Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe vår første bil - brukt, billig

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo går med en liten drøm om å ha bil. Her er det snakk om et nøkternt budsjett, vi har MAKS 35000,- å bruke inkludert ulike avgifter.

Så, for å si det enkelt - vi har NULL peil. Spør derfor om hjelp :). Hva bør vi se etter på en bruktbil? Er det lurest å kjøpe privat eller hos bruktbilforhandler? Hva er mest for pengene, lurest? Hva bør vi være meget obs for?

Tips und tricks? Please?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lønner seg som regel å kjøpe privat. Dessuten er vel forhandlere som selger biler i denne prisklassen ofte useriøse. Så lenge man ikke har noen preferanser utenom driftssikkerhet, er kanskje Mazda, Nissan og Toyota de mest aktuelle merkene. Se først og fremst opp for rust.

Lenke til kommentar

Som Konformisten sier lønner det seg som regel alltid å kjøpe privat, det er vel kun på biler der du ønsker bruktbilgaranti det kan være fornuftig å bruke forhandler. I din prisklasse skal du vel lete deg i hjel før du finner noen som er villige til å garantere noe som helst på bilen.

Jeg ville sett etter noe japansk uten tvil, i dette prissjiktet er det som regel den beste løsningen. Ikke gå på en smell og kjøp deg en ihjelkjørt BMW 3-serie fordi den ser litt kulere ut enn en Toyota Carina.

Du har sikkert en bekjent som er litt bilkyndig, ta med deg han / henne på prøvekjøring.

Et stalltips er å vurdere NAF-test på en bil du har siktet deg ut. De gangene jeg har solgt bil uten NAF-test har jeg sagt til kjøper at dersom NAF-testen viser at bilen er som beskrevet dekker kjøper kostnaden, skulle salget falle igjennom på grunn av feil / mangler oppdaget på salgstest har jeg tilbudt meg å betale halve testen. Det er er en billig måte å få en tilstandsrapport på bilen.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Er det altså så vanskelig å få bruktbilgaranti på rimelige biler fra forhandler? Har sett flere forhandlere som tilbyr.

NAF-test ja. Må bli i Trondheim det - hvordan får man fikset dette i praksis dersom forhandleren feks er i Stjørdal eller Orkanger..?

EDIT: Naf.no påstår at det ikke finnes ledige tidspunkt for naf-test i trondheimsområdet i det hele tatt flere uker framover. Bug?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig å få bruktbilgaranti med en budsjett på 35 000kr.

Gå heller for en Toyota, meget gode biler, med bra rykte. Holder seg ofte lenge, og disse bilene kan man i de fleste tilfelle stole på.

Om NAF ikke har tid, ta med deg en venn, eller en mekaniker, rett og slett en som har peiling på bil. Det hjelper stortsett.

Lenke til kommentar

Dersom dere skal ha en billig, bra bil, gå for en japansk "gubbebil", f.eks. Toyota Corolla/Carina, Mitsubishi Lancer/Galant, Mazda 323/626 el.l. Særlig de to siste får dere mye bil for pengene, Toyota er forholdsvis dyrt årsmodellen tatt i betraktning. De er da ofte bedre enn tilsvarende årsmodell, men du får nyere bil fra de andre som kompenserer for dette.

Kjøp ikke større bil enn dere trenger, kjøp gjerne sedan i stedet for stasjonsvogn om du ikke vet at du trenger stasjonsvogn om kort tid. Da får du mer for pengene. Sedaner er ofte også kjørt mindre av en eller annen grunn.

Sjekk priser på forsikring til forskjellige modeller. Det kan være ganske store forskjeller, og kan utgjøre en vesentlig utgiftspost i bilholdet, særlig om ingen av dere har eid bil de siste tre årene og dermed ikke har en tidligere forsikring med opparbeidet bonus. Ikke bli for skremt av litt høye årskostnader de første årene, det går fort nedover i takt med bonusoppgraderinger dersom dere kjører pent...

Lenke til kommentar

Noe japansk(toyota,mazda,mitsubishi), evt mercedes/volvo fra sent 80 tall, tidlig 90 tall ville jeg gått for også.

Felles problem for disse er rust som nevt, så vær obs på det.

Med gammel bil er det helt sikkert noe som går istykker etterhvert, så ta høyde for det.

Hvis man er litt praktisk av seg greier man å bytte masse deler på gammel bil selv, men det krever jo litt verktøy og en plass å gjøre det da (Haynes manualen er også fin å ha)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og ikke glem å prute! Det er svært vanskelig å selge biler i den prisklassen. Gå og kikk på biler i 45-55,000 kronersklassen. Gå å kikk på bilen og si at du syns bilen var mye verre enn det du trodde.

Trenger nye dekk, eksos, bremser osv osv. Rust. Si at det vil koste deg endel for å få bilen på veien.

Prisen på finn.no er ønskeprisen til selger. Det er held normalt å gå endel ned i pris for å få solgt bil.

Lenke til kommentar

Man skal selvsagt forsøke å prute, men å komme med "bilen trenger nye dekk, ny eksos, nye bremser" osv. er kanskje dumt når man ikke har greie på bil? Videre er det vel sjeldent biler i denne prisklassen er i tipp topp stand, det vet som regel både kjøper og selger, så du kommer kanskje ikke så langt der.

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23148400

Mitsubishi Carisma 1.8 ELEGANCE 2001mod - 36667,-

Hva tror folk om denne? Har ringt forhandleren og han sier den "fusker på tomgang" - og at han har merket en ledning under bilen som kan forårsake dette (Merk, jeg har fortsatt ikke peiling..). Han sa han skulle forsøke å fikse dette, men at bilen da ville bil ca 5000,- dyrere.

Så jeg vurderer egentlig og dra dit, prøvekjøre og slå til og høre hva han evt kan gi oss som pris selv om han fikser den ledningen.

I tillegg spurte jeg selvfølgelig om garanti, og han sa at det var det ikke til den prisen.

Men er dette et greit kjøp da? Hadde vært kjekt med like raske svar som hittil da jeg har planer om å ta turen til orkanger i kveld :p

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Vi kjøpte den vi. Den kjørte helt fint og eneste trøbbelet var at den kvelte seg selv på tomgang enkelte ganger. Var sensorer på avgassystemet eller noe slikt. Så det må vi få fiksa om det er lurt.

Nå har jeg noia. Aldri brukt så mye penger før. Tenk om bilen suger :-P

Edit: servicehefte var ikke med. Og bilen er nok ungdomskjørt ja. Men jeg er ikke ute etter langsiktig holdbarhet, kun kortsiktig. Og villig til å ta risken til den prisen..

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Ser ut til at dette med at den kveles på tomgang er rett og slett et "software-problem" :p. At ECU'en (hva nå det er?) har resatt seg ved batteribytte og sliter litt med å sette rett tomgangsnivå.

Og dette skal kunne fikses mer eller mindre uten verksted osv :).

http://www.bilforumet.no/carisma/189548-lav-tomgang.html

http://forum.mitsubishi-klubben.no/viewtopic.php?f=20&t=4404

Lenke til kommentar

Det skal nok gå bra, først og fremst gratulerer med den "nye" bilen. Ikke vær redd, bilen var et godt kjøp, du behøver ikke å bekymre deg.

Jeg regner med at du er ung ettersom du nevnte at du aldri har brukt såpass mye penger før. Det sier meg mye om hvor uerfaren du er. Slapp av, tiden kommer. Alle har tatt de stegene i livet. Livet er risk.

Lenke til kommentar

ECU'ene (bilens hjerne. Styrer innsprøyting av bensin etc) til Mitsubishi suger hestekølle. Min strøk med for et par måneder siden og måtte ut med 7500 kr. på en bil jeg kjøpte til 15k. Så vi får håpe for din del at du ikke må sende den til et spesialverksted for reparering. Har hørt at man bør ha litt peiling på ECU'er/el./lodding for å kødde med dem.

Lenke til kommentar

Det skal nok gå bra, først og fremst gratulerer med den "nye" bilen. Ikke vær redd, bilen var et godt kjøp, du behøver ikke å bekymre deg.

Jeg regner med at du er ung ettersom du nevnte at du aldri har brukt såpass mye penger før. Det sier meg mye om hvor uerfaren du er. Slapp av, tiden kommer. Alle har tatt de stegene i livet. Livet er risk.

Litt flaut å si det, men jeg er 26 :p. Og har fortsatt ikke lappen. Samboer som har. Jeg må få rævva i gir nå...

Uansett, har nok brukt mye penger totalt sett og har stålkontroll økonomisk. Men aldri har jeg slengt ut 35000,- i en sleng. Og det er litt skummelt ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...