Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*

Anbefalte innlegg

Jeg var kanskje litt unøyaktig i beskrivelsen av iOS/iPhone. iPhone kommer med en god del applikasjoner ferdig installert som du beskriver, men de er egentlig ikke en integrert del av iOS, men ligger på toppen akkkurat som andre applikasjoner som du kan laste ned og installere. Uansett så er det irrelevant for brukeren da det er hele økosystemet som teller, dvs hvordan Android telefonen eller iPhone oppleves i bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe annerledes på Android da? Android har f.eks. en SMS-applikasjon, en nettleser-applikasjon ... som bruker av begge OSene oppfatter jeg dem ikke som vesentlig ulike brukeropplevelser. Android virker egentlig mer "modulært" enn iOS, siden man gjerne kan erstatte viktige deler av funksjonaliteten (applikasjoner) med andre applikasjoner. Slik sett vil jeg nesten si at iOS-funksjonaliteten virker mer integrert enn Android-funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Ergo må man ta hensyn til Appstore og AM når man vurderer de to økosystemene mot hverandre. Det betyr selvsagt ikke at man skal vurdere hver enkelt app, men at man gir en helheltsvurdering ut fra hva som er mengden som er tilgjengelig og kvaliteten på dette.

Men da vurderer du ikke OSet lenger. Det er der du bommer. ;) Det kan hende du liker en Ford bedre enn en Volkswagen fordi den har mer komfort og ekstrautstyr, men du kan ikke bruke det som et argument for å si at *motoren* er best i Forden. Og hvis du ikke ser at det er det du gjør her, så vil jeg anbefale deg og ikke prøve å diskutere operativsystemer, men holde deg til å diskutere mobiltelefoner. I en tråd som handler om konkrete mobiltelefoner.

...

Jeg tror faktisk den sammenlikningsbiten var ment til noen andre, (ketle?) Husker ikke i farten, og nå er jeg trøtt. :p
Lenke til kommentar
Men da vurderer du ikke OSet lenger. Det er der du bommer. ;) Det kan hende du liker en Ford bedre enn en Volkswagen fordi den har mer komfort og ekstrautstyr, men du kan ikke bruke det som et argument for å si at *motoren* er best i Forden.

For ordens og offtopics skyld, VW er bedre utstyrt enn ford.

La meg spørre deg: Er ikke applikasjonene en del av miljøet til OSet? Det gir muligheter og begrensninger i OSet og derfor lever det i symbiose. Synest du at Jet sitt proprietær OS er veldig bra, siden det inneholder alt men du ikke kan laste ned noen gode programmer?

Du får kun VAG motorer i VW biler, så skal du diskutere VW golf, kommer du ikke utenom motorvalgene om du skal trekke frem positive og negative sider med bilen. Slik du distansierer OS og programmer du kan få til det, blir litt slik som dette: "jeg diskuterer ikke hvorvidt Golf motorer er gode fordi jeg kun diskuterer VW golf bilen, ikke motorene du kan velge mellom".

Jeg stusser bare litt på hvordan du tenker rundt dette.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

En smartmobil bør inneholde veldig mye rett ut ifra boksen. Det er dette Android gjør kontra iPhone. iPhonen er veldig naken, og er i mine øyne en applikasjonsbasert enhet til de grader. Applikasjoner er jo nesten det eneste argumentet iphonetilhengere har i forhold til Android.

Hva om Android hadde hatt identiske programmer som Appstore? Jo da ville Android vært svært mange hakk over iPhone, om mann ser på det totale bildet. Applikasjonsmarkedet idag skyter i været hos både appstore og android marked, men mest hos Android.

Poenget er at når en person kjøper en smartmobil til over 5000,- så skal han ikke måtte være nødt til å installere 40 applikasjoner for at den skal oppnå kravet til forbrukeren. Ting skal fungere rett ut av esken. Det er nettopp her jeg mener iphone svikter, og referer igjen til mitt første innlegg.

Endret av Desire86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig få forbrukere har de samme 'brukskravene' som enkelte av dere her i tråden. iOS er mer 'mainstream' enn Android, i hvert fall for øyeblikket. iOS vil få flere og flere av de funksjonene dere mener den mangler, men per i dag er en veldig stor majoritet av forbrukere fornøyd med det iOS har å tilby.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En smartmobil bør inneholde veldig mye rett ut ifra boksen. Det er dette Android gjør kontra iPhone. iPhonen er veldig naken, og er i mine øyne en applikasjonsbasert enhet til de grader. Applikasjoner er jo nesten det eneste argumentet iphonetilhengere har i forhold til Android.

Hva om Android hadde hatt identiske programmer som Appstore? Jo da ville Android vært svært mange hakk over iPhone, om mann ser på det totale bildet. Applikasjonsmarkedet idag skyter i været hos både appstore og android marked, men mest hos Android.

Poenget er at når en person kjøper en smartmobil til over 5000,- så skal han ikke måtte være nødt til å installere 40 applikasjoner for at den skal oppnå kravet til forbrukeren. Ting skal fungere rett ut av esken. Det er nettopp her jeg mener iphone svikter, og referer igjen til mitt første innlegg.

Skal vi for ordens skyld ta å sammenligne hva som ligger klart når man slår på en android telefon vs en iphone. Ser ikke helt den store forskjellen her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OK la oss bruke bil som en lignelse:

Dere sier at Android er den beste motoren og ergo er Androidbiler de beste bilene. Det jeg og mange andre sier er at dere kan ikke bruke kun motoren som kriterie for å å vurdere hvilken bil som er best fordi bremser, karroseri, dempere, hjuloppheng, styresystem, interiør, bagasjeplass og mange mange andre faktorer også spiller en minst like stor rolle når man skal vurdere hva som er en bra bil. Så svarer dere at "jammen det er motoren vi diskuterer, vi ser bort fra alt annet!" Den diskusjonen mener jeg er helt meningsløs. En bil er mye mer enn kun motoren. Motoren er kun en faktor av mange som utgjør totalopplevelsen av å kjøre og bruke en bil.

Ja, om AM hadde hatt samme apps som Appstore så hadde helt klart Android systemet vært bedre.

Ja, apps er den viktigste grunnen til å velge Android eller iOS

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med mobilegenskaper? Hvorfor i alle dager er applikasjoner viktigere en dette ketle? Kanskje du skal komme å overta stillingen min som mobilselger.

Skal vi for ordens skyld ta å sammenligne hva som ligger klart når man slår på en android telefon vs en iphone. Ser ikke helt den store forskjellen her.

Det er her du ikke vet forskjellen på Android og iPhone. Du kan sammenligne programmer som er integrert rett ut fra boksen, og for all del ikke glem første post. Jeg kunne lett ha tatt med 10 punkter til. Men blir kanskje i det lengste laget. Men hvis du og flere absolutt vil jeg skal greie ut forskjellen, så har jeg ingen problemer med å sette av litt tid til dette. Kanskje det kommer mer i første post for å opplyse folk enda mer. Vi får se.

Endret av Desire86
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Appstore/AM er den viktigste grunnen fordi det er dette som skiller disse telefonene fra alle andre smartmobiler. Selvsalgt spiller flere ting inn, men hvorfor velge Android/iOS om man ikke benytter seg av appstore/AM?

Lenke til kommentar

OT til TS:

Kan du være så snill å renske litt opp i språket ditt? Orket ikke å lese lenger enn til andre avsnitt før jeg ble lei av å lese om "kustomatisering" (tilpasning) og "bakdeler" (ulemper). Et enkelt og greit språk uten for mange kunstige låneord fungerer ofte bedre.

Lenke til kommentar

Appstore/AM er den viktigste grunnen fordi det er dette som skiller disse telefonene fra alle andre smartmobiler. Selvsalgt spiller flere ting inn, men hvorfor velge Android/iOS om man ikke benytter seg av appstore/AM?

Hvis du ikke trådstarter nådde igjennom med førsteposten til deg, så er det ikke lett for deg å se hvorfor en del velger å benytte seg av Android. Jeg kan og formiddle at vi nå selger omtrent 5 ganger så mye mer Androidenheter i +4000,- kategorien, som det vi gjør med iPhone. I norge får en ikke kjøpt applikasjoner i AM. Så hvorfor velger nå en så stor andel folk androidenheter i stedenfor iPhone?

Lenke til kommentar

Mener du her å si at du selger fem ganger så mange enheter basert på Android i forhold til hvor mange iPhones du selger?

Jeg regner med at dette har flere årsaker, men noen kan være:

• Farget selger som selger Android bedre enn iPhone
  • iPhone kommer i ny versjon rett rundt hjørnet. Mange venter på dette...
  • "Alle" store produsenter har laget mobiler basert på Android, noe som gjør at utvalget er bedre til å "treffe" kjøperne som har spesielle ønsker på hardwaresiden
  • Folk liker Android
  • Folk misliker Apple
  • De som ikke vet bedre avskriver iPhone på grunn av hylekoret rundt antenner...
  • Noen synes Steve Jobs er satan selv?

Salg alene kan ikke brukes som grunnlag for å utrope en plattform som bedre enn den andre. Mange ganger opp gjennom historien har dårligere produkter vunnet over bedre på grunn av PR-apparater, design og andre uvesentligheter i forhold til bruksverdi.

-KJ

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan og formiddle at vi nå selger omtrent 5 ganger så mye mer Androidenheter i +4000,- kategorien, som det vi gjør med iPhone. I norge får en ikke kjøpt applikasjoner i AM. Så hvorfor velger nå en så stor andel folk androidenheter i stedenfor iPhone?

Og jeg kan bekrefte at vi selger 1000 ganger flere iOS-enheter sammenlignet med Androidenheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen ganger ja! :wee:

Selv om folk velger iPhone så betyr ikke det at den er bedre. Selv om BMW 1-serien selger bedre enn Golf GTI så betyr ikke det at BMW 1-serie er bedre, noe den ikke er. De kjøper den fordi det er en BMW og det er status og de betaler for statusen.

Lenke til kommentar

Hva med mobilegenskaper? Hvorfor i alle dager er applikasjoner viktigere en dette ketle? Kanskje du skal komme å overta stillingen min som mobilselger.

Det er her du ikke vet forskjellen på Android og iPhone. Du kan sammenligne programmer som er integrert rett ut fra boksen, og for all del ikke glem første post. Jeg kunne lett ha tatt med 10 punkter til. Men blir kanskje i det lengste laget. Men hvis du og flere absolutt vil jeg skal greie ut forskjellen, så har jeg ingen problemer med å sette av litt tid til dette. Kanskje det kommer mer i første post for å opplyse folk enda mer. Vi får se.

Hva mer jeg skal gjøre for å forstå dette, enn å eie begge telefonene, vet jeg ikke. Please hjelp meg. Doktorgrad i android VS ios?

Lenke til kommentar

Dere sier at Android er den beste motoren og ergo er Androidbiler de beste bilene.

Og igjen viser du at du ikke har forstått noen ting av hva diskusjonen handler om. Vi diskuterer motoren her, ikke bilene. Det var hele poenget mitt. Vil du diskutere mobiltelefoner, gjør det et annet sted. Her snakker vi om operativsystemer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...