Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*

Anbefalte innlegg

Dere sier at Android er den beste motoren og ergo er Androidbiler de beste bilene.

Og igjen viser du at du ikke har forstått noen ting av hva diskusjonen handler om. Vi diskuterer motoren her, ikke bilene. Det var hele poenget mitt. Vil du diskutere mobiltelefoner, gjør det et annet sted. Her snakker vi om operativsystemer.

Igjen viser du ingen som helst forståelse for hvordan Android og iOS er designet. Problemstillingen er totalt meningsløs. Selv om du konkluderer med at iOS er det beste OSét så betyr ikke det nødvendigvis at iPhone er den beste mobilen, eller motsatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær grei å ikke lag diskusjon ut av bagateller:

Ja, men om du kan lese og tenke, ser du kanskje i hvilken setting han nevner dem også?

Jeg kan lese og tenke, og ser en annen setting enn det du tydeligvis gjør. La meg forklare:

Tråden heter "Hvorfor android er bedre enn iOS". Nettsiden du sitter på nå heter diskusjon.no, og da er det ikke sakprosa trådstarter skriver, han starter en diskusjon - om hvorfor android er bedre enn iOS.

Det er essensen i diskusjonen, og det går an å være uenig i at "android er bedre enn iOS". Det er derfor det er diskusjon. Men saklig argumentasjon er et kriterie for å føre en god diskusjon. Alle ting som spiller en rolle i hvorfor android eller ios er bra eller dårlig, kan komme på bordet, og nettopp derfor er det feil av deg å påstå at andre ikke skal få diskutere egenskaper som gjør et OS bra.

Svar meg gjerne på PM om du er uenig.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Igjen viser du ingen som helst forståelse for hvordan Android og iOS er designet. Problemstillingen er totalt meningsløs. Selv om du konkluderer med at iOS er det beste OSét så betyr ikke det nødvendigvis at iPhone er den beste mobilen, eller motsatt.

Jeg har nettopp prøvd å fortelle deg fjorten ganger at vi diskuterer OS og IKKE telefon. Jeg er veldig usikker på om du her viser at det har sunket inn, eller om du prøver å diskutere mot noe jeg aldri har sagt. Jeg har flere ganger sagt at apps kan være med i vurderingen når man vurderer hvilken telefon man vil ha. Men det er altså ikke temaet her.

Jeg kan lese og tenke, og ser en annen setting enn det du tydeligvis gjør. La meg forklare:

Tråden heter "Hvorfor android er bedre enn iOS". Nettsiden du sitter på nå heter diskusjon.no, og da er det ikke sakprosa trådstarter skriver, han starter en diskusjon - om hvorfor android er bedre enn iOS.

Det er essensen i diskusjonen, og det går an å være uenig i at "android er bedre enn iOS". Det er derfor det er diskusjon. Men saklig argumentasjon er et kriterie for å føre en god diskusjon. Alle ting som spiller en rolle i hvorfor android eller ios er bra eller dårlig, kan komme på bordet, og nettopp derfor er det feil av deg å påstå at andre ikke skal få diskutere egenskaper som gjør et OS bra.

Apps og OS er to vidt forskjellige ting. De har noe me hverandre å gjøre kun i den forstand at OSet begrenser eller legger til rette for utvikling av ulike typer applikasjoner. Det er i den settingen trådstarter nevner apps. Igjen: Hvilke Apps som finnes, hvor gode de er, eller hva som helst annet med dem er ikke relevant i en diskusjon som handler om hvor bra et OS er. Det er faktisk ikke vanskelig å forstå, alvorlig talt. Vi diskuterer OS; ikke hva du eller broren din kan få ut av en bestemt mobil med et av to beste OS-ene på, fylt med ulike apps. Det er ikke topic.

Lag deg en egen "Eie en Andoid vs eie en iPhone"-tråd hvis det er det du har lyst å diskutere. (Og det virker virkelig sånn.)

Jeg begynner oppriktig å lure på om det er manglende forstpelse for hva et OS er, eller ren ond vilje som får dere til å drive på. Man skulle tro dere hadde blitt fortalt at hvilke apps du har ikke sier noe om OS-et- Det står til og med i førsteposten, der du i hvert fall klarte å få med deg at apps var nevnt.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp prøvd å fortelle deg fjorten ganger at vi diskuterer OS og IKKE telefon. Jeg er veldig usikker på om du her viser at det har sunket inn, eller om du prøver å diskutere mot noe jeg aldri har sagt. Jeg har flere ganger sagt at apps kan være med i vurderingen når man vurderer hvilken telefon man vil ha. Men det er altså ikke temaet her.

Apps og OS er to vidt forskjellige ting. De har noe me hverandre å gjøre kun i den forstand at OSet begrenser eller legger til rette for utvikling av ulike typer applikasjoner. Det er i den settingen trådstarter nevner apps. Igjen: Hvilke Apps som finnes, hvor gode de er, eller hva som helst annet med dem er ikke relevant i en diskusjon som handler om hvor bra et OS er.

Et OS er isolert sett ingenting uten ekstra funksjoner. Applikasjoner er en av de, og avgjør om et OS er bra eller ikke. Hadde Symbian hatt mange gode programmer og spill, haddet det vært et bra OS. Symbian dog er et crap OS (jeg har det selv) blant annet fordi programmene tilgjengelig er elendige. Muligheter er en OS egenskap, selv om mulighetene ikke er skrevet i selve OS koden. Det er kanskje her du skiller, slik jeg leser deg. Men i OS koden sitter mulighetene og begrensningene for programmer, og derfor mener jeg at du ikke kan isolere et OS uten å ta med alle fordelene og ulempene selve OSet utgjør.

Jeg begynner oppriktig å lure på om det er manglende forstpelse for hva et OS er, eller ren ond vilje som får dere til å drive på. Man skulle tro dere hadde blitt fortalt at hvilke apps du har ikke sier noe om OS-et-(apegryn: ???) Det står til og med i førsteposten, der du i hvert fall klarte å få med deg at apps var nevnt.

Et OS er et operativsystem som er grunnlag for å utføre og kjøre ulike operasjoner. Jeg har ikke en ond vilje, om du lurte. Den nest siste setningen forstod jeg ikke helt hva du ville frem til/mente, så derfor vet jeg ikke helt hva du refererer til i første post. Kanskje et sitat av det du sikter til klarer opp hva du mener...

edit: Sitat hjelper alltid, om du ønsker å referere til noe så gjerne sitér så vi vet hva du tenker på, istedenfor å be én om å 'lese' innlegg. Vi tolker kanskje ulikt og derfor letter det jobben med å forstå : )

edit2: For at dette ikke skal bli en diskusjon om diskusjon, spør jeg trådstarter, desire86:

Får vi diskutere applikasjontilgang som en egenskap til et OS, eller skapte du denne tråden med intensjon om at applikasjoner ikke hadde noe med diskusjonen å gjøre...

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Et OS er isolert sett ingenting uten ekstra funksjoner.

Jeg skal late som om det står "applikasjoner" der, for da kan jeg si følgende: Dette er egentlig riktig, men i og og med at releasene av Android og iOS faktisk er inkludert noen standard-applikasjoner og verktøy, må man nesten ta med dem i vurderingen - akkurat dette tror jeg vi kan være enige om? Om man ikke gjør det, skal jeg være enig i at det kan bli mindr og diskutere (selv om det fortsatt er nok :p)

Applikasjoner er en av de, og avgjør om et OS er bra eller ikke. Hadde Symbian hatt mange gode programmer og spill, haddet det vært et bra OS. Symbian dog er et crap OS (jeg har det selv) blant annet fordi programmene tilgjengelig er elendige.

Her tar du feil. Og det er det ikke interessant å dikutere en gang.

Hadde programmene til Symbian vært bedre, hadde en telefon med symbian blitt et bedre kjøp, og kunne helt klart vunnet over en annen telefon pga av nettop dette. Akkurat som utvalget apps kan gjøre iPhone et bedre kjøp enn en Symbiantelefon. Men det har faktisk INGEN TING med OS-et å gjøre. igjen: Brukeropplevelsen man kan få på en bestemt telefon med et bestemt OS med bestemte apps kan du diskutere et annet sted.

Muligheter er en OS egenskap, selv om mulighetene ikke er skrevet i selve OS koden. Det er kanskje her du skiller, slik jeg leser deg. Men i OS koden sitter mulighetene og begrensningene for programmer, og derfor mener jeg at du ikke kan isolere et OS uten å ta med alle fordelene og ulempene selve OSet utgjør.

Korrekt. Og for å være er det det eneste stedet det er riktig å skille når man snakker om OS-et. Og igjen - det er altså det som er temaet i denne tråden.

Derfor kan man for eksempel gi minus for at iOS gir (eller i hvert fall ga i tidligere versjoner) svært begrenset tilgang for vanlige utviklere til posisjonsdata fra GPS-en. Selv om noen skulle lage et relativt godt navigasjonsprogram til iOS, og det ikke fantes navigasjonsprogramvare til Android i det hele tatt, ville Android OS fortsatt være bedre enn iOS på det punktet.

Det virker kanskje ikke logisk for deg, ettersom brukeropplevelsen med navigasjon i det tenkte eksempelet over uten tvil ville vært best på en iPhone med dette navigasjonsrogrammet. Men sånn er det nå en gang når man diskuterer selve OSet.

Lenke til kommentar

Et OS er isolert sett ingenting uten ekstra funksjoner.

Jeg skal late som om det står "applikasjoner" der, for da kan jeg si følgende: Dette er egentlig riktig, men i og og med at releasene av Android og iOS faktisk er inkludert noen standard-applikasjoner og verktøy, må man nesten ta med dem i vurderingen - akkurat dette tror jeg vi kan være enige om? Om man ikke gjør det, skal jeg være enig i at det kan bli mindr og diskutere (selv om det fortsatt er nok :p)

Du tvilte på at andre visste hva et OS var og så påstår du at forhåndsinstallerte programmer er en del av OSet.

Jeg fikk route 66 navigasjon forhåndsinstallert på min Omnia HD. Ifølge deg, er det da å medregne som OSet eller ikke..? Ser du hva jeg vil frem til?

Applikasjoner er en av de, og avgjør om et OS er bra eller ikke. Hadde Symbian hatt mange gode programmer og spill, haddet det vært et bra OS. Symbian dog er et crap OS (jeg har det selv) blant annet fordi programmene tilgjengelig er elendige.

Her tar du feil. Og det er det ikke interessant å dikutere en gang.

Hadde programmene til Symbian vært bedre, hadde en telefon med symbian blitt et bedre kjøp, og kunne helt klart vunnet over en annen telefon pga av nettop dette. Akkurat som utvalget apps kan gjøre iPhone et bedre kjøp enn en Symbiantelefon. Men det har faktisk INGEN TING med OS-et å gjøre. igjen: Brukeropplevelsen man kan få på en bestemt telefon med et bestemt OS med bestemte apps kan du diskutere et annet sted.

Jeg vet ikke hvem du diskuterer med, men det virker som du snakker til meg når du siterer meg: Jeg har aldri nevnt noe om en bestemt telefon, det er en helt annen sak og det er jeg enig i tilhører en annen tråd. Applikasjoner derimot, så lenge de er universale i den forstand at det er tilgjengelig på OSet uavhengig av telefon, er en egenskap av OSet og påvirker OSet sine positive/negative egenskaper. Et absolutt aktuelt argument for/imot OS. Men det ser jeg du ikke er enig i.

Muligheter er en OS egenskap, selv om mulighetene ikke er skrevet i selve OS koden. Det er kanskje her du skiller, slik jeg leser deg. Men i OS koden sitter mulighetene og begrensningene for programmer, og derfor mener jeg at du ikke kan isolere et OS uten å ta med alle fordelene og ulempene selve OSet utgjør.

Korrekt. Og for å være er det det eneste stedet det er riktig å skille når man snakker om OS-et. Og igjen - det er altså det som er temaet i denne tråden.

Derfor kan man for eksempel gi minus for at iOS gir (eller i hvert fall ga i tidligere versjoner) svært begrenset tilgang for vanlige utviklere til posisjonsdata fra GPS-en. Selv om noen skulle lage et relativt godt navigasjonsprogram til iOS, og det ikke fantes navigasjonsprogramvare til Android i det hele tatt, ville Android OS fortsatt være bedre enn iOS på det punktet.

Jeg synest du er rimelig paradoksal her, men for å holde det kort kan jeg ta et spørsmål isteden:

Er iOS veldig bra for utviklere fordi det begrenser muligheten for andre telefonprodusenter enn apple å utvikle telefoner med iOS, og dermed gjør utviklerjobben enklere og gjør programmene mer kompatible fordi de slipper å tenke på mange oppløsninger, lengde/bredde forhold og hardware?

Det virker kanskje ikke logisk for deg, ettersom brukeropplevelsen med navigasjon i det tenkte eksempelet over uten tvil ville vært best på en iPhone med dette navigasjonsrogrammet. Men sånn er det nå en gang når man diskuterer selve OSet.

Jeg tror jeg må konkludere med at du har et annerledes syn på hva en bør regne med i en OS diskusjon. Et allment syn på mobil OS er oftere forbundet rundt hele OS økosystemet heller enn kun kjernen. Si at du skal anbefale et OS til en forbruker, så vil du såklart ikke utelate applikasjoner.

Slik du vil diskutere, burde tråden hete 'Hvorfor Android er bedre enn iOS uten applikasjoner', men jeg skjønner ærlig talt hvorfor det er interessant å utelate en slik funksjon. Hvem har bruk for å vite hva som er best uten noen applikasjoner? De uten tilgang til internett?

Endret av apegryn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
men jeg skjønner ærlig talt hvorfor det er interessant å utelate en slik funksjon. Hvem har bruk for å vite hva som er best uten noen applikasjoner? De uten tilgang til internett?

Mange mener at når du kjøper de smartmobil, så skal de få mye av enheten rett opp fra esken. De skal ikke måtte behøve å installere 30+ applikasjoner. Men er det ikke greit med en frihet til å velge å vrake i applikasjoner? Jo helt klart. Men er det ikke bedre å få et produkt som er mer fullverdig med en gang du pakker det opp? Husk at Android har et applikasjonsmarked som vokser med en sinnsyk hastighet.

Husk på at alle de mest populære applikasjonene finnes til de fleste plattformer. Jeg med min HD2 fikk jo alle de store og mest populære applikasjonene med god kvalitet.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Spill av høy kvalitet er noe jeg har fått inntrykket av er en totalmangel for Android. Igjen, dette er et argument for applikasjoner men jeg syntes det faktisk er et viktig aspekt.

Android faktisk mye bra spill. Se youtube. Men om spill er et viktig aspekt for deg som du sier, så er iphone et veldig bra alternativ. For meg så er samtlige av punktene i første post viktige, og her har iphone en totalmangel.

Lenke til kommentar

Android har ikke akkurat noe mindre potensiale til å bli en god spillmaskin. iPhone har muligens trukket en større linje mellom mobil og spill, men med Qualcomm 8X72 og en PowerVR GPU så har Android muligheten til å bli en overlegen spillplattform.

Lenke til kommentar

Hvis det er stor fokus på applikasjoner med tanke på OS, så er vel Windows hundre ganger bedre en Apple Mac!

Så du mener det er antallet som teller?

Android har ikke akkurat noe mindre potensiale til å bli en god spillmaskin. iPhone har muligens trukket en større linje mellom mobil og spill, men med Qualcomm 8X72 og en PowerVR GPU så har Android muligheten til å bli en overlegen spillplattform.

Ekte gamere vet at hardware har så og si null å si i gaming. Nye smarttelefoner er kraftige uansett, så det kommer kun an på softwaren. iOS knuser Android. Jeg har kost meg lenge med Red Alert, Need for Speed og Monkey Island i det siste f.eks.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...