Gå til innhold

Er Android er bedre enn iPhone iOS? *Oppdatert 13Aug*

Anbefalte innlegg

Jeg kan forklare litt av effektiviteten med widgets på Android her. Tenk deg at du skal gjør dette:

1. På med wifi.

2. Av med Wifi.

3. På med 3g.

4. Av med 3g.

5. Ring/tekst en av de kontaktene du bruker mest.

6. Se avtaler for resten av dagen.

7. Se oppdateringer på en sosial klient.

8. Kanskje du vil sjekke været før du skal ut på noe.

Dette er punkter som vi bruker ofte i en hverdag med smartmobil. Er du/dere enig? Da kan jeg si at Android er nesten 3 ganger så mer effektiv på dette område. skal du ta på wifi og 3g på iPhone, så må du ned i 3 underkategorier 2 ganger bare for å ta det på. Skal du skru det av, så må du igjen gjør samme prosedyre. Altså 4 ganger må du ned i 3 underkategorier for å skru av og på 3g&wifi. Er ikke dette tungvint?

Det er heller ikke noen form for hurtigkontakter på iPhone. Skal du inn i kalender eller få med deg siste oppdateringer i sosialt tjenester så må du inn i applikasjoner. Ser du poenget med hvor effektiv, bra og fremtidsretter det er med widgets og muligheten til å sette opp en startskjerm etter eget behov?

Alle kan si at det bare er å gå inn og ut av applikasjoner, siden iPhone er så rask. Se på eksempel over her og sett opp en stoppeklokke.

Innlegget over inneholder 3spm, som folk gjerne må svare på. Ønsker saklige svar.

Ellers håper jeg begrunnelsen var god.

Dette synes jeg ikke var spesielt gode eksempler. Jeg har selv hatt iPhone 3G og 3GS og måtte aldri slå av eller på 3G, GPS eller WiFi. Dette klarte OSet utmerket godt å styre selv.

Sosiale tjenester er ikke like godt implementert som det er i Sense, men heller ikke Android kan skryte på seg en kjempegod native implementasjon. Her er det Sense som tar dette fra bra til skikkelig bra.

Dobbelklikk på menyknapp på iPhone var en av de mest brukte featuresene jeg brukte. Deretter var veien kort for å tekste / ringe de som lå som favoritter. I Andriod kan man ta dette et skritt lenger og legge opp direktelinker til send melding til X og ring X, men allikevel er forskjellen for meg som bruker svært liten.

En slik stoppeklokketest vil ikke være interessant, da iPhoneeieren neppe tenker så hardt over batteriet sitt så lenge det varer en hel dag. Min 3GS klarte med letthet en hel dag og i løpet av de ti månedene jeg hadde den så opplevde jeg aldri at den uforklarlig gikk tom for strøm. Desire og Galaxy Spica som jeg har som biltelefon kan finne på å spise halve batteriet på en liten time om man ikke passer på å følge med. Da blir det irrelevant om jeg har en snarvei til TaskKiller 3000 på hjemmeskjermen min, for da er det OSet som svikter i min verden.

Misforstå meg rett her nå; Android er et bra system, men det har åpenbare svakheter som et bra snarveisystem ikke klarer å veie opp for.

-KJ

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig viktig på android å styre strømmen selv, siden os'et ikke klarer dette helt selv. Derfor er det greit å kunne slå av å på 3g, gps, wifi osv med snarveier slik jeg har på min desire. Men som du sier, jeg hadde heller ikke behov for dette på min 3GS.

Lenke til kommentar

Men du ser vel fordelen til Android på sånne områder som dette kontra iPhone [GDI]Raptor? Da tenker jeg effektiviteten i generelle bruksmønster i en mobilhverdag. iPhone har jo som sakt kun snarveier til applikasjoner på startskjermen.

jevel: Du har helt rett angående batteriet, skal ikke si noe på dette.

Misforstå meg rett her nå; Android er et bra system, men det har åpenbare svakheter som et bra snarveisystem ikke klarer å veie opp for.

Jeg mener det motsatte, da Android gjør min mobilhverdag mye enklere en det iOS kunne gjort. Jeg kan enkelt og greit ikke sette opp startskjemen etter mitt behov på en iPhone, noe jeg skulle ønsket var mulig. Så lenge jeg passer på å skru av 3g og wifi, så holder batteriet mitt halvannen dag med Desire. Og jeg er en som bruker mobilen flittig i hverdagen, som dere sikkert forstår.

Ellers føler jeg ikke at jeg har fått direkte svar på spørsmålene mine utenom det første.

Ellers har jeg et til. Jeg visste ikke at 3g og 3gs koblet seg automatik opp på 3g-nettet? Kan vær jeg tar feil her, men 3g kunne ikke dette før. Må mann ikke da skru det av og på manuelt?

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

Men du ser vel fordelen til Android på sånne områder som dette kontra iPhone [GDI]Raptor?

For min personlige bruk ser jeg ikke fordelen. Det er en grunn til at jeg bruker iPhone 3GS som min "primære" telefon. Jeg har også en Nexus One liggende, da jeg har drevet litt med utvikling til begge platformene.

Jeg mener det motsatte, da Android gjør min mobilhverdag mye enklere en det iOS kunne gjort.

For min del er ikke dette målbart. Men til ditt bruk er det sikkert mye mer effektivt, det kan jeg ikke si noe på.

Så lenge jeg passer på å skru av 3g og wifi, så holder batteriet mitt halvannen dag med Desire.

Høres slitsomt ut. Da skjønner jeg at det er greit med snarveier til å slå det av og på.

Ellers har jeg et til. Jeg visste ikke at 3g og 3gs koblet seg automatik opp på 3g-nettet? Kan vær jeg tar feil her, men 3g kunne ikke dette før. Må mann ikke da skru det av og på manuelt?

Huh? Hva er det du mener? Jeg har aldri opplevd at jeg har måttet slå av 3G på noen av mine iPhone's. 3G står alltid på i menyen, og da kobler telefonen seg alltid opp til 3G nettet hvis det er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Huh? Hva er det du mener? Jeg har aldri opplevd at jeg har måttet slå av 3G på noen av mine iPhone's. 3G står alltid på i menyen, og da kobler telefonen seg alltid opp til 3G nettet hvis det er tilgjengelig.

Jeg tenker hvis 3G er slått av. Kobler den da på 3G automatisk, eller må mann manuelt skru 3G på?

iPhone er jo kjent får dårlig batterilevetid den og, og da vet jo alle at wifi og 3G sluker strøm. Da er det veldig greit å ha en widget der mann kan skru av og på dette lynkjapt.

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

Jeg tenker hvis 3G er slått av. Kobler den da på 3G automatisk, eller må mann manuelt skru 3G på?

iPhone er jo kjent får dårlig batterilevetid den og, og da vet jo alle at wifi og 3G sluker strøm. Da er det veldig greit å ha en widget der mann kan skru av og på dette lynkjapt.

Det stemmer at iPhone er kjent for dårlig batterikapasitet.

Dermed sier det litt når Desire er vesentlig dårligere med mindre man passer veldig godt på strømbruken sin...

Jeg hadde WiFi, GPS og 3G på konstant med Exchange på push siden dette kom, både på iPhone 3G og 3GS. Selv om jeg kunne oppleve at den begynte å slite på kveldstid etter en dag med mye bruk så skjedde det aldri at jeg måtte lade i løpet av arbeidsdagen.

Med Desire så er dette et must for å ha telefonen på tur hjem fra jobb.

Nå skal det sies at ved å sette exchange til å synke hver time så bedret dette ting drastisk, men i 2010 er det litt kjipern å møte plattformbegrensninger som hindrer push...

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Jeg fant noe som gjør at jeg setter et stort spørsmålstegn (?) ved Apple / iPhone 4 sin nye måte å kalkulere signalstyrken på.

Her er hva en på Esato forumet har skrevet:

I upgraded to 4.0.1 last night and have witnessed a 2 bar drop to 3 bars, I could throw a stone and hit the mast near to our house, so 5 bars seemed a little more realistic.....

Here are a few comparison shots of the Bold, Nexus One and N900 next to the iPhone all using Orange

ctteW576883ND1bw62uo.jpg

Q8X27bR4S8dDVVBWal0d.jpg

MK8555u0FX4yo64vz6Uf.jpg

N8wccgY42LXDKF6U3v2Z.jpg

So are RIM, HTC and Nokia's calculations wrong or is Apple's new calculation correct?

Hehe, jeg har mine mistanker på hva noen vil si her nå.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Hmmm, fant noe som gjør at jeg setter et spørsmålstegn (?) med den nye måten å kalkulere signalstyrken på iPhone 4.

Sjekk dette her dere (http://www.esato.com/board/printpost.php?post=2985203).

Usikker på hva det betyr, men hvis Apple har fått feil logaritme fra AT&T, så kan det hende at andre har fått det også?

Jeg har testet litt med min 3GS, en Samsung Galaxy Spica og Desire, og alle tre vise ca. samme signal på samme lokasjon.

Uansett så er ikke disse strekene noe som kan sammenlignes med mindre man har nøkkelen til å tolke dem. Det er RSSI og SNR som betyr noe i RF-verdenen.

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg fant noe som gjør at jeg setter et stort spørsmålstegn (?) ved Apple / iPhone 4 sin nye måte å kalkulere signalstyrken på.

De er bare blitt mer konservative enn for eksempel Android.

signalbarmapping.jpg

Anandtech har forøvrig kommet med en oppfølgningsartikkel når det gjelder iPhone-antennen: http://www.anandtech...s-41-signal-fix

Selv om Apple har rettet noe på hvordan iPhone 4 viser signalene i iOS 4.1, så betyr det ikke at iPhone 4 har 100% rett måte å vise dem på over hva som kan være riktig.

Lenke til kommentar

Det er jo ingenting som er rett når det gjelder å vise signal bars? Da må man heller vise dBm-nivået på signalet, men det vil jo bare forvirre siden tilsynelatende høyere tall er verre (regner med folk kommer til å ignorere minus-tegnet).

(eller SNR/RSSI som blir nevnt som mer korrekt, jeg kan ikke noe om antenner)

Det her er rett og slett en tåpelig problemstilling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er rett??

Godt spørsmål, men jeg faller mere for hva de 3 andre mobilene viser over iPhone 4 da.

ja, det var rart.

3 helt forskjellige mobiler som viser samme signal styrke sier meg noe på at det er mere rett da.

Og det er veldig logiskt da at en telefon viser 5 streker når du bor et steinkast unna GSM / 3G antennen?

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Du husker sikkert at iPhone 4 (og eldre modeller) viste langt bedre signal før 4.0.1? At brukeren på forumet du nevner "mistet" signal med 4.0.1 er jo fullstendig logisk hvis du ser på bildet og artikkelen eisa01 postet.

Jeg "forsvarer" ikke at iPhone 4 kan ha soft- og/eller hardware-relaterte problemer, men jeg mener det blir feil å sammenligne med telefoner som regner ut signalstyrken på en helt annen måte og med andre verdier.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...