Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor det er interessant å kun isolere OSet og se på det, i stedet for å vurdere hele systemet under ett. Med et slikt premiss for debatten er det ikke rart Android kommer godt ut av det.

Det blir ganske søkt å skille iOS fra applikasjonene for så å sammenligne det med Android, for iOS har i all hovedsak kun én funksjon: å kunne navigere og kjøre applikasjoner. Alt på iPhone er jo applikasjoner. Resten av tiden skal iOS bare ligge i bunnen og tilby helt grunnleggende funksjonalitet, og helst ikke bli lagt merke til. Fordelen med et slikt applikasjonsbasert designvalg er hvordan det stimulerer til utvikling av tredjeparts programvare, som fører til en mangfoldig og rik appstore. Det har tydeligvis funket.

Det er altså to ganske forskjellige systemdesignfilosofier, som gjør at jeg syns det blir ganske lite nyansert å dra en slik direkte sammenligning av to OS, kun basert på antall innebygde funksjoner. (selv om jeg helt klar ser nytteverdien i mange av de).

Endret av Polluks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir jo håpløst å skulle dømme plattformer etter apps, fordi man kan lage alle slags mulige apps til begge plattformer. Også der har Android en fordel på pairet, fordi den gir programskaperne friere tøyler, noe som gjør dem i stand til å utnytte mer av systemet/telefonen. Selv flerprogramkjøringen i iOS4 er ganske begrenset i sammenlikning.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Da er det jo fint at ingen har foreslått å bedømme en hel plattform etter kun apps, men heller å se hele systemet under ett. Om Android har en fordel over iOS når det gjelder utvikling av apps skulle man tro den var en mer populær plattform å utvikle til, men den gang ei.

Lenke til kommentar

Nja, sist jeg sjekket var Android Market i sterkere vekst enn AppStore.

Og selvfølgelig ser man på hele pakken, men du sier jo selv at alt på iOS er applikasjoner, før du plutselig nå sier at det er hele pakken man skal se på.

Og at det er flere muligheter på Android-plattformen betyr forresten ikke at det er lettere å tvikle til den.

Inntil nylig har man manglet de enkle pek-og-klikkverktøyene til å lage apps til Android, så da blir det naturlig nok mindre enkelt og dermed firstende å lage fart app nr 1002.

Lenke til kommentar

Nei jeg sa at alt på iPhone er applikasjoner (iallefall fra brukers synspunkt), og at OSet ligger i bunnen og kun gir grunnleggende funksjonalitet. Tar du vekk apps fra diskusjonen, er det ikke rart iOS ser nakent og skrøpelig ut.

Lenke til kommentar

Polluks har helt rett. Det er det totale økosystemet man må se på når man skal vurdere Android mot iOS. Man kan ikke plukke ut en del og se bort fra resten. Å se bort fra apps er helt meningsløst. Kjøper du iPhone/Android uten å benytte deg av apps så kunne man like godt kjøpt Samsung Wave eller SE Vivaz. Mye billigere og like gode telefoner. Å ikke benytte seg av apps for Android/iPhone kan sammenlignes å kjøpe en PC, men ikke installere noen programmer på den!

Når det gjelder hvilken appstore som er best så er utvilsomt Appstore best per i dag. Det er godt mulig at Android Market kan bli like bra eller bedre, men da må det komme betalte apps og kvalitetssikring av butikken. Les bloggen til DVD Jon for mer info om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du tar helt feil.

Du kan vurdere apps hvis det er et spørsmål mellom å kjøpe en bestemt Android telefon, eller en iPhone. Om de oppfyller dine behov osv.

Men i en diskusjon om hvilket av operativsystemene som er best, er de meningsløst.

OSX er ikke dårligere enn Windows 7 fordi du har andre/færre programmer tilgjengelig, og enkelte programmer kun finnes for Windows. Det faller på sin egen urimelighet.

Selvfølgelig kan visse apps for deg, eller Anne eller Rune gjøre at du velder iOS i stedet for Android, akkurat som mulighet til å spille Asassins Creed gjør at Trine, Leif og Alexander velger Win 7 i stedet for OSX, men det sier ingen ting om hvilket OS som er best, og det burde det virkelig ikke være så vanskelig å fatte.

Man må selvfølgelig se på hva plattformene inneholder og åpner for, men du kan ikke bedømme OS ut i fra hvem som har flest fjerte-apps eller best spill akkurat for øyeblikket.

Og selv om jeg er enig i at AppStre er bedre enn Market, synes jeg innholdet er på høyde, og i non tilfeller bedre. For eksempel finnes det widgets der. :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker windows og ikke mac eller linux fordi jeg vet at det er det eneste operativsystemet hvor jeg kan kjøre alle programmene jeg ønsker. Jeg ser absolutt at det samme gjelder for telefon OS. Kompatabilitet er en OS egenskap.

På samme måte kommer noen OS, med mer innhold enn andre. Android er et slikt OS. Ulik OS filosofi ligger bak det hele, og ingen av de er best i det store bildet.

Jeg får snart Spica. Ut fra youtube videoer virker Android 2,1 -mye- treigere enn iOS, tross 800 mhz mot 533 mhz (touch). Det finner jeg ut når jeg får telefonen. Det er f.eks. en OS egenskap.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Du tar helt feil.

Du kan vurdere apps hvis det er et spørsmål mellom å kjøpe en bestemt Android telefon, eller en iPhone. Om de oppfyller dine behov osv.

Men i en diskusjon om hvilket av operativsystemene som er best, er de meningsløst.

OSX er ikke dårligere enn Windows 7 fordi du har andre/færre programmer tilgjengelig, og enkelte programmer kun finnes for Windows. Det faller på sin egen urimelighet.

Selvfølgelig kan visse apps for deg, eller Anne eller Rune gjøre at du velder iOS i stedet for Android, akkurat som mulighet til å spille Asassins Creed gjør at Trine, Leif og Alexander velger Win 7 i stedet for OSX, men det sier ingen ting om hvilket OS som er best, og det burde det virkelig ikke være så vanskelig å fatte.

Man må selvfølgelig se på hva plattformene inneholder og åpner for, men du kan ikke bedømme OS ut i fra hvem som har flest fjerte-apps eller best spill akkurat for øyeblikket.

Og selv om jeg er enig i at AppStre er bedre enn Market, synes jeg innholdet er på høyde, og i non tilfeller bedre. For eksempel finnes det widgets der. :wee:

Nei du har ikke forstått poenget mitt, jeg sier ikke at en app gjør selve OSet bedre, jeg sier at en sammenligning av kun OS blir helt meningsløs her. For iOS er egentlig bare en unnskyldning for å kjøre apps. Den holder seg i bakgrunnen og overlater det til utviklere å utvide funksjonalitet som sosiale medier osv. Så hvordan skal man bedømme hvilket OS som er "best"? Det er ganske to forskjellige designfilosofier. Skal vi sitte og sammenligne kjerner da? Det er jo åpenbart TS kun gjør dette for å gi Android en fordel.

Dette er som å sammenligne XBOX vs PS3 uten å ta hvilke spill som er tilgjengelig med i vurderingen. "Et spill gjør ikke at OSet på spillkonsollen blir bedre". Selvsagt, men hva så?

Såvidt jeg husker sa du selv at man må se på hele pakken, så jeg skjønner ikke hva du er uenig i.

Lenke til kommentar

Nei du har ikke forstått poenget mitt, jeg sier ikke at en app gjør selve OSet bedre, jeg sier at en sammenligning av kun OS blir helt meningsløs her. For iOS er egentlig bare en unnskyldning for å kjøre apps. Den holder seg i bakgrunnen og overlater det til utviklere å utvide funksjonalitet som sosiale medier osv. Så hvordan skal man bedømme hvilket OS som er "best"? Det er ganske to forskjellige designfilosofier. Skal vi sitte og sammenligne kjerner da? Det er jo åpenbart TS kun gjør dette for å gi Android en fordel.

Dette er som å sammenligne XBOX vs PS3 uten å ta hvilke spill som er tilgjengelig med i vurderingen. "Et spill gjør ikke at OSet på spillkonsollen blir bedre". Selvsagt, men hva så?

Såvidt jeg husker sa du selv at man må se på hele pakken, så jeg skjønner ikke hva du er uenig i.

OSet ligger begrensninger på hva telefonen kan gjøre og er derfor relevant i en slik diskusjon. Her er ikke bare snakk om hva OSet har innebygget av funksjoner, men hva det lar utviklere gjøre. Per dags dato har ios større begrensninger enn android når det kommer til utvikling av programmer og man kan bare distribuere programmer gjennom app store, for å nevne to ting (tar rooting og jailbreaking ut av diskusjonen akkurat her).

OSet er relevant og det gjør det til en mindre og mer lettfattlig diskusjon å holde seg til det i stedet for å dra inn kvaliteten/nytteverdien til 100 000+ apps på begge platformer. Hvis man hadde dratt inn det hadde diskusjonen blitt nesten uendelig stor og fylt av enda mer smak og behag.

Endret av SBS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At appstore på nåværende tidspunkt er bedre enn AM er neppe noe smak og behag.

Hele førstepost er for det meste oppramsing av innebygde funksjoner i OSet. TS nevner utviklere kun i én setning. Det virker nesten som en annen diskusjon. Utviklere hare selvsagt flere valgmuligheter på en Android. Spørsmålet da blir hvorfor det ikke er en mer populær plattform å utvikle til? Antagelig er det lettere og mer innbydende å utvikle for iPhone pga, app store, strammere retningslinjer og stort marked.

Det eneste jeg hadde å bemerke i denne diskusjonen var at det er unyansert å sammenligne to OS direkte på denne måten uten å ta hensyn til hvordan de er forskjellig designet. Hvordan skal man objektivt evaluere hvilket som er "best"? Hva skal være kriteriene? Er det kun innebygde funksjoner det går på? Frihet? Brukervennlighet? Ytelse? Hvorfor er det så interessant for dere? (det siste spm der blir vel strengt tatt retorisk, ref posten til UrgeLoL :whistle:)

Men jeg har ingen interesse av å videre involvere meg videre i denne "debatten", da slike versus-diskusjoner aldri fører noe sted uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må jo vurdere økosystemet, ellers har jo ikke Android støtte for å velge musikk som vekkerklokke, Flash eller avspilling av andre videoformater.

Så ja, førstnevnte oppdaget jeg i går kveld når jeg ville våkne til en behagelig sang istedenfor den vanlige vekkerklokka. Det støttet ikke den innebygde appen, så tok et søk på market. Fikk en del treff, og felles for dem alle var at de måtte ha store advarsler i forklaringen om at man ikke måtte bruke task-killer, ellers kunne man ende opp med at alarmen ikke ringte.. Det virket ikke veldig betryggende, men jeg lastet ned en app som het "Better Alarm".

Denne fikset biffen, men når jeg var inne i innstillingene og trykket på å veksle utseendet på klokka, klagde den plutselig over at jeg ikke hadde noen "font pack" og spurte om jeg ville ha det. Da spratt Market opp igjen med et søk på font pack, det så veldig forvirrende ut med en lang liste treff så jeg droppet det.

Men så var det å komme tilbake til alarmen og ut av alarminnstillingene.. Jeg trykket på tilbakeknappen men da spratt jeg bare til hjemskjermen. Prøvde igjen ved å ta opp alarmen via task switcheren (oppgavebehandler?), men da hadde jeg samme problemet igjen. Endte opp med at jeg måtte gå inn i listen over alle appsene og starte programmet på nytt.

Og så i morges hadde jeg fått en SMS fra et ukjent nummer så da ville jeg søke opp navnet på 180.no. Trykket på nummeret i SMS-appen og fikk opp en meny, men der var det ikke noe valg om å kopiere nummeret. Endte opp med at jeg måtte bruke den gode gamle hukommelsen for å sjekke det opp :)

Så ja, for de som ikke gadd lese så langt:

Inkonsistent oppførsel med tilbakeknappen

Programmer med lav kvalitet som stiller vanskelige spørsmål til brukeren

Ikke mulig å kopiere ut telefonnummer fra SMS-appen eller telefonappen

Task-killer kan ødelegge for andre program, Google burde kanskje ikke tillate disse i Market siden de ikke er nødvendig

Jeg kan sikkert nevne flere slike småirriterende ting jeg har oppdaget de siste 2-3 mnd jeg har brukt Android (favoritten min er at Gmail appen ikke støttet copy/paste i 2.1, og dette skal være en "smartmobil"!), men det meste går på at ting er knotete og inkonsistent.

edit: Hva må jeg gjøre for å kunne oppdatere mobilen trådløst slik det er nevnt i første post? F.eks. synce musikk? Har ikke funnet noen innebygd funksjon for det heller.

edit2: En del smårusk i språket :p

Endret av eisa01
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Godt skrevet eisa01. Nei Android er ikke perfekt, på langt nær. Men det er jo heller ikke ios. Men grunnen til at jeg går tilbake til ios etter noen måneder med Android er nemlig det som er kjernen i innlegget ditt, i værtfall slik jeg ser det. Ios har kanskje ikke alle mulighetene som Android har, men utførelsen og kvaliteten på det som er der er nesten upåklagelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Argh, akkurat der er det noe jeg kjenner meg veldig godt igjen i: Inkonsistent bruk av tilbakeknappen. Men det blir litt som å klage på iOS for at en utvikler har laget en touch-knapp som heter "tilbake" som gjør forskjellige ting. Jeg er i hvert fall glad den er der, det er kjekt med noen fysiske knapper (synes jeg.)

Ellers er det som du nevner applikajonen som selv ber deg laste ned font packs, akkurat som andre lar deg laste ned themes. Enig at det er en dårlig måte å gjøre det på. Men overraskende mange utviklere svarer greit på mail om sånne problemer.

Du KAN for øvrig bruke en mp3 som ringetone i den medfølgende alarmen, om jeg ikke tar feil - du kan velge "bruk som alarm" når du spiller den av - i musikkspilleren altså. veldig elegant er det absolutt ikke. :p

Polluks: Android Market vokser langt raskere enn AppStore (før launch av iPhne 4 i hvert fall, har ikke sjekket i det siste).

Og hvordan mener du at man skal sammenlikne dem? De er "designet forskjellig" sier du. Javel? Sist jeg sjekket ønsket begge å være gode på underholdning, tekstmelding, mail og sosiale medier og nettbruk. I tillegg ønsker Android å la deg tilpasse telefonen til ditt eget behov. Du sier iOS KUN er der for å la deg bruke apps, men i tilfelle er jo Android klart bedre, ettersom den tilbyr både det, og mer tilsom iOS ikke gjør. Lurer veldig poå hvilke kriterier du mener man burde legge til grunn. Hvor enkelt det er å starte disse appsene?

Lenke til kommentar

Android Market vokser raskere fordi det er ingen tøyler i det hele tatt for hva som slippes inn.

Jeg setter stor pris på at det er noen som har sjekket og testet en applikasjon før jeg installerer den på telefonen min. På den måten slipper man som bruker veldig mye frustrasjon. Å laste ned en helt ny applikasjon som bare kræsjer er noe jeg har opplevd litt for mange ganger. Har ikke så mye til overs for det.

Endret av ahpadt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

På mange måter er iOS et enklere system å utvikle programmer for. En kan forholde seg til én oppløsning for alle telefoner og musikkspillere. Den fjerde telefonutgaven til apple kan kjøre høyere oppløsning men den er i samme x-y (*2) ratio som de gamle, som gjør arbeidet mye enklere.

Android må forholde seg til flere oppløsninger, flere hardware løsninger og flere ulike OS versjoner som vanskeliggjør design- og funksjonskompatibilitet.

Det gjør ikke nødvendigvis android dårligere, men det betyr at android ofrer kompatibilitet og enkelhet i bytte mot bedre funksjons- og valgfrihet. Du vil også se større prispress på android produkter fordi flere produsenter sloss om samme kaken, som er forbrukervennlig.

-----

På samme måte kan jeg sammenligne et lukket iOS mot et åpent Android:

IOS kjører på en lukket plattform med kun ett programvareakksesspunkt. Det gjør det lettere for apple å holde alt rent og pent fordi de selv styrer hva som er 'bra', og hva de mener ikke holder deres standard. De programmene som ikke holder en viss standard, vil ikke komme gjennom og du slipper å sile disse ut selv.

Android på den andre siden gir deg større frihet til selv å velge, men det kommer på bekostning av flere programmer av sub-standard kvalitet. Enten de rett og slett er dårlige, eller ikke er kompatible.

Det jeg ønsker at andre skal forstå, er at verken iOS eller android er best. Det handler bare om hva en ønsker å sette i høysetet.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Og hvordan mener du at man skal sammenlikne dem? De er "designet forskjellig" sier du. Javel?

Poenget til Polluks er at du kan ikke velge å se bort fra AM og appstore når man skal vurdere iOS mot Android fordi måten disse to OSéne er laget på er forskjellig.

Android har en del funksjoner innebygget fra starten av og enda mer blir lagt til av produsenter som HTC gjennom deres eget skall. Brukeren kan så fylle på med apper fra AM.

iOS har nesten ingen funksjonalitet i bunnen fordi tanken er at brukeren selv skal kunne laste ned de apper han trenger fra Appstore.

Ergo må man ta hensyn til Appstore og AM når man vurderer de to økosystemene mot hverandre. Det betyr selvsagt ikke at man skal vurdere hver enkelt app, men at man gir en helheltsvurdering ut fra hva som er mengden som er tilgjengelig og kvaliteten på dette.

Lenke til kommentar

Polluks: Android Market vokser langt raskere enn AppStore (før launch av iPhne 4 i hvert fall, har ikke sjekket i det siste).

Og hvordan mener du at man skal sammenlikne dem? De er "designet forskjellig" sier du. Javel? Sist jeg sjekket ønsket begge å være gode på underholdning, tekstmelding, mail og sosiale medier og nettbruk. I tillegg ønsker Android å la deg tilpasse telefonen til ditt eget behov. Du sier iOS KUN er der for å la deg bruke apps, men i tilfelle er jo Android klart bedre, ettersom den tilbyr både det, og mer tilsom iOS ikke gjør. Lurer veldig poå hvilke kriterier du mener man burde legge til grunn. Hvor enkelt det er å starte disse appsene?

Jeg sier jo at jeg syns det er vanskelig å sammenligne OSene direkte, uten å se på hele økosystemet. Dette er siste gangen jeg gjentar dette. Og de er da unektelig av to forskjellige designfilosofier. Apple er KISS. iOS er minimalt. Android er lagd av ingeniører. Masse funksjoner, masse valg, masse innstillinger. Med de fordeler og ulemper det medfølger.

Jeg har ikke noe i mot Android Ngz, jeg syns det er en spennende plattform. Og selv om jeg ikke har en androidtelefon følger jeg med på utviklingen som best jeg evner, ser på keynotes og leser artikler.

Det jeg ønsker at andre skal forstå, er at verken iOS eller android er best. Det handler bare om hva en ønsker å sette i høysetet.

Helt enig. :)

Lenke til kommentar

iOS har nesten ingen funksjonalitet i bunnen fordi tanken er at brukeren selv skal kunne laste ned de apper han trenger fra Appstore.

Dette må vel være en ganske drastisk overdrivelse. Sist jeg brukte en ny iPhone hadde den all nødvendig funksjonalitet innebygd, og trengte slett ikke noen tur innom App Store for noe som helst annet enn noen spill og underholdningsapplikasjoner. Det er vel heller Android-telefoner som lastes ned mest "funksjonalitet" til, mesteparten riktignok erstatning til medfølgende funksjonalitet (hater SMS-programmet, laster ned nytt, hater epostprogrammet, laster ned nytt, hater launcheren, laster ned ny, hater Sense, rooter og legger inn custom ROM ... etc etc etc).

Hva slags iPhone-funksjonalitet er det du mener en normal bruker mangler, som han må inn og laste ned før telefonen er komplett?

Jeg spør ikke fordi jeg sitter med en fasit som jeg venter på å hamre i hodet ditt etter at du har svart, jeg er bare nysgjerrig på svaret :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...