Gå til innhold

MediaCenter pc + TV med DVI-D, DVI-D funker ikke med DVI-A funker.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er kjempe heldig om dagen og får merkelige problemer med det en og det andre. :new_woot:

Nå er det TVet mitt og MediaCenter pcen min.

 

Alt funket som det skulle frem til tordenværet i går, da slo jeg av TVet og pcen, og tok ut strømmen fra veggen, samt TV uttaket.

 

Pcen er koblet til TVet med DVI-D kabel, da tvet er noen år gammelt og kun har scart i tillegg til DVI-D.

Dette oppsettet har funket kjempe fint i mange år nå, og jeg kan f.eks se på HD film etc via pcen (720 oppløsning) via DVI-D kabelen.

 

I dag, da jeg slo på TVet og pcen (som har stått uten strøm i hele natt) fikk jeg ikke noe bilde fra pcen.

Kobler meg på pcen via en annen pc, og ser at den funker fint. Men at jeg kun kan velge mellom to oppløsninger på skjermkortet.

 

Installerer driveren på nytt, samme problem. (lastet ned fra Nvidia)

Drar så å kjøper et nytt skjermkort. Kobler det på, ikke bilde på TVet likevel.

På TVen kan jeg velge mellom HD (må da kjøre 1280x720 oppløsning) eller pc (kan da kjøre det meste av oppløsninger). Ikke bilde noe sted. Heller ikke under restart av pcen. (får alltid opp BIOS bildet etc)

 

Drar så å kjøper ny DVI-D kabel. Kobler den til, ikke noe bilde.

Prøver så den bærbare pcen min, men DVI-D utgang, ikke bilde på TVet.

 

Drar så å kjøper HDMI til DVI-D kabel, kobler til. Ikke noe bilde på TVet.

 

Prøver så en analog VGA kabel fra skjermkortet og bruker VGA - DVI adapter inn på TVet, da får jeg bilde.

Kan da både kjøre på PC og på HD, men får da opp HD-A (analogt) og ikke HD-D som jeg fikk før.

Ser også at bildet er dårligere.

 

Hva kan være feil? Hadde DVI kontakten på TVet vært i stykker, burde jo ikke jeg fått bilde via den analoge kabelen med DVI adapter?

Jeg rørte jo aldri DVI kabelen på pcen eller TVet i går.

Hvorfor funker ikke HDMI til DVI kabelen, når VGA til DVI kabelen funker?

 

Hva pokker kan skape en slik feil, og finnes det en løsning? Eller må jeg kjøpe nytt TV? Analogt signal er ikke noen god løsning fremover, men jeg kan leve med den noen dager.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...Hadde DVI kontakten på TVet vært i stykker, burde jo ikke jeg fått bilde via den analoge kabelen med DVI adapter?

Jo, det er vel mulig. DVI-I kontakten er to innganger i samme plugg, en analog og en digital. Det virker jo som den digtale inngangen er defekt mens den analoge fungerer.

Om det er noen sammenheng med tordenværet at den gikk i stykker akkurat da er ikke mulig å vite. 

 

Det er vel en skriveleif her: "Kobler med på pcen via en annen pc"? 

Lenke til kommentar

Hmmm...ja rart det der. Men det må jo være slik. DVD-D funker ikke via to ulike pcer, og tre skjermkort.

Men DVI-A funker på alle tre.

 

Blir nok nytt TV på meg da....

 

Og ja, det var en liten skrive leif der oppe...

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...