Gå til innhold

Spillere har oftere ADHD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvem er det som lar barna spille slike spill?

Uansvarlige voksne, hvem ellers?

EDIT:

Hva får deg til å tro at de spør om lov?

Hvem skal ellers kjøpe spill med så høy aldersgrense?

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

wow de VET IKKE??? seriøst jeg kan fortelle de ENKELT hvorfor barn med "adhd" ofte er gamere.

ADHD eller ADD er en diagnose satt uten noen faktiske symptomer.. yep, det er funnet opp. Det er snakk om barn/unge som har vanskeligheter med å konsentrere seg i all hovedsak.

ADD er diagnosen som går KUN på konsentrasjonsvikt, mens ADHD slenger inn hyperaktivitet i samme slengen.

Viss man ser på generell barnepsykologi kan man se at konsentrasjonssvikt oftest har med at barnet ikke fokuserer når det de skal gjøre ikke utfordrer de på en måte som individet føler er av interesse. i de fleste andre tilfeller gjelder det mangel på forståelse = frustrasjon = konsentrasjonssvikt.

det er allerede bevist at barn som ikke fokuserer i f.eks en skoleklasse situasjon må underholde seg selv og på grunnlag av dette blir diagnosene satt

barnet tegner, ser ut av vinduet, dagdrømmer = ADD

barnet prater med de andre, le og prøve å få oppmerksomhet = ADHD

adhd barn er ofte gamere fordi det er en aktivitet som stimmulerer hjernen, som skaper konsentrasjon fordi det er noe de ønsker å gjøre, noe de vil drive med. viss barnet føler det ikke får nok oppmerksomhet, er hyperaktiv osv, tror du ikke da det er lett å drømme seg bort i et medium hvor den personen er den viktigste???

viss skole er kjedelig fordi du ikke skjønner hva som skjer, vil du ikke da sette deg med noe du føler du kan??

viss du ikke klarer å holde fokus på en ting ellers i livet, ville du ikke da gjort mer den ene tingen som du klarer å fokusere på??

ADHD og ADD er ikke en sykdom, det er en unskyldning for å gjøre situasjonen "lettere". foreldre føler ikke skyld, lærere kan trekke på skuldrene og barnet får en unskyldning..

Jeg kjenner flere i godt voksen alder som bruker at de har adhd som en unskyldning for å være litt "rare" SELVFØLGELIG er du rar, du har aldri blitt irettesatt eller fått kritikk for at du oppfører deg sånn fordi du er "syk", du "kan ikkeno for det", er ikke rart man ikke utvikler seg da..

oh and for the record personer med ADHD har ikke mer energi enn andre, og medisinene som finnes mot "sydommen" er ganske morsomme når du ser på de.. det er 3-4 "store" merker. en person som vil bli "rolig" av 2 av disse, vil reagere helt motsatt på de to andre merkene.. så kan ikke akkurat være helt medisinsk heller gitt..

75% enig. ADHD er blitt populært i det siste fordi det er en enkel forklaring som dekker veldig mange symptomer som kan komme av mange forskjellige ting. Samtidig kan systemet sette diagnosen, dele ut narkotika og forvente at nå skal alt være på stell - gakk så hen og vær produktiv. De vet ikke nøyaktig hvorfor Ritalin og desslike fungerer, noe som betyr at ADHD best kan beskrives som en rekke symptomer metylfenidat kan hjelpe imot. Legg til at det finnes en reell tilstand i tillegg til alle feildiagnosene, så er vi der nesten - man er ikke nødvendigvis noen juksemaker og lurendreier bare fordi man har problemer som er feilaktig diagnostisert med ADHD.

De fleste med ADHD har problemer med ting mainstreamen tar for gitt. Dataspill blir en kjærkommen virkelighetsflukt hvor de f.eks. slipper å holde rutiner, legge planer og rydde - slike ting tar spillet seg av, og hvis det ikke gjør det, er det nok av andre titler å velge i. Samtidig gir spill plenty av muligheter til å få brukt reaksjonsevnen (ja, jeg vet det kan diskuteres hva dette egentlig er, la det ligge), noe ADHD-ere ofte er velutstyrt med.

Lenke til kommentar

Uansvarlige voksne, hvem ellers?

EDIT:

Hva får deg til å tro at de spør om lov?

Hvem skal ellers kjøpe spill med så høy aldersgrense?

Fra ung alder har jeg fått lov til å spille spill med en vel vold i og høy aldersgrense, jeg har ikke blitt noe moster av det. Er mulig å spille voldelige spill uten å bli noen morder..

Og, nesten ingen spillbutikker bryr seg om aldersgrenser, jeg fikk fint lov tiøl å kjøpe Singularity med 18 årsgrense, enda jeg bare er 17, og ser ikke akuratt voksen ut heller..

Er evt. ingen problem for folk å laste ned alt de vil ha uten at foreldre vet det..

Lenke til kommentar

Det kan ha noe med at

1: Det er gøy.

2: Det er flere sett regler som er enkle å forholde seg til.

3: Folk med ADHD er som alle andre. De liker å spille dataspill.

takk, dette er noen som vet hva snakker om :)

til Go1den3ye: ADHD eller ADD er en diagnose satt uten noen faktiske symptomer.. yep, det er funnet opp. ADD er diagnosen som går KUN på konsentrasjonsvikt, mens ADHD slenger inn hyperaktivitet i samme slengen.

dette er bare surr fra en som ikke vet hva dette er. jeg har selv diagnosen ADD og føler meg stort sett normal. jeg har vert en dag på PP-tenjesten for å undersøke om jeg har diagnosen, dagen besto av en HAUG med foseldige tester. ( har også vert mye på BUPA)

konsentrasjonsvansker er noe jeg er sterk i, det vil at hvis jeg holder på med noe og telefonen gir fra seg lyd eller vibrering, så blir jeg opphengt av mobilen og klarer ikke og konsetrere meg om det jeg skal gjøre. MEN det mye mer en det også, f.eks er det er skrivevansker, lesevansker (som betyr at man er tregere og lærer saktere) IQ-en og reaksjonstiden min er høyere en snittet. jeg husker ikke hva han heter, men en av verdens mest intligente man og forsker har ADD/ADHD.

vi er normale akuratt som alle andre og klare oss helt fint, forskere kan forske på mange unødvendige rare ting og dette er en bra eksempel. bare ikke kom å si noe du ikke vet noe som helts om.

Lenke til kommentar

Det kan ha noe med at

1: Det er gøy.

2: Det er flere sett regler som er enkle å forholde seg til.

3: Folk med ADHD er som alle andre. De liker å spille dataspill.

takk, dette er noen som vet hva snakker om :)

til Go1den3ye: ADHD eller ADD er en diagnose satt uten noen faktiske symptomer.. yep, det er funnet opp. ADD er diagnosen som går KUN på konsentrasjonsvikt, mens ADHD slenger inn hyperaktivitet i samme slengen.

dette er bare surr fra en som ikke vet hva dette er. jeg har selv diagnosen ADD og føler meg stort sett normal. jeg har vert en dag på PP-tenjesten for å undersøke om jeg har diagnosen, dagen besto av en HAUG med foseldige tester. ( har også vert mye på BUPA)

konsentrasjonsvansker er noe jeg er sterk i, det vil at hvis jeg holder på med noe og telefonen gir fra seg lyd eller vibrering, så blir jeg opphengt av mobilen og klarer ikke og konsetrere meg om det jeg skal gjøre. MEN det mye mer en det også, f.eks er det er skrivevansker, lesevansker (som betyr at man er tregere og lærer saktere) IQ-en og reaksjonstiden min er høyere en snittet. jeg husker ikke hva han heter, men en av verdens mest intligente man og forsker har ADD/ADHD.

vi er normale akuratt som alle andre og klare oss helt fint, forskere kan forske på mange unødvendige rare ting og dette er en bra eksempel. bare ikke kom å si noe du ikke vet noe som helts om.

Mye Counter Strike?

Lenke til kommentar

Her er det helt klart høna eller egget prinsippet som gjelder. Det finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon på at spilling faktisk _utvikler_ ADHD.

Barn med ADHD trekkes rett og slett mot spill. Tulle sjournalisme fra amerika.

Riktig. Korrelasjon mellom to ting behøver ikke nødvendigvis å innebære kausal sammenheng. Det at det er mange unger med ADHD blant spillere, trenger ikke å bety at spilling leder til ADHD. For alt man vet kan det hende barn (og voksne for den saks skyld) med ADHD finner det mer givende å utføre oppgaver i spillene enn i virkeligheten. Kanskje det er lettere for dem å holde på konsentrasjonen når de gjør noe de liker godt.

Lenke til kommentar

Her er det helt klart høna eller egget prinsippet som gjelder. Det finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon på at spilling faktisk _utvikler_ ADHD.

Barn med ADHD trekkes rett og slett mot spill. Tulle sjournalisme fra amerika.

Riktig. Korrelasjon mellom to ting behøver ikke nødvendigvis å innebære kausal sammenheng. Det at det er mange unger med ADHD blant spillere, trenger ikke å bety at spilling leder til ADHD. For alt man vet kan det hende barn (og voksne for den saks skyld) med ADHD finner det mer givende å utføre oppgaver i spillene enn i virkeligheten. Kanskje det er lettere for dem å holde på konsentrasjonen når de gjør noe de liker godt.

Agreed :thumbup:

Nå er det faen meg leggetid snorre.

Lenke til kommentar

Åh? Foretrekker mennesker med ADHD å spille fremfor å gjøre lekser og andre kjedelige ting?

Disse forskerene må jo ha Albert Einstein i runkebanken sin for dette er jo særdeles oppsiktsvekkende..

Come on!

Forskjellen er vel at om du sovner etter å ha lest tre sider pensum, uansett hvor uthvilt du egentlig er, om du må lese setninger og avsnitt flere ganger for å få med deg hva det handler om og man ikke føler at man lærer en dritt av å lese en bok så er det mer givende å gjøre noe som gir deg stimulans. Det er ikke snakk om hva man "foretrekker" å gjøre, men jeg ser for meg at om du i årevis har slitt med å lære deg ting fra bøker så er det veldig vanskelig å motivere seg til å faktisk gjøre det igjen og igjen.

Lenke til kommentar

Åh? Foretrekker mennesker med ADHD å spille fremfor å gjøre lekser og andre kjedelige ting?

Disse forskerene må jo ha Albert Einstein i runkebanken sin for dette er jo særdeles oppsiktsvekkende..

Come on!

Forskjellen er vel at om du sovner etter å ha lest tre sider pensum, uansett hvor uthvilt du egentlig er, om du må lese setninger og avsnitt flere ganger for å få med deg hva det handler om og man ikke føler at man lærer en dritt av å lese en bok så er det mer givende å gjøre noe som gir deg stimulans. Det er ikke snakk om hva man "foretrekker" å gjøre, men jeg ser for meg at om du i årevis har slitt med å lære deg ting fra bøker så er det veldig vanskelig å motivere seg til å faktisk gjøre det igjen og igjen.

Jeg er så enig så enig :)

Lenke til kommentar

(...)

ADHD eller ADD er en diagnose satt uten noen faktiske symptomer.. yep, det er funnet opp. Det er snakk om barn/unge som har vanskeligheter med å konsentrere seg i all hovedsak.

(...)

Viss man ser på generell barnepsykologi kan man se at konsentrasjonssvikt oftest har med at barnet ikke fokuserer når det de skal gjøre ikke utfordrer de på en måte som individet føler er av interesse. i de fleste andre tilfeller gjelder det mangel på forståelse = frustrasjon = konsentrasjonssvikt.

det er allerede bevist at barn som ikke fokuserer i f.eks en skoleklasse situasjon må underholde seg selv og på grunnlag av dette blir diagnosene satt

barnet tegner, ser ut av vinduet, dagdrømmer = ADD

barnet prater med de andre, le og prøve å få oppmerksomhet = ADHD

adhd barn er ofte gamere fordi det er en aktivitet som stimmulerer hjernen, som skaper konsentrasjon fordi det er noe de ønsker å gjøre, noe de vil drive med. viss barnet føler det ikke får nok oppmerksomhet, er hyperaktiv osv, tror du ikke da det er lett å drømme seg bort i et medium hvor den personen er den viktigste???

viss skole er kjedelig fordi du ikke skjønner hva som skjer, vil du ikke da sette deg med noe du føler du kan??

viss du ikke klarer å holde fokus på en ting ellers i livet, ville du ikke da gjort mer den ene tingen som du klarer å fokusere på??

ADHD og ADD er ikke en sykdom, det er en unskyldning for å gjøre situasjonen "lettere". foreldre føler ikke skyld, lærere kan trekke på skuldrene og barnet får en unskyldning..

(...)

oh and for the record personer med ADHD har ikke mer energi enn andre, og medisinene som finnes mot "sydommen" er ganske morsomme når du ser på de.. det er 3-4 "store" merker. en person som vil bli "rolig" av 2 av disse, vil reagere helt motsatt på de to andre merkene.. så kan ikke akkurat være helt medisinsk heller gitt..

Aiaiai, her var det mye ubegrunnede påstander...

ADHD/ADD er ikke diagnoser som er satt uten faktiske symptomer. Hadde du kjent til ICD-10/DSM-IV ville du visst at noe av det problematiske med psykatriske diagnoser er at de i mange tilfeller settes på bakgrunn av symptombildet alene uten noen etiologisk forklaring. Så det er faktisk motsatt av det du hevder. Man observerer atferd/symptomer og klassifiserer de som hyppigst opptrer sammen som én diagnose.

Videre hevder du at personer som har ADHD/ADD sitt reelle problem er at de faktisk ikke skjønner det som foregår i undervisningen og at det er derfor de får konsentrasjonsvansker - med andre ord at ADHD/ADD egentlig er lærevansker? Du har rett i at konsentrasjonsvansker kan komme av lærevansker, men det du nok ikke er klar over er at et svært grunnleggende aspekt ved en ADHD-utredning er at man faktisk kartlegger for lærevansker. Man skal utelukke lærevansker som årsaksforklaring før man får diagnosen.

ADHD er vanskelig å diagnostisere fordi det er en rekke andre psykiske og fysiske tilstander som kan medføre mange av de samme symptomene - atferdsforsyrrelser, affektive tilstander (depresjon, bipolar), o.l. En forutsetning for at man skal kunne sette diagnosen er at man utelukker andre årsaker til de vanskene man ser, samt at vanskene må ha vært tilstede siden tidlig alder (minimum før skolestart). De skal med andre ord etter all sannsynlighet være medfødt eller ha oppstått i tidlig barndom. PC-spilling kan følgelig ikke føre til ADHD, selv om feks spilleavhengighet nok kan gi noen av de samme symptomene. Hvorfor personer med ADHD spiller mer enn andre er det vanskelig å svare på, men personlig tenker jeg det har noe med det tempoet og måten de fleste spill stimulerer spilleren på å gjøre.

Desverre er du nok ikke alene om å sitte på de fordommene du legger frem mot ADHD. At enkelte blir feildiagnostisert er det liten tvil om, men faktum er at svært mange faktisk opplever store, funksjonsnedsettende vansker, og langt de fleste av disse igjen nyttegjør seg av tilrettelegging i skolen, hjemme og av medisiner. Mange opplever dog en belastning ved å bli stigmatisert som urolige, dovne bråkmakere fra personer med mangelfull kunnskap og alle fordommer inntakt.

75% enig. ADHD er blitt populært i det siste fordi det er en enkel forklaring som dekker veldig mange symptomer som kan komme av mange forskjellige ting. Samtidig kan systemet sette diagnosen, dele ut narkotika og forvente at nå skal alt være på stell - gakk så hen og vær produktiv. De vet ikke nøyaktig hvorfor Ritalin og desslike fungerer, noe som betyr at ADHD best kan beskrives som en rekke symptomer metylfenidat kan hjelpe imot. Legg til at det finnes en reell tilstand i tillegg til alle feildiagnosene, så er vi der nesten - man er ikke nødvendigvis noen juksemaker og lurendreier bare fordi man har problemer som er feilaktig diagnostisert med ADHD.

De fleste med ADHD har problemer med ting mainstreamen tar for gitt. Dataspill blir en kjærkommen virkelighetsflukt hvor de f.eks. slipper å holde rutiner, legge planer og rydde - slike ting tar spillet seg av, og hvis det ikke gjør det, er det nok av andre titler å velge i. Samtidig gir spill plenty av muligheter til å få brukt reaksjonsevnen (ja, jeg vet det kan diskuteres hva dette egentlig er, la det ligge), noe ADHD-ere ofte er velutstyrt med.

Noe mer enig med deg. ADHD-diagnosen er "populær" ja, men man må være klar over at en person ikke får diagnosen uten å tilfredstille kriteriene for dem. Jeg synes det er langt mer relevant å diskturere hvorvidt dagens skolesystem fremprovoserer/synliggjør ADHD-problematikken. Dagens skole er langt mer strukturløs og åpen enn tidligere - noe vi vet at har en negativ effekt for personer med ADHD. Mye av veilednignen ift. foreldre som har barn med ADHD retter seg mot hvordan man kan hjelpe barna med å danne og fastholde rutiner og rammer. Det er da ganske ironisk at dette er noe som i større og større grad forsvinner i skolen.

Men jeg må si jeg synes det er tåpelig å omtale Ritalin som narko - dette bygger bare oppunder alle de fordommene som allerede florerer rundt dette stoffet. Ritalin har visse kjemiske likheter med amfetamin ja, men virkemåte (inkl. bivirkninger) og doseringsforhold er milevis fra hverandre, og kanskje viktigst så er stoffet ikke vanedannende. Dessuten er det svært mange legemidler som har fellestrekk med det man klassifiserer som narkotika, uten at man på nær ser den samme negative omtalen av disse. Er man feks. automatisk narkis hvis man tar seg en valium?

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Men metylfenidat, virkestoffet i Ritalin, Concerta etc., er jo narkotika. Ingen grunn til å pynte på det. Narkotikalisten. Det er problematisk at det nærmest forventes at man skal bruke sentralstimulerende midler for (i beste fall) å kunne gjøre som alle andre, i stedet for at samfunnet faktisk tilbyr alle en mulighet for å trives som de er. Forklaringen på at mange sliter er sammensatt, men det skal være sikkert og visst at den gylne middelvei ikke har blitt bredere i det siste. "Gjør hva du vil, så lenge du vil det vi vil du skal ville".

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...