eisa01 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Husk at en må skille kjøpte applikasjoner fra OS. En kjøpt applikasjon(vanlig) gir ikke mer funksjoner i selve OS. Da må vi og skille ut det at Android støtter flere videotyper uten å konvertere, stock Android støtter ikke h264 i mkv eller divx. Samsung har vel lagd sin egen spiller for dette i Galaxy S derimot. edit: Quote for lesbarhet. Endret 19. juli 2010 av eisa01 Lenke til kommentar
SolbergMobil Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Husk at en må skille kjøpte applikasjoner fra OS. En kjøpt applikasjon(vanlig) gir ikke mer funksjoner i selve OS. Da må vi og skille ut det at Android støtter flere videotyper uten å konvertere, stock Android støtter ikke h264 i mkv eller divx. Samsung har vel lagd sin egen spiller for dette i Galaxy S derimot. edit: Quote for lesbarhet. Helt riktig. Men ligger en applikasjon implementert i enheten rett ut av boksen, så vil kanskje folk ha litt forskjellig syn. Ta galaxy s som eksempel der. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Jo som nordmann så trenger man det. Hva man har muligheter for til i andre land er ikke interessant. Det som er interessant er hva OSet Android tilbyr vs hva OSet iPhone tilbyr. Begge tilbyr deg å kjøpe apps. Selvfølgelig er det relevant i en "skal jeg kjøpe Nexus One eller iPhone 4?"-diskusjon, men det er ikke relevant i en generell/overordnet "hva tilbyr Android vs hva tilbyr iOS"-diskusjon som denne. Endret 19. juli 2010 av NgZ 1 Lenke til kommentar
ketle Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 SolbergMobil: Du må roote om du vil ha en nyere versjoner av OSét eller om du vil ha betalte apps i Norge. Det burde ikke være nødvendig. Å skille Appstore og A Market fra OSét er i hvert fall bare tull! Noe av det mest grunnleggende skillet mellom Android/iOS og andre operativsystemer på mobile enheter er nettopp applikasjonsbutikkene. Hva er vitsen med å kjøpe en telefon med iOS/Android om du ikke benytter deg av disse? Da kan du like gjerne velge en smarttelefon uten appstore! Nokia har masse fint å velge i. Eller hva med en Windows Mobile? Der kan man skru på det meste. Å si at jeg troller og er usakelig for de jeg ikke er enig med dere er totalt urimelig. Dere må tåle at ikke alle er enige i deres påstander. Android og iOS er per dd. de beste OSéne vi har på mobil. Jeg skjønner at SolbergMobil mener at mobilen hans er smart og nå prøver å ro seg vekk fra det. Han sier at iOS ikke er en ekte smartmobil og jeg tar han på det så istedet for å innrømme at påstanden hans var feil, så kommer han med en bortforklaring hvor han finner på sin egen definisjon av ordet smartmobil. Flere argumenterer med at mer funksjonalitet betyr at OSét er bedre. Min påstand er at det er feil! Mer funksjonalitet er ikke nødvendigvis en god ting. For mange valg kan gjøre mobilen for komplisert for brukeren. Å tørre å velge bort funksjonalitet er feks styrken til iOS/iPhone. Feks så kunne man lagd en funksjon som geotagger SMS. Det ville føre til at hver gang du fikk en SMS så slo GPS´n seg på og det tok 10-20 sekunder å finne lokasjon før man kunne lese sms´n...men hva skal man med det? Av 1000 kunder hadde det kanskje vært 1 som hadde hatt bruk for dette. For alle andre hadde det bare vært til irritasjon fordi man måtte vente nesten 30 sekunder før man kunne lese en SMS. 1 Lenke til kommentar
SolbergMobil Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jo som nordmann så trenger man det. Hva man har muligheter for til i andre land er ikke interessant. Det som er interessant er hva OSet Android tilbyr vs hva OSet iPhone tilbyr. Begge tilbyr deg å kjøpe apps. Selvfølgelig er det relevant i en "skal jeg kjøpe Nexus One eller iPhone 4?"-diskusjon, men det er ikke relevant i en generell/overordnet "hva tilbyr Android vs hva tilbyr iOS"-diskusjon som denne. Jeg er en av de som mener at en smartmobil skal tilby svært mye rett ut av boksen. Du skal ikke måtte jailbreake å kjøpe 40 applikasjoner for at den skal bli noe lunne bra. Det skal bare funke med en gang. Du har svært gode innlegg NgZ Lenke til kommentar
HTC Nyheter Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Ketle: Vi vet at iPhone iOS ikke har all verden med funksjoner, frihet og mangler så og si alle kustomatiseringsmuligheter. Telefonen hadde etter mitt syn, kanskje blitt veldig "naken" uten tilgang på mye applikasjoner. Så jeg sitter igjen med en følelse av at en iPhone er en veldig applikasjonsbasert enhet. Helt det samme føler jeg ikke om Android som har et OS, der svært mye er integrert og med tanke på alt det en forbruker kan gjøre innen OS`et og programmene som er implementert inn. Det er her folk mener at et produkt skal bare vær supert rett ut ifra boksen. Jeg kommer aldri til å se at en iPhone ikke er en smartmobil. Men den er absolutt ikke den smartmobilen som fortjener navnet mest. Som Desire86 sier i første innlegget "Telefonen hadde etter mitt syn, kanskje blitt veldig "naken" uten tilgang på mye applikasjoner". Når du skrur på en iPhone for første gang, så føles den helt tom kontra en Androidenhet. Er du enig her? Styrken til iPhone er at den er svært brukervennlig, der den treffer et meget bredt marked som lett lærer mobilen å kjenne. Jeg må bare si at jeg får en "light" smartmobilfølelse av iPhone. Jeg sier ikke at ikke skal kategoriseres som smartmobil, men det er noe veldig tynt med den. Som Desire86 sier "Dette føles ut som en smartmobil for nybegynnere". Han sier ikke at produktet er for nybegnnyere, men at det føles sånn. Greit at ikke noen henger seg opp i det. Ellers syns jeg ikke at han Solberg har rodd seg unna i det heletatt Ketle. Han deler bare det samme synet som trådstarter. Kan du quote at han sier at iPhone ikke er en smartmobil? Endret 19. juli 2010 av HDlover Lenke til kommentar
carwin Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Hvis/når man kan kjøpe apps i Norge (uten US-sim eller rooting), hvordan virker det? Har man en Android konto som husker bank kort infoen, eller må man skrive inn kortnummeret manuelt hver gang? Man registrerer kortinfoen i Google Checkout, deretter er det bare å trykke betal/bekreft når man kjøper apps. Dette fungerer utmerket, også fra Norge. Så hvorfor betal-marked ikke er på plass her i landet, kan jeg ikke med min beste vilje begripe. Enkelte hevder at begrensningene visstnok ligger hos teleoperatørene, men denne løsningen er jo helt uavhengig av dem. Den er i det hele ganske lik måten Appstore fungerer...og det fungerer jo. Lenke til kommentar
ketle Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Å kritisere iOS for appstore er helt feil og totalt misforstått. Da har man ikke fattet poenget i det hele tatt. Apps er jo hele poenget og det som er grunnen til å velge en mob med andr eller ios! 1 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Absolutt. Savner appstore meget etter å ha vært på android i noen måneder. Skal bli godt å komme tilbake til appstore. 1 Lenke til kommentar
HTC Nyheter Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Å kritisere iOS for appstore er helt feil og totalt misforstått. Da har man ikke fattet poenget i det hele tatt. Apps er jo hele poenget og det som er grunnen til å velge en mob med andr eller ios! Ingen har kritisert appstore? kan du quote det og? Utenom den andre jeg spørte deg om. Nei hele grunnen til å velge en smartmobil er ikke å gå etter applikasjonsbutikken. Folk vil gjerne ha en mobil som er relativt bra rett ut av boksen. Når man kjøper en smartmobil til viss sum, så forventer en å få mye ut av produktet rett ifra starten. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Det kan umulig ha noe med teleoperatørene å gjøre siden appstore fungerer like bra på PC, ipod og ipad som på iphone. Lenke til kommentar
SolbergMobil Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Når jeg velger mobil er det etter mobilegenskaper, brukervennlighet, funksjonalitet osv. Ser mann nøye på førsteposten, så skal en ikke være einstein for å forstå at vi Androidbrukere er mer uavhengig av applikasjoner en iPhoneeiere. Men kunne vi tenkt oss like god applikasjonsbutikk som appstore i tillegg? Ja så klart! Men det blir i mine øyne latterlig at folk velger mobil etter applikasjonsbutikk fremfor selve mobilegenskaper. Nå folk påstår å si at hele meiningen med å kjøpe smartmobil er pga. applikasjonsbutikk. Da kan de virkelig ikke ha mye forståelse. Appstore/AM spiller en bra rolle. Men ville du ikke heller hatt en smartmobil som gjør deg mest mulig uavhengig av en applikasjonsbutikk, som har svært mye integrert rett ut fra boksen? Jo så klart vil alle det! Det er nettopp her førstepost treffer så godt. Endret 19. juli 2010 av SolbergMobil 2 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Å skille Appstore og A Market fra OSét er i hvert fall bare tull! Men Android HAR Market, akkurat som iPhone har AppStore. Og Market HAR betalte apps, akkurat som AppStore har. Begge platformene har begge deler. At man ikke kan kjøpe apps med en Androidtelefon rett ut av boksen i Norge i dag, har dermed svært lite med saken å gjøre når man diskuterer platformene iOS og Android. De er relevant hvis søstern lurer på om hun skal kjøpe Galaxy Spica eller iPhone 4, men det er ikke relevant i en diskusjon om fordeler og ulemper ved selve operativsystemene - begge kommer med applikasjonsbutikker, og begge har betalprogrammer i den. Endret 19. juli 2010 av NgZ Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Skjønner hva du mener Solberg. Men kan ærlig talt ikke se spesielt hva man MÅ laste ned på en iphone når man får den. For at telefonen er bra nok for å brukes. Men når man først begynner å gå inn på appstore så har man lyst å teste alt mulig. Samtidig er jo grensesnittet og mulighetene for sortering mye bedre på appstore. Det samme gjelder jo android market. Det første jeg gjorde var jo å gå inn å laste ned diverse programmer. Apps er meget viktig i mine øyne, og jeg tror ikke jeg er alene. Synes det er dumt av deg å skulle latterliggjøre det faktum at mange velger mobil, faktisk ut i fra om de får favoritt appsene deres til telefonen. Ser man rundt på forumet så er det jo faktisk veldig mange som setter appstore og deres favorittapps meget høyt. Endret 19. juli 2010 av UrgeLoL Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Jeg kjøpte ipod touch kun grunnet de mange gode spill og programmene som er laget til ios. Jeg personlig synest ikke prishoppet fra 1600 til 4500 fra ipod til iphone 3gs var verdt et halvhjertet forsøk på telefon, kamera uten flash og gps. Jeg tør påstå at du kan ha mer 'enkel' (i folkelig forstand) moro med ios enn andre os, og at det er ett trekkplaster til plattformen. (har forresten bestilt galaxy spica med android 2,1 nå, og jeg vil vurdere å kjøpe iphone 4 dersom jeg blir imponert etter hands-on erfaring med telefonen.) Endret 20. juli 2010 av apegryn Lenke til kommentar
SolbergMobil Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Synes det er dumt av deg å skulle latterliggjøre det faktum at mange velger mobil, faktisk ut i fra om de får favoritt appsene deres til telefonen. Ser man rundt på forumet så er det jo faktisk veldig mange som setter appstore og deres favorittapps meget høyt. Hvis folk setter applikasjoner forran selve mobildelen/egenskapene, så da tørr jeg nesten å kalle de for dumme. Da kunne heller en iPod touch være alternativ. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Hvem sier at de må sette det foran mobildelen? Dette er jo selvfølgelig opp til hver enkelt person, men de kan jo f.eks. likestille disse 2 delene. Slik at Appstore f.eks. er det som får dem til å tippe over til IOS i stedet for android. Det kan jo også være en som hadde lyst å kjøpe en Ipod touch som finner ut at han slår 2 fluer i en smekk ved å kjøpe en Iphone. Endret 19. juli 2010 av UrgeLoL Lenke til kommentar
SolbergMobil Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Det var et bra svar urgelol. Når du setter opp den problemstillingen så er jeg hundre prosent enig. Men det har vært flere tilfeller her på forumet det folk har sakt at appstore/android marked er hele poenget med å kjøpe android eller iphone. Det er her jeg er uenig. Jeg mener at når man bruker 5000,- og vil ha en skikkelig god smartmobil så velger mann bare ikke etter applikasjoner som kan kjøpes! Det er heller mobilegenskaper, brukervennlighet, funksjonalitet, muligheter, hardware osv. som bør være i fokus. Jeg har all respekt for de som vil kjøpe applikasjoner, ikke ta meg feil. Men jeg har lite respekt for de som mener at applikasjoner er alt. Endret 19. juli 2010 av SolbergMobil Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Og de aller fleste har nok lignende kriterier de går etter, forskjellen er bare hvordan hvert enkelt kriterium vektlegges. Selv om at noen sier at apps er alt så tviler jeg faktisk på at de er helt ærlige da. De har nok vektlagt andre ting også. Endret 19. juli 2010 av UrgeLoL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg