Gå til innhold

Trenger hjelp til å utvikle spillkarakter


Karakter  

46 stemmer

  1. 1. Hva slags forsvar skal Jackie ha?

    • Vanlig magi (ildkuler, lyn, forvandle fiender til is osv)
      8
    • "Star Wars magi", aka the Force
      10
    • Moderne skytevåpen (pistoler, rifler, bazooka osv)
      4
    • Vestern-skytevåpen (revolver osv)
      2
    • Middelaldervåpen (armbrøst, pil og bue osv)
      2
    • Ninjavåpen (sverd, bue, kastestjerne osv)
      7
    • Steinaldervåpen (klubbe, stein osv)
      2
    • Kampsport
      7
    • Drit i våpen, Super Mario trenger jo ikke det.
      4


Anbefalte innlegg

(fortsatt tidlig stadie. jeg jobber med grafikken.)

 

Jackie Diamond

in

The Lair of the Easter Bunny

Som noen kanskje vet er jeg godt i gang med å lage et plattformspill, og nå har jeg kommet så langt at det er på tide å begynne å utvikle karakteren. Historien er kort fortalt. Påskeharen har rappet alle påskeeggene, så Jackie Diamond må dra til leiren dens og hente eggene tilbake. Man starter i et Hub-level med ni dører, og bortsett fra den første kreves et visst antall egg for å gå inn i dem. Den første er åpen hele tiden, den neste trenger fem egg, det tredje ti egg og så videre. Bak hver dør venter et stort brett hvor ti egg er gjemt. Noen er enkle å få tak i, mens andre er ganske vanskelige. (samme system som i Super Mario 64 og Super Mario Galaxy, men med påskeegg i stedet for stjerner.)

 

Hub'en og det første brettet er så godt som ferdige, men jeg trenger fiender. Men først vil jeg utvikle karakteren. Så langt kan hun drepe fiendene ved å hoppe på dem, men det blir jo kjedelig i lengden. I stedet har jeg listet en del alternativer og vil bruke den eller de mest populære. Om jeg så får bare én stemme vil den bli brukt. ;)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lekte litt med å magien og klarte med et uhell å lage en trolldom som skaper en plattform som flyter gjennom luften en stund før den forsvinner. Man kan ikke stå på den (ennå, men det kan ordnes senere om jeg gidder), men man kan hoppe på den. Ved å skape flere kan man "klatre" gjennom luften på dem og nå nye steder, komme seg over farlige områder og så videre. Den blir nok værende i spillet. :)

 

NoiNamesLeft: Er enig i at vanlig magi kan gjøre det til "enda et plattformspill", men ta det med ro. Enkelte ting vil selvsagt gå igjen i de fleste plattformspillene, men det betyr ikke at selve spillet blir et vanlig spill. Det aller viktigste er at det er morsomt å spille, så jeg bruker mye tid på å teste det. En ting er å justere plattformer, vanskelighetsgraden og slike ting, men jeg tester også hvor moro ting er. Om en ting ikke er så morsom som jeg hadde håpet vil det bli fjernet og erstattet med noe bedre. Alt kan endres helt frem til release, inkludert karakteren vi spiller. ;)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Er du ferdig med det funksjonelle, dvs. alt figuren skal gjøre i spillet? Hvis ikke ville jeg begynt med det. I den grad det er noe poeng i å utbrodere personligheten til en slik spillfigur ville jeg tatt det helt til slutt, for ikke å binde meg opp i tidligere designvalg etter hvert som selve spillet tok form.

Lenke til kommentar

Kva med at einaste måten å "drepe" fienden på er å utfordre dei i eit minispel? Når du kommer nært ein fiende så popper det opp eit minispel av typen pong eller sjakk?

Det er ei løysning som eg ikkje trur eg har sett i eit platformspel før.

Om det skal være sjakk er jeg klar for EKSTREMT langvarige brett xD Sånne sjakk-grublere da?

Lenke til kommentar

Kva med at einaste måten å "drepe" fienden på er å utfordre dei i eit minispel? Når du kommer nært ein fiende så popper det opp eit minispel av typen pong eller sjakk?

Det er ei løysning som eg ikkje trur eg har sett i eit platformspel før.

Om det skal være sjakk er jeg klar for EKSTREMT langvarige brett xD Sånne sjakk-grublere da?

 

Kan være forenkla utgaver av sjakk, som f.eks sjakkparti som er nesten ferdigspelte og berre mangler noken få trekk. Trenger ikkje nødvendigvis å starte på scratch i alle spela.

Lenke til kommentar

Kampsport ser ut til å passe henne perfekt, og navnet hennes er Jackie!

 

Passer.....perfekt ;)

 

Hadde faktisk ikke lagt merke til det. Jeg hørte på King Diamond da jeg tenkte ut navnet hennes, og det er et KD coverband kalt Queen Diamond. Siden både King og Queen er tatt gikk jeg nedover på listen og endte på knekt (Jack). Jeg vurderer å ha to forskjelige karakterer, så de kan kalles Great Diamond Sisters, et hint til Great Giana Sisters. ;)

 

Er du ferdig med det funksjonelle, dvs. alt figuren skal gjøre i spillet? Hvis ikke ville jeg begynt med det. I den grad det er noe poeng i å utbrodere personligheten til en slik spillfigur ville jeg tatt det helt til slutt, for ikke å binde meg opp i tidligere designvalg etter hvert som selve spillet tok form.

 

Både og. Selve motoren er stort sett ferdig, så jeg kunne slengt sammen et spill nå og blitt ferdig i løpet av uken om jeg hadde villet. Det første rommet og Hub-en er ferdige, men rommet trenger finpuss. De første syv eggene i det første rommet er greie nok å få tak i, men det åttende kan være litt vanskelig. Det er mulig, men man må finne rett plattform og ta en "leap of faith" og ramle ganske langt for å lande på den minimale plattformen. De to siste er ikke mulige å hente med en gang. Men i det neste rommet får vi leke litt med magi og lage en plattform, og den gjør det mye enklere å nå det åttende egget og gjør det mulig å nå det niende. Det tiende egget er inne i en tang korridor, så man må krype eller noe sånt. Er ikke sikker ennå, men det tar jeg etterhvert. Satser jeg på magi kan hun kanskje krympe, forvandle seg til en liten skapning (katt, f.eks) eller noe sånt. Leker hun ninja kan hun krype og så videre.

 

Sånn blir jeg å fortsette. Noen egg er greie nok å hente med litt trening, mens andre egg er umulige å nå med midlene vi har tilgjengelige. I stedet planlegger jeg noen måter å hente dem på senere og endrer Jackie etterhvert. ;)

 

Kva med at einaste måten å "drepe" fienden på er å utfordre dei i eit minispel? Når du kommer nært ein fiende så popper det opp eit minispel av typen pong eller sjakk?

Det er ei løysning som eg ikkje trur eg har sett i eit platformspel før.

 

Jeg prøvde et Spawn-spill på playstation der man vanligvis spiller et vanlig plattformspill, men når man angriper fiender går det over til et vanlig slossespill alá Street Fighter og Tekken. Det høres tøft ut på papiret, men det fungerte ikke i det hele tatt i spillet. De første fiendene var greie nok, men etter det ble det en slit å møte fiender. I stedet for å banke dem raskt og gå videre prøvde jeg å unngå dem så bra som det lot seg gjøre for å slippe å måtte sloss mot dem.

 

Bosser er noe helt annet. Jeg har konseptet for en boss klart. Når man møter ham vil spillet blir forvandlet til et Breakout-spill. (liten firkant, knuse brikker med en ball osv). Man styrer fortsatt Jackie, men hun må bruke et skjold av et eller annet slag for å ta imot ballen. Ballen vil fortsatt knuse brikker, men i stedet for å ødelegge alle for poeng må man prøve å treffe bossen. Er usikker på om bossen vil gjemme seg blandt alle brikkene eller bokstavelig talt være brikkene. (isåfall må man ødelegge mange nok for å drepe bossen.) :p

Lenke til kommentar

D02: Ja, jeg bruker Gamer Maker 8 Pro. Den er lett å komme i gang med, men ganske avansert om man setter seg inn i det. :)

 

Karakterene og tittelen er endre litt, så det vil hete The Great Diamond Sisters i stedet, og karakterene er Jackie Diamond (ninja/kampsport) og Ricky Diamond (magiker med noe vanlig magi og noe uvanlig.)

 

Takk, alle sammen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...