men min mening er bare at når vi kjøper et produkt, så skal en ikke måtte være nødt til å kjøpe masse applikasjoner i tilegg for at du skal utnytte smartmobilen. Jeg ønsker å ha mye rett ut av esken.

Det er en ærlig sak det. Men jeg vil tro Apple mener at om du har behov for mer avanserte funksjoner enn hva iOS gir deg, så er du også teknisk kapabel nok til å kunne finne og installere slike apps.

 

Jeg tror også du overvurderer hvor store krav den jevne bruker av smarttelefoner har i dag. Og hvor teknisk kompetente de er.

 

For eksempel drev dama mi og sikla på en Desire lenge, fordi hun syns det var greit å ha "internett og stor skjerm også er den såå fin" Ikke veldig avanserte krav altså. Hun ville neppe ha forstått hva intent er om jeg så forklarte det til henne hundre ganger. Denne brukergruppen er nok mye større enn oss som sitter her på forum og diskuterer relativt tekniske ting. Apple virker å ta mer hensyn til disse brukerne. For mange funksjoner, valg og innstillinger kan nemlig være frustrerende og fovirrende.

Lenke til kommentar

Problemet med denne brukergruppen er vel gjerne at de, med sin relativt beskjedne tekniske interesse, ofte ikke er vandt til å bruke noe særlig penger på mobil. Den siste de hadde var gjerne en "stilig" utseende plastmobil fra Nokia eller SE.

 

På den annen side er det innimellom disse som faktisk ER villig til å betale mye for et produkt, så lenge du forsikrer dem om at de får kvalitet. Du vil jo heller at de skal kjøpe en iPhone en HTC Tattoo hvis du har håp om å selge dem flere smarttelefoner.

Lenke til kommentar
For eksempel drev dama mi og sikla på en Desire lenge, fordi hun syns det var greit å ha "internett og stor skjerm også er den såå fin" Ikke veldig avanserte krav altså. Hun ville neppe ha forstått hva intent er om jeg så forklarte det til henne hundre ganger. Denne brukergruppen er nok mye større enn oss som sitter her på forum og diskuterer relativt tekniske ting. Apple virker å ta mer hensyn til disse brukerne. For mange funksjoner, valg og innstillinger kan nemlig være frustrerende og fovirrende.

 

Dette er noe jeg forklarte litt i det første innlegget mitt. Da roset jeg iphone litt og sa at den traff et bredt marked, noe som stemmer veldig bra. Men jeg legger godt merke til de som vil ha det lille ekstra, og de som har litt mer kunnskap som smartmobil nå begynner å gå over til Android. Dette opplever jeg i butikken nesten daglig. Men for nybegynnere innen smartmobil, så nøler jeg ikke med å gi en demonstrasjon av iPhone.

Endret av Desire86
Lenke til kommentar
..de som har litt mer kunnskap som smartmobil nå begynner å gå over til Android. Dette opplever jeg i butikken nesten daglig. Men for nybegynnere innen smartmobil, så nøler jeg ikke med å gi en demonstrasjon av iPhone.

 

Det handler også tildels om hva ditt behov er annet enn hvorvidt du er i teknisk stand til å bruke funksjonene.

 

Det er mange med teknisk innsikt som har eller kunne tenke seg iOS. De bruker telefonen til ringing, sms, epost, web, og programmer/spill, foto og ikke noe mer. Android gjør også dette bra, men en kommer ikke utenom at iOS er smidigere.

 

De som derimot har andre behov, enten mer spesielle som trådløs overføring og kustomisering, evt. bare liker å trykke og dille på duppeditter (det er nok mange av oss her på forumet), er android et bedre valg.

 

Nå er min android telefon rett rundt hjørnet, og jeg ser ikke vekk ifra at jeg blir å kjøpe en iphone 4 i vinter dersom prisen er akseptabel. Så har jeg noe å dille med (android); og noe som fungerer bedre til mitt bruk (iOS), og fototelefonen i8910 (s60) som kan minne meg på hvor bra android og iOS som system egentlig er, visst jeg ikke selger den før :!:

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Det hører med til historien gutter, at nå har hun ikke lyst på Desire lenger. Etter å ha sett iPhone 4 sa hun: "Den får Desire til å se dårlig ut." Ouch! Tenkte jeg, det var da en ganske brutal dom. :p

 

Men jeg ser flere og flere som kjøper seg smartmobil for første gang, og pris virker ikke å være den største hindringen, de jeg har snakket med er mer bekymret for at den er for stor, og at batteriet tømmes for fort.

Lenke til kommentar

Det er ofte litt rusk med HTC-telefoner, synes jeg. Når det gjelder SD-kortet, bør du formatere det. Det ser ut til å ha skjedd en glipp med de kortene rett og slett. Jeg gjorde det av gammel vane før jeg kopierte over innholdet fra den forrige telefonen, og har aldri hatt det problemet - heller ikke med 8gb-kortet jeg har i nå.

 

Når det gjelder mute, er det bare å holde inn volumknappen 1sek, så blar den gjennom alle volumene ned til lydløs/vibrasjon.

 

Men SELV om jeg ikke har hatt problemer med SD-kortet, hadde jeg gjerne sett at vi fikk en liten GB internminne, til apss osv. Samsung har heldigvis skjønt det, men mobilene deres har enten for små eller for store skjermer etter min smak

Lenke til kommentar

Android hardware folka bør se nærmere på iphonen og hva den gjør riktig. Etter 3 månder med desire så savner jeg en fysisk mute av/på knapp og internlagring som alltid er klar til bruk, min desire liker å koble ut sd kortet med tilnærmet faste intervaller.

 

Nå bør vel apple få se til å ordne dekningen sin. Tenker da på at tidligere iPhonemodeller har hatt mye problemer, og ikke samt den nye iPhone4. Heldigvis har Steve innrømmet feil med begge. Godt at han endelig legger seg flat og er ærlig. Men dette er et tema for en annen tråd badbyte. Her skal det diskuteres etter emne.

Lenke til kommentar

Android hardware folka bør se nærmere på iphonen og hva den gjør riktig. Etter 3 månder med desire så savner jeg en fysisk mute av/på knapp og internlagring som alltid er klar til bruk, min desire liker å koble ut sd kortet med tilnærmet faste intervaller.

 

Nå bør vel apple få se til å ordne dekningen sin. Tenker da på at tidligere iPhonemodeller har hatt mye problemer, og ikke samt den nye iPhone4. Heldigvis har Steve innrømmet feil med begge. Godt at han endelig legger seg flat og er ærlig. Men dette er et tema for en annen tråd badbyte. Her skal det diskuteres etter emne.

 

Tror heller android bør gjøre det mulig å innstallere flere apps på telefonene sine enn ca 15 stykk. Jada, vet det kommer til høsten, men det er jo LATTERLIG hvor lenge det har vært slik.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...