Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*

Anbefalte innlegg

Jeg koser meg med spill paa 50 tommers TV og Playstation 3. Og forresten, hvis hardware ikke har noe aa si, hvorfor ser spill paa min PS3 unektelig bedre ut enn paa min Wii? Dessuten, ekte gamere kjoeper ikke iPhone for aa game. Beklager.

Tok en titt paa Froyo presentasjonen i gaar. Var det bare jeg som foelte at iOS ikke har saa veldig mye aa stille opp med vs Froyo?

Endret av different
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg koser meg med spill paa 50 tommers TV og Playstation 3. Og forresten, hvis hardware ikke har noe aa si, hvorfor ser spill paa min PS3 unektelig bedre ut enn paa min Wii? Dessuten, ekte gamere kjoeper ikke iPhone for aa game. Beklager.

Men gjør det nødvendigvis spillene på PS3 bedre enn de på Wii? Uansett så er det ikke reelt ettersom forskjellen mellom mobilene er LAAANGT i fra så stor som forskjellen mellom PS3 og Wii.

Tok en titt paa Froyo presentasjonen i gaar. Var det bare jeg som foelte at iOS ikke har saa veldig mye aa stille opp med vs Froyo?

Garantert ikke. Har du link?

Lenke til kommentar

Tror det blir litt vanskelig å dra med den 50 tommern på toget gitt.

Spill av høy kvalitet er noe jeg har fått inntrykket av er en totalmangel for Android. Igjen, dette er et argument for applikasjoner men jeg syntes det faktisk er et viktig aspekt.

Android faktisk mye bra spill. Se youtube.

Du er eksperten. Vis meg et par.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Hvis det er stor fokus på applikasjoner med tanke på OS, så er vel Windows hundre ganger bedre en Apple Mac!

Så du mener det er antallet som teller?

Definitivt ikke, men det sier seg selv at Windows har flere gode programmer en OSX da Windows har 90% markedsandel og har utviklere som andre ikke kan måle seg med.

Igjen, om man baserer OS på applikasjoner om kan installeres så er det jo det samme om å si at Windows knuser OSX?

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

Igjen, om man baserer OS på applikasjoner om kan installeres så er det jo det samme om å si at Windows knuser OSX?

Sterkt uenig i både påstanden og at windows knuser mac i applikasjoner som kan installeres.

Men man må se på helheten, det er poenget mitt. Man kan ikke utelate en så stor del av et OS som tredjepartsstøtte.

Lenke til kommentar
Så du mener det er antallet som teller?

Definitivt ikke, men det sier seg selv at Windows har flere gode programmer en OSX da Windows har 90% markedsandel og har utviklere som andre ikke kan måle seg med.

Nå vil jeg ikke gå for langt vekk fra temaet (som er Android og iOS, ikke Windows og OS X), men dette kommer helt an på hva man legger i uttrykket "gode programmer". For min del er det få, om ikke ingen, programmer på Windows-plattformen som slår TextMate, Transmit og Quicksilver, hvis du er kjent med disse. Disse tre programmene er overlegne på UI, funksjoner og brukervennlighet, og jeg har enda ikke funnet noe som føles så godt å bruke på Windows. Det kan gjerne være et tusentalls Windows-programmer i samme kategori som f.eks. TextMate, men TextMate vil fortsatt slå alle langt ned i støvlene.

Derfor blir det feil å si at et operativsystem, for datamaskiner eller mobiltelefoner, er bra eller dårlig utifra hvor mange programmer som finnes. :)

Lenke til kommentar

Er enig med deg Runar. Jeg vil aldri si at windows er bedre en mac grunnet applikasjoner, uansett om windows måtte ha flere eller bedre programmer.

Ahpadt er glad i sine spill, og windows er overlegen på det området. Det betyr ikke at windows er bedre, men for han individuelt så vil windows være bedre om spill er mye i fokus. Men det er viktig å huske at selve spillet ikke gjør OSer bedre.

Det er mange som mener at applikasjoner er hele vitsen med Android/iPhone, men da kan de absolutt ikke ha lest det første innlegget. Mobilegenskaper skal ha mye fokus når en person velger smartmobil til over 4000,-

Edit: Nei jeg har desverre ikke kjennskap til de programmene du omtalte Runar, så jeg kan ikke uttale meg. Jeg har bare lest artikkler på samme måte som jeg har lest artikkler om at appstore er bedre en android marked.

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

Garantert ikke. Har du link?

Helt i bunnen av første posten.

As for the discussion at hand; Smaken er som baken...

Lenke til kommentar

Ikke bruk opp superlativene.. Windows knuser ikke OSX, men det har sine styrker derimot. Det er alt for mange småting i OSX som jeg misliker til å i det hele tatt vurdere plattformen, og at jeg har vokst opp med windows gjør nok at jeg synest den plattformen er langt enklere å jobbe i. Dog for enkle brukere er OSX er greit alternativ da tyngre funksjoner er bedre gjemt, og OSX er rimelig stort innen grafikk, lyd og filmproduksjon.

Lenke til kommentar

- Android intent

Start på 13:00 på denne linken:

Dette kan iPhone bare drømme om. Mer utfyllende info på norsk kommer senere. Jeg kan ta et kort eksempel på hva Android intent er:

Hvis jeg holder på å lese et innlegg her på amobil.no og plutselig må ut. Da kan jeg trykke på "Intentknappen" i nettleseren, og hele artikkelen importeres inn på androidenheten uten at jeg trenger å røre en eneste tast. Se video.

Edit: La inn fungerende link.

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

Dette kan iPhone bare drømme om. Mer utfyllende info på norsk kommer senere. Jeg kan ta et kort eksempel på hva Android intent er:

Det er en naturlig utvidelse av push-API'et som allerede er i iPhone. Skal nok ikke se bort i fra at det dukker opp i neste store versjon av iOS neste år, men det blir en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Raptor' date='23. juli 2010 - 15:34' timestamp='1279895650' post='15974364']

Det er en naturlig utvidelse av push-API'et som allerede er i iPhone. Skal nok ikke se bort i fra at det dukker opp i neste store versjon av iOS neste år, men det blir en annen diskusjon.

Håper dette vil komme på andre nettlesere en Safari hvis dette skulle komme på iPhone. Nå har Google vist vei. Alle er enig om at dette er fremtiden, og jeg tror ikke noen vil benekte dette. Alle ser hvor praktisk dette er.

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

Får håpe den pluginen til intent kommer på andre nettlesere enn chrome også da.

Hvis jeg holder på å lese et innlegg her på amobil.no og plutselig må ut. Da kan jeg trykke på "Intentknappen" i nettleseren, og hele artikkelen importeres inn på androidenheten uten at jeg trenger å røre en eneste tast. Se video.Edit: La inn fungerende link.

Instapaper akkurat det du beskriver over, bare at det er en app som du da må starte når du vil lese artikkelen igjen. Med den trenger ikke en plugin til nettleseren (bare en bookmark). Det er mye av poenget med iOS (som jeg har prøvd å få i gjennom her), å overlate slik funksjonalitet til utviklerne via apps.

Lenke til kommentar

- Android intent

Start på 13:00 på denne linken:

http://www.youtube.c...h?v=IY3U2GXhz44

Dette kan iPhone bare drømme om. Mer utfyllende info på norsk kommer senere.

Her virker linken:

Har sett den noen ganger før, ser veldig bra ut.

Dette er gull verdt som er en stor fordel for android. Ikke glem at folk kan og bruke 'android intent' til å installere applikasjoner via nettleseren. Dette omtales å være den beste måten å installere apps på. Se presentasjonen av

så ser du mer av grunnene. Endret av HDlover
Lenke til kommentar

Du tvilte på at andre visste hva et OS var og så påstår du at forhåndsinstallerte programmer er en del av OSet.

Jeg fikk route 66 navigasjon forhåndsinstallert på min Omnia HD. Ifølge deg, er det da å medregne som OSet eller ikke..? Ser du hva jeg vil frem til?

Jeg har aldri sagt at forhåndsinstallerte programmer teller med. Jeg har sagt at de som er en del av OS-releasen kan telles med. F.eks. instillingsapplikasjonene til Android og iOS osv. Vi kan godt la være om du vil. Igjen viser du rett og slett manglende kunnskap og forståelse.

Jeg vet ikke hvem du diskuterer med, men det virker som du snakker til meg når du siterer meg: Jeg har aldri nevnt noe om en bestemt telefon, det er en helt annen sak og det er jeg enig i tilhører en annen tråd. Applikasjoner derimot, så lenge de er universale i den forstand at det er tilgjengelig på OSet uavhengig av telefon, er en egenskap av OSet og påvirker OSet sine positive/negative egenskaper. Et absolutt aktuelt argument for/imot OS. Men det ser jeg du ikke er enig i.

Selvfølgelig er jeg ikke enig når du åpenbart tar feil. Tilgjengelige apps ER ikke en funksjon av en OS. Jeg har fortalt deg dette før. ET OS har funksjoner som apps kan utnytte, og disse kan man bedømme. Men appsene er eksterne og har ingenting med OSet og gjøre. Aksepter det, eller vær ignorant.

Jeg synest du er rimelig paradoksal her, men for å holde det kort kan jeg ta et spørsmål isteden:

Jeg synes heller du kan si hva du synes er paradoksalt. Kanskje det kan hjelpe meg å forklare ting så du er i stand til å forstå det.

Er iOS veldig bra for utviklere fordi det begrenser muligheten for andre telefonprodusenter enn apple å utvikle telefoner med iOS, og dermed gjør utviklerjobben enklere og gjør programmene mer kompatible fordi de slipper å tenke på mange oppløsninger, lengde/bredde forhold og hardware?

Hardwaren i iPhonene begynner nå faktisk å bli svært forskjellig, ytelsesmessig sett. iPhone4 er langt kraftigere enn 3G og 3GS. I tillegg er oppløsningen doblet, noe som vil medføre ekstra arbeid om du vil at det skal se like pent ut, selv om det ikke blir "feil", bare utydeligere. I tillegg er det faktisk en del annen forskjellig hardware og, men det viktigste er at iOS alltid tolker de samme kallene fra programmene likt. På ulike Androidtelefoner kan dette i noen tilfeller være problematisk, blant annet på grunn av bugs i produsentens Androidimplementasjon.

Litt forenklet sagt kan man si at det er lettere å slippe Android-apps som har uoppdagede feil, fordi disse kun kan oppdages på bestemte enheter. Disse blir jo da nødvendigvis oppdaget av brukere senere. Utvikler man til iOS er det langt lettere å vite at alt fungerer somd et skal på alle iPhoner før man slipper en App.

Når det er sagt, er det faktisk overraskende enkelt å utvikle apps til Android som er universale mtp skjermer og oppløsning, bare man lager grafikken (.9-.png-filer) riktig.

Det virker kanskje ikke logisk for deg, ettersom brukeropplevelsen med navigasjon i det tenkte eksempelet over uten tvil ville vært best på en iPhone med dette navigasjonsrogrammet. Men sånn er det nå en gang når man diskuterer selve OSet.

Jeg tror jeg må konkludere med at du har et annerledes syn på hva en bør regne med i en OS diskusjon. Et allment syn på mobil OS er oftere forbundet rundt hele OS økosystemet heller enn kun kjernen.

Jeg må konkludere med at du faktisk insisterer på å fortsette å ta feil. Vi snakker ikke om OS-kjerner her. (Android er faktisk bygget linuxkjernen, så da hadde vi diskutert den, og det gjør vi faktisk ikke). Du viser rett og slett at du ikke er ignorant - du vet ikke hva som er hva, og ikke er du interessert i å lære deg det heller. Men om du er: Værsegod

Si at du skal anbefale et OS til en forbruker, så vil du såklart ikke utelate applikasjoner.

Selvfølgelig ikke.

Hvis jeg skal anbefale en bruker et operativsystem, hjelper det ikke om systemet er superstabilt dersom det ikke kan kjøre de programmene brukeren trenger.

Derfor trenger Petter kanskje Windows, fordi han vil spille spill. Men dier dette noe om hvor godt OSet er? NEI! Det sier noe om hva en enkelt kunde trenger av apps.

Kanskje får Pål råd om å kjøpe seg en macbok (hardware) med OSX (OS) fordi han da kan bruke Final Cut pro (applikasjon).

På samme måte kunne jeg anbefalt deg iPhone (hardware) som kjørte iOS (OS) fordi du var avhengig av å bruke appen iSuperFantastic (applikasjon) De sier ingenting om hvor god OSet er.

Kan du forklare meg hvordan en apps laget av en tredjeperson kan medføre at et OS er bedre? Og da mener jeg SELVE OS-ET. IKKE din totale brukeropplevelse av OS+App.

Slik du vil diskutere, burde tråden hete 'Hvorfor Android er bedre enn iOS uten applikasjoner'

Nei, din dust. Jeg diskuterer akkurat det trådtittelen legger opp til.

DU derimot, ser ut til å ville diskutere "Hvilken kombinasjon av OS og ekstraapplikasjoner er best" men det er et helt annet spørsmål.

Til slutt: Du vet ikke hva et OS er, du tror feilaktig at et OS blir bedre en apps, og du tror feilaktig at de fleste bruker økosystem om OS. Hvrdan gjør apps selve OSet bedre? I dare you!

Lenke til kommentar

Et OS kan gjøre det lettere å lage bra apps gjennom et godt API, vi burde nesten hatt noen programmere her for iPhone og Android som kunne forklart oss det bedre.

Jeg syns og det er litt drøyt å si at denne tråden ikke handler om hele økosystemet, førsteposten inkl. fordeler ved Android som du kun får gjennom apps, som å spille av flere videoformater.

Jeg skulle og gjerne likt å høre hva som er så dårlig med basisfunksjonaliteten til iPhone. Har aldri hatt noen problemer med den som jeg kan komme på nå.

Jeg vil påstå at SMS, Email og mediefunksjonaliteten i OSet er bedre/like bra i iOS enn på Android. Telefondelen ser jeg egentlig ingen forskjell på.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Men du ville gjerne ønsket å hatt en slik funksjon polluks? (android intent)

Dette er en funksjon som må implementeres i OS, og kan ikke gjøres via en tredjepartsapplikasjon.

Vel, eksemplene jeg så i videoen er absolutt noe som kan gjøres via tredjepartsapps, forskjellen vil bli at man må starte appen selv.

Og rent personlig har jeg ikke et enormt behov for denne funksjonen i iOS. Men jeg ser såklart nytteverdien for andre. Jeg tror kanskje ikke dette er av høyeste prioritet for Apple, da det nok er vurdert som en funksjon for mer tekniske brukere (husk at Apple prioriterer den gemene hop av ikke-geeks ganske høyt). Men vi får se hva Apple finner på, det vil nok bli i form av en utvidelse av push API-et som [GDI]Raptor nevner i tilfelle.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...